Hvilken motorolie til Ford Mondeo 1,8 fra ~
Fra : Kim Eichen

Dato : 08-03-04 23:39

Hej gruppe

Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell Helix Plus (10W/40) på
tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I Hayes står der at begge typer
kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt lidt over en liter olie.

Mvh Kim Eichen

---

Fra : Kenneth Petersen

Dato : 09-03-04 00:54

Du må ikke bruge noget over 10w/40 da det får dine vippearme/ventiler til at
stå af... så tag 5w/40 ogg hæld på.. hørt de sidste nye ford bliver fyldt
med 0w/30...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 08:12

Kenneth Petersen wrote:
> Du må ikke bruge noget over 10w/40 da det får dine vippearme/ventiler til at

Der er da ikke nogen vippearme i en ny ford??
Hvilke ventiler?

Bortset fra det ville jeg også vælge 5w40 (forudsat den er
fuldsyntetisk) hvis den ikke bruger olie imellem skiftene.

> stå af... så tag 5w/40 ogg hæld på.. hørt de sidste nye ford bliver fyldt
> med 0w/30...

Det info er jo ikke meget værd i forhold til en 8 år gammel model :)

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 10:35

> [...]
> kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
> Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt

Ingen af dem.
Det er vel kun delsyntetiske olier begge to?
På min mondeo kommer der KUN fuldsyntetisk olie. Ford anbefaler 5W/40 men
den kan være svær at finde på tilbud.
Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech motoren.
Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie. Med en 40 olie
har min motor intet synk på pinden mellem olieskiftene (267.000 Km). Plejer
at skifte 2 gange hvert år og kører ca 25.000 Km om året.

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 09-03-04 12:06

> [...]
> Det er vel kun delsyntetiske olier begge to?
> På min mondeo kommer der KUN fuldsyntetisk olie. Ford anbefaler 5W/40 men

Shell Helix Ultra (5W/40) er nu angivet til at være fuldsyntetisk.
http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/32F43FD3DC58A741C1256E4C004E65B7/$File/side11.pdf
Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at købe
tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal bruges
når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det så
besværligt at skifte den selv?

Mvh Kim Eichen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 12:19

Kim Eichen wrote:
> [...]
> når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det så

Ikke hvis man tager sig tid.
3 dunke rækker til 2 skift, der går typisk mere end 4L til.
Det er ingen dårlig ide at skifte oliefilteret samtidig.
Du skal ha en opsamlingsbalje til olien så den ikke plasker ud under
bilen.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 12:29

> Ikke hvis man tager sig tid.

HVA!!!
Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 )

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 12:56

Tom wrote:

> købe

> bruges

> så

> HVA!!!
> Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 )

Nej det har jeg godt nok ikke.

Jeg nægter at betragte alle almindelige smårutiner som totalt umulige
pr default selvom det er på en Mondeo :)

De sidste gange har jeg bare anbragt min officielle oliebalje under
bundkarret, løsnet bolten, åbnet oliedpåfyldningen, fjernet filteret,
drukket en kop kaffe, lukket proppen, monteret et friskt filter (med
olie på pakningen) og påfyldt den reglementerede mængde smørelse.

Det plejer at ta' 1/2 time hvis jeg gør mig rigtigt langsommelig.

Sidste gang her i weekenden måtte jeg snyde og suge olien op (så får
jeg ingen kaffe), da jeg ikke ville smadre gevindet på den 'nye' bil
og det var 2 graders frost og mine fingre var kolde. Til gengæld kan
filteret på den nye fjernes (hvis man har en passende oliefiltertang)
oppefra uden at spilde olie i ansigtet på sig selv.

--
Roberto Saldo (piv)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 13:03

> Nej det har jeg godt nok ikke.
>
> Jeg nægter at betragte alle almindelige smårutiner som totalt umulige
> pr default selvom det er på en Mondeo :)

Mondeo er åbenbart også tegnet på en computer for der er heller ikke 1-2 mm
plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller liiiige
trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et
benzinfilter, eller eller.....

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-03-04 13:10

> [...]
liiiige
> trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et

Men man kan til gengæld trække nye udstødningsrør og potter i rå mængder,
alt det hjertet måtte begære

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 13:39

> mm
> liiiige
> >

> Men man kan til gengæld trække nye udstødningsrør og potter i rå mængder,
> alt det hjertet måtte begære

Ikke uden at få fingere så grimt i klemme at det gav 2 stk tømmerlus

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 14:01

Tom wrote:

> [...]
> plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller liiiige
> trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et

Monterer en mølle??

Her er en ældre astmatisk Carina-E stort set magen til min:

<http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9450>

Bortset fra møllen ... :)

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 12:27

> Shell Helix Ultra (5W/40) er nu angivet til at være fuldsyntetisk.

Ok, så ville jeg godt vælge den.

> [...]
bruges
> når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det

Du kan roligt købe 3 dunke. De skal jo nok blive brugt.
Der går 4.5 L i motoren så 1 dunk er "selvfølgelig" ikke nok.

Det er #"%#¤"%! besværligt at skifte selv. Der er 2 metoder.
1.
- Fjern bundpladen fra bilen
- Løsn skruen i bundkarret og aftap olien
- Højre side op på en donkraft og afmonter højre forhjul
- Afmonter den lille nederste inderskærm (ikke hele inderskærmen)
- Tag fat i oliefilteret fra siden med en olietang (med læderrem)
- Monter nyt filter
- monter skrue i bundkar igen
- hæld olie på motor
- monter indskærm
- monter forhjul
- monter bundpladen igen

2.
- fjern bundpladen fra bilen
- løsn skruen i bundkarret og aftap olien
- løsn oliefilteret nedfra med olietang (med læderrem)
selv om det virker rimelig umulig så KAN det faktisk lade sig gøre
nedefra.
- tag filteret ud.....og det er her at det virker TOTALT umuligt, men tro
mig det ER faktisk muligt at få det lirket ud......men det er #"%"# ikke
let.
- monter nyt filter som skal samme snørklede vej tilbage og det KAN lade sig
gøre
- monter skruen i bundkarret igen
- hæld olie på motoren
- monter bundpladen igen

Jeg vil helt klart anbefale metode nr 1 da det er rimelig svært at lirke
oliefilteret ud nedfra og med rimelig svært menes #¤%"#¤% svineri.

Hvis man vælger metode nr 1 så KAN det også lade sig gøre i en indkørsel
hvis man kan komme ind under bilen. Men bundpladen kan godt kræve sin mand
første gang og man ikke har prøvet det før (uden grav eller lift).

Good luck (you may need it)

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-03-04 14:57

> Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech motoren.
> Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie.

Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2 år og
den
har vel brugt en ½ L max total.
Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
startede
den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30, og
nu er
den stille som en mis når jeg starter.

--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 15:03

Martin Vollert wrote:

> [...]
> startede
> den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30, og

Løjerligt, det plejer at være lige omvendt.
Tikken forårsaget af lavt olietryk pga tynd olie.
Måske der var noget slam der skulle renses væk?

--
Roberto Saldo (Yodaen har faste ventilspillerumsudlignere så den
tikker ikke)

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-03-04 15:14

> Løjerligt, det plejer at være lige omvendt.
> Tikken forårsaget af lavt olietryk pga tynd olie.
> Måske der var noget slam der skulle renses væk?

Nej det er fordi olien er for tyk når den er kold og derfor ikke kan smører
de
hydraliske ventilløfterer de første sekunder der er startet, når du kommer
en
tynderer olie i er olien hurtigerer ude ved ventilløfteren.
Rimelig simpel. .
--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 15:38

> Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2 år
og
> den
> har vel brugt en ½ L max total.

Næh den er ikke utæt.
Den har gået 267.000 Km og jo tyndere en olie jo lettere vil den smutte
forbi olieskraberingene, så der er ikke noget mærkeligt i at forbruget
stiger jo tyndere olien bliver.

> [...]
> startede
> den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30,

Når du starter motoren er olien kold og derfor er det ikke 30 eller 40
tallet som siger noget om viskositeten. Det er W tallet som fortæller hvor
meget den vil tikke ved koldstart.

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-03-04 16:38

> Næh den er ikke utæt.
> Den har gået 267.000 Km og jo tyndere en olie jo lettere vil den smutte
> forbi olieskraberingene, så der er ikke noget mærkeligt i at forbruget
> stiger jo tyndere olien bliver.

Ja det kan godt være, men det ændre ikke at man godt kan bruge 5/30
i en Zetec uden at den begynder at bruge olie som du skriver.

Hvor har jeg sagt det modsatte ??.
--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 20:04

> Ja det kan godt være, men det ændre ikke at man godt kan bruge 5/30
> i en Zetec uden at den begynder at bruge olie som du skriver.

Jeg har ærfaringer der går stik modsat det du siger, så ...... Nu HAR jeg jo
kørt med 30 olie fordi jeg fik i alt 20 liter gratis og jo min mondeo bruger
olie når det er den tynde 30. Bruger jeg 40 som nu så er der intet målebart
forbrug mellem hver skift.

> 5/30,

> Hvor har jeg sagt det modsatte ??.

Ingen steder men det var for at precisere over for dem som ikke lige vidste
det

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-03-04 21:13

> [...]
bruger
> olie når det er den tynde 30. Bruger jeg 40 som nu så er der intet

Nu har din motor også kørt ca 100.000km mere end min, så det ekstra slid har
jo nok gjordt at den er mere "utæt" end min.
Blev din motor renoveret med nye stempelringe osv ville du med garanti også
kunne kører på 5/30 uden probs.
--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.