/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gps og VHF i USA
Fra : Frede


Dato : 01-03-04 19:25

Hej NG...

Hvilke forskelle er der på de GPSére og VHFére der sælges i hhv. Danmark og
USA???

Jeg mener at have læst at der på nogle GPSére eks. er installeret
amerikanske tidevandstabeller og VHFén har naturligvis ikke
godkendelsesmærke fra P&T, men er der andre ting man bør være opmærksomme
på??

MVH

Frede





 
 
PKJ (01-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 01-03-04 20:52

Frede wrote:
> Hej NG...
>
> Hvilke forskelle er der på de GPSére og VHFére der sælges i hhv. Danmark
> og USA???
>
.............. og VHFén har naturligvis ikke
> godkendelsesmærke fra P&T, men er der andre ting man bør være opmærksomme
> på??
>
> MVH
>
> Frede

Vedr. VHF. USA og Canada benytter ikke de Internationale VHF kanaler i
fuld udstrækning. Visse er dog fælles.
Mig bekendt kan vel alle nyere VHF omstilles mellem de respektive kanalsæt.
Jeg sidder her med en i USA købt håndholdt VHF
fabrikat ICOM type IC-M1V i hånden. Der er blot et enkelt knaptryk at
skifte om. Men du kan ikke bruge "rene "USA kanaler i europa. IC - M1V
kan jeg anbefale varmt hvis det skal være bærbart. Rækkevidde med antenne i
hovedhøjde 5-7 sm.
Jeg så modellen i går på nettet til ca 189 USD =1134 DKK i USA. LIsteprisen
hos NORAD (Dansk importør) er 3196 +moms= 3995,- Kr præcis 3.52 gange USA
prisen.

PKJ



EA 2730 (02-03-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 02-03-04 04:50


Frede skrev i en nyhedsmeddelelse:

>
> Hvilke forskelle er der på de GPSére og VHFére der sælges i hhv.
Danmark og
> USA???
>
> Jeg mener at have læst at der på nogle GPSére eks. er installeret
> amerikanske tidevandstabeller og VHFén har naturligvis ikke
> godkendelsesmærke fra P&T, men er der andre ting man bør være
opmærksomme
> på??

Jeg har lige købt en GPS som kan over hele joden,(Magellan Meridian GPS)
jeg har ikke fundet nogen tidevandstabel i den, men den kan fortælle mig
hvor højt jeg befinder mig over daglig vande på positionen og den kan
også fortælle mig hvor solen og månen står på himlen på positionen og
hvornår de står op og går ned, lige der hvor jeg nu er.

Hvis du finder en GPS'er med tidevandstabel, så tror jeg den dækker alle
vande.

Jeg tror nok, at alle nye VHF radioer, kan køre int. og USA kanaler, så
det bør ikke bekymre dig

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Per B (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Per B


Dato : 02-03-04 18:51


> > Hvilke forskelle er der på de GPSére [..] der sælges i hhv. Danmark og
> > USA???
> Jeg har lige købt en GPS som kan over hele joden,(Magellan Meridian GPS)
Selve positions bestemmelsen virker i hele verden, men der kan være
indbygget kort og anden information som er begrænset, f.eks. har Garmin
oftest basis kort over enten USA eller Europa eller ...

> Hvis du finder en GPS'er med tidevandstabel, så tror jeg den dækker alle
> vande.
Mine tidevands tabeller virker kun til DK (og England sjovt nok) og fulgte
med de søkort jeg købte. Tidenvand er ikke noget der bare kan beregnes da
der er mange lokale forhold der skal regnes med.

/Per



PKJ (02-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 02-03-04 19:42

Per B wrote:
......................
> Mine tidevands tabeller virker kun til DK (og England sjovt nok) og fulgte
> med de søkort jeg købte. Tidenvand er ikke noget der bare kan beregnes da
> der er mange lokale forhold der skal regnes med.
>
> /Per

Tidevand er i høj grad noget man kan regne med. Men de lokale forhold er
indregnet i formlerne.
prøv det gratis program WXTIDE32 der kan hentes på http://www.wxtide32.com.

Her findes tidevandsberegning på 8.800 forskellige steder på jorden fra nu
og i al evighed.
Jeg har brugt det i adskillige år og er meget glad for programmet der blev
flittigt benyttet i Bretagne især hvor vi oplevede
equinox højvande med højdeforskel på 13.30 m. i St.Malo.
Jeg kunne da ikke drømme om at skulle sidde med
McMillans tabelværker. Det har jeg prøvet længe nok.

/PKJ





EA 2730 (03-03-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 03-03-04 03:27


PKJ skrev i en nyhedsmeddelelse:

Per B wrote:
> Tidevand er i høj grad noget man kan regne med. Men de lokale
forhold er
> indregnet i formlerne.
> prøv det gratis program WXTIDE32 der kan hentes på
http://www.wxtide32.com.

Tages der også hensyn til vindens påvirkninger af tidevandet??


>
> Her findes tidevandsberegning på 8.800 forskellige steder på jorden
fra nu
> og i al evighed.
> Jeg har brugt det i adskillige år og er meget glad for programmet der
blev
> flittigt benyttet i Bretagne især hvor vi oplevede
> equinox højvande med højdeforskel på 13.30 m. i St.Malo.
> Jeg kunne da ikke drømme om at skulle sidde med
> McMillans tabelværker. Det har jeg prøvet længe nok.

Hvornår har du sidst været i St.Malo??
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"





Erik Breum Petersen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 03-03-04 09:10

">
> Tages der også hensyn til vindens påvirkninger af tidevandet??
>

Egentlig er vindens påvirkninger ikke tidevand. Tidevand er noget der kommer
med bestemte tidsintervaller. Ligesom tidsskrifter.

Høj- og lavvande afhænger af meget mere end tidevandet. Især i Danmark, hvor
tidevandet er så lille.
--
mvh

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse



PKJ (03-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 03-03-04 11:15

EA 2730 wrote:
>
> Tages der også hensyn til vindens påvirkninger af tidevandet??

Som sejler burde du vide at vind intet har med tidevand at gøre ??
Men du er måske slet ikke sejler

> Hvornår har du sidst været i St.Malo??
Hvorfor spørger du dog om det ?? Men jeg har ingen hemmeligheder så jeg
svarer dig.


Det omtalte tidevand nåede sit højeste niveau kl 6:51 UTC den 17 april
1999.
Vi lå i havnen fra den 8 april til 19 april iflg min logbog

> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"

/PKJ



Per B (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Per B


Dato : 04-03-04 19:28

"PKJ" wrote:
> Per B wrote:
> .....................
> > Mine tidevands tabeller virker kun til DK (og England sjovt nok) og
fulgte
> > med de søkort jeg købte. Tidenvand er ikke noget der bare kan beregnes
da
> > der er mange lokale forhold der skal regnes med.
> >
> > /Per
>
> Tidevand er i høj grad noget man kan regne med. Men de lokale forhold er
> indregnet i formlerne.
> prøv det gratis program WXTIDE32 der kan hentes på
http://www.wxtide32.com.
>
> Her findes tidevandsberegning på 8.800 forskellige steder på jorden fra nu
> og i al evighed.

Ja, du har ret og det var egentlig det jeg prøvede at sige: man skal have
data fra en tidevandsstation for at kunne beregne tidevandet, hvor en GPS
solgt i US typisk har data fra US. Uden disse observationsdata kan
tidevandstabellerne ikke udregnes.

/Per - som bestod Navigation i går - uden GPS :)



Claus Tersgov (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-03-04 14:47



Uheldigvis faldt Frede over tastaturet og skrev derved følgende:

> amerikanske tidevandstabeller og VHFén har naturligvis ikke
> godkendelsesmærke fra P&T, men er der andre ting man bør være
> opmærksomme på??

Der er ikke længere krav om individuel godkendelse af VHF
radiostationer og udstyr i lystbåde. Udstyret skal blot have en
generel typegodkendelse og skal naturligvis være umodificeret.

Claus




Egon Stich (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 02-03-04 16:09


"Frede" <bogusnoname@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1vv5s$1158$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG...
>
> Hvilke forskelle er der på de GPSére og VHFére der sælges i hhv. Danmark
og
> USA???
>
> Jeg mener at have læst at der på nogle GPSére eks. er installeret
> amerikanske tidevandstabeller og VHFén har naturligvis ikke
> godkendelsesmærke fra P&T, men er der andre ting man bør være opmærksomme
> på??
>
> MVH
>
> Frede
>
>
Hvorfor ikke købe i et EU land?
Så er godkendelserne i orden, og de virker under vore systemer.
Du slipper også for moms og told, så priserne skulle holde, sammenlignet med
US.

mvh
egon



Ukendt (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-04 22:55


> >
> >
> Hvorfor ikke købe i et EU land?
> Så er godkendelserne i orden, og de virker under vore systemer.
> Du slipper også for moms og told, så priserne skulle holde, sammenlignet
med
> US.
>
> mvh
> egon
>

....Enig med Egon! Hvad angår VHF så vær opmærksom på at "lystbådskanalerne"
1L og 2L er specielt skandinaviske. De findes IKKE på en amerikansk eller
engelsk VHF. Men på www.allgadgets.co.uk købte jeg en Nasa VHF med disse
kanaler indkodet ("For Finland" (!))

Man kan sandsynligvis med lidt snilde selv indkode kanaler på en nyere VHF -
men kan man få dem med 1L og 2L programmeret er det jo at foretrække.

Men ellers KAN man jo bare benytte en af de andre interskibskanaler som fx
77 eller 72

Anders
Helsingør




>



Frede (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Frede


Dato : 03-03-04 01:44

Tak for de mange svar...

Grunden til at jeg netop spurgte til produkter fra USA er primæt, at det
efter mine beskedne søgninger på nettet er der der findes de billigste
priser på produkterne ved online handel. (Jeg kan naturligvis tage fejl....)

Jeg er klar over at fragtpriser fra USA er en anelse højere end ved køb i
eks. England, men det må komme an på en nærmere sammenligning...

Hvad med Told og afgifter når man handler i et ikke EU-land??



EA 2730 (03-03-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 03-03-04 03:28


Frede skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Tak for de mange svar...
>
> Grunden til at jeg netop spurgte til produkter fra USA er primæt, at
det
> efter mine beskedne søgninger på nettet er der findes de billigste
> priser på produkterne ved online handel. (Jeg kan naturligvis tage
fejl....)
>
> Jeg er klar over at fragtpriser fra USA er en anelse højere end ved
køb i
> eks. England, men det må komme an på en nærmere sammenligning...
>
> Hvad med Told og afgifter når man handler i et ikke EU-land??

8% told + 25% moms
Og så kan du være uheldig, at de ikke accepterer den oplyste pris og
derfor selv fastsætter en indkøbspris, som du så kommer til, at betale
told og moms af.

Hvis du så handler i et andet EU land så undgår du de afgifter og du
kender prisen.


--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"





Bjarke Christensen (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-03-04 21:29

Ja, og så er der mange us web-shops der ikke ønsker at sende ud af usa. Tag
ikke fejl af at de skriver "international" og "global". I mange amerikaneres
hoved er "we ship all over" = USA.

Bjarke



"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
news:40454243$0$29405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Frede skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
> > Tak for de mange svar...
> >
> > Grunden til at jeg netop spurgte til produkter fra USA er primæt, at
> det
> > efter mine beskedne søgninger på nettet er der findes de billigste
> > priser på produkterne ved online handel. (Jeg kan naturligvis tage
> fejl....)
> >
> > Jeg er klar over at fragtpriser fra USA er en anelse højere end ved
> køb i
> > eks. England, men det må komme an på en nærmere sammenligning...
> >
> > Hvad med Told og afgifter når man handler i et ikke EU-land??
>
> 8% told + 25% moms
> Og så kan du være uheldig, at de ikke accepterer den oplyste pris og
> derfor selv fastsætter en indkøbspris, som du så kommer til, at betale
> told og moms af.
>
> Hvis du så handler i et andet EU land så undgår du de afgifter og du
> kender prisen.
>
>
> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"
>
>
>
>



PKJ (04-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 04-03-04 22:00

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, og så er der mange us web-shops der ikke ønsker at sende ud af usa.
> Tag ikke fejl af at de skriver "international" og "global". I mange
> amerikaneres hoved er "we ship all over" = USA.
>
> Bjarke
>
I tillæg hertil har jeg ved flere køb været ude for at man kun kan betale
med VISA hvis kortet er et US udstedt VISA kort.

Når jeg ser på US priser og EU priser regner jeg med at skulle betale 8%
told og 25 % dansk moms ved US køb.
Forsendelse fra USA er normalt en hel del dyrere. De vil gerne bruge
kurerpost som UPS og lign.

Alt i alt falder det næsten altid ud til fordel for et EU land. (Men aldrig
DK).

Men igen: Kig på EBAY i Tyskland eller UK. Her kan alt købes nyt og brugt.
Ja selv Hempels bundmaling var auktion i går.
/PKJ




EA 2730 (04-03-2004)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 04-03-04 23:17


Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c283ir$2obi$1@news.cybercity.dk...
> Ja, og så er der mange us web-shops der ikke ønsker at sende ud af
usa. Tag
> ikke fejl af at de skriver "international" og "global". I mange
amerikaneres
> hoved er "we ship all over" = USA.
>
Jeg har dog den erfaring at, hvis det er et amerikansk produkt, der også
sælges i Europa, så er der ingen problemer, for så er det samme model.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste