"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
news:40438a5a$0$13960$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Var lige et smut i staden helt nede fra Sønderjylland i dag.
>
> Kom til inde ved Valby et eller andet sted til at køre ved siden af
> ovenstående køretøj som så helt original ud (ingen brian tingel-tangel),
og
> så bliver man lidt nysgerrig, for RS plejer da at være en lidt sportslig
> udgave og lige netop dette er ikke et prædikat jeg vil sætte på
ovenstående
> køretøj
>
> Så er der en der kan oplyse om hvad det var jeg så (specifikationer
m.v.)???
Jeg har haft sådan et køretøj. De blev lavet fra (frit efter hukommelsen)
68 - 71. 68-modellen havde et andet svaj i karossen.
RS-version var som regel forsynet med en større motor en typebetegnelsen.
Derudover var der omdrejningstæller midt i synsfeltet og i kardanboksen var
der 3 instrumenter anbragt på stilfuld måde.
Min var en 2,0, der senere blev skiftet ud med en 2,6. Det var rimelig
spændende at køre til syn med den i Silkeborg, fordi efter en prøvetur var
det første manden fra synshallen gjorde at åbne motorrummet. Heldigvis havde
jeg beholdt ventildækslerne fra den originale motor, hvor der med kæmpestore
bogstaver stod 2,0 på. Dengang - lige efter energikrisen i 78(?) var der
åbenbart ikke nogen der kunne finde ud af at checke motornumre, eller også
blev hans opmærksomhed afledt af noget andet. Jeg slap med skrækken :)
2,0´eren var på 90 HK, 2,6 på 125HK.
--
Per, Esbjerg