Motor-"eksplosion" - hvad sker der egentli~
Fra : Per Tolbøll

Dato : 22-02-04 10:11

Hej gruppe

På bakkerne syd for Kassel har familien nyligt oplevet et motorhavari i
bedste Formel-1-stil:

Vi triller stille og roligt med trafikken (en 130 stykker), på vej op ad en
laaang bakke. I spor 3 kommer en Ford Mondeo høvlende - tilsyneladende med
alt hvad den kan trække. Vi lægger godt nok mærke til, at den ryger mere end
de fleste - lugten trækker lige gennem A/C'en og er umiskendeligt brændt
olie.
Mondeoen trækker ind, og tilsyneladende puster den en gevaldig røgsky ud
hver gang der bliver lindet lidt på gassen, ligesom den generelle
røgudvikling bliver værre og værre.
Efter et par kilometer kommer så det store brag, hvor alle tre spor på
autobahn må standse på grund af en total ugennemsigtig olierøg fra den
stakkels Ford, der tilsyneladende kunne humpe ind på en rasteplads ved egen
motorkraft.

Den altvidende far blev selvfølgelig stillet spørgsmålet af den bekymrede
familie: Hvad skete der (og kunne det ske for vores bil) ?

Jeg har kun almindelig motor-viden, og kan ikke komme med noget godt bud:

Toppakning sprængt ?
Stempel(ringe) ?

Jeg har ladt tandrem m.m. ude af betragtning - bilen kunne selv humpe i
sikkerhed efterfølgende - men spektakulært så det godt nok ud !

----

Mange Hilsener
/Per

Fra : Mikael Andresen

Dato : 22-02-04 10:25

Tja noget tyder på den er begyndt at æde olien på en eller anden måde.....
Det resultere tit i den til sidst brænder varm og ikke kan køre.. så kæler
den lidt også kan den lidt igen.. men motoren er død...

I vandel til et træf skulle hærge en gammel fiat. Vi smed den i frigear og
en sten på speederen og der stod den så.. en halv time senere havde den
smidt vand og olie og 5 min. senere stoppede den. Så stod den en time, så
prøvede vi at starte den, og det gjorde den sq..

Mvh. mikael

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 10:42

> Jeg har kun almindelig motor-viden, og kan ikke komme med noget godt bud:
>
> Toppakning sprængt ?
> Stempel(ringe) ?

Jeg ville siget det er et stempel som er smeltet. Det har en af mine
lærlinge også prøvet i sin Astra på vej til holland. Motoren kan sagtens
smelte et stempel selv om den ikke har turbo eller anden tuning.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-04 08:22

Tom wrote:

> Jeg ville siget det er et stempel som er smeltet. Det har en af mine
> lærlinge også prøvet i sin Astra på vej til holland. Motoren kan sagtens
> smelte et stempel selv om den ikke har turbo eller anden tuning.

Ja hvis blandingen fex er for mager.

Det kunne også være noget så gement som for meget olie på som så blev
suget igennem motoren indtil ventilerne er så koksede at de ikke
lukker ordentligt. Det ville gå flotte røg- og lydsignaler.

Der smelter vel næppe et stempel på en moderne bil med elektronik i.
Den vil gå i halvfed blanding ved den mindste antydning af et problem
og han vil miste motorkraft.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 20:38

> Der smelter vel næppe et stempel på en moderne bil med elektronik i.
> Den vil gå i halvfed blanding ved den mindste antydning af et problem
> og han vil miste motorkraft.

Hans Astra var med EFI og stemplet havde han med på arbejde en dag.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-04 09:52

Tom wrote:

> Hans Astra var med EFI og stemplet havde han med på arbejde en dag.

Ja ja jeg skrev jo også 'moderne' :)
Efi kan jo osse være tbi med een dyse og vådt gasspjæld.

--
Roberto Saldo (Yoda med multipoint injection og ensom tændspole :)

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 12:35

> Ja ja jeg skrev jo også 'moderne' :)
> Roberto Saldo (Yoda med multipoint injection og ensom tændspole :)

Allerede den almindelige Opel Ascona havde multipointindsprøjtning.

Men du kan også sagtens smelte stempler på nyere biler.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 20:46

> Der smelter vel næppe et stempel på en moderne bil med elektronik i.
> Den vil gå i halvfed blanding ved den mindste antydning af et problem
> og han vil miste motorkraft.

Det skulle ikke være noget problem, fortæller Per Mai fra Scantune i Galten.

Jeg var glad for, at jeg har mit lang overgear, dajeg kørte hjem fra Verona
på 11 timer. der kommer jeg ikke meget over 4.000 RPM, selvom jeg kører pænt
stærkt. Derfor kører jeg 180 i timevis uden risiko for noget som helst.

/Jan W Nielsen