/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Att: VW specialister
Fra : Troels Pedersen


Dato : 09-02-04 16:30

Hej!

Pt. kører jeg rundt i en VW Passat 1,6 fra 1998. Dejlig bil for øvrigt...
Jeg har dog to spørgsmål til VW eksperterne.

1)
Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er det 5w50
der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter stående af
(Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om det overholder VW
normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad dækker disse normer over?

2)
Blæserkontakten er i stykker. Kun trin 4 virker. Er det et generelt/kendt
problem at det forekommer? Evt. et repkit? Hvis ikke må jeg jo i gang med at
kigge selv. Er der specielle forhindringer under adskillelse af blæse/midter
konsol (Uden AC)... Jeg skulle jo nødig flå det fra hinanden, når det ikke
er min egen bil

Håber på svar fra de kloge!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC



 
 
Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 18:31



> 1)
> Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er det
5w50
> der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter stående af
> (Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om det overholder VW
> normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad dækker disse normer over?

Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.
Det var dog en voldsom tyk olie, det er da normalt kun til turbo biler eller
gamle biler med opslidte motorer.



> 2)
> Blæserkontakten er i stykker. Kun trin 4 virker. Er det et generelt/kendt
> problem at det forekommer? Evt. et repkit? Hvis ikke må jeg jo i gang med
at
> kigge selv. Er der specielle forhindringer under adskillelse af
blæse/midter
> konsol (Uden AC)... Jeg skulle jo nødig flå det fra hinanden, når det ikke
> er min egen bil

Hvis den virker på trin 4 og ikke de andre trin så må det være
formodstandende som er defekte.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Troels Pedersen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 09-02-04 18:37

Tom wrote:
> Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.
> Det var dog en voldsom tyk olie, det er da normalt kun til turbo
> biler eller gamle biler med opslidte motorer.

Ikke 100%, skal lige ned og kigge i bilen igen så... Vender tilbage!

> Hvis den virker på trin 4 og ikke de andre trin så må det være
> formodstandende som er defekte.

Yes samme tanke her. Men det kunne jo tænkes den var speciel mht.
elektronikken, det er jo en nyere bil. Jeg må prøve om jeg kan få nørklet
skidtet fra hinanden og kigget på det, håber bare ikke modstandene sidder i
blæseren. Det pudsige er dog at alle tre andre blæserhastigheder forsvandt
samtidig (I følge ejeren.)

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC



Troels Pedersen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 09-02-04 20:38

Tom wrote:
> Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.

Nej, jeg kiggede forkert... Heldigt jeg ikke hældte noget på. Det er 5w40 -
hvilket også passer bedre med instruktionsbogen!
Så de 4 liter må blive stående til andet brug...

Jeg tror ski bare jeg kører til VW imorgen og spørger hvad de normalt hælder
på sådan et dyr... Og så køber noget derefter.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 20:55

Troels Pedersen wrote:
:: Tom wrote:
::: Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.
::
:: Nej, jeg kiggede forkert... Heldigt jeg ikke hældte noget på. Det er
:: 5w40 - hvilket også passer bedre med instruktionsbogen!
:: Så de 4 liter må blive stående til andet brug...

Hvis din 5W-50 ellers opfylder VW's krav, sker der ikke noget ved at hælde
dem på.

M.v.h.



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 20:56

Tom wrote:
::: 1)
::: Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er
::: det 5w50 der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter
::: stående af (Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om
::: det overholder VW normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad
::: dækker disse normer over?
::
:: Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.
:: Det var dog en voldsom tyk olie, det er da normalt kun til turbo
:: biler eller gamle biler med opslidte motorer.

Nej Tom, en -50 olie er ikke tyk. Den er derimod god til at holde
viscociteten ved drifttemp, uden at blive "tyndere". En 15W olie er "tyk".

M.v.h.



Ukendt (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-04 21:17



> :: Er du sikker på at det skal være en 50' olie?.
> :: Det var dog en voldsom tyk olie, det er da normalt kun til turbo
> :: biler eller gamle biler med opslidte motorer.
>
> Nej Tom, en -50 olie er ikke tyk. Den er derimod god til at holde
> viscociteten ved drifttemp, uden at blive "tyndere". En 15W olie er "tyk".

Henrik hold nu op med det f*s
En 50 olie ER tyk det kan du læse i stort set alt materiale der er
tilgængeligt både i bogform og på nettet.
Tvivler du så kan jeg anbefale dig at læse Shell bog "Schmierstoffe fur
Ottomotoren"

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 21:53

Tom wrote:
:: Henrik hold nu op med det f*s

Fis? Det er noget jeg gør bukserne.

:: En 50 olie ER tyk det kan du læse i stort set alt materiale der er

Har du nogensinde hældt en Mobil 1 5W-50 ud af en dunk? Jeg kan garantere
dig at der ikke er noget tykt ved den. Den er næsten lige så tynd som en 0W-
olie. Og frem for alt MEGET tyndere end en 15W-40 olie.

M.v.h.



Ukendt (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-04 22:01



> Har du nogensinde hældt en Mobil 1 5W-50 ud af en dunk? Jeg kan garantere
> dig at der ikke er noget tykt ved den. Den er næsten lige så tynd som en
0W-
> olie. Og frem for alt MEGET tyndere end en 15W-40 olie.

Ja jeg har hældt det ud hver gang jeg skifter olie og det kan selvfølgelig
ikke bruges til noget da olien som regl er en 20°C når jeg hælder det på
motoren.
Der er ingen der opgiver viskositeten af deres olier ved +20°C

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 22:07

Tom wrote:
::: så tynd som en 0W- olie. Og frem for alt MEGET tyndere end en 15W-
::: 40 olie.
::
:: Ja jeg har hældt det ud hver gang jeg skifter olie og det kan
:: selvfølgelig ikke bruges til noget da olien som regl er en 20°C når
:: jeg hælder det på motoren.
:: Der er ingen der opgiver viskositeten af deres olier ved +20°C

Nej, men i og med at det er en 5w-50 olie, vil den uanset temp, være tyndere
end en 15W-40 olie. Jeg tror at du har fået et eller galt i halsen ang.
viscocitet. Det er W-tallet der fortæller om hvor tyk/tynd olien er ved lave
temp. -5 eller 20 grader, det er sgu lige meget. -50 fortæller om, hvor god
olien er til at modstå belastning ved 100 grader (mener jeg det er). Altså
hvor modstandsdygtig den er overfor crackning. Derudover spiller det ind om
det er en mineralsk eller en fuldsyntetisk. Fuldsynt. er bedre til at "holde
på" viscociteten under drift, end en mineralsk er.

M.v.h.



Ukendt (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-04 22:38



> Nej, men i og med at det er en 5w-50 olie, vil den uanset temp, være
tyndere
> end en 15W-40 olie. Jeg tror at du har fået et eller galt i halsen ang.
> viscocitet. Det er W-tallet der fortæller om hvor tyk/tynd olien er ved
lave
> temp. -5 eller 20 grader, det er sgu lige meget. -50 fortæller om, hvor
god
> olien er til at modstå belastning ved 100 grader (mener jeg det er). Altså
> hvor modstandsdygtig den er overfor crackning. Derudover spiller det ind
om
> det er en mineralsk eller en fuldsyntetisk. Fuldsynt. er bedre til at
"holde
> på" viscociteten under drift, end en mineralsk er.



Her er fakta med tal som ikke er til at bortforklare:
http://www.q8.dk/productservice-pdf/Avanceret_5W-30.pdf
http://www.q8.dk/productservice-pdf/Avanceret_5W-40.PDF

Q8 Formula - 5w/40 kinetisk viskositet v. 40°C 86,3 og v. 100°C 13,8
Q8 Formula - 5w/30 kinetisk viskositet v 40°C 57,5 og v. 100°C 9,8

Der er i ovensrående tilfælde tale om to olie med SAMME W tal på 5 og
alligevel er der ikke samme viskositet i varm tilstand, hvilket også fremgår
af 40 og 30 tallene.

http://www.statoil.com/mar/svg01185.nsf/docs/forside-vinterraad-motorolie
Oliens viskositet fremgår af oliens SAE-betegnelse
En smøreolie har fx betegnelsen: 10W-40
Her er 10W oliens viskositet ved lave temperaturer, jo højere tal des højere
viskositet.
40 er oliens viskositet ved driftsvarm motor

--
Tom



Ole Frederiksen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Ole Frederiksen


Dato : 11-02-04 22:11


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:402947d0$0$1598$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Nej, men i og med at det er en 5w-50 olie, vil den uanset temp, være
tyndere
> end en 15W-40 olie. Jeg tror at du har fået et eller galt i halsen ang.
> viscocitet. Det er W-tallet der fortæller om hvor tyk/tynd olien er ved
lave
> temp. -5 eller 20 grader, det er sgu lige meget. -50 fortæller om, hvor
god
> olien er til at modstå belastning ved 100 grader (mener jeg det er). Altså
> hvor modstandsdygtig den er overfor crackning. Derudover spiller det ind
om
> det er en mineralsk eller en fuldsyntetisk. Fuldsynt. er bedre til at
"holde
> på" viscociteten under drift, end en mineralsk er.

Nu blander jeg nig lige lidt.
Man skal jo passe på med at beskylde folk for at have noget galt i halsen.
Man kunne jo selv være i samme situation.

Viskositeten er et udtryk for hvor flydende en væske er.
Motorolies viskositet opgives normalt efter SAE normen (Society of
Automotive Engeneers).
En singelgrade olie har en helt bestemt måde at opføre sig på når den varmes
om.
Ved samme tamperatur er en olie med en viskositet 5 er til en hver tid
tyndere end en olie med en viskositet på 15.

Multigradeolier er et udtryk for, at en motorolie har egenskaber efter 2
viskositeter på én gang.

En 5W40 vil ved -18°C have en viskositet som en olie med viskositeten 5.
Samtidig vil den den ved 100°C have en viskositet som en olie med
viskositetstallet 40.

En 5W40 og en 5W50 vil altså være lige tykke ved -18°C, men 5W40´eren vil
være tyndere efter hånden som den varmes op.
En 0W30 og en 5W30 vil være lige tykke ved 100°C, men 0W40´eren vil være
lidt tyndere når motoren skal startes en kold vinter morgen.

Hvem der har hvad i halsen vil jeg ikke blandes ind i, men SAE
specifikationen fortæller INTET om kvalitet, cracklingpoint eller andre
kvalitetsbetegnelser. Det siger kun fortælle noget om hvor flydende en olie
er ved forskellige temperature.
Når du siger at "en 5w-50 olie, vil den uanset temp, være tyndere
> end en 15W-40 olie", så holder det ikke, for en 5W50 er tyndere end en
15W40 ved -18°C, men når vi måler ved 100°C, så er 15W40 olien tyndest.

Vil man beskive kvalitien, så skal man kigge efter begreber som API eller
ASCA (CCMC).

Håber at de skabte lidt klarhed inden i stopper ting i halsen på hinanden.

Keep smiling :)

Ole Frederiksen





Helle Urban Munck (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Helle Urban Munck


Dato : 09-02-04 21:51

Prøv evt. VAG Forum, som udelukkende omhandler VAG biler
http://www.vagcars.dk/forum.htm

Mvh
Mogens
"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027a790$0$95026$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Pt. kører jeg rundt i en VW Passat 1,6 fra 1998. Dejlig bil for øvrigt...
> Jeg har dog to spørgsmål til VW eksperterne.
>
> 1)
> Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er det
5w50
> der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter stående af
> (Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om det overholder VW
> normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad dækker disse normer over?
>
> 2)
> Blæserkontakten er i stykker. Kun trin 4 virker. Er det et generelt/kendt
> problem at det forekommer? Evt. et repkit? Hvis ikke må jeg jo i gang med
at
> kigge selv. Er der specielle forhindringer under adskillelse af
blæse/midter
> konsol (Uden AC)... Jeg skulle jo nødig flå det fra hinanden, når det ikke
> er min egen bil
>
> Håber på svar fra de kloge!
>
> --
> MVH Troels
> Ford Sierra 2.0i DOHC
>
>



Ukendt (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-02-04 23:45


"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027a790$0$95026$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Pt. kører jeg rundt i en VW Passat 1,6 fra 1998. Dejlig bil for øvrigt...
> Jeg har dog to spørgsmål til VW eksperterne.
>
> 1)
> Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er det
5w50
> der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter stående af
> (Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om det overholder VW
> normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad dækker disse normer over?

Kig i dit motorrum der skal stå en VW norm til olien, måske står det på
olieproppen eller lige i nærheden af den.
Jeg mener at en 1,6 fra 98 skal kører på VW 501.01 olie, men det må du selv
lige tjekke i dit motorrum eller servicehæfte.
Det kunne meget vel være en 5W50, men 50 og 60 olie anbefales kun i meget
varme områder med 30-40 grd. dagtemp.
Så det passer ikke lige til årstiden en 5W30 eller 40 ville være passende.
Du kan trygt købe en tilbudsdunk i Bilka der overholder normen, og selv
hælde den på.
NB! normen skal stå på dunken, ellers er den ikke testet efter VW specs.

>
> 2)
> Blæserkontakten er i stykker. Kun trin 4 virker. Er det et generelt/kendt
> problem at det forekommer? Evt. et repkit? Hvis ikke må jeg jo i gang med
at
> kigge selv. Er der specielle forhindringer under adskillelse af
blæse/midter
> konsol (Uden AC)... Jeg skulle jo nødig flå det fra hinanden, når det ikke
> er min egen bil

Det er med garanti formodstanden der er stået af, den skulle være til at
komme til i fodrummet i passagersiden.
Der sidder noget afdækning/isolering under den.
Jeg har aldrig prøvet at skifte den, hvis ikke du kan komme til umiddelbart
skal du have handskerummet af.
Husk at afmontere ledningen til handskerumslyset ellers trækker du lampen i
stykker.
Den sidder umiddelbart i forbindelse med blæsermotoreren på undersiden svjv.
Jeg tipper at den koster en 6-700 kr.
Prøv ved en ophugger først.


>
> Håber på svar fra de kloge!
>

Mvh Kloge Åge

/Claus



Troels Pedersen (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 10-02-04 07:25

Claus Petersen wrote:
> Kig i dit motorrum der skal stå en VW norm til olien, måske står det
> på olieproppen eller lige i nærheden af den.
> Jeg mener at en 1,6 fra 98 skal kører på VW 501.01 olie, men det må
> du selv lige tjekke i dit motorrum eller servicehæfte.
> Det kunne meget vel være en 5W50, men 50 og 60 olie anbefales kun i
> meget varme områder med 30-40 grd. dagtemp.
> Så det passer ikke lige til årstiden en 5W30 eller 40 ville være
> passende. Du kan trygt købe en tilbudsdunk i Bilka der overholder
> normen, og selv hælde den på.

Ok.

> NB! normen skal stå på dunken, ellers er den ikke testet efter VW
> specs.

Ja, så overholder den Valvoline nok ikke specs da det ikke står på den. Men
anyways, det var også en 5w50....
Jeg har tjekket i bøde service manual og i motorrum, VW normen er rigtig. Og
det er en 5w40 der sidst er hældt på.

I øvrigt nogle der har nogle gode links så man kan lære de normer at kende?

> Det er med garanti formodstanden der er stået af, den skulle være til
> at komme til i fodrummet i passagersiden.
> Der sidder noget afdækning/isolering under den.
> Jeg har aldrig prøvet at skifte den, hvis ikke du kan komme til
> umiddelbart skal du have handskerummet af.
> Husk at afmontere ledningen til handskerumslyset ellers trækker du
> lampen i stykker.
> Den sidder umiddelbart i forbindelse med blæsermotoreren på
> undersiden svjv. Jeg tipper at den koster en 6-700 kr.
> Prøv ved en ophugger først.

Jeg prøver at kigge på det i dag.

Takker og bukker!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC



Henrik B. (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 10-02-04 20:58

Troels Pedersen wrote:
:: I øvrigt nogle der har nogle gode links så man kan lære de normer at
:: kende?

Hér er alt hvad der er værd at vide omkring motorolie:
http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html

M.v.h.



Troels Pedersen (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 11-02-04 13:57

Hej Claus!

Du fik ganske ret... Formodstanden var død, eller det vil sige
tilledningerne og stikket. Helt rustent, og ledninger overbrændt.

Claus Petersen wrote:

> Det er med garanti formodstanden der er stået af, den skulle være til
> at komme til i fodrummet i passagersiden.
> Der sidder noget afdækning/isolering under den.
> Jeg har aldrig prøvet at skifte den, hvis ikke du kan komme til
> umiddelbart skal du have handskerummet af.
> Husk at afmontere ledningen til handskerumslyset ellers trækker du
> lampen i stykker.
> Den sidder umiddelbart i forbindelse med blæsermotoreren på
> undersiden svjv. Jeg tipper at den koster en 6-700 kr.
> Prøv ved en ophugger først.

Det var meget let at komme til.

5 skruer i handskerummet, og to underneden, så kunne handskerummet
forsigtigt trækkes ud. Derefter sad der 2 skruer i bunden af blæsermotoren
som skulle af. Så kom bundstykket med formodstande ud, selve motoren gled
ned samtidig. Begge dele er monteret med 2 stik. Stikket til formodstanden
var fuldstændig smeltet, og rustet. Der var vand i bunden af motoren... Hvad
mener du om det?

Nå men jeg må hellere få købt et nyt bundstykke og skiftet kabler + stik, så
er jeg sikker på svigerforældrene bliver glade når de kommer hjem igen

Blot er jeg lidt nervøs for vandet. Er det ren kondens, eller er den utæt?
Der var ikke mere end 20-30 ml. Men nok til at dække modstanden til med
vand. Nogen ideér?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC
www.broendbjerg.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste