Betalingsmåder vedr. køb af brugt bil (mel~
Fra : Christian Krogh

Dato : 12-02-04 16:44

Hej dk.fritid.bil

Jeg står i den situation at jeg snart skal ud og købe mig en brugt bil til
120 tkr., måske skal den købes privat.

Mit spørgsmål er, hvilke måder har man ved sådan en brugt handel mht.
betaling.

Jeg har hørt om bankchecks udstedt til sælger, er det noget man bruger og
hvad koster det evt.

Elektroniske overførsler er vel det nemmeste, men det bliver vel lidt
besværligt hvis handlen foregår i weekenden eller om aftenen.

Nogle gode forslag og erfaringer derude hører jeg gerne om.

Mvh Chr. Krogh

chkrogh@deloitte.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 18:21

"Christian Krogh" skrev

> [...]
> betaling.
>
> Jeg har hørt om bankchecks udstedt til sælger, er det noget man bruger

Jeg fik en banknoteret check, da jeg skulle hente Méganen, afleverede den
til sælger (forhandler), og så var den ged barberet. Hvis ikke man har
checkhæfte er det den nemmeste løsning. Prisen ?? Jeg tænker nok at banken
skal ha' en skilling for det, men vi snakker ikke flere hundrede kr.

VenHils
Peter

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-02-04 18:49

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> checkhæfte er det den nemmeste løsning. Prisen ?? Jeg tænker nok at banken
> skal ha' en skilling for det, men vi snakker ikke flere hundrede kr.

En banknoteret check er det rigtige... Den får køber lavet i banken,
udskrevet til dig.
At den er banknoteret betyder at pengene bliver "reserveret", så køber ikke
skynder sig at bruge alle pengene på kontoen inden du når i banken og får
indkasseret checken!

Med venlig hilsen
René

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 18:52

René Rolighed Christensen wrote:
> At den er banknoteret betyder at pengene bliver "reserveret", så
> køber ikke skynder sig at bruge alle pengene på kontoen inden du når
> i banken og får indkasseret checken!

Niks. Pengene bliver hævet på kontoen, og står på en af bankens egnge konti
indtil checken på hævet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 13-02-04 08:33

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Niks. Pengene bliver hævet på kontoen, og står på en af bankens egnge
konti
> indtil checken på hævet...

Netop... Det er det jeg mener med at pengene bliver "reserveret".

/Rolighed

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-04 08:52

René Rolighed Christensen wrote:
> Netop... Det er det jeg mener med at pengene bliver "reserveret".

OK. Læste det bare som om, at du mente at pengene blev stående på købers
konto indtil checken blev indløst.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-04 18:48

Christian Krogh wrote:
> Nogle gode forslag og erfaringer derude hører jeg gerne om.

Som køber kan du næsten være ligeglad. Hvis han tager personlig check er det
godt for dig. Du skal jo ikke passe så meget på, som hvis det var dig, der
skulle have pengene.

Mulighederne er:
Bankcheck
Personlig check
Kontanter
Bankoverførsel via Internettet.
Bankoverførsel i banken.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 12-02-04 20:35

Jeg har en meget nemmere løsning!
Bare køb min kadett diesel når jeg har den synet her på tirsdag. Det koster
så lidt at du ik behøver udstede en check! Og så bare glem at der findes
nyeere biler på markedet. Dem der kører bedst er jo dem over 15 år .... se
bare på gaderne ..... de kører sku alle sammen endnu .... alle de gamle
biler ... kun gamle tumber har da råd til en nyere bil, og de spilder deres
penge, for kort efter købet er prisen halveret!

Fra : anders majland

Dato : 12-02-04 20:43

> Jeg står i den situation at jeg snart skal ud og købe mig en brugt
> bil til 120 tkr., måske skal den købes privat.

Bruger du netbank - og hvad er beløbsgrænsen på den ?

Sidst jeg handlede overførte jeg pengene fra min til sælgers konto mens
han kiggede med.
(Brugte min egen bærbare, men kunne ellers have taget min nøflefil med
på diskette)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-02-04 23:58

On Thu, 12 Feb 2004 20:43:23 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>han kiggede med.
>(Brugte min egen bærbare, men kunne ellers have taget min nøflefil med

Den duer bare ikke hvis at klokken fx er efter 16 for så ligger
betalingen som regel i kø og du kan derfter gå ind i din netbank og
annulerer transaktionen.
Flemming Jacobsen

Fra : anders majland

Dato : 13-02-04 10:24

> Den duer bare ikke hvis at klokken fx er efter 16 for så ligger
> betalingen som regel i kø og du kan derfter gå ind i din netbank og
> annulerer transaktionen.

Det afhænger så af din netbank - jeg kan ikke annulere en betaling.
Pengene forsvinder også fra min konto med det samme.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-02-04 20:44

On Fri, 13 Feb 2004 10:24:07 +0100, "anders majland"

>Det afhænger så af din netbank - jeg kan ikke annulere en betaling.
>Pengene forsvinder også fra min konto med det samme.

Ved mig afhænger det af hvad tidspunkt jeg taster betalingen ind på.
Flemming Jacobsen

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 13-02-04 11:54

anders majland griflede i news:c0gl2m$3ad$2@sunsite.dk:
> Bruger du netbank - og hvad er beløbsgrænsen på den ?

Man kan kun overføre 500.000 kr. om dagen via NetBank.... og det også
imellem egne konti.... irriterende.....

--
Hygge...
Daniel

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-02-04 22:26

"Christian Krogh" <chkrogh@deloitte.dk> wrote in message
> Hej dk.fritid.bil
>
> Jeg står i den situation at jeg snart skal ud og købe mig en brugt bil til
> 120 tkr., måske skal den købes privat.

Da jeg købte pugen var det med en stor kuvert fyldt op med gode jydske
dollars.
Det er altid godt at stå med en kuvert fyldt op med penge, så hvis sælger
ellers er desperat nok kan der være et par tusser at spare når man står
"skal vi bytte?" ->jeg sparede ihvertfald 3k på den konto

Det kommer jo lidt an på om man har nerver til at have så mange penge med :)
Ellers er problemet vel ved en banknoteret check at hvis nu bilen er langt
væk og det ikke er noget - så har man ikke en backup-bil i nærheden man kan
tage ind og kigge på istedet.
Det var ihvertfald min primære bevæge grund for at bruge kontanter - at jeg
ikke var bundet af navnet på checken men kunne handle som det passede mig.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Brian

Dato : 12-02-04 23:24

Hejsa

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> sælger ellers er desperat nok kan der være et par tusser at spare når
> man står "skal vi bytte?" ->jeg sparede ihvertfald 3k på den konto

Da jeg solgte min tidligere Corsa, kom køber også med en velspækket kuvert.
Det tog jeg nu som et tegn på at de virkelig gerne ville have bilen, så der
blev ikke noget afslag på prisen

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 12-02-04 23:48

On Thu, 12 Feb 2004 23:24:05 +0100, "Brian"
<brian@post5FJERNDETTE.tele.dk> wrote:

>Da jeg solgte min tidligere Corsa, kom køber også med en velspækket kuvert.

Samme her - da jeg solgte min '93 Alfa Romeo 164 QV 24V for 130.000
kr, kom vi på et tidspunkt til dét punkt, hvor overdragelsestidspunkt
som betalingsmåde skulle på plads. På mit spørgsmål om, hvornår han
ville betale og hente bilen, var beskeden dén, at dét ville han gerne
med det samme. Han hev herefter konens taske frem, og begyndte at
tælle 1.000 kr sedler...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-02-04 06:55

Brian wrote:
> Da jeg solgte min tidligere Corsa, kom køber også med en velspækket
> kuvert. Det tog jeg nu som et tegn på at de virkelig gerne ville have
> bilen, så der blev ikke noget afslag på prisen

Da jeg solgte min Astro havde vi aftalt 85k, men de fandt nogle fejl og
havde kun taget 80k med.
De skulle jo bare finde nogle fejl for at få den ned i de 80. De skulle med
færgen 2 min senere, så det var take it or leave it. Jeg gav selv 64k for
den ½ år og 15.000 km før, så de tog den... 80.000 kr. talt i varerummet på
Astroen mens køberens kammerat racede for at nå færgen....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-02-04 15:12

"Brian" <brian@post5FJERNDETTE.tele.dk> wrote in message
> [...]
kuvert.
> Det tog jeg nu som et tegn på at de virkelig gerne ville have bilen, så

Tricket er jo ikke at vifte med kuverten før man er helt sikker :)
Og bevist ikke have det fulde beløb i den men lidt i lommen

Jeg kan ihvertfald huske sælger blev taget helt på sengen dengang da
kuverten blev smidt på bordet og vi skulle bytte ->det tog liiiige et par
minutter at få "muget ud" i hans bil :)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-02-04 15:54

On Thu, 12 Feb 2004 22:26:16 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> [...]
>ikke var bundet af navnet på checken men kunne handle som det passede mig.

Du kan bare bruge dit dankort til at betale med . Dog er det nok en
god ide at snakke med den lokale bank om at man lige kommer forbi og
muligvis skal hente X antal tusinde kr.

Det smarte ved det er at man ikke som sådan er helt så forpligtigt til
at købe som med en check og hvis det hele fejler hos en privat bil
forhandler så kan man altid smutte forbi en alm bilforhandler og så købe
bilen på DK/VisaDankort der.

Og jo den metode virker. Jeg har haft snakket med et par banker der
siger at det kan man snildt gøre. Som regel så plejer bilforhandlerne
dog lige at ringe til banken og checke om der er dækning på kortet .
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 17:28

"Thunderbird skrev

> Du kan bare bruge dit dankort til at betale med .

Jeg fik faktisk buddet om at betale med Dankort, da jeg skulle hente
Méganen.. Bankmanden syntes det kunne være en fed gimmick, hvis jeg lige hev
kortet frem og bad sælger om at finde slæden )))

Jeg valgte nu en banknoteret check... Det ku' jo være at kortet
selvdestruerede ved *så* voldsomt brug...

VenHils
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-04 00:01

Peter Juul wrote:

> [...]
>
> Jeg valgte nu en banknoteret check... Det ku' jo være at kortet
> selvdestruerede ved *så* voldsomt brug...

Da jeg købte en Patrol for nogle år siden for ca. 145.000 kr. blev der
betalt med dankort.
Ingen problemer der - end ikke en kontrolopringning...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-02-04 10:26

meddelelse news:c0kevj$qs2$2@sunsite.dk...

> Da jeg købte en Patrol for nogle år siden for ca. 145.000 kr. blev der
> betalt med dankort.
> Ingen problemer der - end ikke en kontrolopringning...

Det kunne også være at du:
1) så meget truende ud
2) udstrålede meget tillid
3) kom i en meget dyr bil
4) lignede en der ikke kunne drømme om at snyde

Eller også var der tale om et af de sjældne tilfælde, hvor der er tillid
mellem køber og sælger.
Jeg foretrækker at tro på det sidste

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (sælgeren tog btw. ikke mod dankort)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-02-04 11:23

On Sat, 14 Feb 2004 10:26:07 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>4) lignede en der ikke kunne drømme om at snyde
>
>Eller også var der tale om et af de sjældne tilfælde, hvor der er tillid

Som regel kan du snildt hæve sådan et beløb på dit DK. Du skal dog nok
lige forvente at få en opringning af banken dagen efter hvis at der ikke
er dækning på kontoen
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-04 09:24

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> 4) lignede en der ikke kunne drømme om at snyde
>
> Eller også var der tale om et af de sjældne tilfælde, hvor der er

Ad 1. Nej, jeg er/var ikke truende.
Ad 2. Jep.
Ad 3. Nej. '96 Vectra 2,0 16v, sænket med 17".
Ad 4., Jep.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 13-02-04 16:39

> Mit spørgsmål er, hvilke måder har man ved sådan en brugt handel mht.
> betaling.

Tjek om der er restgæld i bilen på:

http://www.nettidende.dk/Tingbladet/

Hvis der er, så udsted en check rettet til hans bank, så er du sikker på at
gælden bliver indfriet.

Hvis personen har to banker, kan han/hun jo droppe gælden og så kan der evt.
opstå kompliktationer p.g.a. det, hvis du har udstedt en check til den bank,
hvor personen ikke har gæld.

--
Mvh, Lasse K.