Forkromning på aluminium
Fra : Steen

Dato : 07-02-04 10:50

Hej
Jeg vil gerne vide, om der er nogen her, der ved hvor, evt. i udlandet, man
kan få forkromet på aluminium ? ( Motorskjolde og dæksler, der nu er
forkromet, men kromet "synger" på sidste vers !! )
Mvh og på forhånd tak
Steen.

Fra : Hekto

Dato : 07-02-04 13:12

Steen wrote in news:4024b4c7$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> udlandet, man kan få forkromet på aluminium ? ( Motorskjolde og
> dæksler, der nu er forkromet, men kromet "synger" på sidste vers

Har du forhørt dig på den/de lokale anstalter?

Denn gamle krom skal trækkes af, og ny lægges på. Det skulle de kunne
gøre, selv om det er aluminium.
Det kan dog være at de ikke er så meget for det, da aluminiumen
sikkert ikke kan tage samme strømstyrke som jern/stål. Det vil derfor
tage længere tid.

Krom på alu holder sjældent så længe. Har du overvejet at få den
trukket af (kromen!) og så bare polére?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen

Dato : 07-02-04 14:48

Tak for svarene.
Jeg har forhørt mig hos en del herhjemme, men jeg har fået det svar, at det
skal gøres i Tyskland. Bare ikke hvor, vil først have opklaret om det kan
lade sig gøre herhjemme.
Nu har det krom, der siddder på, siddet siden 1988, men er få steder begyndt
at boble op...
Jeg har overvejet, at få det blankpoleret, men syntes det ville være synd,
da cyklen netop er "født" med krom og jeg vil meget gerne holde den i
orginal stand.
Min påstand er, at hvis det kan sidde ( knap ) 16 år, så må og kan det lade
sig gøre.
Mvh
Steen.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-04 13:05

Hej Steen,

> [...]
> kan få forkromet på aluminium ? ( Motorskjolde og dæksler, der nu er
> forkromet, men kromet "synger" på sidste vers !! )

Det kræver vistnok en specialtilladelse hos firmaet desuden skulle processen
være ret besværlig (=dyrt for dig?).
En forkroming på aluminium er sjældent at foretrække, eftersom aluminium er
et relativt blødt materiale, mens kromoverfladen er hård. Dette kan evt.
betyde, at forkromningen kan blive uholdbar og skaller af i flager (hvilket
nok ikke ser specielt flot
ud).
En anden mulighed er jo at holde aluminiumet blankt med knofedt, eller
søge efter nye forkromede ikke-aluminiumsdele til den?

Hilsen
Lars

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-02-04 19:28

"Steen" <swa@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan få forkromet på aluminium ? ( Motorskjolde og dæksler, der nu er
> forkromet, men kromet "synger" på sidste vers !! )

Jeg har for 12 år siden fået forcromet et motorskjold i aluminium hos
Aalborg Chrom, Hjortevej i Aalborg. Ved ikke om de eksisterer mere og kender
heller ikke den helt nøjagtige adr.

/Caspersen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-02-04 19:32

> Jeg har for 12 år siden fået forcromet et motorskjold i aluminium hos
> Aalborg Chrom, Hjortevej i Aalborg. Ved ikke om de eksisterer mere og
> kender heller ikke den helt nøjagtige adr.

jf. Krak, så er adressen:

Aalborg Chrom ApS
Hjortevej 13
9200 Aalborg SV
Tlf: 98180577
Fax: 98180017

Hilsen
Lars

Fra : Steen

Dato : 09-02-04 00:13

Jeg takker mange gange og vil ringe dertil i morgen !
Skriver igen om resultatet :0)
Mvh
Steen.

Fra : Mikael Majgaard

Dato : 04-03-04 21:32

Hej fik lavet noget deroppe sidste vinter, det var faktisk forbløffende
billig.

Mike CBR 600 f

Fra : Press Esc

Dato : 04-03-04 21:41