Hvilken bil til kr. 150000?
Fra : Davidsen

Dato : 02-03-04 21:11

Hej med jer,
Min slidte Citroën ZX 1.9D skal snart skiftes ud med noget nyere.
Hvilke biler skal jeg kigge på ud fra følgende kriterier?

Pris, i omegnen af kr. 150.000.
Årgang, 1999-2004 (nok tættere på det første)
Aircon ell. klima
Km. tal < 170000
Helst HDi/TDi
Rimelig brændstoføkonomi
På hvide plader (men st.car, dørantal, alufælge mv. er ligegyldigt)
Helst europæisk

Mine favoritter er:
Peugeot 406 2.0 HDi
Citroën Xsara/Xsara2 HDi
Citroën Xantia Hdi

Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?
Har I andre og/eller bedre forslag?

På forhånd tak
Mvh
Davidsen

Fra : Peter G C

Dato : 02-03-04 21:24

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Citroën Xsara/Xsara2 HDi
> Citroën Xantia Hdi
>
> Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?

Når det er inden for den prisklasse får du nok svært ved at finde bedre
dieselbiler. Motoren er dejlig - køb en 406'er eller en Xantia da de er med
intercooler - giver en klart bedre motor. Xantia'en er generelt lidt
billigere end 406'eren. Jeg ville ikke købe Xsara'en - den er for lille, har
en svagere motor og der er mere larm i kabinen sammenlignet med
storesøsteren. Og køb så en tuningsbox eller få den chippet - så er glæden
endnu større.

/Peter, Xantia HDi.

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Søren

Dato : 03-03-04 11:33

> [...]
> en svagere motor og der er mere larm i kabinen sammenlignet med
> storesøsteren. Og køb så en tuningsbox eller få den chippet - så er glæden

ryger den gode benzinøkonomi ikke når i chiptuner jeres commonrail diesel
biler ?

Fra : Brizz

Dato : 03-03-04 11:46

> ryger den gode benzinøkonomi ikke når i chiptuner jeres commonrail diesel
> biler ?

Nej fordi vi kører på diesel

Men nej jeg chippede min passat 1.9 tdi med 110 hk standard. Efter en chip
fik den 144 hk og det gav mig mellem 1 og 2 km mere pr liter diesel. men det
kræver at man også kører pænt. For hvis man hukker til den så bruger den
mere og det kan man blive afhængig af, fordi den er sjoverer at køre med en
chip. Men vil sige min nye passat 1.9 tdi 130 hk skal IKKE chippes da der er
rigelig skub i den som den er nu

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....nu med billeder af dyret...

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 17:48

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> ryger den gode benzinøkonomi ikke når i chiptuner jeres commonrail diesel
> biler ?

Dieseløkonomi? Nej.

Hvis du kigger på www.fgamotorsport.dk under erfaringer kan du se, at mange
rent faktisk kører længere på literen efter tuning....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KASO

Dato : 02-03-04 23:31

> [...]
> Citroën Xsara/Xsara2 HDi
> Citroën Xantia Hdi
>
> Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?

Ringe sikkerhed iflg. www.euroncap.com. Har personligt dårlige erfaringer
med hydraulisk affjedring (omend fra BX).

> Har I andre og/eller bedre forslag?

Renault Mégane st.car 1,9dCi ?
Skoda Octavia TDi ?

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 17:49

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?

De faceliftede udgaver af 406'eren og Xantia'en er ikke testet så jeg er
ikke enig. De faceliftede udgaver har langt bedre passiv sikkerhed i forhold
til deres forgængere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KASO

Dato : 17-03-04 08:40

"Peter G C" skrev d. 03-03-04 17:49 dette indlæg :
> [...]
er
> ikke enig. De faceliftede udgaver har langt bedre passiv sikkerhed i

Passiv sikkerhed kan ikke "faceliftes" ind i en model. Sikkerheden
starter i konstruktionen. Der har endnu aldrig sket markante
forbedringer i EuroNCAP-resultaterne efter et facelift på nogen bilmodel
- kun mindre forbedringer. Da udgangspunktet på ovennævnte ikke er
imponerende, vil de faceliftede derfor næppe heller imponere. Hvis man
prioriterer passiv sikkerhed højt, findes der bedre alternativer - men
hvis det ikke har høj prioritet, kan begge være gode bud - dog er jeg
fortsat "skræmt" af dårlige erfaringer med Citroëns hydraulik (men ikke
med resten af bilen).

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-04 17:51

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Passiv sikkerhed kan ikke "faceliftes" ind i en model.

Hvorfor ikke? Kender du til de konkrete ændringer eller gætter du bare ud i
den blå luft?

> Sikkerheden starter i konstruktionen. Der har endnu aldrig sket markante
> forbedringer i EuroNCAP-resultaterne efter et facelift på nogen bilmodel
> - kun mindre forbedringer.

Nå.

> [...]
> hvis det ikke har høj prioritet, kan begge være gode bud - dog er jeg
> fortsat "skræmt" af dårlige erfaringer med Citroëns hydraulik (men ikke

Jeg har aldrig hørt om førstehånds historier hvor det er gået galt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KASO

Dato : 18-03-04 09:27

"Peter G C" skrev d. 17-03-04 17:51 dette indlæg :
> [...]
>
> [klip]

> Hvorfor ikke? Kender du til de konkrete ændringer eller gætter du bare

Samtlige tests af facelifts hos EuroNCAP viser denne tendens - jeg kan
ikke se, hvorfor PSA skulle afvige. Jeg kunne også vende spørgsmålet:
Hvorfor tror DU, at det har ændret sig betydeligt - gætter du ud i den
blå luft, eller har du dokumentation for at bilen er blevet bedre?

Indtil dokumentation foreligger, foretrækker jeg en uafhængig test
(EuroNCAP) - også selv om fabrikanten påberåber sig forbedringer.

> Nå.

Tjah - fakta!

> Jeg har aldrig hørt om førstehånds historier hvor det er gået galt.

Jamen - så lyt: Jeg har haft en BX16, hvor rør og kugler var udskiftet
før jeg købte den. Alligevel var den konstant ude af stand til at køre
pgr.af fejl i hydraulikken (slanger, højdekorrektør, "fjederben" etc.).
Jeg solgte bilen med stort tab, da jeg er afhængig af at have en
driftssikker bil - og den var det absolut modsatte. Til historien hører,
at den havde kørt 180.000km, da jeg købte den - og 210.000km, da jeg
solgte den. Bortset fra hydraulikken, var der ingen nævneværdige
problemer med bilen, og motoren virkede upåvirket af km-tal (intet
måleligt olieforbrug pr. 10.000km).

Jeg kører stadig fransk (Renault) og jeg kunne sagtens finde på at købe
en bil fra PSA igen - de nyere har bedre sikkerhed - og jeg kan stadig
vælge uden hydraulik.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 18-03-04 18:32

> [...]

> Hvorfor tror DU, at det har ændret sig betydeligt - gætter du ud i den
> blå luft, eller har du dokumentation for at bilen er blevet bedre?

Fordi den første udgave ikke havde sideairbags og fordi 2. udgaven foruden
side airbags fik ekstra forstærkning i dørene mv., herunder noget ekstra
skum-beskyttelsessjov der i højere grad skulle beskytte mod læsioner.

Men det er nok helt uden effekt.....

[klip]

> Jamen - så lyt:

Lyder ikke sjovt. I vores familie har vi rimelige erfaringer med de frankse:
en Bx gti og en Xantia gav ikke problemer med affejdringen. En bekendt kører
bx'er - er i gang med nr. 2 - han har aldrig brokket sig over affejdringen.
Men der er ingen regel uden undtagelse :-|

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KASO

Dato : 19-03-04 10:57

"Peter G C" skrev d. 18-03-04 18:32 dette indlæg :
> [...]
ekstra
> skum-beskyttelsessjov der i højere grad skulle beskytte mod læsioner.

Næh - ikke helt - men det rykker næppe voldsomt ved det samlede niveau -
det er ihvertfald ikke set før, at en sådan opdatering har rykket
grundlæggende. Peugeots opdatering flyttede den fra 2 til 3 stjerner,
hvilket fortsat ikke er imponerende

1997:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=20

2001:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=105

Jeg ser ingen grund til at tro, at det er bedre med Xantia, der endda
havde et dårligere udgangspunkt end 406. (1,5 stjerne)

> [...]
> bx'er - er i gang med nr. 2 - han har aldrig brokket sig over
affejdringen.
> Men der er ingen regel uden undtagelse :-|

Mine forældre havde også en BX, de var tilfredse med (den kørte også
færre km), men generelt må man nok erkende at hydraulikken er mere
sårbar end stålfjedre - bl.a. fordi en fejl i det hydrauliske system
betyder at bilen ikke kan/må køre videre, mens en defekt i traditionel
affjedring ikke har helt samme konsekvens.

Det skal dog tilføjes, at jeg "har hørt", at hydraulikken skulle være
mere stabil på de sidste Xantia'er (de første var for svagt
dimensioneret). C5 taler vi ikke om - den har andet at slås med.....

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 19-03-04 12:59

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> det er ihvertfald ikke set før, at en sådan opdatering har rykket
> grundlæggende. Peugeots opdatering flyttede den fra 2 til 3 stjerner,

Jamen så havde jeg jo ret. Tak for dokumentationen!

[klip]

> [...]
> betyder at bilen ikke kan/må køre videre, mens en defekt i traditionel
> affjedring ikke har helt samme konsekvens.

Nej ikke *helt* samme konsekvens. Man kører da aldrig med en *ødelagt*
affjedring. Det er jo umuligt at have reel kontrol over bilen.

> Det skal dog tilføjes, at jeg "har hørt", at hydraulikken skulle være
> mere stabil på de sidste Xantia'er (de første var for svagt
> dimensioneret).

Jeg har aldrig hørt om specielle problemer med dem. Min fader havde en af de
første udgaver - han beklagede sig ikke.

> C5 taler vi ikke om - den har andet at slås med.....

Det er vist mere elektronisk så hut jeg visker...

/Peter

Fra : KASO

Dato : 06-04-04 14:39

"Peter G C" skrev d. 19-03-04 12:59 dette indlæg :
> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Jamen så havde jeg jo ret. Tak for dokumentationen!

Ja - du havde ret i, at den var gået fra "elendig" til "ringe" - men det
er ikke helt godt nok i min bog. Jeg foretrækker "god" eller
"fremragende".....

> [klip]

> Nej ikke *helt* samme konsekvens. Man kører da aldrig med en *ødelagt*
> affjedring. Det er jo umuligt at have reel kontrol over bilen.

En knækket stålfjeder har oftest ikke store konsekvenser - ofte bliver
det end ikke bemærket af føreren før han/hun opdager at bilen står en
smule skævt.

> Jeg har aldrig hørt om specielle problemer med dem. Min fader havde en
af de
> første udgaver - han beklagede sig ikke.

Iflg. en Citroën-forhandler havde de første Xantiaer mere eller mindre
arvet hydraulikken fra BX - men da Xantia var tungere, blev systemet
overbelastet og svigtede jævnligt. Citroën dimensionerede siden systemet
kraftigere - samtidig med at de indbyggede "kontraventil" så bilen ikke
længere lagde sig ned ved parkering. Dermed undgik man også at systemet
blev skadet af de utålmodige, der kørte før bilen havde rejst sig helt.

> Det er vist mere elektronisk så hut jeg visker...

Primært! Men også fælge, der revner, danske forhandlere, der afvokser
med et middel, der beskadiger styreboks til hydraulik m.m.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 17:59

On Tue, 06 Apr 2004 13:38:40 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

>Ja - du havde ret i, at den var gået fra "elendig" til "ringe" - men det
>er ikke helt godt nok i min bog. Jeg foretrækker "god" eller
>"fremragende".....

Er det dig, der kører Renault?

>En knækket stålfjeder har oftest ikke store konsekvenser - ofte bliver
>det end ikke bemærket af føreren før han/hun opdager at bilen står en
>smule skævt.

Gælder vist kun for folk med blød hat...

/Mogens

Fra : KASO

Dato : 06-04-04 22:39

"Mogens Knudsen" skrev d. 06-04-04 17:59 dette indlæg :

> Er det dig, der kører Renault?

Jeps - "for en sikkerheds skyld"

Men der findes efterhånden også en del andre, der er kommet godt efter
det - så jeg ser ingen grund til at vælge biler med ringe sikkerhed, når
der nu findes glimrende alternativer....

> Gælder vist kun for folk med blød hat...

Jo-jo - men pointen var også blot, at man oftest ikke er afskåret fra at
komme videre fordi en fjeder knækker, mens man i en bil med hydraulik
mister affjedring og bremseevne - og dermed muligheden for at køre
videre - i tilfælde af en utæthed (jeg har desværre prøvet det
adskillige gange )

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-03-04 19:03

> [...]
> Hvorfor tror DU, at det har ændret sig betydeligt - gætter du ud i den
> blå luft, eller har du dokumentation for at bilen er blevet bedre?

Det kommer jo nok an på, hvad man mener med betydeligt. Flere airbags, sele
strammere etc kan jo godt være afgørende i en konkret ulykkessituation.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 17:51

On Wed, 17 Mar 2004 07:39:49 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>- kun mindre forbedringer. Da udgangspunktet på ovennævnte ikke er
>imponerende, vil de faceliftede derfor næppe heller imponere.

Det er jo netop dét, der har været en msse ballade om ift. Mercedes.
De faceliftede en detalje omkring en "cigartænder", der var kritik af,
og erhvervede sig efterfølgende een stjerne mere...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 23:33

Jeg ved ikke lige hvad den koster på dk plader, men Alfa 156 JTD ville være mit
valg. Den burde nok kunne fås for ca. 150k.

;) Christian

"Hvilken bil til kr. 150000?"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:82.182.192.181)

Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 03-03-04 20:45

"Davidsen" skrev

> Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?
> Har I andre og/eller bedre forslag?

Jeg ville vælge en 306 HDi, den er næsten magen til din gamle ZX'er
størrelses mæssigt. En 90hk HDi, men med en LSD stick på(evt. en
inderforkøler), det er både billigere og bedre efter mine erfaringer, end
mange andre tuningsprodukter.

--
******************
Steffen

Fra : Davidsen

Dato : 03-03-04 21:08

"Steffen Bechmann Olesen" <steffen@bechmanns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelses mæssigt. En 90hk HDi, men med en LSD stick på(evt. en
> inderforkøler), det er både billigere og bedre efter mine erfaringer, end

Ja, det var faktisk også en glimrende mulighed. Priserne ligger lidt tættere
på de 150k, til gengæld er den jo ikke nær så pæn som 406'eren. Men det
skrev jeg jo heller ikke som et krav

Mvh
Davidsen

Fra : Davidsen

Dato : 03-03-04 20:59

Tak for kommentarerne.

Lyder som om jeg skal se nærmere på Xantia og P406...

Mht. chiptuning: jeg stiller ikke de store krav til acceleration osv. Jeg er
jo vant til ca. 65HK i den gamle ZX diesel, så enhver moderne 2.0 hdi vil
være den rene racer for mig. Men på den anden side er man jo en 'dreng'

En Alfa JTD lyder også spændende (selvom diesel og Alfa lyder forkert). Den
er dog en kende dyrere end min bank synes jeg har råd til.
Octavia og Passat er da også dejlige biler, jeg synes blot man får for lidt
for pengene.

Mvh
Davidsen

Fra : EjS

Dato : 04-03-04 17:51

> [...]
> Citroën Xsara/Xsara2 HDi
> Citroën Xantia Hdi
>
> Er der noget godt eller skidt at sige om de nævnte?

Hvis du er vant til at udnytte de halv-sportslige køreegenskaber skal du
have en Xsara eller 306 hvis ikke størrelsen betyder noget.

Derudover vil jeg sige at Xantia og 406 HDi er lidt langsomme. En 90 Hk 306
HDi kører lige op med en 110 Hk 406 HDi - en Xsara kan fås med 110 Hk og det
er tilstrækkeligt. Uanset om du vælger tuning eller ej er 110 Hk HDi'en
absolut at foretrække da den har variabel turbo (og mere harmonisk
effektforløb), intercooler (kan evt. betyde noget for turboens og motorens
holdbarhed ved tuning), og så kører den lidt længere på literen end 90 Hk
versionen.

Til 150k kunne du også kigge på VW's TDi'ere hvis du er vant til at køre
meget langt på literen!!!

MVH EjS