"Stramme" for- og agterstag - hjælp!!
Fra : Thomas Degel

Dato : 23-04-01 12:08

Hej

Jeg har netop søsat min "nye" båd som vi købte sidste år. Da jeg ville sætte
stagene på plads er jeg løbet ind i et problem, idet de er for korte. De var
meget svære at få af sidste efterår, og jeg var godt klar over jeg ville
løbe ind i problemer, men alligevel...

Jeg har fået sat forstaget på ved at føre spilerfaldet ned til stævnen,
fæstne det og så sætte et spil på og dermed bøje masten lidt for over. Jeg
prøvede det samme med agterstaget, men manglede den sidste halve centimeter.
Jeg strammede så meget at jeg blev helt nervøs for om det nu kunne klare
det, så jeg gav op.

Er dette et almindeligt problem? Hvad gør i andre? Hvad kan jeg gøre?

Svar venligst også via e-mail. Tak.

Thomas Degel
thomas_degel@hotmail.com

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-04-01 14:07

Hvis du har flere huller til fæstning af forstaget i stævnen skal du vælge
det bagerste, da du så gør siden på trekanten kortere. Du kan også montere
en vantskrueforlænger (et lille eksta led til 50kr). Ellers lyder det da
lidt mærkeligt. Er du sikker på det er den rigtige mast du fik ud af skuret.
Hilsen
Steffen
http://sskov.homepage.dk
Lidt om en Ohlson 22 og det at sejle

Fra : Jens Juul

Dato : 23-04-01 14:48

> [...]
>var
>meget svære at få af sidste efterår, og jeg var godt klar over jeg ville

Nu spørger jeg dumt - men du er helt sikker på at du har skruet
vantskruerne HELT ud ?? Når jeg spørger er det fordi du siger det var
svært at få masten af i efteråret - skruede du ud på vantskruerne der ??
At wiren skulle være kortere nu er teoretisk meget muligt idet de ikke har
været strukket ud hele vinteren.

Mvh Jens

Fra : Johnny

Dato : 24-04-01 05:34

Hejsa
Sæt nogle togles på.
mvh Johnny

Fra : Thomas Degel

Dato : 30-04-01 09:23

Hej igen

En lille opdatering: Vi pillede masten af igen og prøvede så igen, og det
viste sig at den ikke sad på plads sidste gang. Har nu taget et billede af
korrekt fæstning i bunden, således at jeg kan sammenligne næste år.

I øvrigt tak for de gode forslag.

Thomas

Thomas Degel <thomas_degel@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V1UE6.70$677.5090@news.get2net.dk...