Saito bremseklodser vs. SBS
Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-04 00:42

Hej folkens

Nu nærmer foråret sig jo og Fazeren trænger til nye bremseklodser og til at
få renset caliperne (se naboindlægget). Jeg sidder her med lidt '04 reklame
fra Lois, hvor de sælger Saito organiske klodser til forenden for 14
euro/sæt og Sintermetal til 18 euro/sæt. Det er jo en del billigere end SBS
og Lucas¹ til ~250 DKK/sæt, men jeg er lidt skeptisk (og nærig).

Google Groups har ikke lige kunnet berette om nogle erfaringer med
Saito'erne, udover generelt skepsis overfor billige klodser samt erfaringer
om at de billige slides hurtigere. Jeg googlede også lidt i de.rec.motorrad
med samme resultat (med forbehold for mit tyske .

Nu håber jeg så lidt på at en eller anden kan fortælle mig at Saito'erne er
himmelske klodser, selvom det nok er for godt til at være sandt. Men hva'
siger i? Alternativt får SBS's klodser jo megen ros, men kan de fås
billigere end de ~250,- nogen steder?

Mht. SBS, så påstås det her:
<http://groups.google.com/groups?selm=37CCD5E2.580EE7FA%40teliamail.dk>
....at de 'river' skiverne. Er der nogen der kan bekræfte problemet, eller
har skribenten (Beeblebrox/Claus) gjort noget forkert?

¹: Lucas regnede jeg egentlig for værende et billigmærke, men de koster da
fra 28 euro for de organiske
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-02-04 08:24

> [...]
> forenden for 14 euro/sæt og Sintermetal til 18 euro/sæt. Det er jo en
> del billigere end SBS og Lucas¹ til ~250 DKK/sæt, men jeg er lidt

Hej Jes

Jeg har kørt med Lucas Sintered metal klodserne, og de bremser godt. De
slides dog hurtigt. Mine holdt 17000km. Hvilket jeg synes er meget kort.

Da jeg købte CBR'en sad der EBC Double H klodser på. De bremser fabelagtigt,
og holder meget længe. Måske 30.000km? De skurede dog når man trak cyklen,
og den hylede når man bremsede. Kaliberadskillelse og rensning synes ikke at
hjælpe. Heller ikke kobberfedt på bagsiden af klodserne.

Nu kører jeg med Vesrah Sintered. De bremser fint og larmer ikke. Indtil
videre har jeg kørt 17500km og der er masser tilbage. Jeg putter nok ny på
alligevel når jeg skifter skiver til sommer.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Bo-gsxR

Dato : 17-02-04 09:03

> Jeg har kørt med Lucas Sintered metal klodserne, og de bremser godt. De
> slides dog hurtigt. Mine holdt 17000km. Hvilket jeg synes er meget kort.

hm mine sbs sinter holdt ca. 12.000km og er HELT døde.
før det bremsede de ok.

bo-gsxR

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 09:53

> Jeg har kørt med Lucas Sintered metal klodserne, og de bremser godt.
> De slides dog hurtigt. Mine holdt 17000km. Hvilket jeg synes er meget
> kort.

Dem har jeg også brugt på min mc-scooter. Den har bittesmå klodser som
mange knallerter så de holder ikke længe (når de skal stoppe 250kg). Jeg
ved ikke om de bruger forskelligt materiale til de forskelle serier Men
der har Lucas & SBS holdt ~6000 i bykørsel mens Ferodo, Braking og
aprilia's egne kun holdt ~4000km. (Jeg har brugt 25sæt klodser på den så
der er lidt til statistikken)

Dem jeg har været mest tilfreds med er Lucas.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-04 23:39

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Jes

Mojn Bager og tak for tippene

> Jeg har kørt med Lucas Sintered metal klodserne, og de bremser godt. De
> slides dog hurtigt. Mine holdt 17000km. Hvilket jeg synes er meget kort.

Især når de koster lige så meget som SBS og Vesrah.

> [...]
> trak cyklen, og den hylede når man bremsede. Kaliberadskillelse og
> rensning synes ikke at hjælpe. Heller ikke kobberfedt på bagsiden af

Det er jo lidt af et irritationsmoment. Prøvede du også det der
(special)tape til at klistre mellem klodser og stempler?

> Nu kører jeg med Vesrah Sintered. De bremser fint og larmer ikke. Indtil
> videre har jeg kørt 17500km og der er masser tilbage. Jeg putter nok ny på
> alligevel når jeg skifter skiver til sommer.

Det lyder ikke helt dumt. Indtil videre tror jeg at jeg retter mig ind efter
Vesrah og SBS (Dual Carbon måske?). Måske EBC. Lucas og Saito er droppet,
Saito fordi jeg ikke har indtryk af at billig-klodser holder længere per
krone. Det er vist konklusionen indtil videre
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Ronni S?rensen

Dato : 18-02-04 03:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message news:<zkjYb.14$P35.3@news.get2net.dk>...

> [...]
> videre har jeg kørt 17500km og der er masser tilbage. Jeg putter nok ny på
> alligevel når jeg skifter skiver til sommer.

Det er fordi at belægningen er blevet glas hård.. prøv at ta klodserne
ud, og gi dem en tur på en båndpudser, så belægningen bliver rug igen,
så stopper hyleriet..

Ronni

Fra : Ronni S?rensen

Dato : 18-02-04 03:34

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-02-04 12:02

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
SBS
> og Lucas¹ til ~250 DKK/sæt, men jeg er lidt skeptisk (og nærig).

Vær opmærksom på at sintermetal klodser er lidt hårde ved bremseskiverne. De
kan generelt holde til en frygtelig masse varme, og fader ikke så hurtigt
som organiske klodser, men de slider altså lidt på skiverne.

Rittig
(Som kører med sintermetal på alle terræncyklerne og organisk på gadecyklen)

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 19:46

> [...]
SBS
> og Lucas¹ til ~250 DKK/sæt, men jeg er lidt skeptisk (og nærig).

Først køber man modellen med markedest måske bedste bremser!
Sidenhen vænner man sig tillige til at prale med dem!
Men når der så skal ofres nye bremseklodser, som vil kunne vare de næste par
sæsoner, for sølle 250,- så kommer bondesønnen alligevel op i manden :-|

Min indstilling til bremseklodser er som med dæk: er man tilfredse med dem
der allerede sidder, er der ikke væsentlig grund til at fravige dét mærke.
Og skulle man alligevel, bør det alene være ud fra kvalitetenog ikke prisen
:-|

--
Armand.
(SBS-vanebruger)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-04 21:02

Armand wrote:

> Først køber man modellen med markedest måske bedste bremser!
> Sidenhen vænner man sig tillige til at prale med dem!

Arh, jeg praler da ikke

> Men når der så skal ofres nye bremseklodser, som vil kunne vare de næste
> par sæsoner, for sølle 250,- så kommer bondesønnen alligevel op i manden
> :-|

Jaja, men det kunne jo være at Saito'erne var tilnærmelsesvist på højde med
de andre. Man bliver jo (forsøgt) røvrendt i så mange andre sammenhænge, så
hvorfor ikke også når det kommer til bremseklodser?

> [...]
> der allerede sidder, er der ikke væsentlig grund til at fravige dét mærke.
> Og skulle man alligevel, bør det alene være ud fra kvalitetenog ikke

Den erkendelse er jeg også nået til, når det kommer til dæk. Det Pirelli
Sport Demon jeg har sat på foran (fordi det var billigt) er ikke det store
hit. Ikke at det er decideret dårligt, men man får ikke mere end man
betaler for (~400 kr afaik og 55g ude af balance). Det er jo ellers blevet
omtalt meget positivt her i gruppen, så jeg havde forventet lidt mere af
dækket.

> Armand.
> (SBS-vanebruger)

Jeg har da forresten skrevet til nogle af Nordjysk Koblings (aka SBS's)
forhandlere, for at høre om de er billigere end Max' mc-import. Det kunne
jo være at man var heldig
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 23:08

> Arh, jeg praler da ikke

Så: "Brøster sig med dem"!

> ...................Det er jo ellers blevet omtalt meget
> positivt her i gruppen, så jeg havde forventet lidt mere af dækket.

Dér har du fået en tydelig lektion i hvor meget du selv kan opfatte, overfor
dem der udbreder sig blindt om deres ejendom :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-04 23:32

Armand wrote:

> Så: "Brøster sig med dem"!

Ok, jeg har gjort udtryk min tilfredshed med dem ...og det vil jeg også
have lov til når du siger at cyklen er grim!

> Dér har du fået en tydelig lektion i hvor meget du selv kan opfatte,
> overfor dem der udbreder sig blindt om deres ejendom :-|

Det kan der være noget om, men de kan jo også bare have været heldige.
F.eks. har Bager da rost dækket, men han har jo nok heller ikke trukket
nitter som mit dæk :-|
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-02-04 21:58

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:

> [...]
> omtalt meget positivt her i gruppen, så jeg havde forventet lidt mere af

Mit Sport Demon fordæk var da vist ikke mere end 10-15 gram ude af
balance så vidt jeg husker, så måske handler det også lidt om held.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-04 22:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Mit Sport Demon fordæk var da vist ikke mere end 10-15 gram ude af
> balance så vidt jeg husker, så måske handler det også lidt om held.

Ja, det er meget sandsynligligt, men man kan jo ikke være heldig hver
gang :-/ Desuden er grebet i vådt føre ret ringe medmindre dækket er varmt,
hvilket jo 'aldrig' sker i ydersæsonerne. I tørt føre er det fint-fint
--
mvh Jes Vestervang