Problemer med DT125
Fra : TheHobbit

Dato : 18-02-04 19:22

Hejsa

Jeg har for tiden et underligt problem med min DT'er. (Det kan være en
kombination af flere ting.)

Den er MEGET svær at starte, det tager ca. 5-15 minutters arbejde med
kickstarteren at få den igang.

1. Når jeg træder på kickstarteren kører den i 2 - 7 sek og dør igen.
Sommetider sker der slet ikke noget når man træder men som regel kommer
motoren lige op i omdrejninger i nogle sekunder for så at dø igen.
2. Hvis man rører gassen i de sekunder den kører dør den med det samme.
3. Hvis man tager choker fra kommer den slet ikke igang.

Men hvis man gør det nok gange så vil den til sidst springe igang.

5. Hvis batteriet er tilsluttet så virker positionslys og neutal lampe,
piller man det fra virker det ikke. Men om batteriet er tilsluttet eller ej
har ingen indflydelse på om den vil starte eller ej.
4. Når den er igang lader den ikke på batteriet. Der er ihvertfald inden
spænding på de ledninger der går ned til batteriet. De sidste to gange jeg
har fået strøm på batteriet har jeg ladet det "manuelt" i en oplader. Første
gang var batteriet helt tørt - jeg fyldte det med dem.vand, ladede det og
satte det på igen. Anden gang var batteriet bare dødt.

Det med batteriet er lidt irriterende men det med at den (næsten) ikke vil
starte gør at jeg faktisk ikke gider bruge den. Det med at stå og bokse i en
kickstarter i 10 min uden for Netto for (måske) at få den igang det holder
ikke i længden.

Hvad kan der være galt? (Er der andre ting jeg mangler at checkke?)

/Stephan - DT125, GS500E og CBR600 f3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-02-04 20:23

"TheHobbit" <SeAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. Hvis man rører gassen i de sekunder den kører dør den med det samme.
> 3. Hvis man tager choker fra kommer den slet ikke igang.

Det lyder som enten karburator is eller skidt i karburatoren. Skil
karburatoren ad og rens den, rens filteret i tanken, og tilsæt en dl
karburatorsprit hver gang du tanker. Karburatoris er værst ved temperaturer
lige over frysepunktet.

> [...]
ej
> har ingen indflydelse på om den vil starte eller ej.

Det er helt normalt.

> [...]
> gang var batteriet helt tørt - jeg fyldte det med dem.vand, ladede det og
> satte det på igen. Anden gang var batteriet bare dødt.

Det er ikke helt dødt (selvom det lyder utroligt), for det er det der driver
positionslys og instrumentlys. Men har det været helt tørt, skal du nok
regne med at det er ret ringe nu.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 20:33

> [...]
> karburatoren ad og rens den, rens filteret i tanken, og tilsæt en dl
> karburatorsprit hver gang du tanker. Karburatoris er værst ved

Hmm havde da læst herinde at man ikke måtte hælde kaburatorsprit på en
totakter ?

Brian

Fra : Magne Vingsand

Dato : 18-02-04 22:34

brian jensen wrote:

> Hmm havde da læst herinde at man ikke måtte hælde kaburatorsprit på en
> totakter ?

Weiss nicht - men bruker karburatorsprit (kondensfjerner) på 2-T'eren min om
snøen er dyp, ellers ikke. Når forgasseren blir ganske pakket med snø rundt
omkring, får motoren gjerne abstinenser etterhvert. Kommer seg igjen etter
en liten pause (isinga inne i gasseren tiner). Har bare 9 liters bensintank,
så jeg bruker bare en liten skvett kondensfjerner i så fall - ca 0,1dl.
Motoren har ingen annen smøring enn den lille 1,5% olje i bensinen, så det
er sikkert greit å begrense mengden usmørende tilsatsstoffer..?

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : Rittig

Dato : 20-02-04 10:10

brian jensen wrote:

> Hmm havde da læst herinde at man ikke måtte hælde kaburatorsprit på en
> totakter ?

Hvorfor ikke?
Det gør jeg hver vinter, så det tror jeg ikke der sker noget ved - måske
med "ikke-selvblandere", men for os med oliepumpe er det helt okay.

Rittig

Fra : TheHobbit

Dato : 19-02-04 08:52

Claus Rittig wrote:
> [...]
> karburatoren ad og rens den, rens filteret i tanken, og tilsæt en dl
> karburatorsprit hver gang du tanker. Karburatoris er værst ved

Skidt i karb. tror jeg på. Den med is kan jeg ikke få til at passe - den gør
det nemlig også når jeg lige trækker den ud af kælderen og der ligger temp
på 10-15 grader.

> Det er ikke helt dødt (selvom det lyder utroligt), for det er det der
> driver positionslys og instrumentlys. Men har det været helt tørt,
> skal du nok regne med at det er ret ringe nu.

Jo, batteriet var HELT dødt, netural lampe og pos.lys var helt væk, og en
glødelampe direkte ned på batteriet gav ikke så meget som en lille gul prik
fra sig. Den lader slet ikke på batteriet, så det bliver bare langsom drænet
for strøm til jeg næste gang smider det i en oplader.

Fra : Rittig

Dato : 20-02-04 10:12

TheHobbit wrote:

> Skidt i karb. tror jeg på. Den med is kan jeg ikke få til at passe - den gør
> det nemlig også når jeg lige trækker den ud af kælderen og der ligger temp
> på 10-15 grader.

Karburator-is opstår når kold luft skal forstøve bensinen i dysen, under
forstøvningen dannes små is-klatter som sætter sig på dysen, og hindrer
ordentlig forstøvning.
Prøv at starte den INDE i kælderen, hvor luften er varm. Kan du det, er
det ikke karburator-is.

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-02-04 09:48

> Jeg har for tiden et underligt problem med min DT'er. (Det kan være en
> kombination af flere ting.)

Hej Stephan

Jeg ville løse problemerne en af gangen, og se om problemet ikke på et
tidspunkt er væk. Jeg ville starte med at skifte batteriet. Det koster
37,5kr hos Louis (Bestell nr: 10036820). Batteriet er ikke et
vedligeholdelsesfrit batteri, så der følger ikke batterisyre med. Enten skal
du købe 1L hos Louis til endnu 37,5Kr (Bestell nr: 10038001). Dit batteri
ikke kræver den storemængde, så måske kan du nasse noget ved det nærmeste
(bil)værksted.

Lad det 100% op, og mål på spændningen når DT'eren kører med 50% af max
omdrejninger. Hvis det lader med 7,2V eller der omkring (6,8-7,4V) så er alt
fryd og gammen. Det gør den sikkert ikke. Jeg ville derfor gå ALLE stik
igennem på din DT'er og rense dem med kontaktrens (Bestell nr: 10004295) og
fylde dem med kontaktfedt (Bestell nr: 10004270). Vær også sikker på
jordforbindelsen på din Yamaha er 100% ok. kontroller ledninger og stik for
brud og ir. Hvis den stadig ikke lader, så find ud af om det er din
regulator/omformer eller generatoren der er strøget. Generelt set, så hvis
den slet ikke lader, så der det generatoren, og hvis den lader alt for
meget, så er det som regel regulator/omformeren. Hvis den bare lader for
lidt, så kan det være en blandning af alt muligt. Det at den koger dit
batteri tørt tyder på den lader for meget, og der er regulator/omformerens
skyld.

Når el virker, så leder du efter fejlen et andet sted. Et service er altid
smart, for man leder efter en decideret defekt. Jeg ville rense
luftfilteret. Jeg gætter på du har et skumfilter. Jeg bruger ajax vand. Det
synes jeg virker fint. Du kan få noget specielt filterrens vædske, men jeg
mangler at blive overbevist om det er pengene værd. Derefter skal det
olieres. Jeg har erfaret på min DR600 at det er meget nemt at hælde for
meget motorolie i filteret. Kan man vride olie ud af filteret til min Suzuki
er der for meget på. Filteret skal have en olieret overflade, men man skal
ikke kunne vride dråber ud af det. Jeg bruger en lille sprøjte med nogle ml.
motorolie i til at fordele olien, da det ellers er meget nemt at hælde for
meget på i punkter.

Hvis du kender en med et ultralydsbad kunne det være en god ide at få renset
karburatoren fuldstændigt igennem. Samt skyllet tanken ren for grums og
montere et nyt tændrør. En rens af udstødningen i kausisk soda kan også
hjælpe. Kontroller også oliepumpen. Hvis du er frisk på det, kan du pille
cylinder og topstykke af. Lad dem bare hænge sammen, så behøver du kun
skifte bundpakningen og ikke den dyre toppakning. Rens topstykket og portene
for sod og koks uden at ridse. Se efter langsgående ridser i cylinderen og
ligende fejl på stemplet.

Hvis den stadig starter dårligt, så kan det være manglende kompression.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 12:58

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Stephan
Hej Jens - som sædvanligt et suverent svar!

[snip]
> [...]
> kan det være en blandning af alt muligt. Det at den koger dit batteri
> tørt tyder på den lader for meget, og der er regulator/omformerens

Når motoren er igang er der nær/fjern lys på (også uden batteri) så der
bliver lavet strøm, det skulle vel indikere at generator virker - men at der
er en dårlig forbindelse et sted mellem generator og batteri. (Eller hvad??)

Det med at batteriet er kogt tørt er "kun" sket én gang og jeg ved ikke over
hvor lang tid - muligvis over meget lang tid da jeg aldrig har checkket
batteriet før der var noget galt.

> Hvis du kender en med et ultralydsbad kunne det være en god ide at få
> renset karburatoren fuldstændigt igennem.
Hmmm, kender én der har bobbelbad - men det kan jo nok ikke bruges.....

[snip]

> Hvis den stadig starter dårligt, så kan det være manglende
> kompression.
Uha, jeg håber problemet er løst inde da

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-02-04 13:06

> [...]
> der bliver lavet strøm, det skulle vel indikere at generator virker -
> men at der er en dårlig forbindelse et sted mellem generator og

Du har ret i det tyder på generatoren virker. Jeg er sikker på dit batteri
er udskiftningsmodent, og til 37,5kr så skal du bare få et nyt købt. En rens
af stikkene og stelforbindelse er også smart. Når du har det nye
fuldtopladte batteri monteret på din DT'er med de nyrense stik, så kan vi
snakke om hvad dit elsystem ellers fejler. Hvis ikke du har et multimeter
skal du skaffe et. Louis sælger naturligvis et. Kvaliteten af det kender jeg
ikke, men det kan ifølge reklamen hvad det skal kunne. (Bestell nr: 10003436
50kr)

> Hmmm, kender én der har bobbelbad - men det kan jo nok ikke
> bruges.....

Jeg har adgang til et den 27 marts, men det er der nok for længe til.
Karburatorrens og trykluft er også ok.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 19-02-04 14:58

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
article <1F1Zb.4293$bB1.959@news.get2net.dk>...

> [...]
jeg
> ikke, men det kan ifølge reklamen hvad det skal kunne. (Bestell nr:
Biltema har et med omdrejningstæller og det hele til 129. Ellers Bilkas til
ca 60...

DTen kan sagtens køre helt uden batteri. Det har i hvert fald ikke noget at
sige i forhold til det der med den ikke vil starte. Karburator!!!

Prøv også at lægge den ned i kort tid inden du prøve at starte, så der
flyder benz ud af karburatoren, og der kommer frisk ned i den.

mvh Søren