Rullefelt - optimistisk eller ej?
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 15:42

Hey gruppe,

For et par dage siden postede jeg følgende:

Sagen er nemlig den at jeg på dette tidspunkt HAVDE fået målt min Vectra ved
Sæby AutoTeknik.

Eneste der svarede var Claus Petersen... han skrev følgende:

> Jeg var i 1997 med i en undercover undersøgelse med min daværende G3 GTI.
> Jeg var for nogle motorsportsfolk rundt ved nogle forskellige rullefelter
og
> få testet min bil for at have et sammelignings grundlag.
> Bilen skulle have 115 Hk.
>
> Ved Naak i Aars målte den 117Hk på - den tror jeg på.
> Ved Autoteknik i Sæby målte den 129Hk.

Hvor mange felter var den på? Og hvad siger gennemsnitsmålingerne?

> Jeg ved ikke hvor meget du skulle i det da erfaringerne er så mange år
> gamle.
> Autoteknik kan jo have fået justere det hundrede gange siden da, eller
> opdateret eller udskiftet.
> Men den gang var det klart det mest optimistiske rullefelt i Nordjylland.

I 1999 testede Teknologisk Institut Sæby Autoteknik's felt...

http://www.teknologisk.dk/transport/846,1?hilite=rullefelt

På en Honda Civic opgivet til 160hk måler Sæby AutoTeknik 161hk - Naak måler
158,5hk og 159,2hk (de må vel have 2 rullefelter). Sådan +- 1hk er ikke
noget man skal hænge sig i - de målinger er vel meget "fair".

Jaja - nu sidder i bare og venter på min målte effekt - så den kommer her,
sid venligst ned (og Jan - lad være med at spilde kaffe på skærmen) - 2
målinger blev foretaget - de viser henholdsvis 206,72hk og 209,44hk.

Link til kurve:
http://www.norgaardsweb.dk/v6/VectraA25iV624v-rullefelt.jpg
(Bemærk at 1kw på kurven svare til 2kw)

Ja, det ser godt ud - lidt vildt egentlig.

Spørgsmålet er så om man skal tro på dette? Jeg tror i hvert fald på at jeg
har 170+ hk.

Til sammenligning kender jeg til 4 andre C25XE maskiner, der har været på
felt.

3 Vectra'er fra 94, og en enkelt Calibra fra 93.

Calibraen er målt 2 gange, første gang ved Padborg Elektro - 208hk
Anden gang på Natmekanikerens mobilerullefelt - 213hk

Teknologisk Institut i august/september 2003 igen været på rundtur, her løb
de blandt andet over Natmekanikerens mobilefelt:
http://www.teknologisk.dk/transport/11322,1?hilite=rullefelt

Den første af Vectraerne er på Natmekanikerens felt blevet målt til 194hk
Den anden Vectra er ligeledes blevet målt på Natmekanikerens felt til
198,1hk
( http://www.bilgalleri.dk/uploads/32520.jpg?01-02-2004%2002:54:04 )

3. Vectra er målt gentagne gange på mindst 2 forskellige rullefelter (her af
det ene Natmekanikerens). Målingerne siger mellem 200 og 206 hk på motoren.

Min Vectra havde på rulletidspunktet gået 175.000km, Calibraen havde gået
~180.000km... Vectraen med 194hk havde gået 195.000, og den med 198 havde
gået 255.000km.

Vectraen med mange målinger har gået 375.000 +- 20.000km på
rulletidspunkterne....

Så på en eller anden hvis giver dette mig vel anledning til at sige at jeg
kan tro på at jeg har 200+hk - men skal jeg tro på det eller ej? Tiden vil
vise det, jeg har lige nogle ting jeg lige skal have spurgt om rundt
omkring - for jeg vil gerne sige det uden at have mistanke til at jeg selv
lyver - at jeg har 200+hk.

En ting er nok sikkert - jeg triller på Natmekanikerens mobilefelt næste
gang det er i nærheden.... :)

Indtil da kan jeg vel altid "blære" mig med at jeg har 206,72hk :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94,

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 15:57

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Så på en eller anden hvis giver dette mig vel anledning til at sige at
jeg
> kan tro på at jeg har 200+hk - men skal jeg tro på det eller ej?

Du er da velkommen til at komme og misbruge G-Tech'en
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i V6 Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 16:03

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
>
> Du er da velkommen til at komme og misbruge G-Tech'en

Ja, tak - og så lidt kyndig vejledning... Har forsøgt mig med at måle hk med
den "store" G-Tech... men det gik ikke så godt :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 16:05

> [...]
hk med
> den "store" G-Tech... men det gik ikke så godt :)

He-he - lad mig gætte på under 170Hk ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 16:09

> He-he - lad mig gætte på under 170Hk ?

Jeg kunne ikke få den en dag over 100hk :) Forsøgte 2 gange, og så gad jeg
ikke mere ;)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 16:24

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne ikke få den en dag over 100hk :) Forsøgte 2 gange, og så gad
jeg
> ikke mere ;)

Det forstår jeg sgisme godt -
Jeg har ikke målt Scorpio'en endnu - men den er jo heller ikke nogen
raket.....
Mazda'en lagde 89Hk på hjulene iflg. G-Tech'en - så jeg tror den er god
nok.
Der er forresten en brovægt 500m fra hvor jeg bor, så det er ikke noget
problem at finde den nøjagtige vægt på bilen (±10kg)
Scorpio'en vejer 1640Kg med ¾tank, chauffør, 2 barnestole, startkabler,
et Optima Yellowtop batteri og 3 remstrammere fra Biltema.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 18:31

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 18:36

> [...]
GTI.
> og

> Hvor mange felter var den på? Og hvad siger gennemsnitsmålingerne?

5 tror jeg nok det var - men jeg var kun pilot på tre af dem, de to
ovennævnte samt et rullefelt i Støvring.
Det var svjh tæt på 120 Hk - jeg mener at kunne huske at gennemsnit lagde på
lige over 120 men kraftig rykket opad af Autoteknik i Sæby.

/Claus

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 23-02-04 09:01

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> wrote in message
> Hey gruppe,

[En masse facts klippet ud......]

> [...]
> vise det, jeg har lige nogle ting jeg lige skal have spurgt om rundt
> omkring - for jeg vil gerne sige det uden at have mistanke til at jeg selv

Der er noget afgiftsteknisk i at have mindst muligt opgivet effekt for biler
som skal bruges i Tyskland, Frankrig mfl. Derfor er producenterne
tilbageholdne med opgivelserne af effekt, hvilket jo bare kommer forbrugerne
til gode. Min 307 SW'er har f.eks. 131 heste på hjulene, målt både på vores
eget rullefelt og med egenkonstruerede accelerometre.....
Hvis du ikke har tænkt dig at trimme videre på bilen, kunne jeg foreslå at
bruge kurven til at vurdere bilens tilstand om f.eks. 100.000 km. Giver den
stadig over 200 heste, er der nok ikke noget som er ved at falde fra
hinanden.
Hvis du har tænkt dig at trimme videre på bilen har du jo en god reference
for, om de brugte timer & kr. har været givet godt ud.

Sammenligner du med f.eks. en Ford af samme kaliber, er billedet præcist det
samme : Opgivet effekt på 170 heste og en faktisk effekt som er mindst 10%
højere.... Så er det jo lidt irriterende at have blæret sig med 200 heste
til DHB eller klubdagen, hvis man bliver slået på 400 meter af en Ford med
170 opgivede heste.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 09:30

> Der er noget afgiftsteknisk i at have mindst muligt opgivet effekt for
biler
> som skal bruges i Tyskland, Frankrig mfl.

Er du nu helt sikker på det..?

> Min 307 SW'er har f.eks. 131 heste på hjulene, målt både på vores
> eget rullefelt og med egenkonstruerede accelerometre.

Hvor stor er motoren..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 23-02-04 09:51

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
> biler
>
> Er du nu helt sikker på det..?

Jeg skrev "afgiftsteknisk"... Det kan være at jeg husker forkert, og at det
istedet er noget "forsikringsteknisk"..... Det vigtige er, at det er dyrere
at have en kraftig bil.....

> Hvor stor er motoren..?
2.0 Benzin, med forbedrede luftveje (Luftfilterkasser & rør).... Jeg gider
ikke "det dieselpjat", måske mest af alt fordi der altid er planer når jeg
køber en ny bil

Denne gang drejer planerne sig om et sæt nye knaster, forhøjet
kompressionsforhold, opgraderet indsprøjtningsanlæg og en katalysator fra en
kraftigere vogn. Projektet strander nok på tiden til at lave det, selvom der
er 4 år til syn (eller 2 år til jeg skifter bilen igen)....
I mellemtiden fornøjer jeg mig med så meget andet bil....

Mvh. Mikael....

Fra : Peter G C

Dato : 23-02-04 19:35

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
det
> istedet er noget "forsikringsteknisk"..... Det vigtige er, at det er

Enig. Mener at kunne huske fra min tid dernede, at forsikringen afhang af
PS.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens...

Dato : 23-02-04 19:48

On Mon, 23 Feb 2004 09:50:33 +0100, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

>2.0 Benzin, med forbedrede luftveje (Luftfilterkasser & rør).... Jeg gider
>ikke "det dieselpjat", måske mest af alt fordi der altid er planer når jeg
>køber en ny bil

Du skal/kan ikke bilde mig ind, at du trækker 131 hk _på_hjulene_ i en
2 liters P307 i standardtrim.

/Mogens

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 24-02-04 07:59

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
> On Mon, 23 Feb 2004 09:50:33 +0100, "Mikael Kristiansen"
> <komposit@hotmail.com> wrote:
>
> Du skal/kan ikke bilde mig ind, at du trækker 131 hk _på_hjulene_ i en
> 2 liters P307 i standardtrim.

Det må du altså også selv om, hvorvidt du tror på..... Jeg er egentligt
ligeglad med effekten, sålænge jeg kan se, om de ting jeg har gjort for at
forbedre åndedrættet har en positiv eller negativ indvirkning.

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 24-02-04 08:03

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ligeglad med effekten, sålænge jeg kan se, om de ting jeg har gjort for at
> forbedre åndedrættet har en positiv eller negativ indvirkning.

Du kan forresten prøve at kigge her... :
http://www.hi-speed.dk/206gtituning.html

Der nævner de bla. også at udgangseffekten er større end de angivne 135
heste.....

Fra : Mogens...

Dato : 24-02-04 18:30

On Tue, 24 Feb 2004 08:02:46 +0100, "Mikael Kristiansen"
<komposit@hotmail.com> wrote:

> [...]

Jeg forventer heller ikke nogen "falden på halen"

Men 131 hk (altså et fald på 4 hk er der næppe tale om)

>Du kan forresten prøve at kigge her... :
>http://www.hi-speed.dk/206gtituning.html
>Der nævner de bla. også at udgangseffekten er større end de angivne 135
>heste.....

En bil taber ret meget fra motor til hjul - derom ingen tvivl.
Jeg vil tro, at du har testet på samme "felt" som Bjørn's Opel

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 23:45

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> En bil taber ret meget fra motor til hjul - derom ingen tvivl.
> Jeg vil tro, at du har testet på samme "felt" som Bjørn's Opel

Det er da muligt at jeg har fået et et par heste oven i hatten på den
måling - men helt fejlslagen er den nu nok ikke.... Jeg kender som sagt til
9 målinger på 4 forskellige motorer af samme type... Disse har alle vist
(meget) mere end 170hk... Mindste måling jeg kender til er rent faktisk
194hk - højeste er 213hk.

Enten er der 4 felter der lyver - eller også giver et KN filter rent faktisk
noget!

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94, 200+hk (?)

Fra : René Lønstrup

Dato : 25-02-04 00:44

Bjørn wrote:
> Enten er der 4 felter der lyver - eller også giver et KN filter rent
> faktisk noget!

Ork ja, min bil har da hele 2 hk mere end fabriksoplyst - det er uden tvivl
KN filterets skyld

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 25-02-04 08:21

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jeg forventer heller ikke nogen "falden på halen"

> Men 131 hk (altså et fald på 4 hk er der næppe tale om)

Hvis du så kiggede på nedenstående link, vil du opdage, at også PSA's 2
liters maskiner giver mere effekt end opgivet, præcist som de fleste andre
bilmærker idag.
Jeg har forbedret forskellige ting ifm. åndedrættet & målt 150 heste på
motoren. Det ligger da ikke synderligt langt fra de erfaringer som alle
andre gør (Iflg. nedenstpende link)

> En bil taber ret meget fra motor til hjul - derom ingen tvivl.
> Jeg vil tro, at du har testet på samme "felt" som Bjørn's Opel

Næh... Jeg har testet på det vi selv har lavet. Der ved jeg hvordan effekten
bliver beregnet, så der er jeg sikker på, både at kunne rulle bilen gratis,
bruge det samme udstyr hver gang, selv placere måleudstyret så jeg ved at
f.eks. temperaturfølere måler værdierne på samme position som sidst.

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 09:45

> [...]
> bruge det samme udstyr hver gang, selv placere måleudstyret så jeg ved at
> f.eks. temperaturfølere måler værdierne på samme position som sidst.

Hvor i landet befinder det rullefelt sig? :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 25-02-04 15:35

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> effekten
> gratis,
>
> Hvor i landet befinder det rullefelt sig? :)

I Jylland, desværre langt fra hvor jeg selv bor..... Vi ruller ikke biler
for penge, vi gider heller ikke rulle biler for sjov og vi gider slet ikke
rulle biler som vi ikke får noget ud af at rulle.
Ovenstående lyder utroligt arrogant, men årsagen til at vi ikke gider har
meget med tid at gøre.
Vi har et almindeligt arbejde ved siden af hobby'en, og hvis man skal leve
af at bygge biler i Danmark, hedder man enten "Jørgen Agergaard, eller noget
der ligner". Man skal under alle omstændigheder have præsteret noget
specielt gennem længere tid, før der er tilstrækkeligt med kunder i butikken
til at man "har til salt hver dag". Hvis du som privatmand skulle vælge
mellem f.eks. Jan Mortensen & "Jesper Tun" til at bygge din motor skulle
"Jesper Tun" være temmeligt billig før du turde overveje at bruge ham. Det
er bla. derfor det tager "et liv" at få erfaringen til at være god nok til
at starte....
Personligt er jeg imponeret over RH-Motorsport, fordi de har forstand på at
få motorstyringer til at virke (Og mange siger de er rigtigt gode til det),
men hvor meget erfaring har de med at modificere topstykker ? Har de en
flowbænk med røg & _meget_ høj lufthastighed, så de kan måle & se hvad der i
virkeligheden sker, istedet for blot at måle effekten og konstatere om det
virker eller ej ?
Tænk blot på et begreb som fosfatering : Poul Heichendorrf fosfaterer mange
overflader i en væddeløbsmotor, men helt sikkert ikke dem alle, fordi han
ved præcist hvor motoren afsætter de største friktionseffekter.
Tænk videre på mekanisk forarbejdning af bevægelige dele : Hvem sliber af
hvor & på hvilke komponenter... Mange begyndertunere har fejlagtigt troet at
plejlstænger skal lettes mest muligt for at opnå en højere effekt "fordi de
jo flytter sig"... Fokuser istedet på, hvordan tingene flytter sig.
Størstedelen af vægten på en plejlstang roterer (Hvorfor det primært har
indflydelse på omdrejningshastighedsændringen), og da radius for rotationen
er lille sammenlignet med eks. svinghjulet, har det ingen eller en meget
lille indflydelse.
Vi har f.eks. lavet eksperimentet med at gøre een ting ad gangen ved en
motor, for at kontrollere om teoretiske beregninger af effektgevinster
passer med praksis. På samme måde har vi også udviklet en empirisk formel
til fastsættelse af optimalt kompressionsforhold, som funktion af
knastakselprofil, ventilstørrelser, motorstørrelse osv. Det er også gennem
tiden blevet til masser af andre modeller for beregning af tophastigheder,
accelerationsevner som funktion af svinghjulsletning, ventilflydning (Ved
hvilket omdrejningstal ?), optimale gearskiftpunkter, som fuktion af
effektkurver, resonansberegninger, optimale knastakselprofiler (Som vi
efterfølgende har fået slebet) osv. osv. osv.
Der begynder med andre ord at være argumenter for at lave forskellige typer
modifikationer på det i forvejen rimeligt optimale som fabrikkerne
efterhånden præsterer.

Alt dette er vi nødt til, fordi vi er dumme, og de folk der virkeligt ved
det, holder kortene tæt ind til kroppen, fordi det også har taget dem et
helt liv at nå dertil hvor de er nået.
På samme måde gider vi heller ikke rulle noget der for os er en kedelig bil,
men du kan da købe et rullefelt

Mvh. Mikael Kristiansen

P.S. Hvis RH læser dette, så er det ovenstående på ingen måder en
"nedrakning"... Jeg forsøger blot at anskueliggøre at der er _mange_
erfaringer at hente ved tunerne af "den gamle skole" (Hvilket jeg tror vi
sagtens kan blive enige om)....

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-02-04 13:38

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> biler
>
> Er du nu helt sikker på det..?

Det er næsten rigtigt - det er forsikringen den er gal med, jeg kan som
eksempel nævne Peugeot 306 Gti der faldt 8-10Hk mellem 2 årgange uden
der er lavet ændringer, rent forsikringsteknisk stunt.
Samme nummer blav lavet i USA i starten af 70'erne, man bagyndte
simpelthen at opgive effekten med alt udstyr monteret incl. udstødning,
og derved faldt effekten på en velvoksen V8'er typisk 40-50Hk.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car