Tårnstiver hvor betyder de noget?
Fra : Thostrup

Dato : 23-02-04 17:49

Hvornår kan det betale sig med en tårnstiver foran og evt bagi også?
Hvad vinder/taber man?

Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.

Mvh thostrup

Fra : Brizz

Dato : 23-02-04 17:59

> [...]
>
> Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
> egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.

Man kan sige at det primært er rallybiler og ander motorsports biler der har
brug for det. For det de gør er at stive tårnene af så når man har en hård
undervogn, at affjedringen ikke sker i tårnene. men i de støddæmpere der
sidder på. Om man har brug for dem i sin gadebil. Tror der ikke.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 18:05

Du vil meget ofte se dem monteret i Import biler fra Tyskland, gerne hvis de er
tunet eller sænket hvilket de ofte er!
Det er i mange tilfælde ikke det rene gejl fordi de har en helt anden vejtype
dernede, dermed mener jeg sving, bjerge og andet der gør at en sænket bil vil
nemmere og hurtigere forcere de forhindringer der måtte være.
Om der er brug for det herhjemme kan jeg godt tvivle på men de gør ikke
bilen "dummere" i sving.

MVH
jes

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.73.249.102)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-02-04 18:51

Thostrup wrote:

> Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
> egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.

På de fleste biler har du en bærearm der går vandret ud til
hjulene, muligvis en stræberarm der går fremad eller bagud for at
sikre at bærearmen bliver hvor den bør blive, samt et fjederben
der går op i tårnet. Da hjulophænget i mange tilfælde sidder i
forlængelse af fjederbenet, har det betydning for camber- og
castervinklerne hvor toppen af støddæmperen befinder sig. Kigger
du på toppen af dit støddæmpertårn, vil du højst sandsynligt finde
en plade, fastgjort med en 3-4 bolte og toppen af din støddæmper
op i midten. Ved at løsne de 3-4 bolte kan du flytte pladen og
derved ændre din hjulvinkel. Når du kører svingkørsel, så vil
karossen vride sig en smule, det er svært at undgå. Når karossen
vrider, flytter tårnene sig lidt i forhold til hinanden og de
camber- og castervinkler du troede du havde ændrer sig en smule
indtil vridningen ophører. Ved at sætte en tårnstiver i, gør du
det sværere for bilen at vride sig og derved bevarer du nogle mere
optimale hjulvinkler under belastning.

Om lige netop din bil har behov for en tårnstiver afhænger tildels
af hvordan din bil er skruet sammen, måske har du en Mazda MX5 med
dobbelte triangler, i så fald er tårnstiveren ligegyldig. På nogle
biler sidder tårnene tæt på brandvæggen ind til kabinen, det giver
noget indbygget stivhed, så en tårnstiver måske ikke er nødvendig.
Det kan også være at bøsningerne i din undervogn er så bløde at
bærearmen kan flekse frem og tilbage - når hele hjulet kan flytte
sig, betyder det nok ikke alverden om toppen af tårnet lige rykker
sig en smule.. Endelig bør du overveje om din kørestil er af en
sådan karakter at knivskarpe styreegenskaber er nødvendige..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 23-02-04 19:33

Thostrup wrote:
> Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
> egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.

Lige en detalje ingen af de 3 andre har berørt:

Jeg ved at min næste bil bliver med tårnstiver af den simple
grund at jeg ved at den vil komme med mig på bane ind i
mellem, og min erfaring har vist mig at der er en tårnstiver
virkelig guld værd. For det er når du presser din bil på
grænserne i sving at det betyder noget. Og der vil man jo
gerne at bilen er så optimal som muligt.

Overstående kan så overføres til en undvigemanøvre i
trafikken, hvis man ved hvordan ens bil reagerer og kan
bruge det til noget.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : BS

Dato : 23-02-04 22:01

> Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
> egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.

Dengang jeg kørte Golf 1 med omkring 100 HK og 205-60-13 dæk på den kunne
jeg mærke betydelige forskel i svingegenskaberne (ved hurtigkørsel igennem
svingene) dengang jeg byggede en tårnstiver på den.
Den tårnstiver nedsatte den der penduleffekt efter man kom ud at et sving
væsentlig ned. Rattet skulle før montering drejes lidt frem og tilbage for
få bilen til at køre ligeud eften svingen.
Med tårnstiveren kørte den helt uden slinger. - Sådan lidt mere som på
skinner.....
Fed fornemmelse.
mvh DerGolf

Fra : Thostrup

Dato : 24-02-04 08:13

Mange tak for inputne, det er en bil der skal rives på bane ca 10 gange
årligt, og tror ikke min kører stil ligger i den sløve ende, ikke pga jeg
altid racer, men jeg prøver da at holde mine svinghastigheder oppe.

Mvh Thostrup