Hvad gør vi nu?....
Fra : SNiP

Dato : 10-02-04 12:06

Hejsa

Jeg har et mystisk problem.
Jeg vil gerne skifte mit venstre ydre kardan led, fordi det larmer, det er
jo i sig selv ikke svært..
Men jeg kan "!¤"¤#¤%&#" ikke få den elendige 32mm møtrik af som holder det
fast i navet!!, jeg har lige prøvet at varme den med en blæselampe til den
lyste orange og jeg har smadret løs på den med en slagnøgle i 10 minutter,
intet sker, andet end at møtrikken runder en smule i kanterne..

Nogen magiske forslag?

/J

Fra : John Sahl

Dato : 10-02-04 12:28

SNiP wrote:
> Nogen magiske forslag?

Du er HELT sikker på du skruer den rigtige vej ikk?

Og så er den formentligt låst ved at "slå" en del af møtrikken
ned i en rille i akslen (Sådan er det i al fald på en del biler)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : SNiP

Dato : 10-02-04 12:29

John Sahl wrote:

> Du er HELT sikker på du skruer den rigtige vej ikk?
>
> Og så er den formentligt låst ved at "slå" en del af møtrikken
> ned i en rille i akslen (Sådan er det i al fald på en del biler)

Jeg er "Temmelig overbevist" ivertifald, jeg har prøvet at banke i begge
retninger og jeg kan se den giver sig en lille smule i den retning jeg har
forsøgt mest med, og ja jeg har "låst den op"

/J

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-04 12:34

SNiP wrote:
> Jeg er "Temmelig overbevist" ivertifald, jeg har prøvet at banke i
> begge retninger og jeg kan se den giver sig en lille smule i den
> retning jeg har forsøgt mest med, og ja jeg har "låst den op"

Alt efter hvilken slagnøgle du har brugt, kan det ske, at du "bare" skal
bruge noget moment.
En god topnøgle med en lang arm er tit bedre end en slagnøgle...

Sidste jeg løsnede en sådan bolt var på en Uno, hvor trykluft måtte give op.
En topnøgle med godt moment gjorde udslaget...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 10-02-04 12:38

Morten Fruergaard wrote:
> Alt efter hvilken slagnøgle du har brugt, kan det ske, at du "bare"
> skal bruge noget moment.
> En god topnøgle med en lang arm er tit bedre end en slagnøgle...

Og huske at man så vidt jeg husker skal dreje modsat vej
i hver side.

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 10-02-04 13:05

> Og huske at man så vidt jeg husker skal dreje modsat vej
> i hver side.

.....ellers kik på gevindet.

Fra : Michael Werge

Dato : 12-02-04 12:43

Nemlig, der er links gevind i venstre side på svigermors vogn. Kostede mig
en momentnøgle...

VH Michael

Fra : SNiP

Dato : 10-02-04 12:37

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
>
> Sidste jeg løsnede en sådan bolt var på en Uno, hvor trykluft måtte
> give op. En topnøgle med godt moment gjorde udslaget...

Jeg har netop lige været ude og lege med topnøgle og 2½m 1½" rør, det
resulterede i en, ellers meget solid topnøgle (ikke skralde, fast) som
knækkede.

Jeg tror snart jeg begynder at spekulere i skærende værktøj :)

/J

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-02-04 12:55

SNiP wrote:
> Jeg har netop lige været ude og lege med topnøgle og 2½m 1½" rør, det
> resulterede i en, ellers meget solid topnøgle (ikke skralde, fast) som
> knækkede.

Æv.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TKL

Dato : 10-02-04 14:46

> Jeg har netop lige været ude og lege med topnøgle og 2½m 1½" rør, det
> resulterede i en, ellers meget solid topnøgle (ikke skralde, fast) som
> knækkede.

Jeg kender udmærket problemet

Min løsning er en god skralde (gerne 3/4") og så et solidt jernrør på ca. 1
meter. Jernrøret SKAL være meget solidt eller "fjedrer" det blot i røret og
så får du ikke det fulde udbytte at "konstruktionen". Det siger sig selv, at
skralden skal være af professionel kvalitet ellers går den heller ikke. Hvis
du ikke kan få møtrikken til at give sig, så skal møtrikken enten drejes af
den anden vej eller også er den "låst". Men du har jo fået møtrikken til at
give sig lidt, så den kan ikke være 100% låst mere.

Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-02-04 17:32

SNiP skrev:

> Nogen magiske forslag?

....som jeg husker det fra min egen bil, hvor jeg også stod gasblå i
hovedet og hoppede på en jernstang, så skal venstre sides møtrik skrues
"den forkerte vej", hvilket jeg ikke var opmærksom på i første omgang -
så den blev strammet voldsomt...

....kom dog af via omtalte jernstang, men sad så fast, at det næsten var
løgn...
Hans

Fra : Leonard

Dato : 10-02-04 18:04

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote:

>...kom dog af via omtalte jernstang, men sad så fast, at det næsten var
>løgn...

Jeg har engang været med til at løsne en hjulmøtrik på en lastvogn.
Der brugte vi en krydsnøgle der blev klodset op på den udragende del
og forlænget med et 3 meter rør. Da det ikke hjalp med 2 mand hængende
i røret tog vi en gaffeltruck og en palle med ca. 1 ton jern på og
sænkede denne langsomt ned på enden af røret. Først bøjede røret bare,
så fandt vi et rør der kunne holde og så kom møtrikken løs ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-02-04 18:17

Leonard skrev:

> Da det ikke hjalp med 2 mand hængende
> i røret tog vi en gaffeltruck og en palle med ca. 1 ton jern på og
> sænkede denne langsomt ned på enden af røret.

....nogen højere?
Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-02-04 20:23

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev

> ...nogen højere?

Tungere Hans, TUNGERE!

Mvh.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-04 13:50

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sænkede denne langsomt ned på enden af røret. Først bøjede røret bare,
> så fandt vi et rør der kunne holde og så kom møtrikken løs ...

Varme fra en god gasbrænder og så afkøling ved at klaske en klud vædet med
diesel på.
Det løsner meget effektivt.
Er brugt til at løsne øjebolte på lastbilfjedre, de sad s** fast.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC