Reperation af små rustpletter på min bil.
Fra : Christian Joensen

Dato : 06-03-04 15:07

Jeg skal have repareret nogle små rustpletter på min bil.

Planen er at jeg:

1) Sliber rusten væk. - Men hvilken type sandpapir skal jeg bruge, og hvor
dybt skal jeg slibe?
2) Grunder pletten og lader den tøre. - Men hvilken grunder er bedst at
bruge og hvad hedder det i fagsproget, vel ikke "grunder"?
3) Køber noget original lak hos Ford, maler pletten og lader den tøre.

Mangler jeg noget?

Christian

Fra : Q

Dato : 07-03-04 01:27

"Christian Joensen" <christianj@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have repareret nogle små rustpletter på min bil.
>
> Planen er at jeg:
>
> 1) Sliber rusten væk. - Men hvilken type sandpapir skal jeg bruge, og hvor
> dybt skal jeg slibe?

Kommer lidt an på temperement, men rimeligt fintkornet, så du ikke laver
dybe ridser i metallet...

Jeg har haft fornøjelse af at bruge en sandstrålepistol fra Harald Nyborg
eller Biltema ( sandstålepistol + en bøtte med 4 liter aluminiumsilikat
koster i underkanten af 200 kr), men det kræver at du har adgang til
trykluft.. Det mindste område du kan snuppe med sandstrålepistolen er ca. 1
cm diameter..

Under alle omstændigheder skal du slibe indtil metallet er blankt, og der
ikke er rust tilbage i "såret"..

> 2) Grunder pletten og lader den tøre. - Men hvilken grunder er bedst at
> bruge og hvad hedder det i fagsproget, vel ikke "grunder"?

Sidst jeg var igang brugte jeg Hammerite Corrostabil fra Jem og Bix..

> 3) Køber noget original lak hos Ford, maler pletten og lader den tøre.

Ja, medmindre du er i nærheden af Biltema.. De har rep. lak på spray og en
tabel, hvor du kan slå din bils farve op... Det virker ganske fint..

> Mangler jeg noget?

De gange jeg har lappet i metallic lak har jeg givet det flere lag lak (
spray ) efterfulgt af 2 lag klarlak..

Jeg har haft held med at lade være med at dække af og ganske simpelt male et
større område og lade overgangen blive en smule diffus..

/peter

Fra : Christian Joensen

Dato : 07-03-04 08:54

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> "Christian Joensen" <christianj@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Kommer lidt an på temperement, men rimeligt fintkornet, så du ikke laver
> dybe ridser i metallet...

Tak for nogle, tror jeg, gode råd.

Chr.