Spørgsmål om Vectra
Fra : Mark Nyqvist Hjardin~

Dato : 04-03-04 20:58

Jeg har set på at udskifte min 18 år gamle Opel Rekord og har set mig
lun på Opel Vectra 2.5 CD fra omkring 95-96.
Er der noget ved denne model man skal være særligt opmærksom på eller
Vectra'en generelt fra denne årgang?

Mvh.
Mark

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-03-04 22:16

> [...]
> lun på Opel Vectra 2.5 CD fra omkring 95-96.
> Er der noget ved denne model man skal være særligt opmærksom på eller

Opel Vectra skifter model i slutningen af 1995, så hvilken model taler du
om - Vectra A eller Vectra B..?

Du skal vide, at begge modeller ruster ad hel.... til.

/Jan W Nielsen, Opel Vectra

Fra : Mogens...

Dato : 04-03-04 22:23

On Thu, 4 Mar 2004 22:15:34 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Opel Vectra skifter model i slutningen af 1995, så hvilken model taler du
>om - Vectra A eller Vectra B..?

>Du skal vide, at begge modeller ruster ad hel.... til.

MEN som Jan W Nielsen også skriver:
"Vectra er først galvaniseret fra januar 1999. Alle pladedele på nær
taget har fået. Vectra B1 (fra 1996-1999) er ikke galvaniseret og er
på mange måde ikke nær så fin en bil som BII´eren"

:)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-03-04 22:25

> [...]
> taget har fået. Vectra B1 (fra 1996-1999) er ikke galvaniseret og er
> på mange måde ikke nær så fin en bil som BII´eren"

Du er nu god til at hive de der gamle indlæg frem.. Har du et helt kartotek,
som du hiver frem - eller søger du via Google..?

(Kunne ikke have skrevet det bedre selv)

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 04-03-04 22:32

On Thu, 4 Mar 2004 22:25:15 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Du er nu god til at hive de der gamle indlæg frem.. Har du et helt kartotek,
>som du hiver frem - eller søger du via Google..?

Det er afsindig nemt og tager næppe 2 sek. Man skal blot bruge nogle
velvalgt ord at søge i google grupper med, så man minimerer antal
hits. Virker hver gang.

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-03-04 23:23

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Man skal blot bruge nogle
>velvalgt ord at søge i google grupper med, så man minimerer antal
>hits.

Så vælger man næppe "rust" og "vectra" ;)

<fnis>

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 11:22

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> taget har fået. Vectra B1 (fra 1996-1999) er ikke galvaniseret og er
> på mange måde ikke nær så fin en bil som BII´eren"

Når vi snakker V6 maskiner, er BII'erens bremser også større. De er på
BII'eren taget fra Omega MV6.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Mark Nyqvist Hjardin~

Dato : 05-03-04 09:03

Ok. Beskeden er røget ind på lystavlen. Hvis jeg vil have rust skal
jeg købe Vectra. Ringede også lige til en gammel mekaniker ven, hans
besked var den samme.
Spurgte pænt hvad han så ville foreslå..... Toyota Carina E..... Nå så
kommer jeg jo nok til at køre Opel Rekord E 2.0S nogle år endnu. :)

Mvh.
Mark

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-03-04 09:19

Mark Nyqvist Hjarding wrote:
> [...]
> Spurgte pænt hvad han så ville foreslå..... Toyota Carina E..... Nå så
> kommer jeg jo nok til at køre Opel Rekord E 2.0S nogle år endnu. :)

Tja jeg var i samme situation som dig.
Jeg måtte se i øjnene at min gamle Ascona ikke var rentabel mere og
kiggede på Vectraer, men der var ikke rigtigt noget udvalg i de nyere
typer (dem der ikke ruster helt så hurtigt) pånær et par usle ingen
ville købe.
Så nu har jeg en Carina-E der på mange måder minder om en Opel.
Den har ca lige så meget Street-cred, omend noget mindre morfar over sig.
Prøv en tur i GLi kan jeg kun sige, hold dig fra XLi det er nogen
skramlekasser.

Mvh
Roberto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-04 14:10

Mark Nyqvist Hjarding <spam@hjarding.dk> skrev :

>Spurgte pænt hvad han så ville foreslå..... Toyota Carina E..... Nå så
>kommer jeg jo nok til at køre Opel Rekord E 2.0S nogle år endnu. :)

Det sidste er fuldt forståeligt ;)

Fra : Tommy

Dato : 05-03-04 07:47

Har ejet en Vectra årg. 89 1.6 og jeg siger bare:

RUST RUST RUST RUST+ lorte maskine som hverken ville køre eller lade være.

Hilsen
Tommy
-- Golf 2 1.6 GTD årg. 90, import fra Das Grosse Vaterland så den er uden
rust --

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 09:54

"Mark Nyqvist Hjarding" <spam@hjarding.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lun på Opel Vectra 2.5 CD fra omkring 95-96.
> Er der noget ved denne model man skal være særligt opmærksom på eller

Rust :) Men det har de andre nu også sagt.

En bekendt har en Vectra B '97... På denne er der mere rust end min
tidligere Kadett Stc.

Det er dog muligt at finde et fint eksemplar.. Det kræver dog at du helst
ikke ville have handlet i går.

Min 94'er er i de "farlige" dele absolut rustfri. Det tog mig knap et halvt
år at finde det eksemplar jeg ville have, hvor af de sidste 3-4 måneder gik
med at overtale ejeren af den til at sælge den til mig ;)

Både Vectra A og Vectra B er stærke på motorvejen. Vectra B er nok mest
støjsvag, men Vectra A er langt fra uacceptabel.

B'eren kører med X25XE motor, A'eren kører med C25XE.... Selv om de har
nogenlunde samme specs A = 170hk/227nm og B = 170/230nm, så er der væsentlig
mere skub i C25XE kværnen. A'eren er noget kun mere ræseragtig i
karakteristiken.

A'eren kører med F25 gearkasse, B'eren med F23. Begge er 5 trins.
Slutudvekslingen i 5. gear er noget lignende det samme. Men 2. 3. og 4 gear
på F25 kassen udskiller sig. Der er dælme lange. I 3. gear kører en F25
gearkasse 15 km/t stærkere end en F23 ved 3000 rpm. F25'erens 3. gear er
kanont til overhalinger... Den trækker rent hele vejen op til lige knap 180
km/t.

Finder du et eksemplar med sund motor, kan du godt regne med at der er flere
heste underhjelmen end opgivet. Jeg kender kun til 1 X25XE kværn der er
blevet rullet.. den havde 182hk, momentet kan jeg desværre ikke huske. Af
C25XE maskiner, har jeg set MANGE. Min C25XE kværn ligger 169hk på
hjulene... de opgivne 170hk er på motoren.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A, 261.9nm