Mazda 323 plasticdims i strømfordeler
Fra : Torsten

Dato : 28-02-04 11:13

Hej alle

Undskyld, hvis jeg allerede har postet dette indlæg. Min
netforbindelse er så langsom, at jeg fik timeout på google groups
sidst, så jeg ved ikke om jeg kom igennem før.

Min Mazda 323 (1.3 i kat 1992 HatchBack "BG") har ustabil tænding. Den
kører nogel få 100 meter og går så ud. Hvis man banker let på
strømfordeleren med en lighter eller en nøgle et par gange, kan man
som regel få den til at starte igen.

Jeg har prøvet at tage tændkabler af og på, det løser ikke problemet.
Jeg har målt tændkablerne ud og det ser OK ud, jeg har prøvet at pille
ved stikket til lavspændingssignalet fra strømfordeler til
tændingsmodul når motoren kører, det får den ikke til at gå ud. Jeg
har skiftet rotordæksel og rotor, det har ikke fået probelmet til at
forsvinde.

Min bedste teori lige nu er at der er en periodisk fejl i den
plasticdims i strømfordeleren, der genererer et lavspændingssignal til
tændingen. Der er en lille roterende metaldims med 4 arme, som
passerer 2 magneter på plasticdimsen.

Mit spørgsmål: Hvordan undersøger jeg om denne plasticdims virker som
den skal? Der er et stik i toppen med 4 terminaler og jeg regner med
at jeg måske kan måle nogle induktanser el. lignende med et multimeter
for at se om der er en fejl.

Torsten

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 28-02-04 18:59

Den plastdims er en hall-effekt sensor.

Den får stel, plus 12volt og plus 5 volt. Den steller de 5volt når fanen
kører ind i "gabet".

Tjek dine ledninger for løs forb. er det der kan gøres. Du kan ikke sådan
lige teste om den virker, og er der en fejl, så er der kun een vej, skifte
den.

Henrik