On Tue, 24 Apr 2001 16:52:30 +0200, "Christian Andreasen"
<chrand@mail1.stofanet.dk> wrote:
Hej Christian.
>
>Jeg har problemer med tændingen på min Suz. GSX-R 750 '88 og jeg håber at NG
>kan hjælpe. Problemet er at jeg en aften var ude at køre og pludselig
>begyndte motoren at sætte ud, tændingen slukkede indimellem og når den
>tændte igen gav den nogle ordentlige knald ud af udstødningen. Hvis jeg
>drejede nøglen og tændte igen efter et par minutter, kunne den køre et par
>kilometer uden problemer. Det store problem er at næste dag kunne den
>overhovedet ikke starte, men når man drejer nøglen begynder
>omdrejningstælleren at køre op og ned, indtil jeg enten drejer nøglen igen
>eller trykker på run/off knappen. Jeg gennem råd fra en mekanikker købt en
>ny tændingslås, men det hjalp ikke.
>
Hm, det kunne lyde som en tændingskox der ikke har det for godt.
Men, det kan også være dårlige kontakter i de stik der sider på
boksen/kablerne.
Og den fejl du har kunne også tyde på en stelforbindelse der ikke er
for god.
Eller evt. et batteri der er færdigt.
Jeg ville i dit sted fatte et voltmeter og gå på jagt med det.
Mål først batterispændingen direkte på batteriet.
Den skal ligge over 12 volt (12-12,6 volt).
Tænd lyset og mål igen.
Den bør kun synke til ca. 11,5 volt.
Skift derefter minusledningen til et "tilfældigt" stelpunkt og mål
spændingen på batteriet igen.
Der bør ikke være nogen forskel på målingerne.
Mål så spændingen på plus ledningen der går ind i tændingsboksen.
Der bør også ligge noget der ligner batterispændingen.
Hvis forskellen er for stor er der kontaktfejl.
Samme måling kan du faktisk foretage ved at måle fra batteriets plus
pol til indgangen på tændingsboksen, der bør ikke være en spænding at
måle der er større end en volt (spændingsfald).
Hvis det er i orden måler du spændingen på tændspolerne.
Der bør ligge batterispændingen eller ikke ret meget mindre.
Hvis det er OK, så mål på den anden side af spolerne og til stel.
Her bør der ligge enten 0,6 volt eller batterispændingen.
Når du trykker på starteren kan du se voltmeternålen bevæge sig lidt -
fra plus mod nul.
Det er lidt svært at måle på den måde, men det går.
Då vidt jeg husker om Suzi's tændingsboks, lægger den begge spoler til
stel i "fredstid", altså når motoren står stille, men jeg er ikke
sikker.
Hvis du har mulighed for det, så brug et voltmeter af
viserinstrumenttypen, og ikke et digitalinstrument.
Viserinstrumentet er lettere at aflæse til dette brug.
Digitalinstrumentet flimrer bare lidt, og er derfor ikke særligt
brugbart.
>Er der nogen derude der har forslag til hvad det kunne være?
>Kunne det evt. være tændingsboksen eller min ensretter?
>
Ensretteren kan du kun checke når motoren er startet.
Det kan gøres på værkstedsbordet, men det kræver specielle
instrumenter.
Desværre.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk