Diesel-Vectra med amok-power
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 22:04

Hej folkens

Så skulle den altså være en realitet - en stansard diesel-vectra 1,9 med
mere end 200 hk.

Her er hvad bilbasen skriver...

/Jan W Nielsen

Hos Opel hedder de højtydende modeller OPC - for Opel Performance Center.

Herfra kommer til næste år en Vectra med 1,9 liter dieselmotor og ikke færre
end 212 hk, som vil give bilen en accelerationstid til 100 km/t 6,7 sekunder
samt en tophastighed på 250 km/t.

Den usædvanligt høje effekt foren dieselmotor af forholdsvis beskeden
størrelse er opnået ved såkaldt registerladning, det vil sige en slags
3-trins trykladning ved hjælp af to turboladere. Den nye teknik betyder, at
man ud over høj maksimaleffekt får et meget jævnt momentforløb uden
forsinkelse af turbo-virkningen. Fra 1400 til 3600 omdreninger i minuttet er
der på intet tidspunkt mindre end 400 Nm drejningsmoment til rådighed, og
det er unødvendigt med omdrejningstal højere end 4500 i minuttet.

Normalt kræver høj maksimaleffekt en stor turbolader. Den er til gengæld
længe om at komme i omdrejninger, og ved lave omdrejningstal er der ikke
tryk nok på udstødningen til at sætte den store turbolader i sving.

I den nye Opel er der derfor både en stor og en lille turbolader, og det
virkelig snilde er er den måde, de arbejder sammen på ved hjælp af spjæld,
der åbnes og lukkes. Den store turbolader er anbragt før den lille, men ved
lave omdrejningstal kører den store i frigear, mens den lille sætter tryk på
indsugningsluften. Ved stigende omdrejningstal og belastning vil den store
turbolader foretage en slags forkomprimering af indsugningsluften før denne
når frem til den lille turbolader. Ved maksimal belastning vil en store
turbolader levere så højt tryk, at den lille turbolader ikke vil kunne
aftage al luften, og et spjæld vil åbne en genvej forbi den lille
turbolader, så den store får fuld og direkte virkning.

Motorens normforbrug påvirkes ikke væsentligt af den nye teknik og motoren
siges at kunne opfylde den kommende Euro 4 miljønorm uden partikelfilter.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-02-04 22:17

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> [...]

> aftage al luften, og et spjæld vil åbne en genvej forbi den lille
> turbolader, så den store får fuld og direkte virkning.

Den konstruktion med 2 turboladere, den er da gammel.
Det må da være snart 20 år siden jeg læste om den i Bilsport.
Det var en Volvo eller Saab, som var forsynet med 2 turboladere + IC.

Allerede dengang blev det omtalt som noget af en revolution.
Der var markant mindre turbolag og en meget bred momentkurve.

Sjovt at se hvordan tingene dukker op igen.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 22:20

> Allerede dengang blev det omtalt som noget af en revolution.
> Der var markant mindre turbolag og en meget bred momentkurve.

To turboer er ikke i sig selv noget nyt - det er helt almindeligt - kendt
som bi-turbo.

Her er det måden, som de arbejder sammen på, som man skal hæfte sig ved.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-02-04 22:51

> To turboer er ikke i sig selv noget nyt - det er helt almindeligt - kendt
> som bi-turbo.
>
> Her er det måden, som de arbejder sammen på, som man skal hæfte sig ved.

Det lyder stadig af den samme konstruktion.

Der var dengang tale om 2 turboer der sad over hinanden.

Den ene var en lavtryksturbo og den anden en højtryksturbo.
De tog sig af hver sin ende af omdrejningsområdet, for at sige det populært.

En anden intressant ting var at det samlede sluttryk vist blev ret højt

Men kan også huske svagt fra de billeder der var i artiklen at det var en
værre kragerede af rør + turboer + wastegates.
Det var i hvertfald ikke for almindelige mennesker at finde rundt i.

Kommer lige i tanker om at de kaldte det vist for '2-trins turbo'.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Rune Larsen

Dato : 14-02-04 01:44

Uffe Bærentsen wrote:

> [...]
> Der var markant mindre turbolag og en meget bred momentkurve.
>
> Sjovt at se hvordan tingene dukker op igen.

Meget! Min gamle speedway-træner sagde altid, hver gang vi knægte havde
fundet på en ny måde at tune motoren på "det der - det prøvde vi for 20 år
siden"

Lige med Opels motor, mener jeg Auto Motor und Sport kaldte det
"registerladning" i sidste nummer, og skrev at det stammer fra tiden
omkring 2. verdenskrig. Om det var før eller efter ka jeg ikke huske på
stående fod.

/Rune

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-02-04 22:46

Jeg vil se den i produktion før jeg tror på det, det lyder mere som en
konceptbil.
Litereffekten er jo vildt høj, så turbotrykket må være ligeså, og hvor længe
holder en sådan motor så.

Niels

Fra : Jonas R.

Dato : 13-02-04 23:01

Jan W. Nielsen wrote:
SNIP

Hvad er det ny skabende idet? Det har en Supra 3.0 R6 twin turbo da også...
Så vidt jeg ved har den en stor og lille turbo lader...

/Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 23:11

> Hvad er det ny skabende idet? Det har en Supra 3.0 R6 twin turbo da
også...
> Så vidt jeg ved har den en stor og lille turbo lader...

Kører de to turboer i Supraen efter helt samme princip..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 14-02-04 09:25

Jan W. Nielsen wrote:
SNIP
> Kører de to turboer i Supraen efter helt samme princip..?

Ja det mener jeg altså helt bestemt, og normalt når de tuner dem smider de
så bare en stor turbo på :)

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 09:27

Automatic? -