Pseudo-dækpriser...
Fra : Landberg

Dato : 14-03-04 15:48

Hvad skal vi med de helt igennem ubrugelige vejledende priser på dæk?

Her i dag holdte den lokale Ford forhandler åbent hus og reklamerede med, at
man kunne få dæk med 50% rabat. Det lyder jo ganske attraktivt. Jeg tog op
for at høre lidt priser og de kunne tilbyde mig et sæt Michelin Pilot Sport
225/45/17 for den forrygende pris af 6.100kr. Jow jow, ganske billigt,
specielt når man tænker på en vejledende pris på 2.224kr + moms stykket....
At man så på Reifendirect kan få samme dæk for 1.240kr/stykket inkl. moms er
så en anden sag, for jeg blev reelt tilbudt 50 % rabat.
Vil Michelin i Danmark bare ikke sælge dæk eller har de en strategi om at
tørre de kunder der intet aner om priser og derfor gladeligt giver 2.224kr +
moms for sådan et dæk i stedet for at få den til et stykke under halv pris?
Det er da i den grad at gøre grin med folk. Forskellen på vejl. pris og
Reifen er (11.120kr - 4.960kr) = 6.160kr.

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 17:35

> Hvad skal vi med de helt igennem ubrugelige vejledende priser på dæk?

Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har betalt vejl. pris på et dæk.

> [...]
> Det er da i den grad at gøre grin med folk. Forskellen på vejl. pris og
> Reifen er (11.120kr - 4.960kr) = 6.160kr.

Jeg tror at de fleste "kendte" dækmærker har den strategi.
Continental har ihvertfald, jeg skulle i 98 have nogle 205/55-16 vinterdæk
vejl. var over 12.000 kr. men jeg kunne til "speciel price for you" få dem
til 9.600,-
Jeg endte op med at få dem for 6.165,- (50% rabat) et andet sted, og de har
garanteret stadig tjent godt på dem.

Jeg tror desværre at der er mange der tror at det koster dæk bare, og kan
man få 20-25% rabat har man gjort en helt vild go' handel.

Jeg har ladet mig fortælle at hver gang dækket skifter ejer fordobles
prisen, fabrik - importør - butik - kunde.

Så de bedste priser tror jeg opnåes ved en forhandler(kæde) der samtidig er
importør af mærket.

Jeg har flere gange opnået stor rabat på Toyo og Nokian, 3600,- kr. for fire
af de nye Nokian WR vinterdæk i ovennævnte størrelse ved Superdæk Service
som er en del af Nordisk Dækimport. De har iøvrigt det det samme dæk på
oprydningsudsalg 4 stk til 4.400,- pt. *LOL*

Det ser mest af alt ud som at dækbutikkerne bevidst sætter prisen højt, så
de virkelig kan give noget rabat.
Og allerværst ser det ud på mærkeværkstederne, der skal man aldrig købe dæk
IMO - jeg tror at de lever højt på at folk ofter får medfinanseret fælge og
dæk ved køb af ny bil - og når det så er over 6-8 år er det ligemeget.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 19:04

On Sun, 14 Mar 2004 17:35:11 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>De har iøvrigt det det samme dæk på oprydningsudsalg 4 stk til 4.400,-

Check derfor altid dato'en for produktion af dækket !!
www.michelin.dk

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 14-03-04 19:50

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Check derfor altid dato'en for produktion af dækket !!
> www.michelin.dk
>

> /Mogens

øh Mogens

På den hjemmeside er de vist lodret uenig med dig om montering af de bedste
dæk: for contra bag, eller har du ændret holdning

jeg bruger nu : http://www.sds.dk/sider/tips.html den er lettere at finde
mange gode oplysninger på, der ikke er producentafhængig
--
Møller

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 19:54

On Sun, 14 Mar 2004 19:50:22 +0100, "Møller" <moel@ofir.dk> wrote:

>øh Mogens.

Ja?

>På den hjemmeside er de vist lodret uenig med dig om montering af de bedste
>dæk: for contra bag, eller har du ændret holdning

Citat fra "siden":
"Uanset om bilen er forhjulstrukket eller baghjulstrukket, anbefaler
vi, at de nyeste dæk monteres bagerst på bilen. Dette er med til at
sikre bilens stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og
kurvekørsel og især på våde eller glatte veje"

Ovenstående passer med mine udtalelser i denne Nyhedsgruppe.
Hint: søg via google.com -> grupper

/Mogens

Fra : Jensn

Dato : 15-03-04 08:28

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikre bilens stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og
> kurvekørsel og især på våde eller glatte veje"

Hej Mogens

Jeg har godt nok også set Michelin's "test" hvor de finder frem til at de
bedste dæk skal bagpå - men jeg fatter det ikke !

Hvis nu man snakker kørsel på våd vej : Med mindre man bakker, så er
fordækkene da det dæksæt som først "rammer" vandet på vejbanen og
baner sig vej gennem dette vand - MEGET kort herefter kommer bagdækkene
- og det er så kort tid efter at vandet umuligt kan ha' samlet sig i sporet
igen og
dermed skal bagdækkene da ikke dræne nær så meget vand som fordækkene ?!

....eller er der en anden synsvinkel på det ?

Og jo hurtigere man kører - jo mindre vand er der nået at samlet sig til
bagdækkene
- så jo hurtigere, jo bedre

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-04 08:44

Jensn wrote:

> [...]
>
> ...eller er der en anden synsvinkel på det ?
>
> Og jo hurtigere man kører - jo mindre vand er der nået at samlet sig til

Det er netop for at man ikke skal kunne komme op i hastighed med
nedslidte bagdæk (fordi fordækkene baner vejen), bremse, skride og
miste grebet bagpå så bilen omdannes til en ikkeautoriseret karussel.

Altid mest mønster bagpå.

> - så jo hurtigere, jo bedre

Næppe

--
Roberto Saldo

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-03-04 10:16

Jensn skrev:

> [...]
> ?!
>
> ...eller er der en anden synsvinkel på det ?

....i et sving kan man vel risikere at sætte *4* spor...
Hans

Fra : Møller

Dato : 15-03-04 16:42

> [...]
> kurvekørsel og især på våde eller glatte veje"
>
> Ovenstående passer med mine udtalelser i denne Nyhedsgruppe.

Jeg har søgt og fundet bl.a. disse to:

Besked 2 i tråden
Fra:Mogens (oo300024vNO@SPAMe-mail.dk)
Emne:Re: Bedste dæk foran eller bagved?

View this article only
Nyhedsgruppe:dk.fritid.bil
Dato:2003-01-13 04:40:32 PST

On Mon, 13 Jan 2003 13:34:45 +0100, "sls" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

>Jeg skal have sat andre dæk på bilen, og har fået nogle dæk hvor der er 70%
>mønster på par1 og 80% mønster på par 2. Da bilen er forhjulstrukken
regnede
>jeg med at de bedste dæk skulle sidde på forhjulene
>Men jeg har en kollega der siger at de bedste dæk altid skal sidde på
>baghjulene - er det rigtigt ?

Een ting er teori - noget andet er praksis. Men det er rigtigt.
Imidlertid skal man jo også have slidt alle sine dæk ned, hvorfor
ovenstående ikke kan gælde konstant...
Når jeg påmonterer mine dæk efterår/forår, kommer status på det
aktuelle slid også i betragtning.

Fra:Mogens Knudsen (dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk)Emne:Re:
Vinterdæk/Omløbsretning af dæk View this article only
Nyhedsgruppe:dk.fritid.bilDato:2003-10-30 07:18:31 PST On Thu, 30 Oct 2003
16:04:23 +0100, "eam" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:

>Ikke rutinerede bilister vil lettere komme i vanskeligheder ved en
>baghjulsudskridning (overstyret) end en forhjulsudskridning (understyret)

Ævl. De vil nemmere kunne tøjle en baghjulsudskridning end en
forhjuls, hvor selv jég ikke har en chance.Her er lige indsat et citat
fra Michelin-siden:Uanset om bilen er forhjulstrukket eller baghjulstrukket,
anbefaler vi, at de nyeste dæk monteres bagerst på bilen. Dette er med til
at sikre bilens stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og
kurvekørsel og især på våde eller glatte veje.Normalt er det nemmere at
korrigere en understyring end en overstyring.Hvis forhjulene mister
vejgrebet, mister føreren kontrollen over styretøjet (understyring). For at
genvinde kontrollen over bilen, skal man fjerne foden fra speederen og dreje
rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til, at du kan genvinde
kontrollen over bilen.Hvis det derimod er baghjulene, der mister vejgrebet,
så er situationen meget vanskeligere at kontrollere, da dette medfører
overstyring. For at genvinde kontrollen over bilen, bør føreren træde på
speederen og dreje rattet modsat svingets retning (dvs. mod udskridningen).
Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.Det er derfor, at Michelin
anbefaler, at du formindsker risikoen for at dette sker ved at montere de
nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Dette giver :·
forbedret vejgreb i sving· øget stabilitet ved
opbremsning· ekstra sikkerhed

>Der står lidt her:
>http://www.dackinfo.nu/

<Klip af en masse om dæk og placering>

>Mogens: svenskerne har også rimelig habile rallykører, og
>baghjulsudskridning skal man have prøvet et par gange for
>at håndtere det optimalt,)

Klart, klart - derfor er det en god idé som nybegynder at få sig en
baghjulstrækker, så man lærer at tøjle en bil. Denne lærdom kan man så
sidenhen overføre til en forhjulstrækker, men start ud med
baghjulstræk.

Iøvrigt må jeg sige, at efter jeg er begyndt at køre i min Alfa Romeo
164 Q4 m/4x4, er der ikke andet, der dur! - Hold da _kæft_ mand hvor
en 4x4 ligger godt på vejen - burde være hvermandseje, IMO.
(standardudstyr)

/MogensKan du kende din indtastninger fra dengang. -- Møller

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 19:53

On Mon, 15 Mar 2004 16:41:40 +0100, "Møller" <eamuden@get2netxx.dk>
wrote:

>/MogensKan du kende din indtastninger fra dengang.

Jeg skriver da dét, som Michelin angiver.......?
(jeg fatter minus)

/Mogens
som idag kørte i cirkler om en XM 3.0 V6
der bår' e' ku' følge med :)

Fra : Møller

Dato : 15-03-04 20:33

> Jeg skriver da dét, som Michelin angiver.......?
> (jeg fatter minus)

Så kan jeg ikke læse indenad.

Du skriver helt klart at det er lettere at klare en baghjulsudskridning end
en forhjulsudskridning, men det skriver Michelin ikke

og er det ikke dig der har skrevet dette:

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 20:36

On Mon, 15 Mar 2004 20:32:39 +0100, "Møller" <eamuden@get2netxx.dk>
wrote:

>Så kan jeg ikke læse indenad.
>Du skriver helt klart at det er lettere at klare en baghjulsudskridning end
>en forhjulsudskridning, men det skriver Michelin ikke

OK - det var dét, du mente. Hvis jeg trykker på min speeder, kommer
bagenden med det samme. Forenden bider mere i min bil...

> [...]
>ovenstående ikke kan gælde konstant...
>Når jeg påmonterer mine dæk efterår/forår, kommer status på det

Jow - jeg vil da skide på, hvad der er det mest fornuftige, hvis jeg
blot tager højde for dét under kørslen.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 22:24

> Een ting er teori - noget andet er praksis. Men det er rigtigt.

Skriver Mogens ikke netop sidst i ovennævnte sætning, at det ér rigtigt..?

Dermed ser jeg ikke nogen uoverensstemmelse mellem det, som Mogens skrev
dengang og det, som Mogens skriver i dag.

Hvori består kursskiftet..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 22:31

On Mon, 15 Mar 2004 22:24:17 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Hvori består kursskiftet..?

Der er ikke nogen - men Møller kan ikke se det.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 22:53

> Der er ikke nogen - men Møller kan ikke se det.

Kan han ikke læse indenad..?

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Møller

Dato : 17-03-04 17:48

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Kan han ikke læse indenad..?

Jo.

Men Mogens har jo lov til at have et standpunkt til han tager et nyt.;-]

Men da han må komme fra Københavns området, kan han selvfølgelig ikke
indrømme en fejltagelse, eller en fejlskrivning ca. den 30-10-2003. men det
kan vi Jyder sagtens bære over med. Så vi kører videre med de bedste dæk
bagpå
--
Møller

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 18:47

On Wed, 17 Mar 2004 17:47:53 +0100, "Møller" <eamuden@get2netxx.dk>
wrote:

>Men Mogens har jo lov til at have et standpunkt til han tager et nyt.;-]

Overhovedet ikke - nu må du sgu til at styre dig.

>Men da han må komme fra Københavns området, kan han selvfølgelig ikke
>indrømme en fejltagelse, eller en fejlskrivning ca. den 30-10-2003. men det
>kan vi Jyder sagtens bære over med.

Jeg kan nemt indrømme en fejltagelse, men den skal i så fald kunne
identificeres. Dette er ikke tilfældet, Møller

> Så vi kører videre med de bedste dæk bagpå

Fint - så følger du jo bogen på dét punkt

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 00:16

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Check derfor altid dato'en for produktion af dækket !!
> www.michelin.dk

Lige her er jeg så ikke nervøs, da det var et helt nyt mønster/dæktype der
kom i 2002.
Men ja, man kan nemt rende ind i noget der lige skal ud inden lukketid.

/Claus