Rullefelt - Optimistisk eller ej, part 2 ;~
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 10:13

Hey gruppe :)

Et kort resume:

Jeg har fået min bil målt på rullefelt. Resultatet var at enten har jeg alt
for mange heste i forhold til de opgivne tal - eller også var jeg på et
optimistisk rullefelt.

Tidligere tråd starter her:

Bilen er opgivet til 170hk @ 6000rpm, 227nm @4000 rpm ;)

Jan W. har per telefon kommet med et bud på at jeg har max 180hk - hvor
mange tror I jeg har?

Ja - der er blevet taget kontrolmålinger på andet rullefelt... men jeg synes
næsten i skal have lov til at gætte først :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A,

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-02-04 10:15

Bjørn wrote:
> [...]
>
> Ja - der er blevet taget kontrolmålinger på andet rullefelt... men jeg synes
> næsten i skal have lov til at gætte først :)

Sådan en smuk Vectra har da mindst 197.32 pferdstärke.

--
Roberto Saldo (125.9 af de gule i maskinhallen)

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 11:11

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en smuk Vectra har da mindst 197.32 pferdstärke.

Ja, selvfølgelig har den det

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 12:38

> Ja, selvfølgelig har den det

Jeg har haft fornøjelsen af at køre i Bjørns Vectra og kan bevidne, at den
er imponerende hurtig.

Jeg undrer mig alligevel over, at den på samme tid kan have 260 Nm og 197 hk
på en 2,5 ltrs motor.

Effekten er rimelig nok, hvis motoren evt er "stillet lidt på", men at der
samtidig er så kraftigt et moment er mystisk. Det er svært at opnå mere end
100 Nm pr liter slagvolumen i en motor uden trykladning fra den tid. Selv i
dag er det meget sjældent i biler uden torbo eller lign.

Jeg mener dog ikke, der kan være nogen tvivl om, at den har mere end de
lovede 170 hestekræfter. Hvis ikke måler den sgutte knap 200 hk på to
forskellige rullefelter, tror jeg.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 12:58

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft fornøjelsen af at køre i Bjørns Vectra og kan bevidne, at den
> er imponerende hurtig.

Smilebåndet på folk lyver aldrig

198,2 hk @ 5850 rpm
261,9 nm @ 4470 rpm

> [...]
> 100 Nm pr liter slagvolumen i en motor uden trykladning fra den tid. Selv
> dag er det meget sjældent i biler uden torbo eller lign.

Jeg har det obligatoriske KN indlægsfilter, og så 2½" Remus fra kat og
bagud....

Jeg har af omveje hørt at min bil MULIGVIS er chippet, men jeg ved det ikke.
Tidligere ejer vidste det ikke, han havde i hvert fald ikke hørt noget om
det. Jeg løb over ham forhandleren, der tog den i bytte for ca. 4 år siden;
han mente helt bestemt at den var chippet....

Der er nok ikke andet for end at kravle ned til boxen en dag, og se efter om
der har været nogen dér...

> Jeg mener dog ikke, der kan være nogen tvivl om, at den har mere end de
> lovede 170 hestekræfter. Hvis ikke måler den sgutte knap 200 hk på to
> forskellige rullefelter, tror jeg.

Det er jeg enig med mig selv om at jeg er enig med dig i

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 13:18

> Smilebåndet på folk lyver aldrig

Nej, der var udslag på den uafhængige smile-skala..

> 261,9 nm @ 4470 rpm

Man må jo ikke glemme, at bilen er meget hurtig allerede med 170 hk (233
km/t), så om den har 197 eller 170 hk er umuligt at vurdere, hvis man ikke
har noget meget præcist at køre oplevelsen op imod - for eksempel et stopur
eller en anden Vectra 2,5.

Andre knaster, filter, udstødning etc kan bidrage til bedre åndedræt etc -
men jeg har meget svært ved at forestille mig, at det skulle øge momentet så
meget. Det er ufatteligt sjældent, at suge-motorer har mere end 100 Nm pr
liter slagvolumen. Det er DET, der er mest mærkeligt.

Jeg sgu ikke rigtig, om jeg tror det. På den ene lyder det ufatteligt - på
den anden side er der jo nu TO rullefelter, der giver dig den meget høje
effekt/moment.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 14:12

> [...]
> km/t), så om den har 197 eller 170 hk er umuligt at vurdere, hvis man ikke
> har noget meget præcist at køre oplevelsen op imod - for eksempel et

Jeg har en bekendt, hvis Vectra A 2.5 er målt til 198,1 hk (og ja, jeg
driller ham med hans undermotoriserede vogn)... Det er muligt at vi prøver
et træk mod hinanden til sommer, vi ender sikkert med at skulle til noget
træf værk i Tyskland sammen....

> [...]

> meget. Det er ufatteligt sjældent, at suge-motorer har mere end 100 Nm pr
> liter slagvolumen. Det er DET, der er mest mærkeligt.

Filter og udstødning har jeg som sagt...

Jeg tvivler på at den er knastet... Det er ikke noget man bare lige gør,
knasterne koster i omegnen af 3.000 kroner stykket - og der er 4 af slagsen!
Tidligere ejer har ikke knastet den, og den var firmabil de første 6 år af
dens liv...

> Jeg sgu ikke rigtig, om jeg tror det. På den ene lyder det ufatteligt - på
> den anden side er der jo nu TO rullefelter, der giver dig den meget høje
> effekt/moment.

Hvad sagde jeg?

Efter hvad jeg tidligere har set af målinger på C25XE motorne tror jeg på
det....

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 14:17

> Efter hvad jeg tidligere har set af målinger på C25XE motorne tror jeg på
> det....

Det er sgu nok rigtigt - at den har rigelig med effekt..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 27-02-04 18:14

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok ikke andet for end at kravle ned til boxen en dag, og se efter
om
> der har været nogen dér...

Prøv at runde en Opelforhandler - måske vedkommende vil ud med hvem der
oprindelig har haft bilen?!!

Og hvis han ikke vil det - så prøv en anden ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 09:18

> "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse

> om
>
> Prøv at runde en Opelforhandler - måske vedkommende vil ud med hvem der
> oprindelig har haft bilen?!!

Jeg er 3. ejer på bilen... og jeg ved hvem de 2 første er :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-02-04 13:21

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg mener dog ikke, der kan være nogen tvivl om, at den har mere end de
> lovede 170 hestekræfter. Hvis ikke måler den sgutte knap 200 hk på to

Hmmm det er noget af en gåde.

Selv en chipning giver næppe mere end 15hk uden en mølle. Måske 20
hvis solen skinner.

Nå Bjørn er jo nok glad og tilfreds så der er jo ingen grund til at
prøve flere rullefelter :)

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 13:46

<snip>

Der ligger et par billeder af seancen i news:dk.binaer.motor :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 17:18

> Der ligger et par billeder af seancen i news:dk.binaer.motor :)

Hej Bjørn.

Det ligner grangiveligt FDM i Aalborg's rullefelt, er det det?
Jeg har også været på rullefelt med min Bora ved FDM og jeg tror det er
meget troværdigt.
I så tilfælde har jeg en udskrift til sammenligning, min Bora gav lige under
specifikationerne 170Hk/220Nm, men testen er også udført med 95 oktan på
bilen i stedet for den abefalede 98 oktan.
Bilen er helt standard.

Jeg har også været ved RH motorsport og det passer meget godt sammen med
FDM's måling.
RH og jeg var dog ikke helt enige om gearingen da han mente at min Bora
skulle vise 113 for at køre 100. Og da det har indflydelse på beregningen
tager jeg det ikke helt seriøst, han blev lidt sur og ville ikke gøre det
om.
Jeg ved at mit speedo ikke viser så meget forkert, dette bekræftede FDM
også: 96 km/t ved 100 på speedo.

Jeg ligger i løbet af week-enden begge udskrifter ud på min hjemmeside under
"specifikationer"

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 27-02-04 23:55

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Hej Bjørn.
>
> Det ligner grangiveligt FDM i Aalborg's rullefelt, er det det?

Det kan jeg så godt afkræfte, da det er mig der har rullet bilen for ham.
Det er foregået på aalborg tekniske skole.

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 00:03

> Det kan jeg så godt afkræfte, da det er mig der har rullet bilen for ham.
> Det er foregået på aalborg tekniske skole.

Men det ligner så det samme udstyr, eller ?
Nu du siger det kan jeg godt se at der mangler en kæmpe kølerblæser.

/Claus

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 28-02-04 00:09

> Men det ligner så det samme udstyr, eller ?

skal jeg ikke kunne sige.. har ikke set FDM's udstyr

> Nu du siger det kan jeg godt se at der mangler en kæmpe kølerblæser.

Blæseren er der godt nok.. den er bare ikke så stor.. men effektiv nok.

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 14:42

> Hej Bjørn.
>
> Det ligner grangiveligt FDM i Aalborg's rullefelt, er det det?

Nej, det er som Bo siger Aalborg Tekniske Skoles felt...

> [...]
> specifikationerne 170Hk/220Nm, men testen er også udført med 95 oktan på
> bilen i stedet for den abefalede 98 oktan.

Min blev også rullet på 95...

> Jeg ved at mit speedo ikke viser så meget forkert, dette bekræftede FDM
> også: 96 km/t ved 100 på speedo.

Det er også deromkring ved mig...

> Jeg ligger i løbet af week-enden begge udskrifter ud på min hjemmeside
under
> "specifikationer"

Nu når den liiige mangler et par stykker... Hvorfor kører du så ikke op til
Sæby Autoteknik?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 00:18

> under
>
> Nu når den liiige mangler et par stykker... Hvorfor kører du så ikke op
til
> Sæby Autoteknik?

HARHAR :)

Den mangler ikke effekt den har faktisk ifølge FDM 127,1 KW mod
fabriksopgivet 125KW, men den mangler lidt moment ca 10Nm.

Men jeg overlever nok.

/Claus

Fra : Per Olsen

Dato : 27-02-04 16:12

> [...]
synes
> næsten i skal have lov til at gætte først :)

Hej. <fontsize meget meget stor>

Det er da en dejlig nyhed.

Jeg var på rullefeldt i Sæby sammen med Bjørn.
Med min Vectra A 2.0i 8v.
Den er chippet (hvis i ser på kurven kan i se at det kan gøres bedre)
Og der er et mere åben luftfilterkasse. Ikke andet.
Kurve: http://home4.inet.tele.dk/opustec2/images/effektkurve-c20ne-new.jpg

Resultat: 136 Hk / 165 Nm.
Fabriksopgivelse: 115 Hk / 170 Nm.

Det var jo en meget optimistisk opgivelse,
ref. Jan W's forsøg med hans egen bil.
Så jeg var også ved at tro at målingen i Sæby var alt for
optimistisk. Men det ser jo ud til at passe meget godt.
<fontsize meget meget stor>
Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i, 1990

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 01-03-04 15:47

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
> [...]
synes
> næsten i skal have lov til at gætte først :)

Som jeg også nævnte i tidligere tråd ser vi næsten hver gang, at der er mere
effekt til rådighed end opgivet fra fabrikken....
Jeg tror (& håber) det hænger sammen med at effektopgivelserne er ved at
dreje sig over i den retning de burde, nemligt at være effekten afgivet på
hjulene. Om der er noget "snyderi" inde i billedet for at gøre bilerne mere
attraktive/billige at forsikre kan være en hypotese.....

Mvh. Mikael Kristiansen