el-problemer (gsx-r 400)...
Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 16:21

Hej.

Jeg ville høre om nogen har en idé om hvad min kære cykel fejler?
Sagen er den, at da jeg tog den frem igår efter 3-4 mdr. var der
(selvfølgelig) ikke noget strøm på batteriet. (Ved godt nu at jeg sku' have
ladet på det engang i mellem) Da batteriet jo sidder dejlig gemt under
tanken havde jeg ikke lige lyst til at skille det hele ad, men fik starten
skidtet vha startkabler og et løst batteri.
Men den vil ikke gå i tomgang hvis jeg fjerner startkablerne til det løse
batteri. Hvis den får nogle omdrejninger kan den godt køre uden ekstra
strøm. Jeg kørte en lille tur på 20 km uden problemer (sådan da). Selve
motoren osv virker fint nok, men omdrejningstælleren opførte sig underligt.
Den hoppede lidt tilfældigt op og ned, og syntes at det var sjovt at ligge
omkring 10.000 omdr, undtagen når jeg slap gassen, så fløj den et par tusind
op af.
Blinklyset virkede stortset heller ikke. Det blinkede lidt, så skete der
ikke noget, og så blinkede det måske lidt igen. Og da jeg kom hjem var der
slet intet strøm på batteriet, ikke engang frigearslampen kunne lyse
svagt...

Jeg var nede idag og snakke med en makaniker, der straks mente at det nok
var ensretteren der var gået. Lyder det rigtigt? Og hvad gør den egentlig?
Han kunne finde en uoriginal til ca 900, i stedet for en original til
3.000....

Han havde først tid engang i næste uge, så jeg ville bare lige høre om han
sandsynligvis havde ret, eller om det måske bliver endnu mere besværligt at
finde fejlen?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-04 16:40

> Jeg ville høre om nogen har en idé om hvad min kære cykel fejler?

Hej Daniel

Man skal lade på sit batteri i løbet af vinteren. Start med at lade det 100%
op, og se om det kan holde en spændning på minimum 12,5V en timer efter du
har ladet på det.

Et batteri kan godt klappe sammen, dvs det kan ikke holde strømmen oppe. Din
MC lader først ordenligt når den får nogle omdrejninger. Omdrejningstæller
og blinklys er afhængig af en ordenlig spændning, og da dit batteri er helt
fladt er det ikke mystisk det elektriske er underligt, og den ikke kanb gå i
tomgang. Da den kan køre lyder det som om den lader fint.

Jeg ville starte med at købe et nyt batteri. Jeg mener at huske en GSX-R 400
kører med et CTX9-BS / YTX9-BS Sådan et koster 200kr plus 45kr i porto fra
www.louis.de Bestell nr: 10036802. Det er incl. syre. Derudover ville jeg
købe en oplader der er godkendt til vedligeholdelsesfrie batterier, og kan
være tilsluttet i måneder af gangen uden af overoplade batteriet. Det koster
160kr og har bestell nr: 10003664.

Når du har modtaget batteriet og ladet det 100%op før monteringen, så hold
omdrejningerne på 6000rpm og se spændningen over polerne. Viser den omkring
14,4V er dit ladesystem helt i orden. Viser den over 16V er dit ladrelæ gået
og viser den ca. 12V er din generator gået.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 17:00

Jens Jacob Bager Jensen griflede i
> [...]
> og da dit batteri er helt fladt er det ikke mystisk det elektriske er
> underligt, og den ikke kanb gå i tomgang. Da den kan køre lyder det

Hey, tusind tak for det hurtige, og opløftende, svar!

Vil det sige, at det eneste der måske er galt er batteriet? Det lyder da
dejligt... Så vil jeg da prøve at lade på det.....

Det ville jeg egentlig også prøve til at starte med, men kunne ikke lige
finde ud af hvordan man får det ud. Jeg kom så langt jeg jeg pillede sædet
af, og den der metalskinne det sidder fast i, hvor der jo går to bolte ned
igennem tanken også. Så kan man løfte lidt i tanken bagerst, men det virker
som om der er lidt modstand... Skal man bare løfte til? Jeg har godt set at
lidt af plastikken lige er duttet ind i den, og det hjalp da lidt at fjerne
det
Håber du kan hjælpe med det også?

(hvis ikke det er indlysende nu, så har jeg *ingen* forstand på motorcyklen
udover at køre på dem! )

--
Hygge...
Daniel

Fra : N/A

Dato : 18-02-04 18:25

Fra : Tommy Fer

Dato : 18-02-04 18:25

> Hej Daniel
>
> Godtnok har koneriet et Gixxer 400, men jeg husker ikke lige batteriet
> fastgøring, men mener at du piller metal skinnen af og så en gummi ring,

> skulle den være til at hive op.

hmm, gummi bånd.

og ja har fået stillet uret.

mvh Tommy Fer

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 20:09

Tommy Fer griflede i news:c106la$ceb$1@news.cybercity.dk:

Jeg prøvede lige sunsite, så dukkede dit indlæg op.... (hurra tdc)

> Det lyder for mig som om dit batteri er færdigt. Køb et nyt i
> tyskland som bager foreskriver, du behøves måske ikke oplader, hvis
> alt andet virker.

Næ, men til den pris kan jeg vist lige så godt tage en med også, og så lade
på det, især næste vinter

> Idet du har kørt så langt som du har burde det ellers
> være ladt bare lidt op.

Lige min tanke...

> btw: hvor i landet bor du ?

Nu har jeg svaret hr. Bager, men bor i Nordsjælland, Græsted. Og kommer også
dagligt i Lyngby, DTU. Hvorfor?

--

Hygge...
Daniel

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 18-02-04 23:57

> Nu har jeg svaret hr. Bager, men bor i Nordsjælland, Græsted. Og kommer også
> dagligt i Lyngby, DTU. Hvorfor?

Han vil nok gerne hverve dig til pmc.

M.v.h. Bjarke

Fra : Susanne og Jesper Mi~

Dato : 18-02-04 18:28

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev
Så kan man løfte lidt i tanken bagerst, men det virker
> som om der er lidt modstand... Skal man bare løfte til?

Jeg mener helt bestemt, at tanken også holdes fast af to skruer oppe foran.
Når de er skruet ud, bør du kunne løfte tanken af uden problemer.

--
Susanne

Fra : Tommy Fer

Dato : 18-02-04 18:29

"Susanne og Jesper Mikkelsen" <susanne_lundp@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4033a0af$0$182$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
foran.
> Når de er skruet ud, bør du kunne løfte tanken af uden problemer.

SÅ meget kan jeg da huske...

Det gør den ikke

Du skruer de to bolte af, og løfter, men pil evt. bagbeklædningen af da du
skal vride lidt i den ellers.

mvh Tommy Fer

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 19:05

Tommy Fer griflede i news:c107fe$d89$1@news.cybercity.dk:
> Du skruer de to bolte af, og løfter, men pil evt. bagbeklædningen af
> da du skal vride lidt i den ellers.

Ok... jeg kunne godt se at de plastikstykker sidder og trykker lidt. Jeg må
på'en igen

--
Hygge...
Daniel

Fra : Hekto

Dato : 18-02-04 17:30

In article <fILYb.7231$Gd.4590@news.get2net.dk>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> [...]
> 14,4V er dit ladesystem helt i orden. Viser den over 16V er dit ladrelæ gået
> og viser den ca. 12V er din generator gået.

Det er jo ikke ukendt at dette er en af svaghederne på Suzuki's ældre
modeller.
Er ensretteren/regulatoren smuttet, er det bedste at kontrollere om
statoren stadig er OK, og så få fat i en 'Schnabel' ensretter som
erstatning for den originale.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 17:48

Hekto griflede i news:MPG.1a9db166852b355a989695@news.tele.dk:
> Er ensretteren/regulatoren smuttet, er det bedste at kontrollere om
> statoren stadig er OK, og så få fat i en 'Schnabel' ensretter som
> erstatning for den originale.

Kort sagt: A' hva'?? Nu ved jeg godt at jeg selv har nævnt en ensretter,
men hvad gør/kan den? Og hvad er en stator så? Og hvordan checker man om de
virker? - Bare kort fortalt, for hvis det er alt for avanceret, bliver den
alligevel smidt på værksted Men man vil jo gerne lære bare lidt
alligevel....
(men jeg starter selvfølgelig lige med at checke batteriet som Jens Jacob
foreslog)

--
Hygge...
Daniel

Fra : Hekto

Dato : 18-02-04 18:05

In article <403396e3$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
4junk@FJERNc.dk says...
> Kort sagt: A' hva'?? Nu ved jeg godt at jeg selv har nævnt en ensretter,
> men hvad gør/kan den?

Ensretter vekselstrømmen fra Statoren ( enslags dynamo), og regulere
ladespændingen til batteriet.

Det er altid rart at der er nogen der vil støtte værkstederne! ;0)
Hvis du skulle stejle over prisen, kan du selv skifte begge dele for en
samlet pris af ca. 1700 kr. (forudsat at det er istykker og at det er
begge dele).

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 18:13

Hekto griflede i news:MPG.1a9db998f364c4bd989696@news.tele.dk:
> Ensretter vekselstrømmen fra Statoren ( enslags dynamo), og regulere
> ladespændingen til batteriet.

Ok tak. Så blev jeg så meget klogere

> Det er altid rart at der er nogen der vil støtte værkstederne! ;0)

Ja, ikk'?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Armand

Dato : 18-02-04 17:40

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3.000......................ville bare lige høre om han sandsynligvis
> havde ret, eller om det måske bliver endnu mere besværligt at finde

At sige at en Suzuki har brændt ladeensretteren af, er altid meget
nærliggende; men jeg ville dog lige prøve at lade på batteriet først for at
se om ikke at det skulle være dét der er faldet sammen i vinterens løb.
Hvis du leger for meget som ovenfor beskrevet, kán det godt ske at det vil
være med til at tage livet af laderelæet, så lad lige være med det!
Og hvis det skulle komme dertil, er den billige uoriginale sikkert langt
bedre end Suzuki's shitty komponent, især hvis det er er håndlavet "Schnabel
elektro"!

Der er altså ingen vej udenom: Du må den lange trælse vej(?) ind under sædet
for at rode med akkumulatoren. Nu koster det (givetvis) penge oveni
arbejdet, hvor det i efteråret kun ville have kostet arbejdet :-|

--
Armand.

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 18:01

Armand griflede i news:c104jg$a3s$4@news.cybercity.dk:
> [...]
> nærliggende; men jeg ville dog lige prøve at lade på batteriet først
> for at se om ikke at det skulle være dét der er faldet sammen i

Gør jeg også så

> Hvis du leger for meget som ovenfor beskrevet, kán det
> godt ske at det vil være med til at tage livet af laderelæet, så lad
> lige være med det!

Øh hvilket? bruger et ekstra batteri?

> [...]
> under sædet for at rode med akkumulatoren. Nu koster det (givetvis)
> penge oveni arbejdet, hvor det i efteråret kun ville have kostet

Hehe... De 200 kr. Jens Jacob nævner for en nyt er dog billigt sluppet, hvis
det er dér fejlen ligger (jeg håber). Men mit problem er faktisk ikke at der
er arbejde i det, men nærmere at jeg ikke kan finde ud af det... Som også
skrevet i svaret til ham, gik jeg i stå efter at have afmonteret sædet og
holder, der er stadig noget den ligesom holder fast i tanken, men jeg kan
ikke se hvad det er! Jeg kan se at benzinslangen (selvfølgelig!) sidder til,
kan man bare hive den af uden der fosser benzin ud over det hele?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-04 18:44

> Øh hvilket? bruger et ekstra batteri?

Motorcykler generelt og Suzuki i særdeleshed har svage ladesystemer. At køre
med et totalt fladt batteri sætter dit ladesystem under maximalt pres. Hvis
det giver efter er det næsten altid regulator/omformeren der går i stykker.
Schnabel i Kronborgsgade på Nørrebro, KBH laver en god ny en til lige
omkring 1000kr. Hvis du starter med at lade dit batteri helt op sparer du
formodentlig den udgift.

Fra : Armand

Dato : 18-02-04 23:39

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> Armand griflede i news:c104jg$a3s$4@news.cybercity.dk:

> Øh hvilket? bruger et ekstra batteri?

Kører mens det elektriske flipper p.g.a. en fejl!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-04 18:39

> Jeg ville høre om nogen har en idé om hvad min kære cykel fejler?

Forresten så havde Tommys kærestes GSX-R uendelige elproblemer. Det skyldes
en blanding af dårligt batteri og dårlig stelforbindelse. Stelforbindelsen
går til en skrue i toppen af motorblokken bag cylinderen. Skruen er 3-4cm
lang, men var komplet irret hele ved ned af gevindet. Efter en grundgi
rensning af gevindet kørte den igen. Hvis alt andent fejler, så prøv og kig
på sletforbindensen. Jeg holder dog stadig på et totalt fladt eller
halv-kortsluttet batteri.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-04 18:45

Jeg spørger lige som Tommy også gjorde. Hvor bor du?

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 19:01

> Jeg spørger lige som Tommy også gjorde. Hvor bor du?

Øh, det indlæg som Tommy har skrevet og selv svarer på kan jeg ikke se,
heller ikke selvom jeg har nulstillet gruppen!

Men jeg bor i Græsted i Nordsjælland. Kører dog jævnligt (hver dag) til
Lyngby, DTU (som du vist godt kender ) Hvorfor?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-02-04 20:50

> Men jeg bor i Græsted i Nordsjælland. Kører dog jævnligt (hver dag)
> til Lyngby, DTU (som du vist godt kender ) Hvorfor?

Går du på DTU? Hvorfor er du så ikke med i PMC? Se os på www.pmc.dk

Nede i klubben har vi et velfungerende og fuld opladt CTX9-BS batteri
liggende, samt værktøj og ekspertise til at fixe noget så banalt som et
defekt batteri. Hvis du er DTU stud, så arranger et møde, og vi fixer din
Gixxer mod at du giver alle de sodavand vi kan drikke imens samt
frokosttilbudspizza . Se f.eks. vores spændende kalender for
arrangementer i foråret. Vi har også en pulslader specielt beregnet til

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 22:05

> Går du på DTU? Hvorfor er du så ikke med i PMC? Se os på www.pmc.dk

Tja... Nu fik jeg først cyklen i august sidste år, så jeg har ikke lige fået
tænkt over at blive medlem nogen steder endnu

> [...]
> et defekt batteri. Hvis du er DTU stud, så arranger et møde, og vi
> fixer din Gixxer mod at du giver alle de sodavand vi kan drikke imens

Det var da ellers et godt tilbud... Desværre står cyklen så 45 km
derfra, og nu har jeg jo lige fået at vide, at den tager skade af at køre
med et defekt/tomt batteri...
Men jeg har til gengæld lige fået bakset batteriet ud... Var dog lidt
halvbesværligt, da jeg ikke var klar over om man bare kunne pille
benzinslangerne af tanken, og lod dem derfor sidde på for at undgå benzin ud
over det hele...

Så nu må jeg prøve at lade det op. Der står noget med "standard 0.9Ax5~10h"
og "quick 4.0A~1h". Så går jeg ikke udfra at det kan lide 7A fra en normal
bil-lader?!
Ellers ku' jeg måske mod den obligatoriske sodavand få ladet på det hos
jer?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-02-04 10:13

> [...]
> Så nu må jeg prøve at lade det op. Der står noget med "standard
> 0.9Ax5~10h" og "quick 4.0A~1h". Så går jeg ikke udfra at det kan lide

Nix. Dit batteri har ikke nogle propper i toppen vel? Det er sort og helt
indkapslet. Så skal det lades med en oplader specielt beregnet til
vedligeholdelsesfrie batterier, og ikke en voldsom billader der er lavet til
60Ah bilbatterier man kan pille propperne af når det bobler for meget.

Du kan ringe til mig og aftale at komme ned i klubben med dit batteri. Du
finder mit mobil nr på www.pmc.dk. Læs også lige vores spændende kalender
mens du er derinde. Dit batteri skal lades på i mange timer, hvis det er så
fladt som jeg tror det er. Men vores oplader kan stå tændt natten over, så
det er ikke noget problem.

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 19-02-04 19:36

> Nix. Dit batteri har ikke nogle propper i toppen vel? Det er sort og
> helt indkapslet.

Jeps. Gik jeg heller ikke udfra...

Jeg har forresten bestilt et nyt fra louis.de + laderen.... Jeg gik og var
lidt utålmodig, og går udfra at det gamle alligevel er faldet sammen (var et
brugt, men fungerende, jeg fik da jeg købte cyklen)... Skulle det ske at det
gamle alligevel virker, så har jeg bare et ekstra til næste gang

--
Hygge...
Daniel

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 19:02

> Hvis alt andent fejler, så prøv og kig på sletforbindensen. Jeg
> holder dog stadig på et totalt fladt eller halv-kortsluttet batteri.

Jep tak igen. Jeg må lige prøve at bakse noget mere med at få tanken af.

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-02-04 22:45

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> writes:

> Ellers ku' jeg måske mod den obligatoriske sodavand få ladet på det hos
> jer?

Jo, det kan vi sikkert nok finde ud af, hvis du fanger en af os i
klubben en af dagene.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-02-04 22:52

Jacob Bunk Nielsen griflede i
> Jo, det kan vi sikkert nok finde ud af, hvis du fanger en af os i
> klubben en af dagene.

Lyder godt... På hvilke tidspunkter er der størst sandsynlighed for at møde
nogen? Vil der f.eks være nogen i morgen omkring kl. 17? (man er vel
utålmodig efter at komme ud igen )

--
Hygge...
Daniel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-02-04 12:27

> Lyder godt... På hvilke tidspunkter er der størst sandsynlighed for
> at møde nogen? Vil der f.eks være nogen i morgen omkring kl. 17? (man
> er vel utålmodig efter at komme ud igen )

Hej Daniel

Der er folk klubben (Tommy og jeg) fra midt på eftermiddagen og frem.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-02-04 22:56

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen griflede:
>
> Lyder godt... På hvilke tidspunkter er der størst sandsynlighed for at møde
> nogen?

Weekenderne er altid gode. Men ellers så prøv at ringe i
forvejen. Nummeret er 77 42 44 25. Tommy går og laver noget på konens
gixxer 400, så det kan være han snart er derude igen.

> Vil der f.eks være nogen i morgen omkring kl. 17? (man er vel
> utålmodig efter at komme ud igen )

Jeg regner ikke umiddelbart med at være der mere i denne uge. Der er
nok størst chance for at fange mig derude mandag eller onsdag lige for
tiden.

Alternativt kan du overveje at kigge forbi tirsdag aften i næste
uge. Der vil vi nok være en del fra klubben i nærheden.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 16-03-04 17:51

Ham Selv griflede i
[cut]
> [...]
> løse batteri. Hvis den får nogle omdrejninger kan den godt køre uden
> ekstra strøm. men omdrejningstælleren opførte sig underligt. Blinklyset

Hey.

Ville lige give status på problemet (som jeg stillede 18/2) - man er vel
høflig
Det var først i dag jeg fik taget mig sammen til at sætte det nye batteri
til (pga lortevejret... og nu lysner det jo). Jeg havde, som anbefalet,
ladet det fuldstændigt op først. Cyklen startede fint (selvfølgelig checkede
jeg først olie ) og der var ingen problemer!!
Så mange tusind tak for alle svarene! Uden dem havde jeg nok bare smidt den
til forhandleren og tabt en masse penge.... i stedet slap jeg så med 250 kr
for batteriet...

MEN! der er jo altid et men... Nu er blinklyset lidt underligt alligevel...
Når omdrejningerne ligger over 5-6.000 så blinker det ca dobbelt så hurtigt.
Er det så tegn på at ladesystemet har taget skade? Jeg ku' forestille mig at
det så får for meget strøm? Nærlyset ændrer sig slet ikke når man giver den
omdrejninger...

--
Hygge...
Daniel