Service på xt600z tenere
Fra : Anders Majland

Dato : 13-02-04 21:13

Jeg troede der var lidt plads til fingrene på en aprilia leonardo
når der skulle stille ventiler men der er ikke mere plads på min tenere
og det er også mere bøvlet i og med at sæde og tank skal af.

Mhs til ventiler er de motorer meget lig hinanden. Enkelt overliggende
knast og 4 ventiler. På leonardoen piller man hele toppen af så der er
egenligt er rimeligt plads at rode på, mens bare piller 2 propper og et
dæksel af på xt'en. Begge har stilleskruer men tenereen har en lille
firkant på toppen istedet for en slids der kan tages med en
skruetrækker.

Nå men jeg havde forberedet mig lidt og købt en "special-nøgle" hos
louis. Den er bare et stykke blik med et firkantet hul i hver ende (i
forskellig størrelser). Den rodede jeg så lidt med indtil jeg gik ind og
fandt vinkelsliberen og kortede den ned til ~5cm. så var den da til at
komme til med....

(KEDO har vist en specialtop der formålet - sådan må jeg hellere få fat
på til næste gang)

Motoren har kun gået 6500-7000km (Usikkerheden skyldes et knækket
speedookabel) og alle ventiler var nu meget tæt på mindstemål og den ene
indsugning var helt klart under. Det tog så noget tid på gulvet at få
dem på plads. Der er ikke meget plads ved indsugningsventilerne.

Dernæst var det også tid til frisk olie. Det tager ikke lang tid at få
den driftsvarm når den bare tøffer på stedet. Det er også lidt mere
omstændigt på xt'en end på leonardoen. Tørsumpen gør jo at der skal
tømmes 2 steder. Desuden skal oliefilteret udluftes efter skift

Så jeg vil fra nu af ikke være så fordømmende over for hvor besværlig
leonardoen er at lave service på ....

Desuden fik jeg så lige givet indersiden af tanken en gang sort tektyl.
Jeg brugte en sort affaldssæk og tape til afdækning, og med mindre man
ved at sådan en tank bør være blå på indersiden så ser man det ikke.

Min nye marving potte er også allerede ræverød. Det er kun et par uger
jeg har kørt med den. Jeg har fået foreslået at male den med sort
tektyl, men det blev ikke i denne omgang.. Der er alligevel også mange
andre kringekroge på stel der også bør have en tur - senest inden næste
vinter...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-02-04 22:18

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:402d2fc2$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> tektyl, men det blev ikke i denne omgang.. Der er alligevel også mange
> andre kringekroge på stel der også bør have en tur - senest inden næste

- Må jeg være den første til at kongratulere med din absolut nyskabende og
garanteret allerførste 2-takter baserert på en 4-takter ?
"Desuden fik jeg så lige givet indersiden af tanken en gang sort tektyl."
Når den sorte tektyl går i opløsning umiddelbart efter 1. påfyldning af
benzin (uden olie) vil du garanteret opleve nogle HELT
ukendte takter fra din motor.....

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Kenneth T

Dato : 13-02-04 22:44

> [...]
> Når den sorte tektyl går i opløsning umiddelbart efter 1. påfyldning af
> benzin (uden olie) vil du garanteret opleve nogle HELT

...mon ikke han mener undersiden, den side som vender ind mod stellet?
:)

-
MVH
Kenneth T
ZX12R

Fra : anders majland

Dato : 14-02-04 09:35

> ..mon ikke han mener undersiden, den side som vender ind mod stellet?

Lige præcis - så er første af de 5 fejl fundet, hvem finder de sidste 4
i mit indlæg (gramatiske fejl tæller ikke)