Privat buskørsel - Afgift !!
Fra : René Østergård

Dato : 24-02-04 20:43

Nu står familie forøgelse igen for døren, og det begynder efterhånden at
knibe med pladsen i bilen.
Er der nogle der kender reglerne omkring privat buskørsel?

*Hvad skal der til for at køretøjet kan kategoriseres som en bus?
*Hvad er afgiften så?
*Skal der er speciel kørekort til? (Har kun BE og MC kort)
*Kan i anbefale nogle biler/busser som kan bruges?
*Skal man evt. købe brugt?
*Hvad gør i andre med pladsproblem, og med en trængt økonomi?

Jeg kunne godt tænke mig at en Toyota Previa eller lignende vogn kunne
kategoriseres som ovenstående, så den kunne sælges til halv pris, da vi jo
så kommer ned i et priseleje der nærmer sig vores rådighedsbeløb.

Med venlig hilsen
René Ø. Jensen

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 00:10

"René Østergård" <(slettes)rene@kildevej.com> wrote:

>*Hvad skal der til for at køretøjet kan kategoriseres som en bus?
En bus har mindst 9 sæder udover førersædet, og i dag skal der også
være 3-punktsseler på alle fremadvendte sæder.
Der er også noget med ståhøjden.

>*Hvad er afgiften så?
Jeg mener den er 60%, men er ikke sikker.

>*Skal der er speciel kørekort til? (Har kun BE og MC kort)
D - buskørekort.

>*Skal man evt. købe brugt?
Måske en brugt taxa?
- den har højst 8 sæder og må derfor køres med dit B kort.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 01:25

"René Østergård" <(slettes)rene@kildevej.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogle der kender reglerne omkring privat buskørsel?
>
> *Hvad skal der til for at køretøjet kan kategoriseres som en bus?

Hvis det er for at slippe billigere i afgift skal der på "bussen" stå en
rekvalme Privat Bus bla bla osv. osv.

> *Hvad er afgiften så?

Ser ud til at være 60%
http://www.fiatvarebiler.dk/model/prices.asp?plngLcvID=199

> *Skal der er speciel kørekort til? (Har kun BE og MC kort)

B er fint hvis vægten forbliver under 3500 kg ellers skal der D (uden de
dyre erhvers certifokater) til ...

> *Kan i anbefale nogle biler/busser som kan bruges?

Hvis du vil have god plads og en solid kasse (få mekker udgifter) så kan
FIAT Ducato (gl. model) anbefales, men så mister du følelsen af at det er en
bil - ved ikke om vægten også nå over 3,5T.

Min første rigtige køreturer var i en Ducato og en Hiace (privat bus) Hiacen
var noget skidt med lidt last i, hvorimod Ducatoen havde mere end nok kraft.
Det var en 2,? Turbo Diesel.

> *Skal man evt. købe brugt?

Der findes ikke mange brugt.

> *Hvad gør i andre med pladsproblem, og med en trængt økonomi?

Sælger fra til de rige arabere... Jeg nøjes med gul plade og har ikke plads
problemer så den kan jeg ikke svare på

> Jeg kunne godt tænke mig at en Toyota Previa eller lignende vogn kunne
> kategoriseres som ovenstående, så den kunne sælges til halv pris, da vi jo
> så kommer ned i et priseleje der nærmer sig vores rådighedsbeløb.

Du kan sikkert køb en brugt Previa og omreg. den ved ikke om det skulle give
nogen penge tilbage, men de vil sikkert hurtigt blive brugt på benzin
Previaen kører omjring 9,5 km/L ikke meget.

Fra : Monsieur

Dato : 25-02-04 14:49

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "René Østergård" <(slettes)rene@kildevej.com> skrev i en meddelelse

forhandlere. Fiat plejer at være gode, der findes en alternativ Fiat
forhandler der hedder noget med Motorbyen.

Mindst 10 sæder, og der må ikke pilles nogen ud efter reg.

> Ser ud til at være 60%
> http://www.fiatvarebiler.dk/model/prices.asp?plngLcvID=199

> B er fint hvis vægten forbliver under 3500 kg ellers skal der D (uden de
> dyre erhvers certifokater) til ...

Tror ikke du kan køre en bus på et B kørekort selv om den er under 3500 kg.

Der er mange muligheder men igen tag fat i et erhvervscenter. ( Og nej jeg
sælger ikke biler for sådan et eller kender nogen i et)

Ville jeg gøre.

Fik tvillinger her i november og har to i forvejen så golfen var for lille,
har nu efter lang tids overvejelser brugt 165000 på en Fiat Multipla med 6
sæder og der kan vi have det hele også dobbeltbarnevognen, dog er
understellet udenpå men det er en dejlig vogn, årg 2000 med 56.000 km bag
sig.

Ved ikke om det kan lade sig gi sig.

Mvh

jens

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 15:10

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>B er fint hvis vægten forbliver under 3500 kg ellers skal der D (uden de
>dyre erhvers certifokater) til ...

Hvis der er mere end 8 siddepladser udover førerens, så skal der D
til. Og hvis ikke der er det antal sæder, så er det en personbil til
180% afgift.

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 22:18

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er mere end 8 siddepladser udover førerens, så skal der D
> til. Og hvis ikke der er det antal sæder, så er det en personbil til
> 180% afgift.

Ser du på loven kan en bus godt have mindre en 9 sæder.

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 22:36

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>Ser du på loven kan en bus godt have mindre en 9 sæder.

Hvor?
Citer gerne fra den lov.

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 22:43

> Hvor?
> Citer gerne fra den lov.

Slettede indlægget igen, læste forkert...

Men man har den billigere afgift for "private busser" og jeg mener bestem at
de også klassificeres som busser, selvom de kun har max 8 sæder.

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 22:55

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>Men man har den billigere afgift for "private busser" og jeg mener bestem at
>de også klassificeres som busser, selvom de kun har max 8 sæder.

Der findes 3 slags biler til personbefordring:

Personbil M1
Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af højst 9
personer føreren medregnet.

Personbil M2
Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end 9
personer føreren medregnet, og som har en tilladt totalvægt på ikke
over 5.000 kg.

Personbil M3
Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end 9
personer føreren medregnet, og som har en tilladt totalvægt på mere
end 5.000 kg.

Kørestolsbrugere, musikere og TV-selskaber kan få lov til at fjerne
sæder og samtidig slippe for reg.afgift, men det er vidst ikke så
relevant i denne sammenhæng.

Hvad mener du med "private busser"?

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 23:47

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvad mener du med "private busser"?

I tidernes morgen "opfandt" man udtrykket "privat buskørsel" så familier med
mange børn kunne købe en stor bus/bil til 8 personer men slippe med en meget
billigere afgift.

Tidligere skulle "bussen" have en rekvalme på hvor der stod "Privat
buskørsel".

Det specielle ved de "busser" er at de for hvide plader men betaler en meget
lavere afgift.

Fandt noget på www.daf.dk hjemmeside,
http://www.daf.dk/desktopdefault.aspx?tabid=489&subtabid=107

"Busser:
Privat personkørsel. rutekørsel, brandsluknings-/redningskørsel, privat
buskørsel, buskørsel, særlig anvendelse og beboelse."

Der kan man hellere ikke komme videre fra.

Jeg har gennemtrawlet www.retsinfo.dk uden held

Fra : Leonard

Dato : 25-02-04 23:11

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>Men man har den billigere afgift for "private busser" og jeg mener bestem at
>de også klassificeres som busser, selvom de kun har max 8 sæder.

Fra lov om registreringsafgift

§ 5 a. For følgende køretøjer udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100
kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten:

1) køretøjer med en egenvægt over 2 t, som utvivlsomt er
konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, herunder med adgang
til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer,

2) køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
befordring af mere end 9 personer føreren indbefattet og har et til
køretøjet svarende antal passagersæder og ikke er indrettet til andet
formål end personbefordring (busser).

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 23:49

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> befordring af mere end 9 personer føreren indbefattet og har et til
> køretøjet svarende antal passagersæder og ikke er indrettet til andet

Prøver også ihærdigt at finde "undtagelsen" udover de der allerede er
inkluderet (ambulancer, forenings/plehjems busser etc. ved ikke om "privat
buskørsel" tangere under dem)

Fra : Henrik B.

Dato : 25-02-04 18:28

TGD wrote:
::: *Hvad skal der til for at køretøjet kan kategoriseres som en bus?
::
:: Hvis det er for at slippe billigere i afgift skal der på "bussen"
:: stå en rekvalme Privat Bus bla bla osv. osv.

Nej!

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 25-02-04 21:52

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: Hvis det er for at slippe billigere i afgift skal der på "bussen"
> :: stå en rekvalme Privat Bus bla bla osv. osv.

Hvornår har de afskaffet det?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-02-04 22:10

TGD wrote:
:::::
::::: Hvis det er for at slippe billigere i afgift skal der på "bussen"
::::: stå en rekvalme Privat Bus bla bla osv. osv.
:::
::: Nej!
::
:: Hvornår har de afskaffet det?

Dunno. Det har ikke været sådan de seneste to år ihvertfald.

M.v.h.

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-02-04 20:34

TGD wrote:
> "René Østergård" <(slettes)rene@kildevej.com> skrev i en meddelelse

> B er fint hvis vægten forbliver under 3500 kg ellers skal der D (uden
> de dyre erhvers certifokater) til ...

Det kommer også an på antallet af siddepladser B er max 8 personer, og det
er uanset vægten. Bemærk af det er antallet af pladser bilen er indrettet
til (registreret til) ikke hvor mange i propper ind i den, dvs en fiat 500
må gerne fyldes med 12 ( hvis de kan være der ) og køres på lille kørekort.

/carsten

Fra : anders majland

Dato : 25-02-04 20:38

> [...]
> er indrettet til (registreret til) ikke hvor mange i propper ind i
> den, dvs en fiat 500 må gerne fyldes med 12 ( hvis de kan være der )

Såfremt bilens totalvægt ikke overskrides og de passagererne ikke er i
vejen for førenes udsyn eller betjeninge af bilen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-02-04 22:10

anders majland wrote:

> Såfremt bilens totalvægt ikke overskrides og de passagererne ikke er i
> vejen for førenes udsyn eller betjeninge af bilen.

Nemlig - "hvis de kan være der"

/carsten