Bundmaling købe hvor ?
Fra : Finn

Dato : 08-02-04 22:48

Hej,

Har Hempel og International stort set monopol på bundmaling eller hvad ?

Ingen tvivl om at deres varer er OK, meeen...... er der (billigere) brugbare
alternativer ?

Mvh Finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 23:16

Uheldigvis faldt Finn over tastaturet og skrev derved følgende:

> Har Hempel og International stort set monopol på bundmaling eller
> hvad ?

Næsten..

> Ingen tvivl om at deres varer er OK, meeen...... er der (billigere)
> brugbare alternativer ?

Ja, f.eks. Sigma har udmærket bundmaling. Problemet er nok, at det er
svært at finde i en bådforretning. Jeg vil gætte på, at der er
ulovlige, underforståede ekslusivaftaler, så hvis en forretning køber
andre mærker end de to-tre etablerede, så ryger der sikkert noget af
rabatterne...

Men det er ikke noget jeg kan bevise..

Claus

Fra : Olau

Dato : 09-02-04 00:19

> [...]
> ulovlige, underforståede ekslusivaftaler, så hvis en forretning køber
> andre mærker end de to-tre etablerede, så ryger der sikkert noget af

Prøv også Jotun's produkter, de forhandles af alm.malerforretninger.

Hilsen Olau

Fra : Who now

Dato : 09-02-04 17:29

> Prøv også Jotun's produkter, de forhandles af alm.malerforretninger.
>
> Hilsen Olau

Jeg har gode erfaringer med Jotun,intet at klage over.
Da jeg købte den båd jeg har nu, fik jeg bundmaling med til den, det er købt
hos HaraldNyborg. Jeg var meget i tvivl om jeg skulle bruge det,
eller købe noget Jotun.Jeg valgte at bruge det fordi den var smurt med før
og den så ganske nydelig ud da den kom op i efteråret.
VH
SBC

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 19:56

Til Finn, Claus, Olau, Who now (det hedder vist "who knows") og alle andre:

Nu er der jo ikke monopol, når der er to, men duopol <smile>.

Som Claus angiver, så er der *muligvis* ikke helt rent mel i posen i
forhandlerleddet og en af de primære grunde til, at stadset er dyrt, er en
60-80% avance i forhandlerleddet. - som producenterne og forhandlerne
øjensynligt er enige om at opretholde (uskrevet selvfølgeligt, ellers ville
det være ulovligt)

Hempel er jo en god dansk virksomhed der har forsket meget i at få tingene
til at fungere og nogle af deres produkter er faktisk rigtigt gode (selv er
jeg Mille ocean fanatiker og har ikke andet end foragt tilovers for deres
"boatshampoo")

Jeg ville *meget* gerne give den pris Hempel tager for Mille. Det er den
urimelige avance hos forhandler der irriterer mig.

Hvis du tager de billige produkter og lægger de ekstra 50% avance på, så vil
du se, at prisforskellen ikke er særlig stor.

Har I ikke en maler i sejlklubben ?? han bør kunne købe produkterne direkte
hos International og Hempel med *store* besparelser til følge....

/Bjarke

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-02-04 08:36

Sidste vinter solgte Bilka også bundmaling til rimelige priser. Jeg husker
ikke mærket.

Ja Hempel har gjort et enormt udviklingsarbejde, og alene det er en grund
til at støtte dem ved at købe deres produkter. Så an de fortsætte
udviklingen. Men jeg synes altså også at prisforskellen er enorm til de
billigere produkter, og har da et par dåser hjemme af bilkamærket, som jeg
skal prøve i år.

Dobbeltmoral tja, det er det vel.

I øvrigt skal jeg have hævet vandlinien lidt. der er kommet idt for meget
begroning over den. Skal man bare rense, slibe og grunde før man maler?

Erik Breum Petersen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-02-04 19:37

Det var vist et Corrostabil produkt. (nej, ikke kun til stålbåde <smile>
.....)

se: http://www.brifa.dk/showlist.asp?ID=34

Jeg kender ikke nogen der har prøvet det. Kender I nogen der har erfaringer
??

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-02-04 22:34

Når man taler om solen ....

Der er en test af dette produkt i det nye nummer af Bådnyt ...

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:31

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> forhandlerne øjensynligt er enige om at opretholde (uskrevet
> selvfølgeligt, ellers ville det være ulovligt)

Jeg har en bekendt, som har solgt bådmaling. Da jeg foreslog ham at få
nogle flere og billigere produkter ind, så svarede han uden omsvøb:
"så mister jeg min bonus fra ******"

I øvrigt er det ikke kun bådmaling, det gælder. Sammenligner man
priserne på kvalitetsmaling med priserne i England, så er de markant
lavere, fordi der er meget større konkurence. Der er desværre mange
brancher i danmark, hvor konkurencen er lig nul, fordi markedet er så
småt...

> Har I ikke en maler i sejlklubben ?? han bør kunne købe produkterne
> direkte hos International og Hempel med *store* besparelser til
> følge....

Det er *meget* svært at få lov til at handle hos Hempel Yacht
division. Spørg bare fiskerne hvad der sker, hvis de sælger deres
maling, som er købt hos Hempel Erhvervs afdeling til en lystsejler...

Hvis en bådforretning sælger Hempel maling under de priser, Hempel
dikterer, så er det slut med at sælge deres produkter...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-02-04 18:16

Skal vi ikke gøre noget ved det ?? Det er faktisk ulovligt iht Danmarks
konkurrencelovgivning.

Hvorfor retter vi ikke henvendelse til konkurrencestyrelsen og beder dem se
på sagen. Det kræver blot en sandsynliggørelse af, at deres metoder er
konkurrencehæmmende. Der skulle vel tilfældigvis ikke være en der kender en
der tidligere har handlet med Hempel produkter og som nu godt tør fortælle
om metoderne? Det ville være super effektivt ift konkurrencestyrelsen. Jeg
har en forbindelse derinde qua mit engagement i Videnskabsministeriets
teleudvalg. Det kræver bare vi stykker noget godt materiale sammen.

Man kan selvfølgelig bare læne sig tilbage og vente på at Europas fri marked
løser det hele og det ender med at alt bliver købt pr postordre i England
eller Tyskland, men det er jo faktisk ikke i vores interesse, i det lange
løb.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 18:41

> [...]

> ift konkurrencestyrelsen. Jeg har en forbindelse derinde qua mit
> engagement i Videnskabsministeriets teleudvalg. Det kræver bare vi

Hvad vil du gøre. Det vil blive nærmest umuligt at skaffe beviser. Det
samlede salg af maling til både er et minimalmarked set i det store
hele.

Se på, hvordan det gik elektrikerkartellet. De har snydt kunder og
samfund for milliarder! og staten vil ikke engang medvirke til, at
navnene på synderene bliver offentliggjort!!

Se på Arla Food og Carlsberg. Det har være en kendt sag i mange år, at
Carlsberg giver skattefrie tilskud til nyetablerede, hvis de holder
sig til een type fadøl. Jeg kender en gut, som fik renoveret sit
køkken for over 100.000 hvis han lavde en aftale om kun at sælge
Carlsberg fadøl i fem år frem.

Set i lyset af, at markedet er så lille, så er der ingen, der vil
kunne bevise noget, og du får *IKKE* forhandlerene til at stå frem, de
mister deres rabatter og i værste fald deres forhandling. Og da der er
en meget fin forhandleravance på netop maling, så går det jo ud over
deres levebrød.

Der er nok ikke meget at gøre, Danmark er bare for lille. Det samme
gælder også værktøjsmarkedet. Eksempelvis finder du heller aldrig
Metabo værktøj til discountpriser. Også der er det importøren, som
dikterer priserne, og ve den forhandler, som kører et tilbud, Metabo
ikke har godkendt.

Desuden bliver det meget svært at bevise, at bådmaling i danmark er
for dyrt.. Alle mærker er jo lige dyre

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-02-04 19:34

Nej, det er jeg ikke enig i. Sådan kører politik ikke. Det handler ikke om
beviser, men om at rulle lidt med musklerne og skabe lidt røre i andedammen.
Konkurrencestyrelsen kan sagtens bare "kigge" på en sag. Så ryster
producenterne i bukserne og skynder sig at vise nogle tiltag der
demonstrerer deres gode vilje og at det har "rent mel i posen". - og så har
vi fået det ud af dem.

Det er lykkedes mig at få indflydelse på dansk telepolitik i brussels, vel
at mærke på noget der går imod teleselskaberne der stiller op med snesevis
af jurister og lobbyister.

Politik er irrationelt i natur. - men det det betyder ikke, at det ikke gør
en forskel. At den er gal mange steder er vel ikke et argument for at give
op på forhånd.

Hvis der er nogle der kan sende nogle gode historier til mig, så skal jeg
nok samle dem og tale med konkurrencestyrelsen. - de vil hellere end gerne
have hjælp til deres arbejde...

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 11-02-04 20:46

Finn wrote:
> [...]
> hvad ?
>
> Ingen tvivl om at deres varer er OK, meeen...... er der (billigere)

Som mangeårig bruger af hempel er jeg nu begyndt at bruge Seajet en japansk
bundmaling.2.5 liter koster ca 600 kr.Den er selvpolerende og ligesågod som
den Hempel jeg brugte sidst (Mille Dynamich) Den forhandles af Marineworld.
MVH
Bent.

---