gearkasse problemer på sierra 2,0 i dohc.
Fra : claus-betina

Dato : 17-02-04 20:45

Hej
jeg ville høre om nogen kan give mig et hint på hvad der kan være galt med
min gearkasse på sierraen, dohc motor og mt75 gearkasse.
Når bilen er kold om morgenen kan den sagtens gå i bakgear men kniber lidt
med førstegearet men ikke mere end den kan køre.
Når den er varm (kørt ca. 15 minutter) og alle gearene er blevet brugt
mindst en gang bliver den svært med overgang til umuligt at sætte den i
bakgear med motoren kørende men slukkes motoren er der ingen problemer. Men
når bilen har kørt og jeg skal holde i et kryds er den næsten umulig at
sætte i første gear. Det virker lidt som om at tænderne på tandhjulene ikke
kan gå ind i hinanden.
Kan nogen herinde komme med nogle ideer til hvad porblemet kan være.
Jeg har flere reservedele til at skifte ud med men hvis der var nogen der
vidste hvor jeg konkreet skulle søge fejlen kunne det være rarest. Men jeg
har en gearkasse, en kobling, udrykkerleje, ophæng og så videre.

venlig hilsen
claus

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 17-02-04 20:53

claus-betina wrote:
> [...]
> næsten umulig at sætte i første gear. Det virker lidt som om at
> tænderne på tandhjulene ikke kan gå ind i hinanden.
Jeg ville nok starte med at finde ud af om din kobling kobler tilstrækkeligt
ud. Mål evt. hvor meget slør der er ved koblingshuset. Der bør vist ikke
være mere end ca ½-1 cm.

Min gearkasse har iøvrigt osse lidt problemer med 1. Gear. Men bortset fra
det er det en glimrende gearkasse. Burde ikke være et problem

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 20:59

"claus-betina" <claus-betina@mail.slet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidste hvor jeg konkreet skulle søge fejlen kunne det være rarest. Men jeg
> har en gearkasse, en kobling, udrykkerleje, ophæng og så videre.

Det kunne lyde som om dine syncromeshringe på 1.gear er dårlige, så det må
jo nok være
gearkassen du skal tænke på at skifte
Prøv også lige at læs i den tråd der er lidt længere nede
Fra: "ole" <sierra16_6@hotmail.com>
Emne: dårligt 1 gear
Dato: 17. februar 2004 10:37
--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : ham

Dato : 17-02-04 21:19

> [...]
> vidste hvor jeg konkreet skulle søge fejlen kunne det være rarest. Men jeg
> har en gearkasse, en kobling, udrykkerleje, ophæng og så videre.

Det lyder da mest som om det er enten koblingen der ikke kobler helt fri
(slitage kan evt. reddes med en just.) eller styrelejet der sidder i enden
af krumptappen der er færdig og napper på højgear akslen.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-02-04 22:04

> [...]

> vidste hvor jeg konkreet skulle søge fejlen kunne det være rarest. Men jeg
> har en gearkasse, en kobling, udrykkerleje, ophæng og så videre.

Måske en lidt hurtig løsning.
Men hvis du skal skifte kobling, så er det hele splittet ad.
Du kan ligesågodt skift kobling, udtrykkerleje samt lejet i krumtappen
samtidig.

Det er en hurtig og sikker måde at løse problemet på.

Den lange:
Skift lejet i krumtappen.
Men for at skifte det, så skal gearkassen af.
Derfor er det jeg ville vælge at skifte den + kobling samtidig,
det hele er jo skilt ad alligevel.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Troels Pedersen

Dato : 18-02-04 07:24

Uffe Bærentsen wrote:
> Måske en lidt hurtig løsning.
> Men hvis du skal skifte kobling, så er det hele splittet ad.
> Du kan ligesågodt skift kobling, udtrykkerleje samt lejet i krumtappen
> samtidig.

Er det en besværlig omgang, noget der kan laves med god ville medens bilen
står på bukke?

> Den lange:
> Skift lejet i krumtappen.
> Men for at skifte det, så skal gearkassen af.
> Derfor er det jeg ville vælge at skifte den + kobling samtidig,
> det hele er jo skilt ad alligevel.

Jeg synes at kunne huske at du (Uffe) skiftede din kobling for nogen tid
siden...?
Skiftede du da det hele, som nævnt ovenfor?
Hvad kostede det i materialer, sådan ca.?
Nogen special værktøjer?

Jeg skal nemelig igang med min når vi får +10 grader...

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 18-02-04 20:25

> Er det en besværlig omgang, noget der kan laves med god ville medens
> bilen står på bukke?

Erfaringer fra en Ford Sierra Cosworth 4x4: Det tager ca. 1,5 time at hive
udstødning, trækaksel og gearkasse inkl. kobling ned, når du har bilen på en
lift. Så skifter du lejet ved krumtappen og sætter gearkasse inkl. kobling,
trækaksler og udstødning på plads igen... tager vel ca. 2 timer.... alt i
alt en operation på en 4-5 timers. Idet min kobling netop var skiftet af
tidligere ejer (fandt vi ud af da vi fik gearkassen ned), blev den
nyindkøbte kobling leveret tilbage til Ford, hvorfor det kun er lejet som nu
er skiftet. Lejet koster omkr. DKK 100 og kan BESTEMT ikke skiftes mens
"bilen står på et par bukke" IMO.

> Jeg synes at kunne huske at du (Uffe) skiftede din kobling for nogen
> tid siden...?
> Skiftede du da det hele, som nævnt ovenfor?

Jeg gjorde ikke (se ovenfor).

> Hvad kostede det i materialer, sådan ca.?

Leje: DKK 100 hos Ford
Kobling (til Sierra Cosworth 4x4): DKK 1700 hos Ford

> Nogen special værktøjer?

.... en ting til at holde gearkassen, når du skruer skruerne løse ;) Ellers
ikke andet.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Troels Pedersen

Dato : 19-02-04 10:50

Thomas Krath wrote:
> [...]
> tilbage til Ford, hvorfor det kun er lejet som nu er skiftet. Lejet
> koster omkr. DKK 100 og kan BESTEMT ikke skiftes mens "bilen står på

Hmm, knap så skægt :(
Men ellers god beskrivelse... Så 8 timer burde jeg kunne klare det på, af en
eller anden grund kommer der altid noget i vejen, så det tager den dobbelte
tid af hvad det burde gøre

> Leje: DKK 100 hos Ford
> Kobling (til Sierra Cosworth 4x4): DKK 1700 hos Ford

Ok, ikke galt smamenholdt med Per B H's priser for koblingen. Alt i alt en
rimelig billig reperation + Ny olie til gearkasse og diff. = 1500 kr. Nice!

> ... en ting til at holde gearkassen, når du skruer skruerne løse ;)
> Ellers ikke andet.

Det er vist det man kalder en donkraft...?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 19-02-04 20:20

> Ok, ikke galt smamenholdt med Per B H's priser for koblingen. Alt i
> alt en rimelig billig reperation + Ny olie til gearkasse og diff. =
> 1500 kr. Nice!

Jep... og det er vist endda højt sat.... mener kun de Castrol olier jeg
bruger til diff.'erne koster omkr. 100 kr. for 1 liter.

> Det er vist det man kalder en donkraft...?

Det må sgu være en stor donkraft når den kan nå op i 2 meters højde under
bilen på liften :)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 19-02-04 21:40

Thomas Krath wrote:
> Jep... og det er vist endda højt sat.... mener kun de Castrol olier
> jeg bruger til diff.'erne koster omkr. 100 kr. for 1 liter.

Er Castrol godt nok til en Cossie, er det vist også fint til min
I øvrigt. Er der en stor forskel på det bageste differentiale på en DOCH og
en Cossie, andet end evt. gearing. Er der oliekøler på et Cossie-diff?

> Det må sgu være en stor donkraft når den kan nå op i 2 meters højde
> under bilen på liften :)

Argh... Det havde jegikke tænkt på... Men hvis det bliver med bukke, kan min
donkraft vist lige nå!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 19-02-04 21:57

> Er Castrol godt nok til en Cossie, er det vist også fint til min

Selvfølgelig... se herunder for væsker til en Cosworth:
Kølervæske = 7.5L IALT (Helt alm. kølervæske fra f.eks. statoil)
Motorolie = 3,7L (4,2L hvis oliekøler) CASTROL RS 10-60 anbefales
Servovæske = 1.5L ca. FORD SPEC.
Bremsevæske = ca. 1.5-2L EBC-Bremsevæske anbefales
Frontdiff. = 1L FORD SPEC. (CASTROL) samme som bagdiff.
Bagdiff. = 1L FORD SPEC. (CASTROL) samme som frontdiff.
Viscose kobling = 0,5L FORD SPEC. automatgearolie

> I øvrigt. Er der en stor forskel på det bageste differentiale på en
> DOCH og en Cossie, andet end evt. gearing. Er der oliekøler på et
> Cossie-diff?

Næ.... jeg er ikke faldet over et.

> Argh... Det havde jegikke tænkt på... Men hvis det bliver med bukke,
> kan min donkraft vist lige nå!

Go' "fornøjelse".... godt det ikke er mig :)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 19-02-04 22:19

Thomas Krath wrote:
> [...]
> Bagdiff. = 1L FORD SPEC. (CASTROL) samme som frontdiff.
> Viscose kobling = 0,5L FORD SPEC. automatgearolie

Sikke en masse...
DOCH'en sluger hele 4,5 L motor olie incl. filter.

> Go' "fornøjelse".... godt det ikke er mig :)

Jo tak... Bare man kendte en der havde lift.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-02-04 13:34

> DOCH'en sluger hele 4,5 L motor olie incl. filter.

Kommer jo an på om det er en Cosworth el. en alm. 2 liters.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-02-04 13:39

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Kommer jo an på om det er en Cosworth el. en alm. 2 liters.

hvad skal der i Cossi'en (hhv. den grønne/røde)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-02-04 12:12

> hvad skal der i Cossi'en (hhv. den grønne/røde)

Castrol RS 10W60 olie... hva' ellers ;)

Der er ingen forskel på motoren på den grønne/røde/blå/grå mht. mængden af
motorolie... forskellene består af topstykke, motorblok, og turboens str.,
herunder holdbarheden af de enkelte dele ved høj effekt. Den blå motor, som
jeg har i min, er den mest holdbare og bedst at tune på.... hvis vi ser HELT
bort fra RS500'eren - den tæver dem alle TOTAL :)

Fra : Olesen

Dato : 21-02-04 20:27

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommer jo an på om det er en Cosworth el. en alm. 2 liters.

Jeg fik hældt 4 ltr. på 1.6 SOCH'eren idag.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-04 20:37

> Jeg fik hældt 4 ltr. på 1.6 SOCH'eren idag.

Er paraplyerne virkelig SÅ utætte

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Olesen

Dato : 21-02-04 20:42

> Er paraplyerne virkelig SÅ utætte

Hehe..måske, men det var nu tid til
olieskift, da jeg har trisset 5000 km over
det jeg burde..
Fik samtidig justeret mekanikken et par grader
så jeg kan køre 95 oktan uden bankning.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-02-04 21:59

Troels Pedersen wrote:
>Er det en besværlig omgang,

Nej.

> noget der kan laves med god ville medens bilen står på bukke?

Sagtens, mig og en kammerat var ca. 4-4,5 timer om det (incl. div.
drikkepauser .

> Jeg synes at kunne huske at du (Uffe) skiftede din kobling for nogen
> tid siden...?

Jeg skiftede kobling på min 92'er DOHC forrige sommer.

> Skiftede du da det hele, som nævnt ovenfor?

Jeg skiftede det hele, undtagen lejet i krumtappen (det fejlede ikke noget).

> Hvad kostede det i materialer, sådan ca.?

Jeg gav ca. 1100,- kr. for en orig. kobling (komplet - trykfod, leje og nav)
hos Ford.

> Nogen special værktøjer?

Ikke nødvendigt, dog er det en god ide med en koblingsdorn, det letter
arbejdet noget.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 22:05

> Sagtens, mig og en kammerat var ca. 4-4,5 timer om det (incl. div.
> drikkepauser .

også kun hvis man har prøvet det en million gange før, ellers er det ikke
let.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-02-04 22:06

Tom wrote:

> også kun hvis man har prøvet det en million gange før, ellers er det
> ikke let.

Det var nu første gang jeg prøvede på en DOHC'er, og lige sådan for min
kammerat.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 18-02-04 22:07

> også kun hvis man har prøvet det en million gange før, ellers er det
> ikke let.

Helt enig!!

Fra : Troels Pedersen

Dato : 19-02-04 10:51

Per Beer Hansen wrote:
> Ikke nødvendigt, dog er det en god ide med en koblingsdorn, det letter
> arbejdet noget.

Hvordan ser den ud, det er vel til at centrere koblingen med?
Ligner den en almindelig dorn...?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-02-04 18:38

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev :

>Hvordan ser den ud, det er vel til at centrere koblingen med?
>Ligner den en almindelig dorn...?

Næsten - jeg bruger tit en gammel højgearsaksel

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Troels Pedersen

Dato : 19-02-04 21:42

jan@stevns.net wrote:
> Næsten - jeg bruger tit en gammel højgearsaksel

Så må jeg bare lige finde sådan en...
Jeg begynder at forstå det med dig og dine biler, at det skal være de samme
modeller altså!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-02-04 23:29

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev :

>Så må jeg bare lige finde sådan en...
>Jeg begynder at forstå det med dig og dine biler, at det skal være de samme
>modeller altså!

Det giver visse praktiske fordele ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-04 23:13

Troels Pedersen wrote:

> Hvordan ser den ud, det er vel til at centrere koblingen med?

Jeps.

> Ligner den en almindelig dorn...?

Ja, den ligner en almindelig koblingsdorn
Som Jan S skriver, så kan du bruge en højgearsaksel fra en gearkasse som er
mage til.
Men man kan også få/købe et sæt universale dorne, og de kan sagtens bruges
(hvis de er af en nogenlunde kvalitet), men det er måske lidt overkill, hvis
det kun er denne ene gang du skal bruge dem

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 22:12

> [...]
> vidste hvor jeg konkreet skulle søge fejlen kunne det være rarest. Men jeg
> har en gearkasse, en kobling, udrykkerleje, ophæng og så videre.

Service Instruction

If the brake pipes come into contact with the balancer weight on the
gearshift mechanism, this can cause difficult or noisy gear changes. To
resolve the concern, remove the air cleaner and bend the brake pipes away
from the balancer weight on the gearshift mechanism to provide at least 15
mm clearance.

Subject: Difficult gear selection, gear cannot be engaged
----
Summary

Should a concern arise over difficult gear selection, or a particular gear
cannot be engaged, the cause may be corroded or siezed gearshift or selector
cables, a damaged gear lever, damaged gearshift mechanism or a damaged
transmission. To rectify the concern check the selector/shift cable, the
gear lever, the gearshift/selector lever on the transmission and the
gearshift mechanism as described in this bulletin and renew the components
as necessary.

Subject: Difficulty changing gear
Summary

Should a customer express concern about difficulty changing gear, the cause
may be that the clutch pedal travel adjustment is incorrect. To rectify the
concern check the clutch pedal travel as described in this bulletin and
adjust it as necessary.

Subject: Difficulty in engaging 1st and/or 2nd gear
Summary

Should a customer express concern about difficulty changing from 1st to 2nd
gear, from 2nd to 3rd gear and from 2nd into 1st gear, the cause may be the
synchronisation between 1st and 2nd gear. To rectify this concern, visually
inspect the clutch system components (including the hydraulic lines) and the
top and bottom gaiters on the gear lever and adjust the clutch pedal travel.
Renew any damaged or bent components. If the concern is still evident,
remove the transmission and renew the components listed under Parts
Required.

NOTE:
The lower gaiter on the gear lever must be pulled over the shift tower
before the transmission is lowered and must be put back in the correct
position (below the shift tower) after the transmission is installed.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-02-04 22:16

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

citat fra bulletin snippet

Ærmmmmm har den vise ikke været vist nok ?

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 22:18

> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
> citat fra bulletin snippet
>
> Ærmmmmm har den vise ikke været vist nok ?

Det var jo næsten samme spørgsmål som lige før =0=|

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-02-04 22:30

On Tue, 17 Feb 2004 20:45:26 +0100, "claus-betina"
<claus-betina@mail.slet.dk> wrote:

> [...]
>sætte i første gear. Det virker lidt som om at tænderne på tandhjulene ikke

Da min Sierra opførte sig på den måde, var det lejet for
højgearsakslen, der var kaputski.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Thomas Krath

Dato : 17-02-04 23:15

> Da min Sierra opførte sig på den måde, var det lejet for
> højgearsakslen, der var kaputski.

Samme her....