/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Wirespil til 4x4 bil
Fra : Susanne Jørgensen


Dato : 22-02-04 12:39

Hej alle

Jeg har en Toyota Hilux 4x4 fra 97 hvor jeg gerne vil montere et Wirespil.
Bilen har en total vægt på ca 2,5 tons.
Hvor kraftigt spil skal jeg montere hvis jeg skal kunne trække mig selv fri
?
Jeg har set på nogle KEW spil fra Skandinavisk Energi teknik er de i en ok
kvalitet.

Håber nogle kan hjælpe.

Henrik



 
 
Paw Jensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Paw Jensen


Dato : 22-02-04 14:55

Du skal ikke købe et der kan trække mindre end 3500 kg i lige wire.

Paw


"Susanne Jørgensen" <sj.magic-mj-music@c.dk> skrev i en meddelelse
news:403894b9$0$29403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg har en Toyota Hilux 4x4 fra 97 hvor jeg gerne vil montere et Wirespil.
> Bilen har en total vægt på ca 2,5 tons.
> Hvor kraftigt spil skal jeg montere hvis jeg skal kunne trække mig selv
fri
> ?
> Jeg har set på nogle KEW spil fra Skandinavisk Energi teknik er de i en ok
> kvalitet.
>
> Håber nogle kan hjælpe.
>
> Henrik
>
>



Fam. Olsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 22-02-04 18:52


"Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk> skrev i en meddelelse
news:4038b4ae$0$27467$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Du skal ikke købe et der kan trække mindre end 3500 kg i lige wire.
>
> Paw

Hvad begrunder du det med?

Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig.

MVH Niels



Brian Axelgaard (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 23-02-04 11:47

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4038ee92$2$1658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk> skrev i en meddelelse
> news:4038b4ae$0$27467$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Du skal ikke købe et der kan trække mindre end 3500 kg i lige wire.
> Hvad begrunder du det med?

Jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med at bilen ikke bare
skal trækkes, men trækkes /fri/. Sidder bilen fast skal der et større træk
til at flytte bilen. Det har også stor indflydelse, hvis bilen skal trækkes
op ad en bakke - dette gælder jo også hvis dækkene fx. har "gravet sig ned".


Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 19:20


"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4039da0b$0$1252$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med at bilen ikke bare
> skal trækkes, men trækkes /fri/. Sidder bilen fast skal der et større træk
> til at flytte bilen. Det har også stor indflydelse, hvis bilen skal
trækkes
> op ad en bakke - dette gælder jo også hvis dækkene fx. har "gravet sig
ned".
>

Der findes formler til at beregne den nødvendige trækkraft. Desværre kan jeg
ikke huske dem Jeg lovede ellers i et andet indlæg at jeg lige ville kigge
på det i dag, men det huskede jeg heller ikke Beregningen er ud fra
bilens vægt, en faktor for undelagets beskaffenhed, og stigningsprocenten.
En bil der står bremset på alle hjul, på et underlag med god friktion (grov
asfalt) har en ankerværdi på ca. halvdelen af sin vægt. Derfor kommer man
sjældent op på at skulle trække hele bilens vægt for at få den fri.

Men jeg noterer lige ned så jeg kan tage formlerne med hjem i morgen.


MVH Niels



Morten From Sønderga~ (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 23-02-04 20:47

On Mon, 23 Feb 2004 19:19:57 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:


>
>Der findes formler til at beregne den nødvendige trækkraft. Desværre kan jeg
>ikke huske dem .

Jeg har fundet nogle der ligner dem jeg har fra Land-Rover klubbens
bog om bjærgning.

http://web.ukonline.co.uk/jpgordon13/winchtips.htm


--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 21:42


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:cvlk30dn7k5c5peq2vge9pvf5mq13voo70@4ax.com...
> >Der findes formler til at beregne den nødvendige trækkraft. Desværre kan
jeg
> >ikke huske dem .
>
> Jeg har fundet nogle der ligner dem jeg har fra Land-Rover klubbens
> bog om bjærgning.
>
> http://web.ukonline.co.uk/jpgordon13/winchtips.htm

Det ser lidt bekendt ud, så det ligner også det vi bruger.


MVH Niels



Fam. Olsen (25-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 25-02-04 22:28


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:cvlk30dn7k5c5peq2vge9pvf5mq13voo70@4ax.com...

> >Der findes formler til at beregne den nødvendige trækkraft. Desværre kan
jeg
> >ikke huske dem .
>
> Jeg har fundet nogle der ligner dem jeg har fra Land-Rover klubbens
> bog om bjærgning.
>
> http://web.ukonline.co.uk/jpgordon13/winchtips.htm

Disse formler bruges i forsvaret og har indregnet et tillæg på 25% som
sikkerhed.

Da den nødvendige trækkraft (TN) er afhængig af Rulningsmodstanden (RM) og
Stigningsmodstanden (SM)har man 3 formler, da man mht. stigningsmodstanden
har 3 kategorier.

0-5º: NT= RM
5-45º: NT= RM+SM
45º+: NT= HVx5:4 (HVer havaristens vægt)

RM beregnes med forskellige formler alt efter underlaget. Man bruger 6
forskellige typer underlag:

1.Vej: RM= HV: 20
2. Græs: RM= HV:5
3. Grus: RM= HV: 4
4. Løst sand: RM= HV:3
5. Lavt mudder: RM= HV:2
6. Dybt mudder: RM= HVx2:3

Man kalder det lavt mudder indtil det når dækket.

Stigningsmodstanden beregnes kun mellem 5 og 45º. Man bruger denne formel:
SM= 2xHVx stigning i º :100

Så jeg vil mene at et spil på 1,6T er nok forudsat man har en kasteblok til
at skære wiren med. Dog skal man være opmærksom på at man halverer længden
af den wirelængde man har til rådighed. Dette kan man dog klare sig rimelig
godt imod vha. at jordanker. Ellers kan man jo altid grave en "død mand".

Hvor stort et spil man så skal op på før det reelt trækker med 1,6 T skal
jeg ikke kunne sige.


MVH Niels





Morten From Sønderga~ (25-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 25-02-04 23:47

On Wed, 25 Feb 2004 22:27:41 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:


>
>Så jeg vil mene at et spil på 1,6T er nok forudsat man har en kasteblok til
>at skære wiren med. Dog skal man være opmærksom på at man halverer længden
>af den wirelængde man har til rådighed. Dette kan man dog klare sig rimelig
>godt imod vha. at jordanker. Ellers kan man jo altid grave en "død mand".

Hvad bruger I som jordanker? en række spyd der bliver banket i jorden?
I Land-Rover klubben bliver der hovedsagligt brugt danfort-bådankre,
det er selvsøgende, det skal bare støttes lidt mens man starter med at
spille ind. Det er noget lettere (og hurtigere) end stå og tæve løs
med en stor hammer.


--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 26-02-04 00:18


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:du8q30dfdi99b8cmel0p0lmuta6pf8pap3@4ax.com...
>
> Hvad bruger I som jordanker? en række spyd der bliver banket i jorden?

Vi har nogle vi kalder for et engelsk jordanker. Det er en "strimmel"
jernplade med huller i hvor der så bankes 8 spyd igennem og ned i jorden. De
er så lavet så man kan sætte flere sammen i en række. Hvert anker kan så
holde ca.3T i god fast jord.

En død mand er et specielt formet hul man graver og stiller sit reservehjul,
eller en træstamme ned i og fastgør wiren i. Det kan holde 4T med et
personvognshjul og 6T med et lastvognshjul. Med en træstamme på 20 CM i
diameter og en længde på 2 M kan det holde 10T. Men så skal man altså også
grave et hul på 2M længde og 1M dybt.

> I Land-Rover klubben bliver der hovedsagligt brugt danfort-bådankre,
> det er selvsøgende, det skal bare støttes lidt mens man starter med at
> spille ind. Det er noget lettere (og hurtigere) end stå og tæve løs
> med en stor hammer.

Ja det lyder noget nemmere. Det værste er dog når spyddene skal op igen,
selvom de er kantede så man kan gøre hullet lidt større ved at dreje dem
lidt frem og tilbage. Vi plejer dog at bruge kranen til at trække dem op,
selv om det er fy fy.

Hvor meget kan jeres anker holde?


MVH Niels



Niels Skaaning (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 26-02-04 18:18

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:403d2d0f$0$1558$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Vi har nogle vi kalder for et engelsk jordanker. Det er en "strimmel"
> jernplade med huller i hvor der så bankes 8 spyd igennem og ned i jorden.
De
> er så lavet så man kan sætte flere sammen i en række. Hvert anker kan så
> holde ca.3T i god fast jord.

> En død mand er et specielt formet hul man graver og stiller sit
reservehjul,
> eller en træstamme ned i og fastgør wiren i. Det kan holde 4T med et
> personvognshjul og 6T med et lastvognshjul. Med en træstamme på 20 CM i
> diameter og en længde på 2 M kan det holde 10T. Men så skal man altså også
> grave et hul på 2M længde og 1M dybt.

> Ja det lyder noget nemmere. Det værste er dog når spyddene skal op igen,
> selvom de er kantede så man kan gøre hullet lidt større ved at dreje dem
> lidt frem og tilbage. Vi plejer dog at bruge kranen til at trække dem op,
> selv om det er fy fy.

Det er da som regel kun et problem i leret jord.

I stedet for at købe sig fattig i et spil kan man også bruge sureremme (dem
med en skralde på). Med to stk. af en kraftig kvalitet kan man komme langt
selv om det går langsomt.

NS



Fam. Olsen (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 26-02-04 20:32


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1l9iu$o5e$1@sunsite.dk...
> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:403d2d0f$0$1558$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Vi har nogle vi kalder for et engelsk jordanker. Det er en "strimmel"
> > jernplade med huller i hvor der så bankes 8 spyd igennem og ned i
jorden.
> De
> > er så lavet så man kan sætte flere sammen i en række. Hvert anker kan så
> > holde ca.3T i god fast jord.
>
> > En død mand er et specielt formet hul man graver og stiller sit
> reservehjul,
> > eller en træstamme ned i og fastgør wiren i. Det kan holde 4T med et
> > personvognshjul og 6T med et lastvognshjul. Med en træstamme på 20 CM i
> > diameter og en længde på 2 M kan det holde 10T. Men så skal man altså
også
> > grave et hul på 2M længde og 1M dybt.
>
> > Ja det lyder noget nemmere. Det værste er dog når spyddene skal op igen,
> > selvom de er kantede så man kan gøre hullet lidt større ved at dreje dem
> > lidt frem og tilbage. Vi plejer dog at bruge kranen til at trække dem
op,
> > selv om det er fy fy.
>
> Det er da som regel kun et problem i leret jord.

Hvad er kun et problem i lerjord? Mener du at få spydene op igen? Så er de
altså ca. 1M lange og der skal altså hives noget.
Engang vi var dovne satte vi bare spillet på og trak ankeret op. Med det
resultat at vi kunne bruge en times tid hjemme ved pressen for at rette
spydene op igen. De var sgu bløde som snot.

> I stedet for at købe sig fattig i et spil kan man også bruge sureremme
(dem
> med en skralde på). Med to stk. af en kraftig kvalitet kan man komme langt
> selv om det går langsomt.

Kan skralden holde til det?
Det vil nok give noget sved på panden. Og rækkevidden er jo ikke verdens
største. Nogle gange kan rækkevidden være alt afgørende. Vi bruger ofte
vores 3 forlængerwirer på tilsammen 100M. Måske fordi vi engang manglede en
vognlængde i at kunne undgå at køre vores MAN ind på pløjemarken.
Selvfølgelig kunne vi ikke komme baglæns igen og med stort besvær kom vi
fremad og ind på marken for at vende rundt. Det endte selvfølgelig med at vi
måtte en tur tilbage til kasernen for at hente den bjærgningsvogn til at
trække MAN'en ud der sad på akslerne. Den var simpelthen gået igennem et
dræn. Sidenhen fik vi fat i jordankre og forlængerwirer.


MVH Niels



Niels Skaaning (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 26-02-04 20:44

> > Det er da som regel kun et problem i leret jord.
>
> Hvad er kun et problem i lerjord? Mener du at få spydene op igen? Så er de
> altså ca. 1M lange og der skal altså hives noget.
> Engang vi var dovne satte vi bare spillet på og trak ankeret op. Med det
> resultat at vi kunne bruge en times tid hjemme ved pressen for at rette
> spydene op igen. De var sgu bløde som snot.

Jo, de spyd er lette at bøje. Men altså et andet spy igennem øjet og så kan
to mand som regel trække dem op.

> > I stedet for at købe sig fattig i et spil kan man også bruge sureremme
> (dem
> > med en skralde på). Med to stk. af en kraftig kvalitet kan man komme
langt
> > selv om det går langsomt.
>
> Kan skralden holde til det?

Ork ja, der er nogle som er lavet til at spænde rigtig hårdt, men de har
altså også et stort håndtag. Det var en ide jeg fik fra et offroad-magasin.
Man skal bare have to så man kan løsne det ene mens man spænder det andet.

> Det vil nok give noget sved på panden. Og rækkevidden er jo ikke verdens
> største. Nogle gange kan rækkevidden være alt afgørende. Vi bruger ofte
> vores 3 forlængerwirer på tilsammen 100M. Måske fordi vi engang manglede
en
> vognlængde i at kunne undgå at køre vores MAN ind på pløjemarken.
> Selvfølgelig kunne vi ikke komme baglæns igen og med stort besvær kom vi
> fremad og ind på marken for at vende rundt. Det endte selvfølgelig med at
vi
> måtte en tur tilbage til kasernen for at hente den bjærgningsvogn til at
> trække MAN'en ud der sad på akslerne. Den var simpelthen gået igennem et
> dræn. Sidenhen fik vi fat i jordankre og forlængerwirer.

Pløjemarker er noget lort :(.

NS



Fam. Olsen (27-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 27-02-04 21:28


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1li5a$6am$1@sunsite.dk...

> Jo, de spyd er lette at bøje. Men altså et andet spy igennem øjet og så
kan
> to mand som regel trække dem op.

Jow jow, sådan gør vi også. Men når man har lagt f.eks 2 ankre ud, så er der
altså 16 stk. Så er sved på panden lovligt bagefter. :)

> Ork ja, der er nogle som er lavet til at spænde rigtig hårdt, men de har
> altså også et stort håndtag. Det var en ide jeg fik fra et
offroad-magasin.
> Man skal bare have to så man kan løsne det ene mens man spænder det andet.

Ok. Det lyder interessant. Har du et firmanavn og type? De fylder jo ikke
ret meget og kunne måske være en fordel for os, fremfor at de skal køre endu
en vogn fast i forsøget på at få den første fri. (Det ser vi kun alt for
tit)

> Pløjemarker er noget lort :(.

Lige mine ord.


MVH Niels



Niels Skaaning (28-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 28-02-04 12:14

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:403faf64$1$27470$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Jo, de spyd er lette at bøje. Men altså et andet spy igennem øjet og så
> kan
> > to mand som regel trække dem op.
>
> Jow jow, sådan gør vi også. Men når man har lagt f.eks 2 ankre ud, så er
der
> altså 16 stk. Så er sved på panden lovligt bagefter. :)

Sved på panden er godt. Så kan man se sig selv i øjnene og sige at man har
været aktiv :).

> Ok. Det lyder interessant. Har du et firmanavn og type? De fylder jo ikke
> ret meget og kunne måske være en fordel for os, fremfor at de skal køre
endu
> en vogn fast i forsøget på at få den første fri. (Det ser vi kun alt for
> tit)

De kan købes alle steder, som handler med transportudstyr. F.eks. Fyns Kran
Udstyr A/S.

NS



Fam. Olsen (28-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 28-02-04 18:50


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1pt18$3j4$1@sunsite.dk...

> Sved på panden er godt. Så kan man se sig selv i øjnene og sige at man har
> været aktiv :).

Helt enig :)

> De kan købes alle steder, som handler med transportudstyr. F.eks. Fyns
Kran
> Udstyr A/S.

Ok. Takker.


MVH Niels



Morten From Sønderga~ (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 26-02-04 23:50

On Thu, 26 Feb 2004 00:17:38 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>
>Ja det lyder noget nemmere. Det værste er dog når spyddene skal op igen,
>selvom de er kantede så man kan gøre hullet lidt større ved at dreje dem
>lidt frem og tilbage. Vi plejer dog at bruge kranen til at trække dem op,
>selv om det er fy fy.

De engelske ankre jeg har set, har alle været lavet så man kunne
trække/løfte i spydene med en Hi-lift dunkraft http://www.hi-lift.com
, det gør det hele lidt nemmere.
>
>Hvor meget kan jeres anker holde?

Det ved jeg ikke, som regel er det nok, men hvis først en bil er
sunket i til langt over akslerne, så skal der mere end et til, men
okay så er 2 biler heller ikke nok som anker. Det er heller ikke altid
at det vil "bide" første gang og nogle gange skal der helst stå et par
mand oven på det for at det vil holde. Men det er hurtig at sætte og
trække op igen og det er vigtigt hvis man kører konkurrance eller bare
er doven

Her er der et link til en række billeder af hvordan sådan et anker ser
ud.
http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=30&topkat=0&kat=0


--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (27-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 27-02-04 21:58


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ubts305vs0q6v1spls6p4h7k3g6ic1u3vu@4ax.com...
> On Thu, 26 Feb 2004 00:17:38 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
> wrote:

> De engelske ankre jeg har set, har alle været lavet så man kunne
> trække/løfte i spydene med en Hi-lift dunkraft http://www.hi-lift.com
> , det gør det hele lidt nemmere.

Det er jo også en mulighed.

> Det ved jeg ikke, som regel er det nok, men hvis først en bil er
> sunket i til langt over akslerne, så skal der mere end et til, men
> okay så er 2 biler heller ikke nok som anker. Det er heller ikke altid
> at det vil "bide" første gang og nogle gange skal der helst stå et par
> mand oven på det for at det vil holde. Men det er hurtig at sætte og
> trække op igen og det er vigtigt hvis man kører konkurrance eller bare
> er doven
>
> Her er der et link til en række billeder af hvordan sådan et anker ser
> ud.
> http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=30&topkat=0&kat=0

Det med hurtigheden kan også have betydning for os, rent taktisk. Et elspil
til vores mekker GD med sådan et anker i røven ville være noget nær perfekt
for os. Med det udstyr ville vi kunne komme langt og noget hurtigere end med
det vi har nu.

Bare ærgerligt at vi ikke selv bestemmer hvilket materiel vi skal have :(

MVH Niels



Morten From Sønderga~ (28-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 28-02-04 00:01

On Fri, 27 Feb 2004 21:58:15 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:



>Det med hurtigheden kan også have betydning for os, rent taktisk. Et elspil
>til vores mekker GD med sådan et anker i røven ville være noget nær perfekt
>for os. Med det udstyr ville vi kunne komme langt og noget hurtigere end med
>det vi har nu.

Ja hvis den onde fjende ligger og skyder på en, har man nok ikke lyst
til at bruge 10 minutter på at slå et engelsk anker i.

>Bare ærgerligt at vi ikke selv bestemmer hvilket materiel vi skal have :(
>
Hvor meget værktøj har I på værkstedet og hvad med materialer? I kunne
jo altid starte med at lave et anker, sådan lidt i det skjulte. Ankret
kan sagtens sættes og bruges med en tirfortalje.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (28-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 28-02-04 12:00


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:vqiv305qad7bl2jdke9uo1527s2c49j8oo@4ax.com...
> On Fri, 27 Feb 2004 21:58:15 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
> wrote:
> Ja hvis den onde fjende ligger og skyder på en, har man nok ikke lyst
> til at bruge 10 minutter på at slå et engelsk anker i.

Nej så nedkæmpes han først, eller køretøjet bortsprænges.

> >Bare ærgerligt at vi ikke selv bestemmer hvilket materiel vi skal have :(
> >
> Hvor meget værktøj har I på værkstedet og hvad med materialer? I kunne
> jo altid starte med at lave et anker, sådan lidt i det skjulte. Ankret
> kan sagtens sættes og bruges med en tirfortalje.

Jo sådan gør vi ofte med ting der er "nice to have", og det er da absolut en
mulighed :)


MVH Niels



Paw Jensen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Paw Jensen


Dato : 23-02-04 18:07

> Hvad begrunder du det med?
>
> Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig.

Erfaring

Har prøvet alle mulige optimistiske spil, til at hænge bag på anhængertræk
etc.

Men det eneste der virkelig duer, er sgu et godt fastmonteret.

Paw
>
> MVH Niels
>
>



Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 19:57


"Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk> skrev i en meddelelse
news:403a332c$0$27462$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Erfaring

Ok. Jeg ville så kunne klare mig med et på 1,6T. Evt. med et jordanker også.

> Har prøvet alle mulige optimistiske spil, til at hænge bag på anhængertræk
> etc.

Hmmm, det er jo også kun legetøj.

> Men det eneste der virkelig duer, er sgu et godt fastmonteret.

Yes. Især dem jeg beskriver i et andet indlæg.


MVH Niels



Paw Jensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Paw Jensen


Dato : 22-02-04 15:16

> Hej alle
>
> Jeg har en Toyota Hilux 4x4 fra 97 hvor jeg gerne vil montere et Wirespil.
> Bilen har en total vægt på ca 2,5 tons.
> Hvor kraftigt spil skal jeg montere hvis jeg skal kunne trække mig selv
fri
> ?
> Jeg har set på nogle KEW spil fra Skandinavisk Energi teknik er de i en ok
> kvalitet.
>
> Håber nogle kan hjælpe.

Kan du finde priserne på spillene nogle steder ??

Paw


>
> Henrik
>
>



Morten Fruergaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-02-04 18:57

Paw Jensen wrote:
> Kan du finde priserne på spillene nogle steder ??

http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/prislisten.htm
Ja.

Men dette er billigere...
http://www.cf-offroad.dk/kew_spil.htm

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Fam. Olsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 22-02-04 18:57


"Susanne Jørgensen" <sj.magic-mj-music@c.dk> skrev i en meddelelse
news:403894b9$0$29403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg har en Toyota Hilux 4x4 fra 97 hvor jeg gerne vil montere et Wirespil.
> Bilen har en total vægt på ca 2,5 tons.
> Hvor kraftigt spil skal jeg montere hvis jeg skal kunne trække mig selv
fri
> ?

Nu kan jeg ikke lige huske alle beregningsformlerne. Jeg tager lige en
kigger i morgen på jobbet.


MVH Niels



Morten From Sønderga~ (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 22-02-04 19:55

On Sun, 22 Feb 2004 12:38:33 +0100, "Susanne Jørgensen"
<sj.magic-mj-music@c.dk> wrote:


>Jeg har set på nogle KEW spil fra Skandinavisk Energi teknik er de i en ok
>kvalitet.
>
Jeg har set og hørt et GEW 10000 spil i brug, det lød ikke ret pænt
men det trak godt. Lyden kunne måske skyldtes at det var et helt nyt
spil så tandhjulene lige skulle slides til. Om mere brug har hjulpet
ved jeg ikke, det var et spil der var udlånt af Team Bertelsen til
test.

Jeg er forøvrigt enig med Paw køb ikke et spil på under 8000 pund og
køb samtidig et rullekryds og en kasteblok. Du skal bruge en kasteblok
fordi når hilux'en hænger på maven i mudder er det ikke sikkert at
3600 kg træk er nok.


--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 00:26


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:8auh30potfqvikk6mu0krde3v9oa23814b@4ax.com...

> Jeg er forøvrigt enig med Paw køb ikke et spil på under 8000 pund og
> køb samtidig et rullekryds og en kasteblok. Du skal bruge en kasteblok
> fordi når hilux'en hænger på maven i mudder er det ikke sikkert at
> 3600 kg træk er nok.

Hvad vejer den da? Vel ikke mere end en Merc. Gelændewagen. Dem har bjærget
mange af igennem årene og kun 1 gang har mit 4T spil slået fra. Problemet
var at bilen sad suget fast i hjulenes huller. Det løses ved at lade bilen
spinne hjulene rundt i tomgang. SLURP siger det så og op af hullerne den
flyver.

På jobbet har vi en friktionstalje der trækker 1,6T og med det og en
kasteblok kan vi klare det meste. Vi bruger dog kun denne, når vi ikke kan
komme til med vores lastvogn, da det for besværligt at stille op i forhold
til lastvognens spil.


MVH Niels



Morten From Sønderga~ (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 23-02-04 15:14

On Mon, 23 Feb 2004 00:25:43 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Hvad vejer den da? Vel ikke mere end en Merc. Gelændewagen.

Nej, det er nok cirka det samme.

>Dem har bjærget
>mange af igennem årene og kun 1 gang har mit 4T spil slået fra.

Er det et elektrisk spil? eller bruger I hydraulik? Jeg har en ide om
at fabrikanterne af Elspil er en anelse optimistiske når de opgiver
hvormeget spillet kan trække

>Problemet
>var at bilen sad suget fast i hjulenes huller. Det løses ved at lade bilen
>spinne hjulene rundt i tomgang. SLURP siger det så og op af hullerne den
>flyver.

Jeg har set en Land-Rover, der sad fast i et stort set bundløst hul,
der måtte der 2 biler med 3600 kg spil til at trække den op + der
skulle anvendes kasteblokke. Det lykkes men det gik meget langsomt.
Det gik vist noget hurtigere da der for et par år siden, samme sted,
blev bjærget en Land-Rover med en Leopard.

>På jobbet har vi en friktionstalje der trækker 1,6T og med det og en
>kasteblok kan vi klare det meste.

En Tirfor? En fin lille ting, men ikke særlig handy eller hurtig.


--

Mvh.

Morten From Søndergaard

Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 19:53


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:dp1k305ot38avi6is0uisi261ipd57ocrn@4ax.com...
> Nej, det er nok cirka det samme.

Ville også være mit gæt.

> Er det et elektrisk spil? eller bruger I hydraulik? Jeg har en ide om
> at fabrikanterne af Elspil er en anelse optimistiske når de opgiver
> hvormeget spillet kan trække

Det er hydraulisk spil fra Sepson. Et 4T på en MAN 8.136 4x4. Et 6,5T på en
Magirus 168 4x4. Så har vi en Mercedes 2628 med et 7T selvbjærgningsspil, et
18T hovedspil siddende på en drejekrans. Med det kan vi trække op til 15T ud
over siden af bilen. Trækker vi ud over bagenden kan vi trække 36T vha.
kasteblok. Endelig har den et 0,5T spil til at trække hovedspillets wire ud
til havaristen. Med denne vogn har jeg fisket mange kampvogne af typen M41
og en enkelt Leopard op, gennem tiderne.

Disse angivelser af trækkraften er på inderste lag wire tilbage på tromlen.
Den bliver så mindre, jo mere wire der er på tromlen. Om det så er det samme
på et elspil, ved jeg ikke. Det kommer an på wirens tykkelse og tromlens
udformning.

Vi har et ønske om et elspil i snuden på en vores Gelændewagens, men får det
nok ikke Det ville gøre mange ting lettere for os da vore folk
(opklaringssoldater) ofte kører langt inde skoven, hvor vi ikke kan komme
ind med vores MAN. Så har vi kun friktionstaljesættet at gøre godt med.

> Jeg har set en Land-Rover, der sad fast i et stort set bundløst hul,
> der måtte der 2 biler med 3600 kg spil til at trække den op + der
> skulle anvendes kasteblokke. Det lykkes men det gik meget langsomt.

Hmmm. Så har der været 14T trækkraft til rådighed, mere har vi aldrig brugt
til vores mercedes på 22T. Det ene spil burde have været nok. Jeg vil tro at
årsagen har været at den sugede sig fast og hvis hjulene havde roteret med
tomgangshastighed ville den have sluppet. Anhugningen er også meget vigtig.
Det gælder om at anhugge så lavt på havaristen som overhovedet muligt. Så
vil man få en "løfteeffekt" når man trækker. Er anhugningen for højt
placeret vil trækket presse havaristen ned i sølet, når der trækkes. He he
kørerne plejer aldrig at se glade ud når de bliver sendt ned i pløret for at
sætte kæden rundt om hjulakslen.

> Det gik vist noget hurtigere da der for et par år siden, samme sted,
> blev bjærget en Land-Rover med en Leopard.

Jow jow. Leo rykker. På mange af forsvarets Leopard bjærgningsvogne er der
malet dette lille motto: Tro flytter bjerge, resten flytter vi.

> >På jobbet har vi en friktionstalje der trækker 1,6T og med det og en
> >kasteblok kan vi klare det meste.
>
> En Tirfor? En fin lille ting, men ikke særlig handy eller hurtig.

Øhh. Jeg ved sgutte lige hvad mærke det er.


MVH Niels



Morten From Sønderga~ (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 23-02-04 20:43

On Mon, 23 Feb 2004 19:52:59 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:


>
>Disse angivelser af trækkraften er på inderste lag wire tilbage på tromlen.
>Den bliver så mindre, jo mere wire der er på tromlen. Om det så er det samme
>på et elspil, ved jeg ikke. Det kommer an på wirens tykkelse og tromlens
>udformning.

Det er det samme, diameteren på tromlen stiger jo flere lag wire der
er på. Det kan faktisk være en ret stor forskel, jeg har set
opgivelser på spil, hvor trækkraften var ned på det halve på 5. lag.



>
>Vi har et ønske om et elspil i snuden på en vores Gelændewagens, men får det
>nok ikke

Hvad med et hydraulisk Milemarker spil.? http://www.milemarker.com

>Det ville gøre mange ting lettere for os da vore folk
>(opklaringssoldater) ofte kører langt inde skoven, hvor vi ikke kan komme
>ind med vores MAN. Så har vi kun friktionstaljesættet at gøre godt med.

Hvis de kan sætte GD'en fast kan de vel også selv bøvle med at få den
fri

>
>Hmmm. Så har der været 14T trækkraft til rådighed, mere har vi aldrig brugt
>til vores mercedes på 22T.

Forudsat at elspillene rent faktisk kan trække hvad de er opgivet til.


>Det ene spil burde have været nok. Jeg vil tro at
>årsagen har været at den sugede sig fast og hvis hjulene havde roteret med
>tomgangshastighed ville den have sluppet.

Hjulene kørte skam rundt, men bilen var sunket ned i dyndet, til op på
dørene.

>kørerne plejer aldrig at se glade ud når de bliver sendt ned i pløret for at
>sætte kæden rundt om hjulakslen.

Ødelægger I så ikke bremserørene eller slangerne til spæret?

>
>> >På jobbet har vi en friktionstalje der trækker 1,6T og med det og en
>> >kasteblok kan vi klare det meste.
>>
>> En Tirfor? En fin lille ting, men ikke særlig handy eller hurtig.
>
>Øhh. Jeg ved sgutte lige hvad mærke det er.

Jeg troede at jeres friktionstalje var en tirfor
http://www.tractel.com/products/Lift&MaterialsHandling/Hoists/Tirfor/tirforrange.htm
, da jeg har set dem på militærauktion.


--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fam. Olsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 23-02-04 21:10


"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:i5lk301c4a4651o7m2u6jdt4q6ku5omk65@4ax.com...

> >Vi har et ønske om et elspil i snuden på en vores Gelændewagens, men får
det
> >nok ikke
>
> Hvad med et hydraulisk Milemarker spil.? http://www.milemarker.com

Uha, det ville være lækkert med sådan et. Men forsvaret fattes jo penge

> >Det ville gøre mange ting lettere for os da vore folk
> >(opklaringssoldater) ofte kører langt inde skoven, hvor vi ikke kan komme
> >ind med vores MAN. Så har vi kun friktionstaljesættet at gøre godt med.
>
> Hvis de kan sætte GD'en fast kan de vel også selv bøvle med at få den
> fri

Det er de da også flinke til. Men nogle gange er opgaven bare for stor. Ofte
når vi skal ud sidder også mere end en. Så sidder de som perler på en snor,
pga de har forsøgt at køre endnu en ud for at hive den første fri.

For et par uger siden måtte vi afsted og assistere en anden enhed der havde
sat stort set alle deres biler fast. Så var de kørt ind med en lastvogn som
også satte sig fast. Da vi så kun kunne få anker på siden af vejen, med dybe
grøfter og ikke meget bredere end lastbilen kunne vi kun spille . den ca. 2
meter før vi måtte flytte wiren over i et nyt træ i modsatte side af vejen.
Da der så var ca. 300 M til friheden, lod vi lortet stå,da det blev mørkt.
Næste dag kørte vi ud med en PMV og brugte den som anker.

> >Hmmm. Så har der været 14T trækkraft til rådighed, mere har vi aldrig
brugt
> >til vores mercedes på 22T.
>
> Forudsat at elspillene rent faktisk kan trække hvad de er opgivet til.

Ja det er klart.

> >Det ene spil burde have været nok. Jeg vil tro at
> >årsagen har været at den sugede sig fast og hvis hjulene havde roteret
med
> >tomgangshastighed ville den have sluppet.
>
> Hjulene kørte skam rundt, men bilen var sunket ned i dyndet, til op på
> dørene.

He he det minder mig om en gang hvor min sektionsfører bad om at se kørerens
papirer. Da han så fik kørekortet brølede han "Jeg skal sgu ikke se dit
kørekort, men din søfartsbog"

> >kørerne plejer aldrig at se glade ud når de bliver sendt ned i pløret for
at
> >sætte kæden rundt om hjulakslen.
>
> Ødelægger I så ikke bremserørene eller slangerne til spæret?

Nej. Dem piller vi ud af deres holdere og bukker dem forsigtigt til side, så
kæden kan gå indenom.

> Jeg troede at jeres friktionstalje var en tirfor
>
http://www.tractel.com/products/Lift&MaterialsHandling/Hoists/Tirfor/tirforrange.htm
> , da jeg har set dem på militærauktion.

Ja det ligner dem på en prik. Så mon ikke det er sådan en model T516D.


MVH Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177525
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408687
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste