Xantia V6 med Activa undervogn
Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-02-04 14:15

Hejsa,

Jeg har set mig ret forelsket på ovenstående - som kan erhverves i seksbenet
udgave med 130-150.000 på bagen fra 1997-1998 stykker for under 100.000
kroner. Køreegenskaber (i særdeleshed undervogn), motor og bil i det hele
taget får mange rosende ord med på vejen rundt omkring - og den lever op til
de mere praktiske krav om at vi skal kunne have to hunde med engang imellem
(derfor en hatchback).

Men har ikke kunnet finde de store kommentarer til driftsomkostningerne,
udover en gammel FDM brugtbilstest af den "almindelige" Xantia der ligger
tilbage fra starten hvor der var en del bøvl med hydraulik osv i den. Til
gengæld var der ikke nævneværdige problemer med rust mm. Det er klart, at i
og med at det er en fransk bil, skal alt elektronikken checkes efter inden
man køber den...

Er der mon nogen der har haft en igennem bare lidt tid og har nogen
kommentarer til driftssikkerhed, og hvad det koster at holde den kørende i
vedligehold (benzin, forsikring osv kan jeg selv regne på).

** Lars

Fra : Møller

Dato : 15-02-04 16:34

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> wrote in message
> Hejsa,
Klip

>. Det er klart, at i og med at det er en fransk bil, skal alt
elektronikken checkes efter inden
> man køber den...

Sludder. de bruger samme automatik som mange andre biler.

M+B og VW skulle være værre.

Se f.eks i´ndslaget om J.Helles M+B der bageste nummeplade skulle fjernes og
der blev skæret hul for at komme ind i bilen. Elektronikken svigtede.

> Er der mon nogen der har haft en igennem bare lidt tid og har nogen
> kommentarer til driftssikkerhed, og hvad det koster at holde den kørende i
> vedligehold (benzin, forsikring osv kan jeg selv regne på).

Driftsikkerhed på PSA motorer er generelt meget høj.
Reservedelsindekset fra f.eks. FDM's undersøgelse viser, at Peugeot er et af
de billigste mærker. Citroen lidt højere.
Men til motor og bremser har de ofte identiske dele, hvorfor det til tider
kan betale sig at købe delene hos Peugeot.

Selv har jeg kørt i Citroen og Peugeot siden 1994, samt i andre biler, men
de franske har været langt de billigste i reservedele, importøren har sat
priserne ned og der har altid været parallelimport af originale dele til
meget lave priser.
Hvis man blot sørger for at have rustfrie hydraulik- og bremserør på dyet,
samt skifter affjedrings- og akkumulatorkugler i tide, har man altid en
uovertruffet køreegenskab. Og man kommer ikke ud for andre bilers skavanker
i undervognen: knækkede fjedre, utætte og uvirksomme støddæmpere, har er der
taget højde for det hele.

På den løveunge 6 år jeg har nu har jeg kun haft følgende udgifter, hvis vi
ser bort fra staten og forsikring:
-benzin
-olie
-oliefilter
-luftfilter
-to forlygtepærer, de var ikke sprunget, men jeg satte Philips Visionsplus
H7 i og har de gamle med son nød pærer.
- voksning 1-2 gange pr år
- dæk (sommer og vinter)
- bremseklodser
- nye bremseskiver foran ( de bliver brugt!)
- nyt batteri i bilnøglen (18,- kr)

Andet: intet absolut intet ud over sliddele., men jeg har også holdt mig fra
autoriserede værksteder, kun købt sliddele der.

reservedele kan du jo få her:
http://www.skovgaard-schmidt.dk/citroen.html
--
Møller

Fra : Lars

Dato : 16-02-04 09:44

Hej Møller,

"Møller" <eam@son.dk> wrote in message

> elektronikken checkes efter inden
> Sludder. de bruger samme automatik som mange andre biler.

Okay, okay... Nu har jeg jo bare haft to forskellige Citroen'er (Xsara Stc.
Exclusive og nu en Xsara VTS) og der har jo været lidt forskelligt. Men
okay, jeg troede i min naivitet bare at det var bedre i andre mærker. Men
guess not.

Tak for dit svar, der ikke har afskrækket mig...

** Lars

Fra : FnkyFrank

Dato : 15-02-04 16:30

Hej.

Jeg købte en Xantia V6 Exclusive ´98 km 196.000 for 4 måneder siden. Det er
altså en fin rejsevogn. Har hørt at der kunne være flere problemer med
Activa undervognen, men om det er rigtigt ved jeg ikke. De problemer jeg har
haft er disse:

1. Har haft nogle klonk lyde fra undervognen, men det kostede kun ca 1500 at
lave.

2. Har haft en utæthed i hydraulik systemet, har ikek fået regningen , men
de brugte ingen reservedele, og ikke så lang tid om at lave det.

3. Mit ur nulstillede sig på et tidspunkt, men gør det ikke længere.

4. Småproblemer med en pære i instrumentbordet der er gået ud.

Rust er der ikke noget af.

og så er det godt med 194hk at give at ved overhalinger

MVH Frank

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-04 18:30

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

Se http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=304723

Citat:

"Langvarige problemer
Franskmændene sælger masser af biler både i Tyskland og Danmark, men de har
svært ved at komme helt til tops, når det gælder kvalitet. Blandt de
4-5-årige er den mest problemfri franske bil Citroën Xantia (7,6 procent
alvorlige fejl), mens Peugeot 806, Renault Clio og Renault Twingo ligger og
trykker sig nede i bunden af listen på pladserne 98-100.

Citroën Berlingo er en bil med meget simpel teknik, men derfor kan der godt
opstå problemer alligevel - især med oliespild fra motor og gearkasse.

Renault Twingo, som aldrig er slået an i Danmark, har nu været bygget i 11
år, men alligevel har Renault ikke fået udryddet problemer med bremserne og
utætte toppakninger - og den samme klagesang gælder Clio. Peugeot har
tilsyneladende haft en heldigere hånd med 206, som kun noteres for få
problemer i synshallerne.

Andre store europæiske mærker som VW, Ford og Opel kommer heller ikke i
nærheden af de fineste placeringer. Bedre end plads 21 bliver det ikke for
nogen af dem.

Toyota på toppen
Uanset årgang finder vi ingen Toyota placeret dårligere end plads 11 på
listerne over disse årgange, der typisk tæller omkring 100 biler. De andre
japanske mærker kan ikke helt følge trit. Både Nissan, Mitsubishi og Suzuki
har nogle modeller, der rutsjer et pænt stykke ned i statistikken.

Det samme gælder Fiat, der konsekvent ligger i den dårligste tredjedel, og
Alfa Romeo er også placeret i den tunge ende.

Undersøgelsens absolutte bundskraber er - ligesom tidligere år - Chrysler
Voyager.

TÜV-rapporten er baseret på teknisk kontrol af 7,5 millioner personbiler. "

/Peter, Xantia-ejer.

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hans Henrik

Dato : 15-02-04 19:00

newspost@landligt.dk (Lars Knudsen) wrote in

Hej Lars,

Jeg har længe haft samme tanke, der er meget bil for pengene. Så jeg følger
spændt svarene.

Mvh. Hans Henrik

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 15-02-04 19:18

"Hans Henrik" <For@get.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hej Lars,
>
> Jeg har længe haft samme tanke, der er meget bil for pengene. Så jeg

Har min tredie Citroen og er stadig tilfreds trods folks skepsis
MVH Henrik
Xantia ejer

Fra : FnkyFrank

Dato : 15-02-04 19:25

> Jeg har længe haft samme tanke, der er meget bil for pengene. Så jeg
følger
> spændt svarene.

Tror nok det er der man får mest bil for pengene (ca 100 - 130.000,-) hvis
der skal være motor, stationscar og aut. gear.

Dog kan den ikke rives rundt som min gamle Alfa 156.

MVH Frank - Xantia V6

Fra : Thomas Krath

Dato : 15-02-04 19:28

> Dog kan den ikke rives rundt som min gamle Alfa 156.

Men den Activa undervogn må da være lækker på længere motorvejsture??

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Lars

Dato : 16-02-04 09:48

Hey,

"FnkyFrank" <dick@worldonline.dk> wrote in message

> Tror nok det er der man får mest bil for pengene (ca 100 - 130.000,-) hvis
> der skal være motor, stationscar og aut. gear.

Nu er der ikke aut. i V6 Activa'en - så vidt jeg kan se fås det kun til
Exclusive modellen. Men derudover så giver jeg dig meget ret.

> Dog kan den ikke rives rundt som min gamle Alfa 156.

Heheh... Nej - det er også noget andet. Men nu kører jeg også en del
lige-ud-af-motorvejen - hvor jeg trods alt tror at hydraulikken i Xantia'en
gør det godt.

** Lars