/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan de holde - autoværnene?
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 08-02-04 17:14

Jeg har spekuleret lidt på, specielt på Øresundsbron, om de autoværn
der er opsat der, virkelig kan holde f.eks. et vogntog oppe, eller er
der dømt vandgang?

Der er godt nok langt ned til vandoverfladen. )

Hvordan vil det forholde sig hvis der bliver åbnet for 25,25 meter
vogntog og en bruttovægt på 60 tons, i.f.t. i dag hvor øvre grænse er
48 tons?

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Mogens... (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 08-02-04 17:23

On Sun, 08 Feb 2004 17:14:03 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg har spekuleret lidt på, specielt på Øresundsbron, om de autoværn
>der er opsat der, virkelig kan holde f.eks. et vogntog oppe, eller er
>der dømt vandgang?

Storebælt:
Autoværnene på motorvejsstrækningen over Sprogø er en standardtype,
hvorimod der på broerne er gjort en ekstra indsats for at forbedre
sikkerhedsforholdene for trafikanterne.

De yderste autoværn på broerne hører således til de højeste og
stærkeste i Europa.

Ifølge de gældende danske retningslinier skal de yderste autoværn på
danske broer være mindste 120 cm høje - som det for eksempel er
tilfældet på Lillebæltsbroerne, Farøbroen og broen over Vejle Fjord.
Autoværnene skal endvidere have en modstandsevne på 100 KN - svarende
til en påvirkning på 10 tons vinkelret på autoværnene.

På Storebælt er Vestbroens autoværn udformet som på de øvrige større
broanlæg, hvorimod Østbroens autoværn er øget til 130 cm i højden og
med en modstandsevne på 150 KN, svarende til 15 tons. Det vil sige, at
disse autoværn kan modstå en kollision med en kraft, der er en halv
gang større end de autoværn, der er monteret på andre, nyere broer i
Danmark.

Erfaringer baseret på mere end 20 års uheldsstatistik viser, at
påkørsler af autoværn ofte sker, når vejbanen er glat, eller når det
blæser kraftigt. For at forebygge uheld af denne type overvåger A/S
Storebælt nøje disse forhold, så trafikanterne kan advares, inden de
kører op på broen.

Det er desuden værd at fremhæve, at det ud fra et sikkerhedsmæsssigt
synspunkt ikke er hensigtsmæssigt at gøre broautoværnene for stærke,
idet de da opnår en så stor stivhed, at de kan forårsage større skade
på almindelige personbiler - ligesom de ekstra stærke autoværn kan
medføre, at bilerne bliver kastet tilbage på kørebanen med fare for
andre uheld og større personskader.

Sammen med en hurtig og effektiv glatførebekæmpelse gør det
vejforbindelsen over Storebælt sikker at færdes på året rundt.


/Mogens
Alfa Romeo af de størsteste :)

hanzen (08-02-2004)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 08-02-04 18:20


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:5aoc20p0c1kcmhe535p45vp0uid4o72lij@4ax.com...
> On Sun, 08 Feb 2004 17:14:03 +0100, Folmer Rasmussen
> <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
> >Jeg har spekuleret lidt på, specielt på Øresundsbron, om de autoværn
> >der er opsat der, virkelig kan holde f.eks. et vogntog oppe, eller er
> >der dømt vandgang?
>
> Storebælt:
> Autoværnene på motorvejsstrækningen over Sprogø er en standardtype,
> hvorimod der på broerne er gjort en ekstra indsats for at forbedre
> sikkerhedsforholdene for trafikanterne.
>
> De yderste autoværn på broerne hører således til de højeste og
> stærkeste i Europa.
>
> Ifølge de gældende danske retningslinier skal de yderste autoværn på
> danske broer være mindste 120 cm høje - som det for eksempel er
> tilfældet på Lillebæltsbroerne, Farøbroen og broen over Vejle Fjord.
> Autoværnene skal endvidere have en modstandsevne på 100 KN - svarende
> til en påvirkning på 10 tons vinkelret på autoværnene.
>
> På Storebælt er Vestbroens autoværn udformet som på de øvrige større
> broanlæg, hvorimod Østbroens autoværn er øget til 130 cm i højden og
> med en modstandsevne på 150 KN, svarende til 15 tons. Det vil sige, at
> disse autoværn kan modstå en kollision med en kraft, der er en halv
> gang større end de autoværn, der er monteret på andre, nyere broer i
> Danmark.
>
> Erfaringer baseret på mere end 20 års uheldsstatistik viser, at
> påkørsler af autoværn ofte sker, når vejbanen er glat, eller når det
> blæser kraftigt. For at forebygge uheld af denne type overvåger A/S
> Storebælt nøje disse forhold, så trafikanterne kan advares, inden de
> kører op på broen.
>
> Det er desuden værd at fremhæve, at det ud fra et sikkerhedsmæsssigt
> synspunkt ikke er hensigtsmæssigt at gøre broautoværnene for stærke,
> idet de da opnår en så stor stivhed, at de kan forårsage større skade
> på almindelige personbiler - ligesom de ekstra stærke autoværn kan
> medføre, at bilerne bliver kastet tilbage på kørebanen med fare for
> andre uheld og større personskader.
>
> Sammen med en hurtig og effektiv glatførebekæmpelse gør det
> vejforbindelsen over Storebælt sikker at færdes på året rundt.
>
>
> /Mogens
> Alfa Romeo af de størsteste :)

Så må vi jo tro det er godt nok (= nogenlunde)
Jeg har nu altid følt at det virkede noget spinkelt, men jeg kører jo også i
en temmelig robust karat.

--
hilzen
hanzen

SAAB, bare en af de små :))



Mogens... (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 08-02-04 18:28

On Sun, 8 Feb 2004 18:19:49 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>Så må vi jo tro det er godt nok (= nogenlunde)

Jeg har jo været blandet lidt ind i dét byggeri og kan sige, at INTET
er dimensioneret spinkelt på den bro. Husk færgen, der gned sig
kraftigt op af den - ingen panik af dén grund


/Mogens

Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 19:38


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:tbsc20dalbehu12dt6istvnt5c51im7ja9@4ax.com...
> On Sun, 8 Feb 2004 18:19:49 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
> wrote:
>
> >Så må vi jo tro det er godt nok (= nogenlunde)
>
> Jeg har jo været blandet lidt ind i dét byggeri og kan sige, at INTET
> er dimensioneret spinkelt på den bro. Husk færgen, der gned sig
> kraftigt op af den - ingen panik af dén grund
>
>
> /Mogens

Indstøbt i beton
Hvordan var det nu med den beton. Havde man ikke foreskrevet noget der
aldrig havde været lavet før?

Nå ja færgen: Hvilket autoværn var det nu lige den gned sig op af?
Det var vel ikke østbroen inde på lavt vand, en hel betonkonstruktion.
Der er vel ikke problemer med de galvaniserede tråde der holder hængebroen,
nå ja det er nok en and, og den kan jo svømme.
Hvis du møder Vincentsen, kan du jo hilse.

Hvad med Siemens Arena. Har du også haft en finger med i spillet der.
--
Møller






Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 19:42


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:tbsc20dalbehu12dt6istvnt5c51im7ja9@4ax.com...
> On Sun, 8 Feb 2004 18:19:49 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
> wrote:
>
> >Så må vi jo tro det er godt nok (= nogenlunde)
>
> Jeg har jo været blandet lidt ind i dét byggeri og kan sige, at INTET
> er dimensioneret spinkelt på den bro. Husk færgen, der gned sig
> kraftigt op af den - ingen panik af dén grund
>
>
> /Mogens

Indstøbt i beton
Hvordan var det nu med den beton. Havde man ikke foreskrevet noget der
aldrig havde været lavet før?

Nå ja færgen: Hvilket autoværn var det nu lige den gned sig op af?
Det var vel ikke østbroen inde på lavt vand, en hel betonkonstruktion.
Der er vel ikke problemer med de galvaniserede tråde der holder hængebroen,
nå ja det er nok en and, og den kan jo svømme.
Hvis du møder Vincentsen, kan du jo hilse.

Hvad med Siemens Arena. Har du også haft en finger med i spillet der.
Den var vist også gennemregnet, men det var måske af vand.

Og Øresundsbroen: Hvorfor skal alle svingningsdæmpe skiftes ud?
Man havde jo alle de gode erfaringer med fra Storebælt.

Møller







Mogens... (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 08-02-04 21:04

On Sun, 8 Feb 2004 19:42:02 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

<clip af en hel masse gylle>
>Man havde jo alle de gode erfaringer med fra Storebælt.

Prøv at trække vejret ind imellem og gennemlæs din posting inden
afsendelse. Det ville hjælpe dig lidt - tror jeg :)


/Mogens

Møller (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 09-02-04 14:45


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:de5d209tvvhhj3eu8en2oq91772snc9o7r@4ax.com...
> On Sun, 8 Feb 2004 19:42:02 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:
>
> <clip af en hel masse gylle>
> >Man havde jo alle de gode erfaringer med fra Storebælt.

> /Mogens

Gylle er det lig med det du ikke forstår eller helst vil være fri for?
--
Møller



Mogens... (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 09-02-04 19:50

On Mon, 9 Feb 2004 14:44:30 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

>Gylle er det lig med det du ikke forstår eller helst vil være fri for?

Du hiver "35" postulater på bordet, hvilket ikke virker befordrende
for helhedsindtrykket, IMO. Det er okay, at du har en erfaring, som
indebærer, at du føler dig i stand til at dadle i dét omfang, du gør.
Men jeg synes liiige, du burde klappe hesten, når du ikke underbygger
postulaterne bedre, end du gør

Mere var der ikke i dét, Møller


/Mogens

Møller (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 09-02-04 21:53


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:0elf20tpvtv7gqg039vvnqbvtrrkq0ac9n@4ax.com...
> On Mon, 9 Feb 2004 14:44:30 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:
>
> >Gylle er det lig med det du ikke forstår eller helst vil være fri for?

>
> Du hiver "35" postulater på bordet, hvilket ikke virker befordrende
> for helhedsindtrykket, IMO. Det er okay, at du har en erfaring, som
> indebærer, at du føler dig i stand til at dadle i dét omfang, du gør.
> Men jeg synes liiige, du burde klappe hesten, når du ikke underbygger
> postulaterne bedre, end du gør
>
> Mere var der ikke i dét, Møller

Det må så være det, men ikke for at få det sidste ord, men du ved jeg tager
aldrig fejl, den eneste gang jeg troede at jeg havde gjort det var det en
fejl. Catch 22.

Så lige en "lille" efterskrift:


"Møller" <eam@son.dk> wrote in message
news:40268311$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
> news:tbsc20dalbehu12dt6istvnt5c51im7ja9@4ax.com...
> > On Sun, 8 Feb 2004 18:19:49 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
> > wrote:
> >
> > >Så må vi jo tro det er godt nok (= nogenlunde)
> >
> > Jeg har jo været blandet lidt ind i dét byggeri og kan sige, at INTET
> > er dimensioneret spinkelt på den bro. Husk færgen, der gned sig
> > kraftigt op af den - ingen panik af dén grund
> >
> >
> > /Mogens
>
> Indstøbt i beton

"Mogens har været blandet ind i byggeriet" ingen postulat !


> Hvordan var det nu med den beton. Havde man ikke foreskrevet noget der
> aldrig havde været lavet før?

Fakta:

Citat:
Revner i Storebæltsbroen

Great Belt Contractors har påtaget sig skylden for miseren, og konsortiets
forsikringsselskab betaler for de nødvendige reparationer. Revnerne får
ingen indflydelse på den samlede plan for, hvornår broen er færdig,
forsikrer teknisk chef hos A/S Storebælt Leif Vincentsen.

- Det har taget nogen tid at få undersøgt præcist, hvordan revnerne var
opstået. Derfor er det først nu, at skaderne bliver udbedret, selv om de
opstod under udstøbningen af ankerblokkene. Skaderne er heldigvis ikke
særlig omfattende, og udgør ikke nogen risiko for fremtiden, siger Leif
Vincentsen, der også understreger, at der ikke er fundet tilsvarende skader
andre steder på broen."

Så vidt jeg husker, så kunne leverandøren ikke leve op til kravene så de
blev slækket, med efterfølgende udbedring af overfladen for at forhindre
intreængning af saltvand.

>
> Nå ja færgen: Hvilket autoværn var det nu lige den gned sig op af?
> Det var vel ikke østbroen inde på lavt vand, en hel betonkonstruktion.
Korrektion: det var selvfølgelig Vestbroens betonkonstruktion den gned sig
op af :

Citat
"1993 da M/F Romsø havde påsejlet Vestbroen ud for Knudshoved"


Fakta:
Citat:

"Onsdag, 16/05/2001 10:55
Lige efter klokken 8 i morges var Storebæltsbroen tæt på at blive påsejlet
af et fragtskib på 27.000 tons dødvægt. Slagelse politi lukkede broen for al
trafik i ti minutter, mens man forsøgte at få kontakt med skibet, der havde
kurs direkte mod en af Østbroens ankerblokke ved Sprogø.

Jørgen Brandt, chef for overvågningscenteret på Storebælt, beskriver
situationen som farlig.

Mest kritisk er to brostrækninger på Østbroen over tilslutningsfagene til
ankerblokkene (á 1-2 kilometer). Hvis et skib er på vej derind - hvor der
ingen kunstige øer er - skal alarmen gives fire minutter før påsejling - for
at brostykket kan nå at blive ryddet.
På Vestbroen er varslingstiden ikke så kritisk, idet man der i god tid kan
se, hvis et skib er på gale veje.
Storebæltsbroen er dimensioneret, så de store pyloner kan klare en
påsejling, men den sikkerhed gælder ikke for de almindelige bropiller,
oplyser Jørgen Brandt."


> Der er vel ikke problemer med de galvaniserede tråde der holder
hængebroen,
> nå ja det er nok en and, og den kan jo svømme.



>
> Hvad med Siemens Arena. Har du også haft en finger med i spillet der.
> Den var vist også gennemregnet, men det var måske af vand.

Fakta:
Citat:

"Kollapset tag havde stribevis af alvorlige fejl
Taget over Siemens Arena i Ballerup som kollapsede 3. januar 2003, havde
ikke blot en enkelt, men en hel stribe af alvorlige fejl indbygget.
Efter at have gennemgået syns- og skønsrapporten om kollapsen er By og Byg
bekymret over at så mange fejl af så alvorlig en karakter kunne passere
uantastet forbi alle de parter som i sin tid var involveret i opførelsen af
arenaen.
Taget over Siemens Arena var båret af lange, slanke og buede spær i limtræ.
Det var en beregningsfejl i kombination med manglende analyse af tværsnittet
i spærfoden som udløste kollapsen. Men derudover var der flere andre
alvorlige fejl, bl.a. stabilitetsanalysen af den øverste bue i
konstruktionen, brandanalysen samt konstruktionsdetaljer ved
hjørnesamlingerne."


>
> Og Øresundsbroen: Hvorfor skal alle svingningsdæmpe skiftes ud?
> Man havde jo alle de gode erfaringer med fra Storebælt.

Fakta:

Citat:
"Svingningsdæmpere til kabler på Øresundsbron skal udskiftes
Højre kørebane på Øresundsbrons højbro lukkes og der bliver fartbegrænsning
på 70 km/t på det venstre, åbne spor, når et kabelarbejde starter mandag den
2. februar.
Restriktionerne forventes at vare i hele uge 6.
Årsagen til udskiftningsarbejdet er, at kablerne på Øresundsbron ikke tåler
det barske nordiske klima og derfor skal skiftes ud. Indtil den endelige
langsigtede løsning, som afprøves nu, er fundet, skal der monteres spændbånd
mellem kablerne og brodækket for at modvirke, at kablerne kommer i
svingninger."


Hvor var resten af de uunderbyggede "35" postulater Mogens, de er måske
blevet sparket væk af hesten der skal klappes. )


--
Møller




Mogens... (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 09-02-04 21:58

On Mon, 9 Feb 2004 21:52:58 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

>Hvor var resten af de uunderbyggede "35" postulater Mogens?

De forsvandt i alt gyllet
<flygter.ud.af.stuen.med.armene.over.hovedet> -> LOL


/Mogens

Møller (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 10-02-04 16:35


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:svsf20pcglt1o08jkpucmsel9snerpc3ic@4ax.com...
> On Mon, 9 Feb 2004 21:52:58 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:
>
> >Hvor var resten af de uunderbyggede "35" postulater Mogens?
>
> De forsvandt i alt gyllet
> <flygter.ud.af.stuen.med.armene.over.hovedet> -> LOL
>

Det kan også lugte ad helvede til.
--
Møller



Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 21:46


"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:tbsc20dalbehu12dt6istvnt5c51im7ja9@4ax.com...
> On Sun, 8 Feb 2004 18:19:49 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>

Klip

>INTET er dimensioneret spinkelt på den bro.
> /Mogens

Det er vel derfor at der er konstant radarovervågning af sejlrenden,
Har afvisningsfartøjer liggende klar hvis et lille containerskib skulle
komme for tæt på,
Samt at man har lavet grundstødningsbanker nord og syd for pylonerne.
eller der er fare for, at skibet er så højt, at det kan rive selve
hængebroen ned, hvordan var det nu med det store finske nybygning, skulle
man ikke sejle igennem ved lavvande samt vente med noget af overbygningen
til man var kommet igennem Storebælt

Med hensyn til rækværk og autoværn, tror jeg at et lastbilstog sagtens kan
rive det op, og så er der hul for de efterfølgende, men det gør det hele jo
lidt mere spændende.

--
Møller



Folmer Rasmussen (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 08-02-04 21:22

On Sun, 08 Feb 2004 17:22:39 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Sun, 08 Feb 2004 17:14:03 +0100, Folmer Rasmussen
><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

SNIP

En masse kloge ord om autoværn på broer.

15 tons synes jo ikke af meget, når vogntogsvægten i dag ligger på 48
tons.

Jeg synes heller ikke du nævnte noget om farten? Det er vel ikke
ligegyldigt om man kører 40 eller 80 km/t.? Eller hvad?

Venlig hilsen
Folmer


Brian Axelgaard (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 08-02-04 21:33

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ld6d20tlgke2goii0nhi6tv1fsao0l9fou@4ax.com...
> En masse kloge ord om autoværn på broer.
>
> 15 tons synes jo ikke af meget, når vogntogsvægten i dag ligger på 48
> tons.
>
> Jeg synes heller ikke du nævnte noget om farten? Det er vel ikke
> ligegyldigt om man kører 40 eller 80 km/t.? Eller hvad?

Det er 15tons tryk vinkelret ind på autoværnet. Et vogntog vil jo nærmere
"snitte" eller "skøjte" langs autoværnet, og trykket på autoværnet vil været
en del mindre. En direkte udregning af det kan jeg desværre ikke lige hjælpe
dig med - måske i dk.videnskab.


Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 18:13


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:4qnc20t3ac7c8kq8me6m8i3ehaa94a9t9m@4ax.com...
> Jeg har spekuleret lidt på, specielt på Øresundsbron, om de autoværn
> der er opsat der, virkelig kan holde f.eks. et vogntog oppe, eller er
> der dømt vandgang?
>
> Der er godt nok langt ned til vandoverfladen. )
>
> Hvordan vil det forholde sig hvis der bliver åbnet for 25,25 meter
> vogntog og en bruttovægt på 60 tons, i.f.t. i dag hvor øvre grænse er
> 48 tons?
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Er du vandskræk.
Først vil du smide Tom i Havne, og så er du selv bange for at gå i vandet,

Kan du ikke huske det vogntog der kørte gennem autoværnet på SvinesundBboen:
Anhængeren blev hængende i autoværnet, forvognen hang i trækkrogen!
Jeg kan ikke huske om chaufføren blev hejst op eller han selv kravlede. men
op kom han.
Og der er langt ned på den gamle Svinesundbro!!
Det skulle være muligt at finde billeder af det.

Der holdt rækværket ikke.
--
Møller



Folmer Rasmussen (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 08-02-04 21:18

On Sun, 8 Feb 2004 18:12:30 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
>news:4qnc20t3ac7c8kq8me6m8i3ehaa94a9t9m@4ax.com...

>
>Er du vandskræk.

>--

Jeg har en fornemmelse af at det er fatalt med den faldhøjde, så lidt
bekymret er jeg da.

>--

>Først vil du smide Tom i Havne, og så er du selv bange for at gå i vandet,
>
>Kan du ikke huske det vogntog der kørte gennem autoværnet på SvinesundBboen:
>Anhængeren blev hængende i autoværnet, forvognen hang i trækkrogen!
>Jeg kan ikke huske om chaufføren blev hejst op eller han selv kravlede. men
>op kom han.
>Og der er langt ned på den gamle Svinesundbro!!
>Det skulle være muligt at finde billeder af det.
>
>Der holdt rækværket ikke.

>--

Det var nu ikke Svinesundbroen, men en af broerne nede ved øerne Tjörn
og Orust.

Så vidt jeg husker blev han hentet op.

Jeg kunne iøvrigt forestille mig at han har forholdt sig stille under
opholdet i førerhuset.

Det var også oppe på de kanter at der forsvandt et brofag eller to
efter en påsejling. Det skete sent på natten, og der var adskillige
biler der smuttede i før der blev spærret effektivt af. Var det ikke
8-9 stk. der røg i

Venlig hilsen
Folmer

Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 21:35


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:1v5d20570dinij7o5bkadimcdhgp4c1epq@4ax.com...
> On Sun, 8 Feb 2004 18:12:30 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:
>
> >
> >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> >news:4qnc20t3ac7c8kq8me6m8i3ehaa94a9t9m@4ax.com...
KLIP>
> Det var nu ikke Svinesundbroen, men en af broerne nede ved øerne Tjörn
> og Orust.
>
> Så vidt jeg husker blev han hentet op.
>
> Jeg kunne iøvrigt forestille mig at han har forholdt sig stille under
> opholdet i førerhuset.
>
> Det var også oppe på de kanter at der forsvandt et brofag eller to
> efter en påsejling. Det skete sent på natten, og der var adskillige
> biler der smuttede i før der blev spærret effektivt af. Var det ikke
> 8-9 stk. der røg i

Jo det var ret ulykkeligt.
Jeg kan ikke huske, hvad der var galt med skibet, rorskade, dårlig
sømandskab eller lignende.
Men broen var af spændbuetypen, og skibet fjernede understøtningen i den ene
side, så vejbanen forsvandt som beskrevet .-(

Men de skibe har det altså med at gøre livet svært for os andre. For nogle
år siden kom en bornholmsfærge ind i Københavns havn med fyret fra Falsterbo
på fordækket
Det var i hvert fald fra den sydlige del af Øresund.
Det næste bliver vel, at en undervandsbåd sejler på en tunnel, selvom de
enten er borede eller nedspulede.
--
Møller




jan@stevns.net (08-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-02-04 21:39

"Møller" <eam@son.dk> skrev :

>Det næste bliver vel, at en undervandsbåd sejler på en tunnel, selvom de
>enten er borede eller nedspulede.

Så er de vel også "under vandet" ?
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Møller (08-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 08-02-04 22:10


<jan@stevns.net> wrote in message
news:ph7d20hsiq17g5e5nug8sliu6n53l2fbta@dtext.news.tele.dk...
> "Møller" <eam@son.dk> skrev :
>
> >Det næste bliver vel, at en undervandsbåd sejler på en tunnel, selvom de
> >enten er borede eller nedspulede.
>
> Så er de vel også "under vandet" ?

Jo det må de vel være

Så kan man gå under "åen" efter vand )
--
Møller







Uni Bull (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 09-02-04 15:36

Møller wrote:
> Det næste bliver vel, at en undervandsbåd sejler på en tunnel, selvom
> de enten er borede eller nedspulede.

Hvis vi snakker Øresund, så er der konstrueret en sikkerhedsbarriere nord
for tunnellen som skibe der stikker for dybt (eller om du vil en
undervandsbåd ) vil grundstøde på.
Sydfra er Drogden gravede rende lægere end tunnellen...
--
Uni Bull
Søopmåler



Møller (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 09-02-04 16:55


"Uni Bull" <wtyxpzqiw@hotmail.com> wrote in message
news:c085rs$13icl4$1@ID-207183.news.uni-berlin.de...
> Møller wrote:
> > Det næste bliver vel, at en undervandsbåd sejler på en tunnel, selvom
> > de enten er borede eller nedspulede.
>
> Hvis vi snakker Øresund, så er der konstrueret en sikkerhedsbarriere nord
> for tunnellen som skibe der stikker for dybt (eller om du vil en
> undervandsbåd ) vil grundstøde på.

Ifølge Jan skulle en "undervandsbåd" jo bevæge sig "under vand", så her
ligge der måske et problem )

> Sydfra er Drogden gravede rende lægere end tunnellen...

Der er vel den lille 8 m rende fra Drogden til lige nord for lufthavnen )

> --
> Uni Bull
> Søopmåler


--
Møller
Søsportsmand





Brizz (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 09-02-04 13:12

> Jeg har en fornemmelse af at det er fatalt med den faldhøjde, så lidt
> bekymret er jeg da.

Der er da airbags i den moderne lastbil. så der er da ikke noget at frygte


Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk
....nu med ski til salg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste