/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvor meget bruger en ventilator?
Fra : J & P


Dato : 01-03-04 23:49

Hej i gruppen!

Jeg har et dieselfyr siddende i bilen (Volvo 245).
Der står i brugsanvisningen, at man skal stille bilens ventilationsblæser i
laveste stilling, når der skal forvarmes, så der ikke bruges for meget
strøm.
Jeg vil gerne sætte den i stilling 2 for at få lidt mere cirkulation i bilen
(St.car).

Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den sluger
vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling 2,
så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det samlede
strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?

Jeg ved godt at jeg bare kunne prøve og se hvad der sker, men jeg vil helst
undgå at tømme batteriet...

--
Hilsen Jakob



 
 
Lykke (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 02-03-04 08:09

Hvis du ser på batteriet først, så vil jeg tro at det er et 60 amp/timer og
det vil sige ved 12 volt har du 720 watt til rådighed. Jeg ved ikke hvor
mange watt en blæser bruger men jeg vil skønne omkring en 100W
maks. Der er så 2 ting der herefter sker. Når du starter bilen, skulle der
gerne være strøm tilbage til starteren, og i den tid der er gået har
batteriet brugt lidt strøm til blæseren, men batteriet er tilgængæld blevet
varmet lidt op som så forøger effekten i batteriet. Vi ved jo godt at når et
batteri sidder i frostvejr mister det effekt, men ved en lille opvarmning
(Ventilatoren, lys i 5 minutter mm ) bliver det varmet op igen uden at miste
alt strømmen.
I mange ældre biler sidder der en modstand til at regulere blæseren i de
forskellige trin. Når der køres i et lavt trin bliver effekten istedet for
brændt af i modstandene. Så det er ikke nogen fordel at køre med lav
hastighed.
Dette kan godt være forskelligt fra bil mærke til bilmærke.

Tau


<jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4043bdd2$0$13976$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Jeg har et dieselfyr siddende i bilen (Volvo 245).
> Der står i brugsanvisningen, at man skal stille bilens ventilationsblæser
i
> laveste stilling, når der skal forvarmes, så der ikke bruges for meget
> strøm.
> Jeg vil gerne sætte den i stilling 2 for at få lidt mere cirkulation i
bilen
> (St.car).
>
> Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den sluger
> vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling 2,
> så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det samlede
> strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?
>
> Jeg ved godt at jeg bare kunne prøve og se hvad der sker, men jeg vil
helst
> undgå at tømme batteriet...
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>



J & P (02-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 02-03-04 09:41

Tau skriver:

> I mange ældre biler sidder der en modstand til at regulere blæseren i de
> forskellige trin. Når der køres i et lavt trin bliver effekten istedet for
> brændt af i modstandene. Så det er ikke nogen fordel at køre med lav
> hastighed.
> Dette kan godt være forskelligt fra bil mærke til bilmærke.
>
> Tau

Og Uffe Ravn skriver:

> Den strøm der løber i modstanden er lige så stor som den der løber i
> motoren, da de sidder i serie.
> Hvis du sætter den i stilling 2 løber der altså mere strøm igennem både
> blæsermotor og regulerings modstand.
> Kun hvis du stiller den i max, bliver blæsermodstanden bypasset, men
> tilgengæld løber der så størst strøm i blæseren.

> En blæser i fuld power kan tømme et batteri på få timer.

Jeg forstår det ikke helt: Er det to forskellige udlægninger af sagen eller
skriver i egentlig det samme, altså at strømmen er den samme, bare
forskelligt fordelt på ventilator og modstand?
Det lyder egentlig mest logisk, men på den anden side kan jeg jo godt se det
en smule på lyset, når jeg skruer bæseren op på fuld knald med stoppet
motor.

--
Hilsen Jakob



Soren Pedersen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 02-03-04 14:25

De skriver det modsatte - Og det er Uffe der har ret.

Mvh
/Søren

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
news:4044488a$0$13971$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tau skriver:
>
> > I mange ældre biler sidder der en modstand til at regulere blæseren i de
> > forskellige trin. Når der køres i et lavt trin bliver effekten istedet
for
> > brændt af i modstandene. Så det er ikke nogen fordel at køre med lav
> > hastighed.
> > Dette kan godt være forskelligt fra bil mærke til bilmærke.
> >
> > Tau
>
> Og Uffe Ravn skriver:
>
> > Den strøm der løber i modstanden er lige så stor som den der løber i
> > motoren, da de sidder i serie.
> > Hvis du sætter den i stilling 2 løber der altså mere strøm igennem både
> > blæsermotor og regulerings modstand.
> > Kun hvis du stiller den i max, bliver blæsermodstanden bypasset, men
> > tilgengæld løber der så størst strøm i blæseren.
>
> > En blæser i fuld power kan tømme et batteri på få timer.
>
> Jeg forstår det ikke helt: Er det to forskellige udlægninger af sagen
eller
> skriver i egentlig det samme, altså at strømmen er den samme, bare
> forskelligt fordelt på ventilator og modstand?
> Det lyder egentlig mest logisk, men på den anden side kan jeg jo godt se
det
> en smule på lyset, når jeg skruer bæseren op på fuld knald med stoppet
> motor.
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>



Lykke (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 02-03-04 17:20

Jeg tror faktisk at vi skriver det samme, men jeg formulerer mig i et andet
sprog. At brænde affekt af er sku da det samme som at køre igennem en
modstand.Det ville sku da ikke have noget effekt hvis det var en parallel
kobling.
Samme princip som i en slæberingsmotor
Prøv a læse det igen

Tau
Elektriker

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:c221v1$42l$1@sunsite.dk...
> De skriver det modsatte - Og det er Uffe der har ret.
>
> Mvh
> /Søren
>
> "J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
> news:4044488a$0$13971$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Tau skriver:
> >
> > > I mange ældre biler sidder der en modstand til at regulere blæseren i
de
> > > forskellige trin. Når der køres i et lavt trin bliver effekten istedet
> for
> > > brændt af i modstandene. Så det er ikke nogen fordel at køre med lav
> > > hastighed.
> > > Dette kan godt være forskelligt fra bil mærke til bilmærke.
> > >
> > > Tau
> >
> > Og Uffe Ravn skriver:
> >
> > > Den strøm der løber i modstanden er lige så stor som den der løber i
> > > motoren, da de sidder i serie.
> > > Hvis du sætter den i stilling 2 løber der altså mere strøm igennem
både
> > > blæsermotor og regulerings modstand.
> > > Kun hvis du stiller den i max, bliver blæsermodstanden bypasset, men
> > > tilgengæld løber der så størst strøm i blæseren.
> >
> > > En blæser i fuld power kan tømme et batteri på få timer.
> >
> > Jeg forstår det ikke helt: Er det to forskellige udlægninger af sagen
> eller
> > skriver i egentlig det samme, altså at strømmen er den samme, bare
> > forskelligt fordelt på ventilator og modstand?
> > Det lyder egentlig mest logisk, men på den anden side kan jeg jo godt se
> det
> > en smule på lyset, når jeg skruer bæseren op på fuld knald med stoppet
> > motor.
> >
> > --
> > Hilsen Jakob
> >
> >
>
>



Niels-Chr (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels-Chr


Dato : 03-03-04 07:59

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message news:<4044330a$0$95055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hvis du ser på batteriet først, så vil jeg tro at det er et 60 amp/timer og
> det vil sige ved 12 volt har du 720 watt til rådighed.

Det er altså noget vås - undskyld jeg siger det!

Et 60 amperetimers batteri kan afgive 60 A i én time, før det er fladt
- eller 120 A i en halv time - eller 1 A i 60 timer - eller 1/2 A i
120 timer!

Maksimalstrømmen er kortslutningsstrømmen, som også står på batteriet
og i virkeligehden er det langt det mest interessante tal, for det er
det, som er væsentligt, når starteren skal trække motoren rundt.
Kortslutningsstrømmen er f.eks. 450 A, svarende til 5400 W (det kan
trække mange kabineblæsere)...men selvfølgelig kun i kort tid, nemlig
i 60/450 time = 8 minutter. Det passer vel meget godt, med hvor lang
tid man kan dreje startnøglen en varm sommerdag, inden batteriet er
fuldstændig drænet.
Vær opmærksom på, at her om vinteren er batteriets kapacitet meget
reduceret. Ved frost er den måske halveret, dvs. måske kun 30 Ah -
altså bliver alle ovenstående tal osse halveret - og er batteriet
gammelt og halv-dårligt, så halverer vi endnu engang - og så er der
kun 2 minutters startforsøg, før det er "game over".

Kabineblæseren trækker måske 50 W, svarende til 4 A, så det kan
batteriet trække et stykke tid. Den store "vifte" ude ved køleren
(ventilatoren), den trækker rigtig meget strøm som nogle skriver om,
men det er jo ikke kabineblæseren, så det er en ganske anden historie.

Bedste hilsner
Niels-Chr

Lykke (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 03-03-04 08:21

Det er ikke noget vrøvl. Som jeg læser det kan du trække 60 amp ialt ud af
det på en time.
Hvis jeg følger dit regne stykke så skriver du ganske rigtig at et batteri
kan der trækkes 60 amp ud af dette i en time. Hvad er det så i watt. 12volt
x 60 amp = 720watt. Oms lov
60 amp i en time er det samme som et forbrug på 720 watt på en time.
Med jeg tror mange læser et svar, lige som fanden læser biblen. Vi er jo
ganske enige, men beskriver det på hver sin måde.

Med venlig hilsen
Tau

Niels-Chr" <nc@nordicwebdesign.zzn.com> skrev i en meddelelse
news:a472eed.0403022259.3e526f74@posting.google.com...
> "Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
news:<4044330a$0$95055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > Hvis du ser på batteriet først, så vil jeg tro at det er et 60 amp/timer
og
> > det vil sige ved 12 volt har du 720 watt til rådighed.
>
> Det er altså noget vås - undskyld jeg siger det!
>
> Et 60 amperetimers batteri kan afgive 60 A i én time, før det er fladt
> - eller 120 A i en halv time - eller 1 A i 60 timer - eller 1/2 A i
> 120 timer!
>
> Maksimalstrømmen er kortslutningsstrømmen, som også står på batteriet
> og i virkeligehden er det langt det mest interessante tal, for det er
> det, som er væsentligt, når starteren skal trække motoren rundt.
> Kortslutningsstrømmen er f.eks. 450 A, svarende til 5400 W (det kan
> trække mange kabineblæsere)...men selvfølgelig kun i kort tid, nemlig
> i 60/450 time = 8 minutter. Det passer vel meget godt, med hvor lang
> tid man kan dreje startnøglen en varm sommerdag, inden batteriet er
> fuldstændig drænet.
> Vær opmærksom på, at her om vinteren er batteriets kapacitet meget
> reduceret. Ved frost er den måske halveret, dvs. måske kun 30 Ah -
> altså bliver alle ovenstående tal osse halveret - og er batteriet
> gammelt og halv-dårligt, så halverer vi endnu engang - og så er der
> kun 2 minutters startforsøg, før det er "game over".
>
> Kabineblæseren trækker måske 50 W, svarende til 4 A, så det kan
> batteriet trække et stykke tid. Den store "vifte" ude ved køleren
> (ventilatoren), den trækker rigtig meget strøm som nogle skriver om,
> men det er jo ikke kabineblæseren, så det er en ganske anden historie.
>
> Bedste hilsner
> Niels-Chr



Carsten Stage (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 03-03-04 08:34

Lykke wrote:

> Det er ikke noget vrøvl. Som jeg læser det kan du trække 60 amp ialt
> ud af det på en time.

Måske ikke noget vrøvl, men meget teoretisk - og det er et stykke fra
virkeligheden.

Mange steder er der skrevet meget om batteriers kapacitet - her er en af de
bedre forklaringer, der bør rokke en del ved din opfattelse:

http://www.danpower.com/tips.html

> Med jeg tror mange læser et svar, lige som fanden læser biblen.

Det har du ganske ret i


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk



Lykke (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 03-03-04 14:32

Tak for skemaet.
Poul
"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:c2415k$l3l$1@news.net.uni-c.dk...
> Lykke wrote:
>
> > Det er ikke noget vrøvl. Som jeg læser det kan du trække 60 amp ialt
> > ud af det på en time.
>
> Måske ikke noget vrøvl, men meget teoretisk - og det er et stykke fra
> virkeligheden.
>
> Mange steder er der skrevet meget om batteriers kapacitet - her er en af
de
> bedre forklaringer, der bør rokke en del ved din opfattelse:
>
> http://www.danpower.com/tips.html
>
> > Med jeg tror mange læser et svar, lige som fanden læser biblen.
>
> Det har du ganske ret i
>
>
> --
> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage
> Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk
>
>



J & P (03-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 03-03-04 10:56


> Kabineblæseren trækker måske 50 W, svarende til 4 A, så det kan
> batteriet trække et stykke tid. Den store "vifte" ude ved køleren
> (ventilatoren), den trækker rigtig meget strøm som nogle skriver om,
> men det er jo ikke kabineblæseren, så det er en ganske anden historie.

Ja, det er kabineblæseren de drejer sig om.

--
Hilsen Jakob



Uffe Ravn (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 02-03-04 01:40


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev

> Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den sluger
> vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling 2,
> så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det samlede
> strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?

Ja!

Den strøm der løber i modstanden er lige så stor som den der løber i
motoren, da de sidder i serie.

Hvis du sætter den i stilling 2 løber der altså mere strøm igennem både
blæsermotor og regulerings modstand.

Kun hvis du stiller den i max, bliver blæsermodstanden bypasset, men
tilgengæld løber der så størst strøm i blæseren.
>
> Jeg ved godt at jeg bare kunne prøve og se hvad der sker, men jeg vil
helst
> undgå at tømme batteriet...

En blæser i fuld power kan tømme et batteri på få timer.

Hvis du vil spare lidt strøm, så sørg for at blæseren kun starter når
kølevandet har nået en vis temperatur.

Mvh.
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>



Ukendt (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-04 12:56



> Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den sluger
> vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling 2,
> så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det samlede
> strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?

I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter ganske
voldsomt fra batteriet.

--
Tom




J & P (02-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 02-03-04 13:27

> I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter ganske
> voldsomt fra batteriet.

Er det noget du har læst dig til, eller hvordan måler men det? Jeg har kun
sådan et lille multimeter...

--
Hilsen Jakob



Ukendt (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-04 17:32



> > I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter ganske
> > voldsomt fra batteriet.
>
> Er det noget du har læst dig til, eller hvordan måler men det? Jeg har kun
> sådan et lille multimeter...

Det er noget jeg har målt med et kalibreret tangamperemeter og det
passer.....der er ingen fejl i målingerne, den sluger vitterligt så meget.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK




J & P (03-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 03-03-04 00:08

> Det er noget jeg har målt med et kalibreret tangamperemeter

Har ikke så meget forstand på det:
Er det sådan et man holder rundt om ledningen og måler feltet omkring den?
Jeg mener at have set noget lignende engang da min mekaniker checkede om
gløderørene trak strøm.

--
Hilsen Jakob



Ukendt (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-04 10:25



> > Det er noget jeg har målt med et kalibreret tangamperemeter
>
> Har ikke så meget forstand på det:
> Er det sådan et man holder rundt om ledningen og måler feltet omkring den?
> Jeg mener at have set noget lignende engang da min mekaniker checkede om
> gløderørene trak strøm.

Jep man skal bare huske at der kun må være 1 ledning man måler på så de ikke
ophæver hinanden og viser 0A hvis strømmen både løber frem og tilbage i hver
sin ledning

--
Tom




J & P (03-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 03-03-04 10:52

> Jep man skal bare huske at der kun må være 1 ledning man måler på så de
ikke
> ophæver hinanden og viser 0A hvis strømmen både løber frem og tilbage i
hver
> sin ledning

Så er jeg med! Tak!

--
Hilsen Jakob



Per Thomsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 03-03-04 15:19

> I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter ganske
> voldsomt fra batteriet.
>
Har du målt hvad Deo'en bruger i stilling 2?
(Det er der mit benzinfyr er sat på)

Per



Ukendt (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-04 16:41



> > I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter ganske
> > voldsomt fra batteriet.
> >
> Har du målt hvad Deo'en bruger i stilling 2?
> (Det er der mit benzinfyr er sat på)

Jo men det husker jeg ikke mere, og det er pokkers besværligt at komme ind
til ledningen og måle det

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Lykke (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 04-03-04 07:39

Nu behøver man jo ikke lige at gå ind på den ledning til blæseren for at
måle amp. forbruget. Strømmen er den samme i hele kredsen og den kan måles
på batteriet. Husk lige at den strøm der her bliver målt, er hele
strømforbruget, altså også lys i kabinen hvis døren er åben.
Bil motorer må ikke er være startet da generatoren leverer strømmen istedet.

mvh
Tau
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4045fc29$0$13964$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > I min mondeo bruger ventilatoren 30 A i stilling 4, så den sutter
ganske
> > > voldsomt fra batteriet.
> > >
> > Har du målt hvad Deo'en bruger i stilling 2?
> > (Det er der mit benzinfyr er sat på)
>
> Jo men det husker jeg ikke mere, og det er pokkers besværligt at komme ind
> til ledningen og måle det
>
> --
> Tom
>
> Unofficial FORD site Denmark
> http://members.tripod.com/FORD_DK
>
>



Peter Sørensen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Sørensen


Dato : 06-03-04 23:11

article <4046cee0$0$95002$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, FUCK*SPAM!
@get2net.dk says...
> Nu behøver man jo ikke lige at gå ind på den ledning til blæseren for at
> måle amp. forbruget. Strømmen er den samme i hele kredsen og den kan måles
> på batteriet. Husk lige at den strøm der her bliver målt, er hele
> strømforbruget, altså også lys i kabinen hvis døren er åben.
> Bil motorer må ikke er være startet da generatoren leverer strømmen istedet.
>

Måske det var lettere bare at måle i serie med sikringen til blæseren, den må
da være let at komme til?

-
--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

Hvis du vil have ideer til underlige løsninger
med hjemmeviklede kondensatorer dyppet i linolie
og stænket med vievand er dk.teknik.lyd stedet.
[Ole Geisler]

Lars (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 02-03-04 17:02


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4043bdd2$0$13976$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
>>
> Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den sluger
> vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling 2,
> så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det samlede
> strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?
>
> Jeg ved godt at jeg bare kunne prøve og se hvad der sker, men jeg vil
helst
> undgå at tømme batteriet...

Problemet er at blæseren i bilen primært er beregnet til at køre når bilens
er startet. Derfor har man lavet en billig men primitiv regulering af
hastigheden, som er en stor effektmodstand, med forskellige udtag.
I dit tilfælde er du ikke interesseret i at brænde effekt af i modstanden,
men bruge al den tilførte effekt til blæseren, som dog stadig skal køre
langsomt rundt for ikke at tappe akkumulatoren fuldstændigt. Jeg ved at
Kjøller produceren en styring, som styrer blæseren unden brug af
effektmodstanden, se http://kjoeller.com/bilvarmetilbehoer.htm.

Jeg har selv et benzinfyr, hvor blæseren kører på trin 1. Her har jeg målt
strømmen til 3A. Derudover har jeg monteret en kontakt i kabinen, så jeg kan
køre med fyret uden at blæseren starter, hvis jeg lige skal rundt om
hjørnet.

Har du prøvet at ændre på luftstrømmen på dit ventilationsanlæg? På mit
kommer der meget mere luft ud hvis jeg benytter ventilationskanalerne midt
på instrumentbordet, fremfor defroster eller gulv.

Tom benytter et sikkert et tangamperemeter til at måle de 30A.

lhb



Lykke (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 02-03-04 17:23

Et alm. tangamp. meter er kun til vekselstrøm.
Det er et specielt tangamp.meter, der skal bruges til jævnstrøm.

Tau
"Lars" <lhb_sletdette_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4044afe1$0$1627$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4043bdd2$0$13976$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Hej i gruppen!
> >
> >>
> > Min blæser har en stor modstand til at regulere omdrejningerne. Den
sluger
> > vel også noget strøm eller hvad? Hvis jeg nu sætter blæseren i stilling
2,
> > så ryger der vel bare lidt mindre strøm gennem modstanden, men det
samlede
> > strømforbrug er det samme? Er jeg helt forkert på den?
> >
> > Jeg ved godt at jeg bare kunne prøve og se hvad der sker, men jeg vil
> helst
> > undgå at tømme batteriet...
>
> Problemet er at blæseren i bilen primært er beregnet til at køre når
bilens
> er startet. Derfor har man lavet en billig men primitiv regulering af
> hastigheden, som er en stor effektmodstand, med forskellige udtag.
> I dit tilfælde er du ikke interesseret i at brænde effekt af i modstanden,
> men bruge al den tilførte effekt til blæseren, som dog stadig skal køre
> langsomt rundt for ikke at tappe akkumulatoren fuldstændigt. Jeg ved at
> Kjøller produceren en styring, som styrer blæseren unden brug af
> effektmodstanden, se http://kjoeller.com/bilvarmetilbehoer.htm.
>
> Jeg har selv et benzinfyr, hvor blæseren kører på trin 1. Her har jeg målt
> strømmen til 3A. Derudover har jeg monteret en kontakt i kabinen, så jeg
kan
> køre med fyret uden at blæseren starter, hvis jeg lige skal rundt om
> hjørnet.
>
> Har du prøvet at ændre på luftstrømmen på dit ventilationsanlæg? På mit
> kommer der meget mere luft ud hvis jeg benytter ventilationskanalerne midt
> på instrumentbordet, fremfor defroster eller gulv.
>
> Tom benytter et sikkert et tangamperemeter til at måle de 30A.
>
> lhb
>
>



Ukendt (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-04 17:35



> Tom benytter et sikkert et tangamperemeter til at måle de 30A.

Jep den jeg bruger kan måle op til 1000A og tilsluttes både voltmeter eller
oscilloskop.
Største strøm jeg har målt med den, er de 550 A som startmotoren sluger lige
i startøjeblikket.


Det er godt nok nogle voldsomme strømme i sådan en bil

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



J & P (03-03-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 03-03-04 00:06

> Derudover har jeg monteret en kontakt i kabinen, så jeg kan
> køre med fyret uden at blæseren starter, hvis jeg lige skal rundt om
> hjørnet.

I min bil er fyret (Hydronic D4W med TP5 fjbtj.) tilsluttet således, at jeg
skal huske at stille blæserkontakten på trin 1.
Hvis jeg vil bruge fyret uden blæser, sætter jeg bare blæserkontakten på 0
(nul).

> Har du prøvet at ændre på luftstrømmen på dit ventilationsanlæg? På mit
> kommer der meget mere luft ud hvis jeg benytter ventilationskanalerne midt
> på instrumentbordet, fremfor defroster eller gulv.

Problemet i min bil er, at fyret egentlig er for lille (det er den 2,4
diesel) og at fyret derfor skal køre ret længe. Jeg lader det køre en time
når det er rigtig koldt.
Dertil kommer, at klapperne til regulering af luftstrømmen i kabinen er
vacuumstyrede.
Det er lækkert at betjene når jeg kører, men når bilen står stille og
vacuummet forsvinder, går klapperne i udgangsstilling og styrer luften ned
på gulvet. Og det er jo ikke særlig smart når man vil ha' is af forruden...

Derfor vil jeg lade blæseren køre på trin 2 (ud af 4) i en hel time sammen
med fyret. Måske skulle jeg bare prøve det en dag (hvor jeg ikke skal på
arbejde...)?
Fyret har jo osse en batteriovervågning, der skulle stoppe fyret, hvis
spændingen bliver for lav. Så må jeg jo håbe den slår fra tidligt nok...

--
Hilsen Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408681
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste