Støbning af sidedæksler
Fra : Buck

Dato : 25-04-01 08:45

nogen der har erfaringer med støbning af sidedæksler i glasfiber eller andre materialer?

--
/Buck
CB550F

Fra : martin Rudbeck Jepse~

Dato : 25-04-01 09:00

Også i den grad. Hvad vil du vide?

Martin
gsx750 1982 med hjemmelavede skjolde i glasfiber

Fra : Buck

Dato : 25-04-01 10:19

Hvor sindssyg er tanken om selv at støbe?
Holder det?
Blir det lige så pænt som "originale"?
Hvilke materialer laver du støbeformen af?
Er der en bestemt fremgangsmåde som selv en fummelfinger som mig kan finde ud af?

Jeg tænkte på at kontakte en bådbygger og få ham til at hjælpe med støberiet, men så stiger prisen jo osse...

Kan det bedre betale sig at lave et større kvantum istedet for kun at lave et enkelt sæt?

Fra : martin Rudbeck Jepse~

Dato : 25-04-01 09:51

Hej igen
JR har nedenfor svaret på nogle af dine spørgsmål. Her er en kort
beskrivelse af hvad jeg gjorde:
1) Lån et sæt origanle sideskjolde af flinke folk.
2) Smør skjoldene med vaseline, fedt eller andet slipmiddel, og beklæd dem
udvendigt med fugtigt gipsnet. Det kan købes i hobbyforretninger, og er det
samme som børn får smidt i hovedet på fritidshjemmet. Når de er fint
beklædt, og sørg for at få alle detailforme på skjoldene med, så pakker du
forsigtigt almindeligt gips ovenpå for at stabilisere formen.
3) Når gipsen er gennemtør løsnes den forsigtigt fra skjoldet. Dette er
svært, og måske knækker gipsen og man må begynde forfra ved 2)
4) Gipsformen smøres og beklædes indvendigt med tynde glasfibernet, der
spartles med epoxy. Det stinker og er giftigt, men det dur!
5) Når glasfiberen er tør er det rå skjold færdigt. Det listes forsigtigt ud
af gipsformen, eller denne smadres!
6) Så er der bare tilbage at slibe og tilpasse glasfiberskjoldet efter det
originale.

Hvis du efterfølgende får lakeret dem proffesionelt kan ikke en kat se
forskel. Metoden er ikke svær, men tager tid. Jeg fik hjælp af min
svigerfar, der har erfaring fra båd. Jeg havde også tænkt mig at støbe flere
når jeg var igang, men gipsformen gik itu da jeg tog skjoldet ud, så
foreløbigt er det kun blevet til et sæt.

God fornøjelse. Hvis du bor i København kan du sende en mail hvis du vil
have assistance (jeg garanterer intet!)

/martin
gsx750 '82

Fra : boe

Dato : 25-04-01 11:58

> [...]
> 3) Når gipsen er gennemtør løsnes den forsigtigt fra skjoldet. Dette er
> svært, og måske knækker gipsen og man må begynde forfra ved 2)

Ja, eller skjoldet knækker, og man må begynde forfra ved 1)...... )

Bo, VF1000F

Fra : JR

Dato : 25-04-01 09:30

[...]

Min gamle RD 400 var blevet udstyret med special-hjemme-fremstillet forskærm, anderøv og kåbe. Cyklen var ejet af en
arkitekt fra Kompan (legetøjs-vippedyr-firmaet på Fyn) og han havde så vidt jeg husker fremstillet stumperne efter eget
design.

Jeg mener det var lagt op i glasfiber. Man fremstiller en indvendig kerne af hvadsomhelst, typisk træ/spartelmasse,
trådnet eller lign. og så lægger man glasfibermåtterne på. Man kan til fuskerep. af biler få tynde, fintvævede måtter
der nok vil egne sig.

Bådbyggere burde vide mere om metoden, der er noget med slipmiddel også! Det største problem er at få kanter og hjørner
pæne og det er hårdt arbejde at få finish.

Og så er det ikke særlig sundt at arbejde med glasfiber.

Måake kunne man vakuumstøb dæksler i silikoneforme, men det er langt dyrere end at købe skjoldene nye og kræver
vakuumudstyr.

mvh

JR

Fra : Kjeld Holm

Dato : 26-04-01 00:32

Hej.

Jeg har arbejdet en del med glasfiber (5 år på en glasfibervirksomhed), og
også lavet forme til at støbe efter.

- lav dog formen i glasfiber også, så den kan bruges igen og igen. - og lad
være med at bruge epoxy, det er giftigt som bare f..... - brug i stedet
polyester, som heller ikke er sundt, men ikke så giftigt som epoxy.

Du starter med at vokse sideskjoldene med en voks, der IKKE indeholder
silikone. Voks godt, så slipper formen uden problemer. - Så smører du det
voksede sideskjold ind i godt lag polyester (tilsat hærder) - og lad det
hærde. Når polyesteren er hærdet, smøres ind i endnu et lag polyester,
lægger glasmåtte på, og polyester igen. De skal så meget polyester på, at
måtten er gennemvædet over det hele, men ikke så meget, at det hele sejler

Så skal luften fjernes fra lagene, det gøres ved at rulle med en dertil
beregnet fiberrulle - evt. kan man selv lave en rulle ved at sætte en gang
spændeskiver på skaftet af en gammel malerrulle. Herefter endnu et lag
glasmåtte og polyester ovenpå, og gentag rulningen til al luften er væk, og
polyesteren fra det underliggende lag er trukket op igennem glasmåtten.

Skal formen være rigtig god, fortsættes processen indtil formen er ca. 5 mm
tyk. Så skal formen forstærkes med træ, der klistres fast med glasmåtte og
polyester.

Når glasfiberen er hærdet til en gummiagtig konsistens, kan man med en
hobbykniv skære kanterne rene, så er der ikke så meget slibearbejde bagefter

Når glasfiberen er hærdet helt, af-formes den, det gøres nemmest med
trykluft. Vip lidt af kanten op med et stemmejern, og blæs formen fri. -
herefter kan man slibe kanterne på formen, og hvis det er ujævnheder i
overfladen , kan den også slibes. - det gøres med vandslibepapir, og hele
processen afsluttes med at polere formen med slibepasta, så den er helt
glat. Så har du en form, der kan bruges mindst 100 gange. Husk at voks og
poler formen med en silikonefri voks hver gang, før du støber dine nye
sideskjolde.

Støbning af sideskjoldet foregår ved samme fremgangsmåde som ved støbning af
formen, blot er 3 lag måtte tilstrækkeligt. - Rids det nye skjold med fint
sandpapir lige før du grunder og lakerer det, så holder lakken bedre.

Husk at Polyester indeholder styren, der er et organisk opløsningsmiddel,
der er giftigt, og optages såvel gennem huden som gennem luftvejene. Sørg
for god udluftning og brug gummihandsker !!!

mvh.

Kjeld
cb 750 f1

Fra : Kjeld Holm

Dato : 26-04-01 00:37

ps - hvis du bor på Fyn, er jeg gerne behjælpelig

Kjeld