Stik til bilradio i Polo '97
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 15-02-04 21:16

Hejsa

I min Polo fra '97 sidder der en Blaupunkt Radio/Bånd-maskine, men nu da jeg
har fået fingrerne i en Sony CD-afspiller vil jeg selvfølgelig gerne skifte
den ud. Problemet er bare, at stikkene i bilen ikke passer med stikkene bag
i Sony'en! Er det normalt, at der er forskel på de anvendte stik, og hvad
gør man i så fald ved det? Jeg formoder, at man anvender nogle adaptere af
en eller anden slags, og hvis det er tilfældet, hvor finder man så dem
henne? Eller kan det virkelig passe, at det er kun er et begrænset udvalg
(til overpris hos VW) af CD-afspillere, der kan anvendes i Polo'en?

Jeg håber, at der er nogen kloge hoveder her, der kan svare på mine
spørgsmål.

På forhånd tak.

Hilsen Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 21:27

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bag
> i Sony'en! Er det normalt, at der er forskel på de anvendte stik, og hvad

Jeg ved ikke hvad andre gør ved det, men jeg har selv prøvet at have det
problem et par gange eller tre.
Hvergang er det endt med at jeg har klippet begge stik af og samlet
ledningerne med samlemuffer.
Det har virket udemærket.
Jeg har igrunden en teori om at det med forskellige stik i de forskellige
bilmærker/radio må skyldes at
radiofabrikanterne prøver at få patent på "deres" bilmærker... )

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 10:30

> jeg
> skifte
> bag

Køber Sony's VW / ISO adapter.

> Jeg ved ikke hvad andre gør ved det, men jeg har selv prøvet at have det
> problem et par gange eller tre.
> Hvergang er det endt med at jeg har klippet begge stik af og samlet
> ledningerne med samlemuffer.

Sådan noget fusk -:) Man klipper da ikke i ledningerne.

> Det har virket udemærket.
> Jeg har igrunden en teori om at det med forskellige stik i de forskellige
> bilmærker/radio må skyldes at
> radiofabrikanterne prøver at få patent på "deres" bilmærker... )

Næh det er såre simpelt i Europa har man standardiseret stikkene til at
overholde ISO normen.
Denne norm overholder bl.a Blaupunkt og andre europæiske bilradio mærker.

I østen kører man tilsyneladende sit eget løb og laver stik som vinden
blæser til.

Meeeen, i en velassorteret bilistbutik fåes adapterer til stort set alle
muligheder.
Svjv, har Sony også sine egne adapterer til de forskellige bilmærker.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Brian

Dato : 15-02-04 21:45

Hejsa

Jacob Buus Smidt skrev:
> [...]
> passer med stikkene bag i Sony'en! Er det normalt, at der er forskel
> på de anvendte stik, og hvad gør man i så fald ved det?

Normalvis er der en stump ledning med, der virker som omformer mellem
stikkene.
Altså, man klikker det gamle stik i et stik der er med den nye radio, og så
videre ind i selve spillemaskinen

> Jeg formoder,
> at man anvender nogle adaptere af en eller anden slags, og hvis det
> er tilfældet, hvor finder man så dem henne?

I enhver bilbutik kan du finde omformere

> Eller kan det virkelig
> passe, at det er kun er et begrænset udvalg (til overpris hos VW) af
> CD-afspillere, der kan anvendes i Polo'en?

Naa... man er bare nødt til at få ændret stikket da det sjældent er direkte
kompatibelt
med stikket i spilleren. Som før nævnt er den omformer normalvis med ?

/Brian

Fra : Allan Møller

Dato : 15-02-04 23:06

> [...]
> passer med stikkene bag i Sony'en! Er det normalt, at der er forskel
> på de anvendte stik, og hvad gør man i så fald ved det? Jeg formoder,

Det må da være ISO stik i en VW ?
Så er det bare ned til biltilbehørsbixen og finde et stik til at sætte
imellem.
Købte selv et ISO til Pioneer til ca. en 100 kr.

Allan

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 15-02-04 23:12

Hej med jer

Tak for alle svarene.

Jeg tror, at jeg har, hvad jeg skal bruge nu for at komme videre...