turbo attrap?
Fra : Kenneth Fritz

Dato : 06-03-04 21:06

Hejsa igen folkens.
Jeg har gang i et projekt med en lille sød ascona, som jeg vil have til at
lyde som en turbo når jeg skifter gear og så videre. Kan det gøres uden at
bygge en turbo på (jeg vil ik have turbo på den søde gamle bil). Og hvis ja,
kan det købes, eller skal det hjemmelaves, og skal det af inden syn, eller
hvordan?

Det er en '73er a model med en 2 liters CIH kværn.

Kenneth

ps. undskyld hvis jeg gjorde nogen af jer hyandai ejere fortræd forleden.
Synes bare personligt ik de er pengene værd.

Fra : bme

Dato : 06-03-04 21:14

> [...]
> hvordan?
>
> Det er en '73er a model med en 2 liters CIH kværn.

Hehe, det problem kan T-hansen løse:
http://www.t-hansen.dk/product.asp?c=221093399&n=616419775&pn=704468350

> ps. undskyld hvis jeg gjorde nogen af jer hyandai ejere fortræd forleden.
> Synes bare personligt ik de er pengene værd.

Det er jo så din personlige mening, men man får meget bil for pengene og de
er udmærket skruet sammen. Ville dog ikke lige være 1. prioriteten ved mine
kommende bilvalg (det skulle da være hyundai coupe'en - den er lidt fed)

/bo

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 06-03-04 21:19

Wow, det var hurtigt. Mit indtryk af denne dims er dog at den kun giver en
piben .... det jeg leder efter er den der klassiske lyd af dumpventilen ...
eller får den også den lyd frem?

Fra : John Sahl

Dato : 06-03-04 21:31

Kenneth Fritz wrote:
> Wow, det var hurtigt. Mit indtryk af denne dims er dog at den kun
> giver en piben .... det jeg leder efter er den der klassiske lyd af
> dumpventilen ... eller får den også den lyd frem?

Jeg hørte en Ford med denne latterlige dims monteret, det lød
slet ikke som noget der ligner en turbo.

Jeg fatter heller ikke hvorfor du vil have lyden af en turbo, men
ikke turboen. Men hver sin smag.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 06-03-04 21:35

Hvis jeg monterer en turbo vil bilen jo ryge over i klassen 'baghjulstrukket
med trykladning' og det vil jeg ikke have, for den kan ikke følge med alle
de syge cosworth'er og det kram.

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 06-03-04 21:36

Tænkte på .... escorderne er da egentlig slet ikke baghjulstrukket er de?
nå men så tag rx'erne eller sådan noget. .. kan ik følge med dem

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 07-03-04 21:42

> Tænkte på .... escorderne er da egentlig slet ikke baghjulstrukket er de?

4x4. Langsliggende frontmotor, R4 DOHC 16V.

-M

Fra : John Sahl

Dato : 06-03-04 22:36

Kenneth Fritz wrote:
> Hvis jeg monterer en turbo vil bilen jo ryge over i klassen
> 'baghjulstrukket med trykladning' og det vil jeg ikke have, for den
> kan ikke følge med alle de syge cosworth'er og det kram.

Det kan du jo heller ikke med fløjten, men ok, vil man være
til grin er det da vist vejen frem

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 06-03-04 23:58

Det er jo heller ikke min hensigt at nakke dem. Hensigten er at ligge i
toppen af den klasse den kommer i, og det tror jeg ikke jeg kan klare i
turbo klasserne.
Hellere vinde i anden division end være bundskraber i første.

Fra : Hr. Hansen

Dato : 07-03-04 00:10

John Sahl wrote:
> Det kan du jo heller ikke med fløjten, men ok, vil man være
> til grin er det da vist vejen frem

Jep... på med skive attrapper bag baghjul, 3" afgangs dims til
bagpotten, totalt ukurant monster spoiler på bagklap, fløjte i potten og
godt med blå dioder over og under bilen... sådan en lækker manta har vi
kørerne i Vallensbæk.

Når man så kommer stille og roligt forbi ham, så får den alt hvad remmer
og tøj kan holde til... man gider ikke spilde tid på den, men jokker da
alligevel på pedalen så man kan komme væk, man kunne jo risikere at folk
troede det var en man kendte.

Talte en gang med ham ude ved Mac D. i Tåstrup en aften striben var
samlet, og det viser sig at den faktisk er lidt voldsom... det er en
standard 2.0E u/luftfilter, han syntes det gav en rå lyd

Der giver man bare op...

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 00:22

Nu er min ascona også 'kun' en 2 liters, men der er jo ikke ret meget mere
plads, og desuden er det sku nok svært at narre den igennem syn med en meget
større motor når der kun burde være en 1600 i den. Men den har cirka 140
hypper som den er, og så skal der lige noget weber på når jeg har skaffet en
manifold. Hvor kan man egentlig finde sådan en? Min bror brugte over en
måned (og 3000 kr) for at finde en til sin corolla!

Så ascona'en skal ikke bare være en attrap. Det eneste attrap skal være
turboen, og det altså ikke uden grund.

"Hr. Hansen" <tele1adslSLET_LIGE_DETTE@OG_DETTEtele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:PTs2c.7009$4h4.198@news.get2net.dk...

Fra : John Sahl

Dato : 07-03-04 00:43

Kenneth Fritz wrote:
> Så ascona'en skal ikke bare være en attrap. Det eneste attrap skal
> være turboen, og det altså ikke uden grund.

Hvad er grunden så?

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 00:44

Jeg skal bruge bilen til at stille op til noget ræs, og deri er der klasser.
Hvis jeg kommer i turbo klassen har jeg ingen chance, og derfor vil jeg
hellere undvære turboen.
Men bare fordi jeg ved bilen ikke har turbo, behøver resten af verden da
ikke vide det.

Fra : John Sahl

Dato : 07-03-04 01:02

Kenneth Fritz wrote:
> Jeg skal bruge bilen til at stille op til noget ræs, og deri er der
> klasser. Hvis jeg kommer i turbo klassen har jeg ingen chance, og
> derfor vil jeg hellere undvære turboen.

Hvad får dig til at tro du har en chance i de andre klasser?

> Men bare fordi jeg ved bilen ikke har turbo, behøver resten af verden
> da ikke vide det.

Med mindre du sætter turbo på får du ikke den rigtige lyd,
så de vil vide det uanset om du vil eller ej ,-)

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 01:43

Det er jo derfor jeg efterlyser en ordentlig attrap.
Og hvad der får mig til at tro jeg har en chance er min sunde fornuft.
Jeg ved hvordan bilen flytter sig uden halvdelen af stumperne, så jeg kan
formåde at den flytter sig endnu hurtigere med resten på. Når jeg en dag
finder et manifold altså.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-03-04 00:08

> [...]
> hvordan?
>
> Det er en '73er a model med en 2 liters CIH kværn.

Monter da en turbo på den.
Men lad være med at koble indsugningen til.
Kort sagt, brug kun udstødnings-siden af turboen.
Har et det omtalt på svensk som en 'roterende lyddæmper'.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jasper Norman

Dato : 07-03-04 02:00

Du skal såmænd bare tage fat i den lille drejedims der sidder på indersiden
af døren af en Ascona ´73´er. Tving denne dims 360 grader rundt
tilstrækkeligt mange gange, indtil dit vindue i førersiden er helt nede.
Spids derefter munden og lav en fløjtende lyd ud af det nedrullede vindue.
(download evt. en lydfil fra en 911 turbo, for at ramme den korrekte tone)

Mit råd er, at du laver denne fløjtende lyd tilstrækkeligt højt, således at
du ikke hører de grin og fnis der uundgåligt vil følge dig, hvor du kommer
frem

Træd derefter _MEGET_ forsigt på speederen. Det kan ikke siges ofte nok:
Turboens kraft overrasker de fleste. Selv de hærdede der ræser i Aalborgs
gader

/Jasper

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 02:05

Det jeg søger efter er seriøse løsningsforslag. Kan du ikke klare det, så
lad dog være med at spilde min tid.

Fra : John Sahl

Dato : 07-03-04 02:12

Kenneth Fritz wrote:
> Det jeg søger efter er seriøse løsningsforslag. Kan du ikke klare
> det, så lad dog være med at spilde min tid.

Der findes ikke den løsning du søger.

Eneste løsning er at montere turbo hvis du vil have den lyd.

P.S. Vær så venlig at skrive under det du citerer og klippe
det overskydende væk.

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 02:13

> Der findes ikke den løsning du søger.

Fint, så var det jo bare det jeg skulle have at vide.
Jeg har imidlertid fået en løsning at vide af en hydraulikingenør, men jeg
har ikke lige den tekniske indsigt til at udføre løsningen. Desuden skrev
han på sådan noget underligt australsk engelsk og kaldte tingene for noget
andet end det vi europæere gør.

Nå men tak for tiden da.

Fra : Jonas R.

Dato : 07-03-04 13:05

Kenneth Fritz wrote:
> [...]
> gøres uden at bygge en turbo på (jeg vil ik have turbo på den søde
> gamle bil). Og hvis ja, kan det købes, eller skal det hjemmelaves, og

Du kan montere en stor højtalere og så skrue op for lyden, jeg kan godt
optage lidt turbo lyd til dig hvis det er?

Har læst de andre tråde, og du narer ingen ved at have en dump valve på ...
Det er da for dumt at sætte det på uden at have det .... Men du burde vel
kunne lave noget med en CO2 trykflaske og så bruge vacum fra bilen ... Sådan
at du skyder noget CO2 igennem den dump valve når du skifter gear ....
Eller noget med at bruge et par kompressor horn.

Her er lidt mere læsning:
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28488&SearchTerms=turbo,jan

/Jonas

Som synes det er for dumt at prøve at montere en dump valve på en bil uden
turbo....

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 13:41

Tak for linket.

Fra : Jogster

Dato : 07-03-04 14:25

> [...]
ja,
> kan det købes, eller skal det hjemmelaves, og skal det af inden syn, eller

Det fatter jeg simpelthen ikke... Jeg har turbo på min bil og HADER lyden af
blow off ventilen... Syntes det lyder defekt når jeg kopler ud....

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 14:28

Nåja, folk er vel ikke ens.
Jeg vil godt have den lyd.
Det er jo det samme som at min brors naboer synes min ascona larmer lige nu
(udstødningen er ikke monteret), men jeg synes bare den lyder fed

Fra : John Sahl

Dato : 07-03-04 14:50

Jogster wrote:
> Det fatter jeg simpelthen ikke... Jeg har turbo på min bil og HADER
> lyden af blow off ventilen... Syntes det lyder defekt når jeg kopler
> ud....

Så smid en lukket version på, så slipper du næsten for lyden.

Fra : Jogster

Dato : 07-03-04 16:24

> Så smid en lukket version på, så slipper du næsten for lyden.

Nu ved jeg ikke så meget om biler vel... Men kan man bare købe dem alle
steder?? hmm håber ikke det er en lukket jeg har nu... Den lyd der kommer,
er sådan en gurgel lyd nærmest.... Er det så en lukket eller åben jeg har??

Fra : Claus Fabritius

Dato : 07-03-04 16:42

> [...]
> steder?? hmm håber ikke det er en lukket jeg har nu... Den lyd der kommer,
> er sådan en gurgel lyd nærmest.... Er det så en lukket eller åben jeg

Hvis den er åben lyder det nærmest som om at bilen nyser.

Her er der et godt eksempel på hvordan en BOV kan lyde:
http://www.935motorsports.com/media/hksSSBOV.mp3

Der er flere eksempler her: http://www.935motorsports.com/bovmedia.htm
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-04 15:38

On Sun, 07 Mar 2004 14:25:21 +0100, Jogster wrote:

> Det fatter jeg simpelthen ikke... Jeg har turbo på min bil og HADER lyden af
> blow off ventilen... Syntes det lyder defekt når jeg kopler ud....

Hmm smag og behag... en ting er sikkert... det som står øverst på min
ønskeliste til min kommende bil er en åben BOV.

Eeeeelsker den lyd

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus Fabritius

Dato : 07-03-04 16:02

> [...]
ja,
> kan det købes, eller skal det hjemmelaves, og skal det af inden syn, eller

Jeg har en gang set noget set at man kunne købe sådan noget sjov på Ebay,
men jeg forstår virkelig ikke hvad du vil med det. Bilen har ingen turbo og
du snyder ikke nogen ved at montere sådan noget lyd på den. Samtidig er det
vist de færreste "normale" mennesker der kender lyden. Der er da ikke ret
mange der reagerer på min

> Det er en '73er a model med en 2 liters CIH kværn.

Hvorfor ikke få noget god lyd ud af motoren i stedet for at smide
Thansenstumper i bilen? På med en ordentligt udstødning, et par ordentlige
karboratorer. Smid et par skarpe knaster i og se så om du ikke får en lyd
som gutterne står og savler over. Det eneste du opnår ved din turbofløjte er
at folk griner når du drejer om hjørnet, hvis de da venter så længe

Angående DHB, så tror jeg at du skal skrue noget mere, hvis du vil have en
chance for at vinde. Jeg skal da selv med, men jeg tror ikke at jeg har en
chance for at vinde klassen selvom jeg hiver nogle ekstra heste ud af den
lille.
--
Claus Fabritius
Nu med BOV

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-04 16:06

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev :

>Hvorfor ikke få noget god lyd ud af motoren i stedet for at smide
>Thansenstumper i bilen?

subscribe.

>På med en ordentligt udstødning, .....

njaehhhh ;)

>et par ordentlige karboratorer......

Så begynder det jo ...

>Smid et par skarpe knaster i og se så om du ikke får en lyd
>som gutterne står og savler over.

Et par ? - en enkelt er nok - en Schrick knast, en anden indsugnings-
manifold, så der kan sidde 2 dobbelte Webere /DCOE45 , alternativt
Dell'orto'er - så bliver der satme fest i gaden - og stribefolket, kan
risikere en overraskelse - især hvis de bliver dyset ordentligt ind.

Og dog, så skal undervognen også trækkes med op i niveau, ellers
bliver det bare fedstspin det hele, og et par truckernosser i forruden
kan give samme respekt (eller mangel på samme, bliver det vist)

Fra : Claus Fabritius

Dato : 07-03-04 16:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> så bliver der satme fest i gaden - og stribefolket, kan
> risikere en overraskelse - især hvis de bliver dyset ordentligt ind.

Du undervurderer os Jan ;) Måske skulle du kigge forbi en dag og se om du
selv blev overrasket af en bil eller to ;)

> Og dog, så skal undervognen også trækkes med op i niveau, ellers
> bliver det bare fedstspin det hele, og et par truckernosser i forruden
> kan give samme respekt (eller mangel på samme, bliver det vist)

Undervogn er et must, og så skulle der måske også gøres lidt ved bremserne
så den kan stoppe igen. Det var trods alt en 1.6 fra fabrikken
--
Claus Fabritius
Min bil er forkølet

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-04 16:40

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

>Du undervurderer os Jan ;) Måske skulle du kigge forbi en dag og se om du
>selv blev overrasket af en bil eller to ;)

Jeg prøver ikke at undervurdere nogen - men kan se det sjove i at der
kommer en bil, der bliver sat i stald med en pose lort - og det så
viser sig at omtalte bil, kan lidt mere end den giver sig ud for

(Det er derfor jeg er på jagt efter en Ascona B, når den er i hus, går
turen til Emmaboda)

intet ondt i det - stuntet virker jo nok kun 1.ste gang

Jeg tvivler sgu' ikke på at der er ganske seriøse biler på striben !

>Undervogn er et must, og så skulle der måske også gøres lidt ved bremserne
>så den kan stoppe igen. Det var trods alt en 1.6 fra fabrikken

Stoppe ? Hvem tænker på at stoppe medens legen er god ?

Selvklart - de (bremserne) er jo en del af undervognen, i min bog,
prikker man ikke en bil voldsomt op, uden at lade bremserne følge
tilsvarende med - det vil jo være sindssygt dumt

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-03-04 20:29

jan@stevns.net wrote:

> (Det er derfor jeg er på jagt efter en Ascona B, når den er i hus, går
> turen til Emmaboda)

Det skal da være en Ascona A, sådan en så jeg her forleden og hold
nu godt fast i taburetten, det var en Opel jeg rent faktisk kunne
se det fede i..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-04 21:06

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det skal da være en Ascona A, sådan en så jeg her forleden og hold
>nu godt fast i taburetten, det var en Opel jeg rent faktisk kunne
>se det fede i..

Nu står verden da ikke til at redde ;)

Jeg havde i min helt grønne ungdom en Ascona A til låns i et par
måneder, medens ejeren sejlede på grønland .... sød bil, rigtigt sød,
men ikke noget der gav hjertebanken , det var kuns en 1.2'er

Men bare det at have en bil til rådighed, som lærling, var sgu' sager
;)

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 08-03-04 10:43

Jan, jeg synes nu egentlig også du skulle finde dig en B'er .... læste
forleden en artikel i Opel Tuning (tysk blad) at der kun var 118 af a'erne
tilbage i tyskland. Så kan der jo ikke være en helvedes masse af dem her.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-03-04 20:39

> [...]

>tilbage i tyskland. Så kan der jo ikke være en helvedes masse af dem her.

Det er faktisk meget længe siden jeg har set en A'er !

og jo - kikkerten er rettet ind efter en B model.

Fra : phk

Dato : 09-03-04 15:47

> [...]
ja,
> kan det købes, eller skal det hjemmelaves, og skal det af inden syn, eller

Hvis du er interesseret har jeg da en mobil telefon attrap til montering i
dit køretøj. Samtidig kunne en 17 tommer flat screen attrap også have
interesse?

Personlig sætter jeg grænsen ved reservehjulsattrapper ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 23:08

THansen har en dims til at sætte i udstødningsrøret, som vistnok skal lyde
som en turbofløjten... Om den gør det ved jeg ikke...

Christian.

Fra : John Sahl

Dato : 09-03-04 23:17

CDK wrote:
> THansen har en dims til at sætte i udstødningsrøret, som vistnok skal
> lyde som en turbofløjten... Om den gør det ved jeg ikke...

Det gør den ikke!