Findes den statistik
Fra : Jan Holm

Dato : 20-02-04 00:15

Hej

Jeg har i mange år undret mig over der her statistikker over hvem der laver
hvad
af ulykker i trafikken, og jeg mener ikke altid statistikkerne taler helt
neutralt.

Den er nok nærmest umulig at lave men, jeg gad godt at se en statistik hvor
de
klassiske grupper er delt op med ulykker pr kørt kilometer, unge, gamle,
mænd
og kvinder.

Mvh
Jan Holm

Fra : Jan Vennike

Dato : 20-02-04 06:13

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> de
> klassiske grupper er delt op med ulykker pr kørt kilometer, unge, gamle,

Problemet er, at statistik kan bruges og misbruges som man lyster.

Kan du ikke huske eksemplet fornyelig, hvor det blev udskreget at i
Nordjylland (mener jeg) skete der x antal uheld pr 10.000 indbyggere - "De
kører jo som åndsvage".

Men man havde ikke taget højde for, at der er lidt længere til tingene i
Nordjylland, så hver indbygger kører nogle flere km.

Da man lavede det om til uheld pr km, kom øst Sjælland (mener jeg) i fokus.

Så alt efter udgangspunkt/holdning kan man få en statistik til at sige det
som der passer bedst med ens egen udgangspunkt/holdning.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-02-04 06:20

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er, at statistik kan bruges og misbruges som man lyster.

Statistiker er som lygtepæle.
Ikke særligt oplysende...
Men gode at læne sig op ad.

Mvh
Martin
Civic

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-04 10:11

jeg tror du selv kan lave den på www.statistikbanken.dk

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 10:44

> [...]
hvor
> de
> klassiske grupper er delt op med ulykker pr kørt kilometer, unge, gamle,

Hej Jan

Den der med mænd og kvinder er ikke let - men der er lavet undersøgelse af,
hvor farlige unge er i forhold til resten af samfundet, når man ser på
antallet af kørte kilometer.

Resultatet er, at der ikke er væsentlig forskel i ulykkesfrekvensen pr kørt
kilometer mellem unge og "de andre".

Man har dog besluttet ikke længere at udarbejde den statistik, da den er
baseret på problematisk datamateriale - den såkaldte
Transportvaneundersøgelse.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan Holm

Dato : 20-02-04 20:08

Jan W Nielsen wrote:
> Den der med mænd og kvinder er ikke let - men der er lavet
> undersøgelse af, hvor farlige unge er i forhold til resten af
> samfundet, når man ser på antallet af kørte kilometer.

Ville gerne ha' noget at smide i hovedet på "dem" der iflg.
forsikringsselskaberne er bedre bilister.

18-24 årig - 2002 personskader ialt, personbil transport
Ialt 1128

Mænd 810 = 71,81%
Kvinder 318 = 28,19%

Mit bud er så at over 90% af de kørte kilometer er kørt af mænd.

Mvh
Jan Holm

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-02-04 20:21

> Ville gerne ha' noget at smide i hovedet på "dem" der iflg.
> forsikringsselskaberne er bedre bilister.

Prøv Danmarks Transportforskning og Vejdirektoratet.

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 12:19

> [...]
>
> Mænd 810 = 71,81%
> Kvinder 318 = 28,19%
>
> Mit bud er så at over 90% af de kørte kilometer er kørt af mænd.

Og dermed mener du at piger mellem 18-24 er ude for flere ulykker end mænd i
samme aldersgruppe ?
Utroligt !

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Jan Holm

Dato : 23-02-04 14:41

Christian B. Andresen wrote:

> Og dermed mener du at piger mellem 18-24 er ude for flere ulykker end
> mænd i samme aldersgruppe ? Utroligt !

Det er nu ikke det der står. Jeg kan da godt se at mænd laver over dobbelt
så mange ulykker i rå tal. Det jeg godt gad at se var hvor mange ulykker de
forskellige grupper laver pr kørt km. Igen fordi jeg ikke tror på at der er
nogle
grupper der sådan generelt kan påkalde sig at "være bedre bilister"

Mvh
Jan Holm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 14:50

> [...]
er
> nogle
> grupper der sådan generelt kan påkalde sig at "være bedre bilister"

Jeg tror faktisk at gruppen af kvindlige billister mellem 18 og 24 er en god
gruppe, de har næsten lige fået kørekort, er fysisk på toppen, er typisk
fornuftigere end jævnaldrende mænd.

Men gruppen af kvinder i aldersgruppen 30-40 er måske de bedste billister,
hvis man frasorterer de bedste og dårligste ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : KASO

Dato : 20-02-04 11:39

"Jan Holm" skrev d. 20-02-04 00:15 dette indlæg :
> [...]
hvor
> de
> klassiske grupper er delt op med ulykker pr kørt kilometer, unge,

Et hypotetisk uheld:

En ældre medborger iført blød hat kører sikkert og stabilt ud af
landevejen med 60 km/t. En yngre medborger kører bagved og drømmer om at
udnytte vejens lovlige potentiale med 80 km/t og trækker derfor ud til
en overhaling. Desværre overses en modkørende - og de to biler
kolliderer. Der er ingen tvivl: Man skal sikre sig plads før overhaling,
så den unge medborger optræder naturligvis som skyldig - og både han og
den modkørende optræder i statistikken som implicerede i et uheld. Den
ældre medborger, der stille og roligt kørte videre uden at lade sig
påvirke, optræder ikke i statistikken - men er reelt indirekte årsag til
uheld. Dette kan dog ikke ses nogen steder - og ældre, forsigtige
medborgere er fortsat en ufarlig gruppe i trafikken.........

Hypotetisk historie 2:

Den ældre medborger fra før kører ad tilkørslen til motorvejen med
60km/t. På motorvejen ser den unge medborger bilen på tilkørslen og
sænker hastigheden en smule for at kunne flette ind bagved. Da den ældre
medborger når sammenfletningen, bremser han pludseligt for derefter at
køre ud alligevel - den unge får dermed for lidt plads at flette på, og
må undvige ud i venstre bane, hvor han kolliderer med anden bil. Den
ældre medborger fortsætter sin færd med 70km/t ud af motorvejen.

Morale: En sandfærdig og fyldestgørende statistik kan være svær at opnå!

Alle personer og handlinger er opdigtede og enhver lighed med virkelige
begivenheder tilfældige!

(Men jeg synes godt nok at jeg har set noget, der minder om...... )

http://www.kandu.dk/

Fra : phk

Dato : 20-02-04 13:56

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> må undvige ud i venstre bane, hvor han kolliderer med anden bil. Den
> ældre medborger fortsætter sin færd med 70km/t ud af motorvejen.

Hvis du bytter ældre og yngre borger rundt passer den historie bedre ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 20-02-04 14:27

"phk" skrev d. 20-02-04 13:56 dette indlæg :

> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bytter ældre og yngre borger rundt passer den historie bedre
;)

Passer ?!? - alle sammenfald med virkelige begivenheder er rene
tilfældigheder....

http://www.kandu.dk/

Fra : Møller

Dato : 20-02-04 21:22

> [...]
hvor
> de
> klassiske grupper er delt op med ulykker pr kørt kilometer, unge, gamle,

Nu har jeg ikke læst alle indlæg så nogle har måske allerede svaret:

De bedste statistikker fås på:
http://www.folksam.se/forskning/index.htm
De er bygget på faktiske hændelser.
--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-04 10:21

"Møller" <eam@son.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg ikke læst alle indlæg så nogle har måske allerede svaret:

> [...]
Ja svenskerne laver generelt nogle gode af slagsen, men man skal stadig ikke
læse dem med hoved under armen. Der er nok ikke nogen statistikker hvor man
kan nøjedes med at læse resultatet, man også bliver nød til at se på hvordan
de er lavet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Møller

Dato : 21-02-04 11:15

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja svenskerne laver generelt nogle gode af slagsen, men man skal stadig
ikke
> læse dem med hoved under armen.

Det er også svært

Der er nok ikke nogen statistikker hvor man
> kan nøjedes med at læse resultatet, man også bliver nød til at se på
> [...]
Der er jo 3 slags løgne:
- statistik
- fandens statistik
- politiske udtalelser.

Ikke i prioriteret rækkefølge, jeg skal jo ikke have alle politikere på
nakken, især ikke med hovedet under armen

Helt enig, og her plejer Folksam at være ret redelige, de fleste af deres
undersøgelser, f.eks på bilers sikkerhed er baseret på tilskadekomst ved
faktiske uheld, det er jo dem der skal betale, der har derfor også en række
dæk de anbefaler (kræver) til deres forsikringskunder.

Jeg ved godt at man før får ret når man kan læse det sort på hvidt:
Så hvis du ikke kan blive enig med din kone/kæreste: send hende en mail,
eller lav et læsebrev: se hvad jeg sagde her står det sort på hvidt.
Der var en gammel redaktør der altid brugte det kneb for at lukke munden på
konen: "du kan selv se det står i avisen" godt nok først dagen efter at de
ikke kunne blive enige.
--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-02-04 14:34

> [...]
>
> Ikke i prioriteret rækkefølge, jeg skal jo ikke have alle politikere på
> nakken, især ikke med hovedet under armen

Kan man have hovedet under armen kan man sikkert også bære vægten af alle de
banditter

> [...]

> konen: "du kan selv se det står i avisen" godt nok først dagen efter at de

Jeg mener også at de mest troværdige statistikker kommer fra
forsikringsselskaber, vejredningstjenester osv. Jeg holder mig selv til den
type nå jeg skal bruge sådan noget, og der er en del at finde rundt omkring.
Folksams og de andre har også mangler, man skal bare være opmærksom på dem.

Utroligt hvor mange man møder som siger at statistikker er noget pjat, de
har da haft tre modeller fra bilproducent X og dem har der aldrig været
noget med. Folk der tror på deres egen statistik som er baseret på få biler
af et bestemt mærke, men ikke på en med et tusinder af biler som grundlag.

Med venlig hilsen Kim