seatalk til seriel ??
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-03-04 12:12

Hej,

Nmea er jo ganske ligetil at arbejde med,
men seatalk ??? Er det også en seriel protokol der direkte kan stoppes ind i
en pc'er/pda på serielporten ??

/HHA

Fra : PKJ

Dato : 01-03-04 13:11

Hans-Henrik Andresen wrote:
> [...]
>
> Nmea er jo ganske ligetil at arbejde med,
> men seatalk ??? Er det også en seriel protokol der direkte kan stoppes

Nej, det ligner lidt.
Du kan godt "stoppe" det i comporten, men du får en del besvær med at lave
software der kan dekode
seatalk sætningerne. Signalniveauet er vist også lidt anderledes, men jeg
husker det ikke rigtigt. Vigtigst er nok
at Seatalk tillige bærer jævnstrøm til drift af de enkelte instrumenter.

Raymarine har en lille box hvor du kobler seatalk til. Du kan der samtidig
tage NMEA ud.

NMEA kabel+ in+ out baserer sig på et balanceret signal NMEA+ og NMEA- ,
hvilket signalerne på COM port ikke er.
Men det går fint med at lægge NMEA- til signalground.

Det virker fint men såvidt jeg huske koster det en del at få denne enhed.
Jeg har ikke typebetegnelsen hos mig her.
Hvis du skal bruge det sammen med DLS2 er der måske et problem. Der var
ihvertfald med DLS1 der ikke forstod
en GPS TALKER sætning. Normalt starter en GPS med $GP....... men
autohelm starter med $II ..... (integrated instrumentation). Jeg fik KMS
ved fremkomsten af DLS1 til at lave en specialudgave af program DLD.EXE for
at
løse problemet. KMS havde vistnok udviklet alene til GARMIN GPS.
Autohelm gjorde egentlig ingen fejl jfr. NMEA 0183 standarden. Her er $II
..... defineret . Hvis du får brug for DLD.EXE i den rettede udgave (kun
DLS1) kan du få den hos mig. Der
er ikke rigtig support hos KMS

/PKJ

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-03-04 14:51

> .... defineret . Hvis du får brug for DLD.EXE i den rettede udgave (kun
> DLS1) kan du få den hos mig. Der
> er ikke rigtig support hos KMS

Takker, men det er nu fordi jeg har en ST4000+ mk II selvstyre med et
fluxgatekompas, hvor jeg ville lave en kompasrepaeater til.

evt. sætte en repeater fra et gyro-kopas til, men dem jeg har set har været
nmea, og så ville jeg lave en boks der læste det ene signal og sendte det ud
som nmea.

/HHA

Fra : PKJ

Dato : 01-03-04 15:00

Hans-Henrik Andresen wrote:

> [...]
>
> evt. sætte en repeater fra et gyro-kopas til, men dem jeg har set har
> været nmea, og så ville jeg lave en boks der læste det ene signal og

Så er det letteste vist at købe et AUTOHELM ST 50 MULTIINSTRUMENT. Jeg har
monteret et stk af denne
som generel repeater ved nav. bordet. Den kan også vise KOMPAS.
Endvidere er der en NMEA udgang på den. Den kan
så bruges til andet der kræver NMEA

/PKJ

Fra : "Troels Hansen

Dato : 01-03-04 15:47

PKJ wrote:

> [...]

Har ST4000 ikke nmea udgang? det mener jeg....

> [...]
> som generel repeater ved nav. bordet. Den kan også vise KOMPAS.
> Endvidere er der en NMEA udgang på den. Den kan

ST50 videresender IKKE GPS positioner. Kun environmental info (vandtemp
vind mm) og selvstyrer info.

Fra : PKJ

Dato : 01-03-04 18:00

Troels Hansen <4895> wrote:
> PKJ wrote:

:
:
:

> ST50 videresender IKKE GPS positioner. Kun environmental info (vandtemp
> vind mm) og selvstyrer info.

Her er du galt afmarcheret Troels idet der videresendes bl.a. GLL
(=Global Lat,Lon)

Men ST 50 MULTI viser ikke GPS data på displayet. men LOG ECHO WIND
*HEADING*
hvilket var grunden til min anbefaling
/PKJ

Fra : "Troels Hansen

Dato : 03-03-04 20:43

PKJ wrote:>
> [...]
> (=Global Lat,Lon)
>
> Men ST 50 MULTI viser ikke GPS data på displayet. men LOG ECHO WIND

Korrekt, jeg tænkte på ST60. Men ST50 fremstilles da vist ikke mere, gør
det?

Fra : Karsten Moisen

Dato : 02-03-04 08:09

For en beskrivelse af Seatalk kan du besøge
http://www.thomasknauf.de/seatalk.htm
Det er en tysk civil ingeniør, der har reverse engeneered Seatalk
protokollen. Seatalk er Autohelms egen, så der er ikke officiel info
om den. Faktisk har de lavet en del krumspring for at man netop ikke
skulle kunne finde ud af hvordan den er opbygget
Med de info der står på den linkede side har jeg selv bygget en
converter, der tager NMEA data fra en GPS navigator og styrer min
Autohelm ST3000 autopilot, da den kun kan modtage Seatalk data.
Held og lykke med projektet.
Karsten

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 02-03-04 10:17