Overvejer at købe Honda VF500F '86
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 18:27

Hejsa,
Jeg overvejer lidt at købe mig en motorcykel igen.
Havde overvejet noget i retning af en VT500 eller VT700 eller noget i den
stil, men så faldt jeg lige over denne VF500F til 25.000 kr. hvilket jeg
synes var en god pris eller hva' ?

Den er rimelig nysynet og har kørt 68000 km og ser på billederne pæn og
velholdt ud.

Noget specielt jeg skal være opmærksom på ? Har ikke rigtigt kunne findre
andre af denne model til salg...

På forhånd tak

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-02-04 20:34

"Brian Sørensen" <usenet_at_s800.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> velholdt ud.
>
> Noget specielt jeg skal være opmærksom på ? Har ikke rigtigt kunne findre

Det er vist ikke den mest stabile model der er rullet ud på markedet. Noget
med at den er lidt hårdtpumpet (for sin tid) kombineret med en ikke for
stabil krumtap samt en kompliceret opbygning => ikke omkostningsvenlig. Men
den skulle vist køre fint når den kører.

Jeg har dog aldrig ejet eller prøvet en, men prøv at søge på Google groups.

Asger
ZX-10

Fra : Shadow

Dato : 18-02-04 20:41

> [...]
> stil, men så faldt jeg lige over denne VF500F til 25.000 kr. hvilket jeg

Hej Brian

her tilbuddet du ikke skal gå glip ad
http://www.sitecenter.dk/vt700

mvh
j.wittendorff

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-02-04 21:26

> [...]
den
> stil, men så faldt jeg lige over denne VF500F til 25.000 kr. hvilket

Lyder ikke helt tosset

> Den er rimelig nysynet og har kørt 68000 km og ser på billederne pæn
og
> velholdt ud.

Billeder er taknemmelige...

> Noget specielt jeg skal være opmærksom på ? Har ikke rigtigt kunne
findre
> andre af denne model til salg...

Det er en rimelig avanceret sag, sin alder taget i betragtning - hvis
ikke du skruer selv kan den blive et *dyrt* bekendtskab, har jeg fået
fortalt....

Den skal være fri for tikken fra knasterne, de har et skidt ry, særligt
på de første modeller.
Tjek vha. stelnummeret hvilken årgang cyklen er, 1.reg.dato siger ikke
noget om modelår, min er reg. som en 86'er, men er en 85' model.

Ellers er der det sædvanlige at tjekke på gamle cykler, ledningsnet,
kontakter, kronlejer, affjedring m.m...

Den er rigtig sjov at køre på hvis ikke du er for høj - jeg er selv
170cm og den passer mig fint.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 23:30

> [...]
> kontakter, kronlejer, affjedring m.m...
>
> Den er rigtig sjov at køre på hvis ikke du er for høj - jeg er selv

Så har jeg lige været nede og kigge på den og umiddelbart ser den rimelig
fornuftig ud. Har et par småskrammer i tanken, men ingen buler.

Var ikke ude af køre på den, da den stod nede i en kælder og jeg heller ikke
lige havde tøj eller noget med til det.

Havde dyret startet og den lød meget sund synes jeg. Gik pænt i tomgang og
tog fint gassen. Jeg prøvede at sætte den i første gear og der begyndte den
at trille lidt fremad.... Ligesom den ikke koblede helt ud og det er jo
hydralisk kobling på sådanne et dyr. Er det noget jeg skal være nervøs for
eller skal den bare luftes ud ?

Jeg er vist også omkring 170cm, så den passede mig perfekt i højden.

Har aftalt prøvetur i weekenden hvis det altså ikke bliver vildt snevejr
osv.

Brian Sørensen
www.honda-klub.dk

Fra : Armand

Dato : 18-02-04 23:45

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal være fri for tikken fra knasterne, de har et skidt ry, særligt
> på de første modeller.

500'eren har ikke 750'erens topstykke-problem, den er blot lidt sprød i
motoren :-|

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-02-04 00:10

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> 500'eren har ikke 750'erens topstykke-problem, den er blot lidt sprød
> motoren :-|

Der skulle have været lidt problemer med smøring af knasterne på de
første modeller, så vidt jeg er orienteret.
Noget med at olierørene var for små eller lign.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 00:18

> [...]
> første modeller, så vidt jeg er orienteret.
> Noget med at olierørene var for små eller lign.

Det var kvittering på at den havde fået skiftet et par ventiler for et par
år siden...
Der lå en regning på 6K for 2 ventiler + toppakning og diverse + arbejdsløn.
Ved ikke lige hvorfor man skifter 2 ventiler...

Hvis jeg får fat i stelnummer kan du så hjælpe med at finde ud om det er en
tidlig eller sen model ?
/Brian

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-02-04 16:40

> [...]
arbejdsløn.
> Ved ikke lige hvorfor man skifter 2 ventiler...

sikkert pga. karburator problemer

> Hvis jeg får fat i stelnummer kan du så hjælpe med at finde ud om det
er en
> tidlig eller sen model ?

Jeg kan da prøve - hvis stelnummeret ligger mellem PC12-4000008 -
4002993 er den lavet i 1985, min har PC124002413
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 21:45

> [...]
>
> Jeg kan da prøve - hvis stelnummeret ligger mellem PC12-4000008 -
> 4002993 er den lavet i 1985, min har PC124002413

Du skriver noget med karburator problemer.
Tror du at den så har kørt for magert og brændt et par ventiler ? Kunne
måske godt tænkes at det bare var derfor...

Venlig hilsen
Brian Sørensen

Fra : Richard

Dato : 19-02-04 22:57

Brian Sørup wrote:

> Jeg kan da prøve - hvis stelnummeret ligger mellem PC12-4000008 -
> 4002993 er den lavet i 1985, min har PC124002413

Næeh, mener du det? -40 antyder da, at det er første årgang af VF500F2,
altså 1984 - det stemmer ihvertfald med data på kleinjung.de/techdata,
Publications-databasen på honda-eu.it og Gassebners "Honda Die Modelle
mit V4 Motor":
(Frit oversat, s.26-27) ...Honda ombyttede krumtapakslerne med
modificerede under garanti eller per kulance. Omfattet heraf var
modeller med numrene PC 12-2000001 - PC 12-2099999 (VF500F) og PC
12-4000001 - PC 12-4099999 (F2). Samtidig introduceredes til modelåret
andre tekniske ændringer...

Dvs. '85-udgaverne - PC12-210..... / PC12-410..... - er født med den
modificerede krumtapaksel foruden mindre karburatorer og kortere
sekundærudveksling. Nicht wahr

Men VF500F/F2 debuterede måske først i DK i 1985? - og i så fald i form
af overskudsmodeller af '84-stelnummerserien fra andre lande?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-02-04 00:40

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså 1984 - det stemmer ihvertfald med data på kleinjung.de/techdata,
> Publications-databasen på honda-eu.it og Gassebners "Honda Die Modelle

Mine oplysninger stammer fra "V4-Encyklopædi" på www.vfr.dk - det er
muligt der er fejl i deres info.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Richard

Dato : 21-02-04 18:23

Brian Sørup wrote:

> VF500F2,

> Mine oplysninger stammer fra "V4-Encyklopædi" på www.vfr.dk - det er
> muligt der er fejl i deres info.

Ja, du har ret; de viser den nævnte stelnummerserie for '85-modellen. Men
da de ikke viser stelnumre for '84en, er det nok der, den skulle hav stået

Nummerserierne på de Hondaer, jeg har kigget på, starter i det mindste
alle med 0 på anden plads efter bindestregen i modellens første årgang, 1
i den anden årgang osv.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK