Teak fuger
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 20-02-04 20:38

Jeg skal i gang med at fuge noget teak. Jeg har købt rigtig maritim fuge og har hørt at man skal sørge for at fugen ikke fæster fx
ved at lægge tape (kassettebånd) i.

Men hvad med det der eventuelt måtte komme ved siden af fugen - skal det tages af efterfølgende (når det er tørt) eller skal jeg
lægge fx isolerbånd langs fugen så overskydende masse let kan trækkes af?

/Kim

Fra : PKJ

Dato : 20-02-04 21:32

Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
> Jeg skal i gang med at fuge noget teak. Jeg har købt rigtig maritim fuge
> og har hørt at man skal sørge for at fugen ikke fæster fx ved at lægge
:
:
> /Kim

Hvad er "rigtig maritim fuge" for et produkt. Må vide mere for evt.
rådgivning
/PKJ

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 20-02-04 23:21

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tages af efterfølgende (når det er tørt) eller skal jeg
> lægge fx isolerbånd langs fugen så overskydende masse let kan trækkes af?

Prøv at tjekke denne side.
http://www.arbodan.dk/
De beskriver at fugemassen ikke må hæfte i bunden af fugen. Hvis du bruger
deres produkt ser det rimeligt tilforladeligt ud.....overskydende fjernes
med et stemmejern.

MVH

Alvin

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 21-02-04 12:00

Hej Kim.

Jeg har lige lavet komplet cockpit i teak på min Maxi 77, og jeg brugte
(lærte) følgende....

Brug kun den bedste fugemasse, og det er enten af mærket Sikaflex eller
Simpson.
Undgå at lime i bunden af fugen, da fugen ellers vil revne, da glasfiber og
teak ikke udvider/krymper ens under de påvirkninger de får på havet.
Hvis det kun er små reparationer, brug forsigtigt et stemmejern til at
fjerne overskydende fugemasse, ellers brug forsigtigt en båndpudser.......og
du letter arbejdet meget med lidt isolertape på hver side af fugen....og
denne tape skal fjernes når fugemasse er "våd".
Sørg for at fugemessen kommer godt ned i fugen, da der ellers kommer små
luftbobler og det ser ikke pænt ud.

/Svend

Fra : PKJ

Dato : 21-02-04 13:23

Svend Brandt Jensen wrote:
> [...]
> side af fugen....og denne tape skal fjernes når fugemasse er "våd".
> Sørg for at fugemessen kommer godt ned i fugen, da der ellers kommer små

Jeg er ret enig med Svend i det anførte. -Men der er flere SIKAFLEX typer.
Rådfør dig med den danske importør.
Du opnår en meget bedre vedhæftning til teaktræ hvis den rene fuge behandles
med en primer (også Sikaflex).
Båndpudsning kan være meget farligt fordi fugens kanter let rives løs.
Afskæring med stemmejern eller høvl skal foretages inden
fugen er fuldt hærdet hvis det skal gå nemt. Det kan gøres senere men da er
arbejdet en del mere besværligt.

PKJ

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 21-02-04 19:10

> Du opnår en meget bedre vedhæftning til teaktræ hvis den rene fuge
> behandles med en primer (også Sikaflex).

Jeg glemte helt rengøringen.....

De flader der blev hvor fugen skulle hæfte, afrensede jeg fladerne med
acetone for bedre hæftning.
Jeg brugte Simpson fugemasse.

/Svend

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 21-02-04 19:39

Tak for råd

Det "marine" fugemasse jeg har købt er en Sikaflex fra en bådudstyrsforretning. Forventer det er OK.

Det er nogle kistebænke låg jeg skal have fuget. Har i dag kastet mig over en af dem. Lagt kassette tape i bunden. Ingen problemer -
men det med sand lyder smart. Tænkte lidt selv på det samme da jeg så noget af det savsmuld som stadig lå i rillen efter jeg havde
fræst den gamle fuge ud.

Efter fugning glattede jeg med en fugepind dyppet i sulfo vand. Det giver en del fugemasse ved siden af fugen som jeg må prøve at
fjerne i morgen. Jeg undgår nok ikke at slibe en gang til på teaken.

/Kim