Service på xt600z tenere - part 2
Fra : anders majland

Dato : 16-02-04 10:27

Det gik jo fint nok med olieskift, justering af ventiler mm, og kædekit
og dæk var egenlidt også færdige ....

Nå men det blev igen www.dinmc.dk der måtte holde for med søndagsalg af
stumper .

Avon Distanzia, diagonal, bag, 4.00 x 181
Avon Distanzia, diagonal, for, 80/90 x 21
RK 520 XSO kæde og 14/45 tandhjul
Slanger, fælgbånd låseblik mm
Og ikke mindst 3 dækjern

Lars (DinMC) sagde at fordækket ihvertfald ikke burde være noget problem
selv at skifte - og det var det egenligt heller ikke. Kombinationen af 3
gode dækjern, 2 str 46 med 100kg vægt bag gjorde det faktisk noget
nemmere end forventet. Jeg havde dog lidt probreblemer med at få
fordækket til at side lige. Det ville gerne dykke ned ved fælgen et
enkelt sted. Nå men efter gentagne ture med luft i, luft ud og vrid i
dækket kom det til at sidde frint. Så jeg fik også mod på at skifte
bagdækket. Det gik også problemfrit.

Jeg har ikke selv mulighed for at afbalancere så jeg var lidt spændt på
om det var "rundt nok". Efter morgenen første 100km tror jeg ikke der er
problemer.

Nå så var det kædekittet. Fortandhjulet saf dælmne godt fast - men det
lykkedes at få det fri uden at bukke bremsepedalen - men der skulle
bremses temmeligt hårdt for at ikke bare at trække hjulet med rundt.

Dernæst det bagerste tandhjul. Det var også groet helt fast. Desuden var
det hele temmeligt klistrit af kædespray. Det er noget fandens noget at
få af så jeg endte nok med at bruge en hel dåse wd40 - bla også til
håndrens ..... Jeg endte med at tage trykluftmøtrikspænderen til at
løsne dem med men så kom de da også af.

Jeg brugte også temmelig lang tid på at få rengjort bagaksel, spacere mm
ved baghjulet. Det hele var næsten groet sammen i skidt og kædespray.
Lejerne inden bag var heldigvis stadig fine (for dem har jeg ikke på
lager)

Sidste step var afkortning af kæden - så frem med vinkelsliberen. Jeg
øvede mig først på den gamle kæde og var egenligt noget overrasket over
hvor dybt der skal skæres for at nitten slipper blikket... Den nye kæde
skar jeg så temmeligt forsigtigt i og kølede den undervejs med vand.

Så var klokken også ved at være mange og åbenbart for mange. Jeg
opdagede her til morgen at jeg har fået sat gearskifteren en stråle
forkert så den sidder lidt for højt... Nå det er ikke værre end det
kræver lidt mere tankevirksomhed ikke at jokke den et gear ned i utide
.... Det må jeg hellere få kigget på i aften efter fyraften. Nu er akslen
ihvertfald smurt så det ikke burde være et problem at få den af igen på
et øjeblik.

Alt i alt tog det nok ca. dobbelt så lang tid som jeg havde regnet med
(næsten 5 timer) men nu har
jeg nok styr på dækjernene til næste gang

Part 3 bliver skift af forgaffelolie og bælgene på forgaflen,
udskiftning af kærerulle på og smøring af bagsvingeren. Og så er det nok
tid til olie og ventiler igen ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-04 16:55

meddelelse news:c0qatf$7go$1@sunsite.dk...

> Nå så var det kædekittet. Fortandhjulet saf dælmne godt fast - men det
> lykkedes at få det fri uden at bukke bremsepedalen - men der skulle
> bremses temmeligt hårdt for at ikke bare at trække hjulet med rundt.

Brug luftnøglen til det næste gang, det er meget, meget lettere.

> Jeg brugte også temmelig lang tid på at få rengjort bagaksel, spacere mm
> ved baghjulet. Det hele var næsten groet sammen i skidt og kædespray.

Husk at smøre bagakslen godt med fedt, ellers vil den gerne gro fast i
baghjulsnavet.

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 16-02-04 17:18

> Brug luftnøglen til det næste gang, det er meget, meget lettere.

Tror jeg også jeg vil gøre ...

> Husk at smøre bagakslen godt med fedt, ellers vil den gerne gro fast i
> baghjulsnavet.

Done - alt er smurt efter alle kunstens regler - incl mine arbejdsbukser
der vist engang var blå

Fra : Soren Lindholt

Dato : 17-02-04 10:31

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
article <c0qatf$7go$1@sunsite.dk>...
> [...]
> nemmere end forventet. Jeg havde dog lidt probreblemer med at få
> fordækket til at side lige. Det ville gerne dykke ned ved fælgen et

Smørelse er gørelse... og et tryk på 60-70 stykker...

> Sidste step var afkortning af kæden - så frem med vinkelsliberen. Jeg
> øvede mig først på den gamle kæde og var egenligt noget overrasket over
> hvor dybt der skal skæres for at nitten slipper blikket...

Det er kun nødvendigt lige at slibe toppen af nitterne så de flugter med
led-dimsen, og gi den et lille dab med en dorn.

> [...]
>
> Så var klokken også ved at være mange og åbenbart for mange. Jeg
> opdagede her til morgen at jeg har fået sat gearskifteren en stråle

Så passer den nok bedre til at betjene med crossstøvler på

mvh Søren

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 10:39

> Det er kun nødvendigt lige at slibe toppen af nitterne så de flugter
> med led-dimsen, og gi den et lille dab med en dorn.

Noteret til næste gang - Jeg dab'ede nok ikke nok til den. Det var nok
fordi det kun var den helt lille listehammer (og en 3kgs mukkert) der
var i udhuset og jeg var for doven til at gå over og op på 1.salen....

Men jeg har jo masser af gammel kæde at øve mig på ...

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-02-04 12:19

meddelelse news:c0sp0g$4l2$1@sunsite.dk...

> Noteret til næste gang - Jeg dab'ede nok ikke nok til den. Det var nok
> fordi det kun var den helt lille listehammer (og en 3kgs mukkert) der
> var i udhuset og jeg var for doven til at gå over og op på 1.salen....

Brug muggerten!
Et lille dab med en muggert ødelægger ikke noget, men der er vægt nok bag
til at prikke nitten ud.

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 12:50

> Brug muggerten!
> Et lille dab med en muggert ødelægger ikke noget, men der er vægt nok
> bag til at prikke nitten ud.

OK - jeg var bare lidt nervøs for at lave en 600kr's kæde for kort

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-02-04 16:02

meddelelse news:c0svbn$rpf$1@sunsite.dk...

> OK - jeg var bare lidt nervøs for at lave en 600kr's kæde for kort

Naturligvis. Men tommelfingerreglen er, hellere stor hammer med lille kraft,
end lille hammer med stor kraft.

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 16:06

> Naturligvis. Men tommelfingerreglen er, hellere stor hammer med lille
> kraft, end lille hammer med stor kraft.

Og løsningen var så en vinkelsliber med "nænsom" hånd - Det havde nok
været hurtigere at hente en hammer i passende størrelse. Mukkerten er
med et skaft på ca. en meter og for stor/tung til let at håndtere med en
hånd...

Men det er altid nemmere at se løsningen bagefter - ligesom det med
tandhjulene. Det var selvfølgelig oplagt at bruge luftnøglen til
fortandhjulet... Men det var først da jeg nåede bagtandhjulet at jeg fik
fundet den frem efter at have spildt tiden med håndværktøj ....

Btw hvor meget "slub" må der være mellem bagtandhjul, gummiklodser og
nav ?

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 19:48

meddelelse news:c0tde8$2ro$1@sunsite.dk...

> Btw hvor meget "slub" må der være mellem bagtandhjul, gummiklodser og
> nav ?

Intet!

Men det er ganske brugbart at shim'se op v.h.a. cola-dåse-opklip, og derved
spare op under en tusse til en ny shock-kobling!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 20:14

> Intet!
>
> Men det er ganske brugbart at shim'se op v.h.a. cola-dåse-opklip, og
> derved spare op under en tusse til en ny shock-kobling!

Jeg vil gætte på at delene kunne drejes et par grader uden særlig
kraftpåvirkning....

Er det normalt at det er slidt op efter 40000km eller er det alderen der
har taget livet af dem (formodenligt originale fra 1988) ?

Men det er nu ikke så dyrt 4x61kr for #27140 hos www.dinmc.dk Det er
mere tiden til at pille hjulet af og på igen... Nå de kommer på listen
med ting der skal hentes ved lejlighed (Det er ved at være en vane med
søndagsture til Bjerringbro

(Ja det er også dyrt at købe en gammel mc ... Jeg har efterhånden hældt
10kkr i den incl dæk, kædekit, batteri, sidetasker&stativ,
centerstøttefod mm)