Kørsel med blandet vinter og sommer dæk!
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 29-02-04 11:32

Hej

Igår punkterede et af mine vinterdæk og reservehjulet er et af de morderne
"cykel hjul". Da vinter sæsonen forhåbeligt snart er ovre, overvejede jeg at
monterer 2 af sommerhjulene bagpå. Men så man det, så hut jeg visker, er der
noget med radial/digonal dæk som skal passe sammen, men er det på hele bilen
eller kun pr. aksel?

Stef

Fra : Peter König

Dato : 29-02-04 11:53

> [...]
der
> noget med radial/digonal dæk som skal passe sammen, men er det på hele

Man må ikke blande vinterdæk og sommer/helårsdæk . . ? Det gælder både for 2
dæk som for 3 dæk - det er enten eller.

MVH Peter König

Fra : hanzen

Dato : 29-02-04 12:28

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> noget med radial/digonal dæk som skal passe sammen, men er det på hele

Diagonaldæk har jeg ikke haft de sidste +35 år.
Så hvis du har en meeeeget gammel bil er der vist nok frit slag i at blande
forskellige dæk. Dog næppe sommer- og vinterdæk.
--
hilzen
hanzen

--
hilzen
hanzen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-02-04 14:24

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
> noget med radial/digonal dæk som skal passe sammen, men er det på hele bilen

Det lyder i mine ører som en ufatteligt dårlig ide, så hellere
montere alle fire sommerdæk med det samme..

Du bør altid have de bedste dæk på baghjulene, hvis de blokerer
før forhjulene, så snurrer du rundt. Ved at montere vinterdæk
foran og sommerdæk bagpå, så vil du nogengange have de bedste dæk
bagpå (når vejen er tør) og andre gange have de bedste dæk foran
(når vejen er fedtet og glat). Resultatet er at du aldrig helt ved
hvad der er tilfældet og derfor heller aldrig helt ved hvordan din
bil vil reagere hvis du får brug for at bremse hårdt, det er ikke
specielt heldigt..

Derfor: tilstræb at have ens dæk hele vejen rundt, på den måde kan
du bedst forudse hvordan bilen vil reagere på en paniksituation..
Hvis ikke du vil investere i nye vinterdæk nu, så på med 4 gange
sommerdæk.. Til næste vinter får du alligevel brug for
vinterdækkene, så hvorfor ikke købe dem nu?

--
Hygge..
Thomas