"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4041e3fc$0$27468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Det er grotesk at der kan være så mange forskellige hvilkår ved de
> > forskellige selskaber, nu gad jeg ikke lige finde betingelser for flere
> > selskaber, men Alka, Fair, Codan, Alm. Brand...osv, har sikkert også
> > forskellige betingelser for dækninger.
> > Så vidt jeg ved er det kun nogle enkelte produkter f.eks Familiens basis
> > forsikring 2 som direkte kan sammenlignes mellem de forskellige
selskaber,
> > da den er dikteret af Forbrugerrådet og Forsikring og Pension. Mange
gange
> > kan assurandørerne ved de forskellige selskaber ikke engang klarlægge
> > hvilket behov kunden har.
>
> Sådan er det bare når der er fri konkurrence. Som kunde har man en masse
> valgmuligheder og det er bare fint.
> Lige såvel som der er forskel på forsikringer er der også forskel på
biler.
> Det er vel også grotesk at nogle tilbyder en 1.6 motor og andre en 2.0,
det
> kan man jo ikke sammenligne.
Du har ret i at man ikke kan sammenligne størrelsen på bilmotore med
forsikringer!, det jeg mener er at selskaberne tilbyder et produkt som de
allesammen giver det samme navn, men indholdet kan der være stor forskel på.
De største problemer: Hvem er dækket og hvad er dækket?
Det virker til at nogle selskaber bevidst forsøger at have en dårligere
dækning på områder som køberen ikke umiddelbart vil spørge til, f.eks "er
min navigation dækket", "hvad hvis jeg låner min bil ud"...etc. Jeg har ikke
oplevet nogle selskaber der mundtligt og frivilligt oplyser om deres dårlige
betingelser, man skal spørge direkte til situationen.
> Hvis man som kunde ikke selv ved hvad for et behov man har, er det ikke
let
> at være assurandør. Det er kunden, der skal vide hvad han vil have,
> assurandøren kan kun rådgive.
Jeg har flere gange oplevet assurandøre som ikke ved hvad det er de selv
sælger, hver eneste gang jeg har tegnet en forsikring, har den måttet ændres
efter jeg har læst deres betingelser i forbindelse med det specifikke
tilbud, omkring hvad der er dækket og hvem der er dækket. I alle tilfælde
har assurandøren set min nuværende dækning, men alligevel matcher deres
tilbud ikke noget tilsvarende.
Sidst da jeg skiftede bil, og skulle tegne nyt redningshjælpabonnement, fik
jeg at vide det var dumt at jeg havde det dyre som kostede 200kr mere end
det billige, jeg spurgte, "hvad er forskellen da?", det dyre garantere bare
de komme inden 1 time.
Jeg modtager betingelserne samt plastik kort med medlemsnummer, og hvad er
det første der springer mig i øjnene!, ingen dækning udenfor Danmark!
mvh
Rasmus