Trailerkort - hvornår ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-03-04 12:18

Når jeg nu har en bil med:

Egenvægt på 1775
Totalvægt på 2675
Max koblingsvægt på 2800

I følge denne side http://www.politi.dk/p34/Trailerkort.htm er grænsen 825
kg total på krogen.

På denne side http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80 spørger de også
efter påhængets egenvægt, men jeg kan ikke se at det ændrer beregningen...?

Jeg synes det er svært at gennemskue "alle" reglerne

Hvad må jeg køre med af trailer ???

- måske skulle jeg bare se at få det trailerkort

mvh Michael

Fra : Leonard

Dato : 14-03-04 13:06

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

>Egenvægt på 1775
>Totalvægt på 2675
>Max koblingsvægt på 2800

Med et alm. B-kort må du køre med 3500 kg. bil og 750 kg trailer.
Er traileren tungere end 750 kg må du køre med et vogntog med en
samlet vægt på 3500 kg.
3500 - 2675 = 825 kg er altså den tungeste trailer du må køre med.
Og alle tal er her den maximale tilladte totalvægt på både bil og
trailer. Du må ikke køre med en trailer med en tilladt totalvægt på
850 kg, selvom den er tom og kun vejer 375 kg.

Så ja, få dig taget det trailerkort, hvis du har brug for at køre med
noget der er tungere. Så må du køre med en 3500kg trailer, hvis bare
den ikke er læsset tungere end 2800 kg, som er max. på din bil.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-03-04 13:43

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget der er tungere. Så må du køre med en 3500kg trailer, hvis bare
> den ikke er læsset tungere end 2800 kg, som er max. på din bil.

Mange tak for et kort og præcist svar.

mvh Michael