4x4 hvilken model
Fra : Per

Dato : 26-02-04 23:04

Har overvejer køb af en 4x4 årgang 85-90 (ca.) til max. 25k. Bilen skal
tjene som en ekstra transport bil, en varevogn og til sjov og ballade i
søndags terræn.
Da jeg ikke har så meget forstand på 4x4 er jeg i tvivl om hvilken model.
Hvilke fordele/ulemper er der forbundet med

* kort eller lang model?
* diesel eller benzin
* vægtafgift
* vedligeholdelse (økonomi)
* kilometer antal (hvornår vil en motor være kørt død)
* kørsel i terræn/asfaltvej, egenskaber.

Jeg har kikket lidt på følgende modeller:
* Nissan Patrol
* Toyota landcruser
* Daihatsu Rocky
* Landrover
Hvis man skal sammenligne dem med ovenstående punkter, hvilke anbefaling kan
I komme med.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 23:33

Jeg ville tage Patrol´en som første bud, og dernæst Landcruiser´eren. De
andre ville jeg ikke røre ved med en ildtang.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-02-04 23:44

DJ wrote:
:: Jeg ville tage Patrol´en som første bud, og dernæst
:: Landcruiser´eren. De andre ville jeg ikke røre ved med en ildtang.

Enig!

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 00:43

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> DJ wrote:
> :: Jeg ville tage Patrol´en som første bud, og dernæst
> :: Landcruiser´eren. De andre ville jeg ikke røre ved med en ildtang.
>
> Enig!

også enig - Daihatsu er en "gummi4wd-er" og Landrover erkun beregnet til dem
der har for mange penge

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 26-02-04 23:54

Køb dig en Land Rover Defender 90" med en god dieselmotor.
Så er du godt kørende i terrænet.
læs mere på www.dlrk.dk

Mvh. Jesper

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-02-04 06:35

Per wrote:
> * kort eller lang model?

Kort: God i terræn
Lang: Mere stabil på landevejen.

> * diesel eller benzin

Diesel: Billigt
Benzin: dyr.
De fleste 4x4 er diesel fra den tid, og det er det bedste i en 4x4 fra den
tid.

> * vægtafgift

Ca. 4.500 kr. for diesel
Ca. 3.200 kr. for benzin.

> * vedligeholdelse (økonomi)

Meget svært at sige på en bil fra den tid.
Alt fra ingenting og til 10.000 kr. pr. md.

> * kilometer antal (hvornår vil en motor være kørt død)

Diesel. Normal mindst 3-400.000 km.

> * kørsel i terræn/asfaltvej, egenskaber.

Kort akselafstand er bedst i terræn, da der skal mere til, at den hænger på
maven, og den kan bedre komme rundt. Lang akselafstand giver en mere stabil
bil på landevejen.

> Jeg har kikket lidt på følgende modeller:
> * Nissan Patrol

Fin bil. Fås ikke bedre fra den tid, hvis du kan finde et pænt eksemplar.
Men det finder du nok ikke for dit budget.

> * Toyota landcruser

Hellere Nissan.

> * Daihatsu Rocky

Ruster for et ondt ord.

> * Landrover

Husk at køb to. En til at kører i, mens du laver den anden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-04 18:52

Morten Fruergaard wrote:
:: Per wrote:
::: * kort eller lang model?
::
:: Kort: God i terræn
:: Lang: Mere stabil på landevejen.

Jeg vil supplere:

Kort - Ulidelig på landevej.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-02-04 19:20

Henrik B. wrote:

> Jeg vil supplere:
>
> Kort - Ulidelig på landevej.

Det vil jeg ikke kalde den...
Jeg har haft 2 x Pajero, 1 x Galloper, 3 x Pajero, alle kort.
De er ikke så stabile som min L200, men de var/er ikke ulidelige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-04 23:05

Morten Fruergaard wrote:
:: Henrik B. wrote:
::::: Kort: God i terræn
::::: Lang: Mere stabil på landevejen.
:::
::: Jeg vil supplere:
:::
::: Kort - Ulidelig på landevej.
::
:: Det vil jeg ikke kalde den...
:: Jeg har haft 2 x Pajero, 1 x Galloper, 3 x Pajero, alle kort.
:: De er ikke så stabile som min L200, men de var/er ikke ulidelige...

Jeg siger bare motorvej, ujævn med buler, så "nikker" en kort model værre
end en fiskekutter i høj sø.

M.v.h.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 28-02-04 00:04

On Fri, 27 Feb 2004 23:04:59 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Jeg siger bare motorvej, ujævn med buler, så "nikker" en kort model værre
>end en fiskekutter i høj sø.

Det er vist at overdrive lidt rigeligt. Min Land-Rover nikker nu ikke
synderlidt ved landevej og motorvejskørsel. Jeg vil faktisk sige at
den er ret behagelig, bortset fra støjen.

Jeg skal dog ikke kunne sige hvordan det er i en bil med bladfjedre.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 28-02-04 17:15

> Jeg skal dog ikke kunne sige hvordan det er i en bil med bladfjedre.
>
> --
> Morten F. Søndergaard
> Land Rover 90 TD '87

I en Land Rover 109" serie 3 er bladfjedrene meget hårde man kan mærke hvert
et hul i vejen.
Og der er mange huller i de Københavnske veje.
Så skruefjedre er vejen frem.

Mvh. Jesper
Der stadig mener at Land Rover er bedst i terræn.

Fra : Lykke

Dato : 27-02-04 07:39

Nu nævner du kun dem der er udprægede 4x4 af udseende. Jeg har selv en
Toyota hiace med 4x4. Ok den er måske ikke så smart og fanci som de andre du
nævner. men den er billig i reparation og vedligehold. Den kan købes for
næsten ingen penge men er svære at få fat i. Den kan næsten alt det sjove
som de andre også kan. Den er mere rummelig i bagagerummet. og så er der
ikke mange der ved at den har 4-hjultræk En af de sjoveste oplevelser jeg
har haft var engang en anden Toyota alm. model med anhænger efter. Har var
kørt fast i et sumpet område. Jeg tilbød min hjælp og den anden sagde jatak.
Han gjorde store øjne de jeg kørte op foran ham, da han troede jeg ville
trække ham tilbage. Han spurgte mig om jeg godt turde dette og jeg svarede
ja for jeg har gode dæk på. Han vidste ikke at det var en 4x4. Jeg træk ham
igennem mudder med træler på slæb og igennem til tørt område igen.
Han vidste ikke hvad han skulle sige, indtil jeg fortalte ham der var 4x4
træk på . Det syntes jeg sku var sjovt.
Held og lykke med dit valg.

Fra : Brizz

Dato : 27-02-04 08:57

> [...]
> igennem mudder med træler på slæb og igennem til tørt område igen.
> Han vidste ikke hvad han skulle sige, indtil jeg fortalte ham der var 4x4

Sådan noget er sjovt med en "undercover" bil men frigangen på sådan en
hvordan er den i forhold til de traditionelle 4x4 biler?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lykke

Dato : 27-02-04 15:39

Du har ret, frihøjden den er ikke nær så stor som de andre biler, men det
er ikke altid størrelsen det kommer an på.
Jeg har en ide om at når du kommer i et stort lokum af en 4x4 så forventer
man også at den skulle kunne alt hvad den sandsynligt. Med de forkerte
chauffør kan en sådan bil også komme til kort.. men kommer du i en Hiace så
er der kun skuldertræk til over, trods at den er en rimelig tærrengående
bil, med den rette chauffør.
Nu skal man også tænke på, hvorfor er den model blevet fremstillet. Det er
den bla på grund af dens rummelighed i varekassen og den bruges mest af
elforsyningerne og miljømedarbejder ved kommunen.
Det er helt klart at hvis det kun er til at lege med i klitterne eller i
skoven var det måske en anden model bil der skulle købes.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 27-02-04 08:59

"Per" <falskmail@111.com> wrote in

> [...]
> * Daihatsu Rocky
> * Landrover
> Hvis man skal sammenligne dem med ovenstående punkter, hvilke

Hej
Har selv haft:
Toyota: BJ45, HJ60, HJ45
Mercedes: GD300

Vil nok sige, at HJ60 var mest robust. Fantastisk 4L 6-cyl diesel 8,5 km/l,
5-gear. Meget plads overalt, hvor man skal til når man selv servicerer.
Billig i reservedele (T-Hansen har/skaffer det meste). Kan godt lide rust,
men pladetykkelsen gør, at man skal være meget sløv for ikke at kunne nå at
imødegå.

GD300 var nærmest ustoppelig i terræn, men dens korte akselafstand gjorde
den knap så sjov på landevejen. 3L 5-cyl diesel, ca 8 km/l, 4-gear.

BJ45/HJ45 har lang akselafstand, men mine modeller var gamle og bl.a. uden
servostyring mm. Ret tung i bytraffik. BJ45 havde 3.4L 4-cyl diesel, 4-
gear, ca 8,5 km/l. HJ45 har 3.6L 6-cyl diesel, 4-gear, ca 9 km/l.

Har haft Toyota LC i 6 år nu og aldrig haft problemer, selvom de ikke just
var nye og ubrugte.

Vil til enhver tid vælge Toyota LC igen, når min gamle -77 HJ45 må opgives.

Har ikke brugt dem så meget i terræn, men til vinter kørsel, som varevogn,
til trailer, til at trække hæk op o.lign. .

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 28-02-04 00:16

On Thu, 26 Feb 2004 23:04:17 +0100, "Per" <falskmail@111.com> wrote:

>Har overvejer køb af en 4x4 årgang 85-90 (ca.) til max. 25k. Bilen skal
>tjene som en ekstra transport bil, en varevogn og til sjov og ballade i
>søndags terræn.

Ja, Land-Rover'en kan du godt droppe, du får ikke en i den årgang til
25K der kan synes. Men en Range-Rover V8 Benzin kan lade sig gøre.
Hvis du ikke køre ret langt om året kan det være ligemeget om det er
en diesel eller benzin, V8'eren har kræfter nok og så lyder den jo
godt. Rimelig komfortabel, skruefjedre og skivebremser ved alle fire
hjul og temlig terrænduelig. Den kan mere end du har brug for og langt
mere end en hiace, til gengæld er varerummet mindre.

Der er lige nu 2 fra 1986 på roverbørsen på http://www.dlrk.dk

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87