> Noget med at CDI har en fælles pumpe og VW har en pumpe til hver cylinder
/
> stempel ?
Jep - VW kunne spare på omkostningerne ved at indføre commonrail (fælles
"pumpe") i stedet for deres pumpe/dyse-system.
> da man så vide jeg ved stadigvæk kan købe "gammeldags"
> teknik i en ny VW.
Pumpedyse er ikke gammeldags, hvilket fremgår af motorernes brændstofforbrug
ift effekten. Men du kan købe nogle af de tidligere konstruktioner, der i
øvrigt også er fremragende) i for eksempel en Seat Toledo. Hvis motoren yder
100, 115, 130 eller 150 hk ¨på en 1,9 ltrs-motor, så er der de nye
konstruktioner. Hvis motoren yder 90 eller 110 hk er der tale om den ældre
motor. De nye 2.0´ere har desuden 16V-topstykker.
Jeg tror Claus Petersen er manden herinde, der ved mest om VW, så måske vi
lige skal have ham på banen..?
> Evt. findes der en forklaring på "farverne" i "TDI" skiltet hos VW ?
Masser - på et tidspunkt var der system i det - men så fraveg de deres egen
logik på et tidspunkt, og derfor skal man samtidig tage høje for årgang, når
man kikker på skiltene, og den endelige forklaring er derfor ret
kompliceret.
/ Jan W Nielsen