Hvor store fælge kan jeg presse på min C3?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 00:44

Jeg har netop bestilt min C3 i dag, men skal desværre vente ca. 8 uger før
jeg får den.
I mellemtiden kan jeg jo så gå og spare lidt sammen til fælge - lidt gejl
skal der jo på den.
Spørgsmålet er så bare, hvor store fælge jeg kan proppe på. Jeg erindrer at
have set nogle sider hvor man kan vælge bilmærke og model, og så få en liste
over matchende fælge, men jeg kan sgu'ette lige finde dem.
Nogle forslag? Både til sider med fælge, og specifikke fælge, der vil tage
sig godt ud på sådan én.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 02:58

> Nogle forslag? Både til sider med fælge, og specifikke fælge, der vil tage
> sig godt ud på sådan én.
>
> /Kasper Hansen

Ved ikke om det lige er den side du tænker på, men du kan da prøve den.
http://www.hjulcentret.dk/Default.asp?mainpage=01.asp&segmenttype=P

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 07-02-04 08:09

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over matchende fælge, men jeg kan sgu'ette lige finde dem.
> Nogle forslag? Både til sider med fælge, og specifikke fælge, der vil tage

17" kan ihvertfald godt være der. Jeg tror der er plads til nogen 205'ere.

-M

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-02-04 10:16

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Jeg har netop bestilt min C3 i dag, men skal desværre vente ca. 8
> uger før jeg får den.
> I mellemtiden kan jeg jo så gå og spare lidt sammen til fælge - lidt
> gejl skal der jo på den.

Hej Kasper.

Sjov bil, har selv en som lånebil lige i øjeblikket
I følge
http://www.bildillen.dk/default.asp?mode=faelgguide2&fmode=search4&bilmaerke
ID=4&bilmodelID=28&daekType=sommer&soegning=normal&faelgestoerrelse=17

Kan der sidde 7x17" på den med dæk a´størrelsen 215/40-17 eller 205/40-17
det kommer an på hvilken dækstørrelse den er født med.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 07-02-04 10:41

Kasper Hansen [8270] wrote:
> [...]
> lige finde dem.
> Nogle forslag? Både til sider med fælge, og specifikke fælge, der vil

18" er maks. (4x108 - 18")

Kig evt. lidt på http://bigwheels.dk/

Men svaret er nemt, OZ Superturismo er klart de fedeste til C3'en!

\MK

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 11:24

Tak for svarene.
Nu har jeg lidt at kigge på, mens jeg venter.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 14:47

On Sat, 7 Feb 2004 11:24:02 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Nu har jeg lidt at kigge på, mens jeg venter.

Hvor lang er leveringstiden på sådan een, da...?
(sikkert en 1.4 HDI)

/Mogens

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 07-02-04 15:02

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor lang er leveringstiden på sådan een, da...?
> (sikkert en 1.4 HDI)

Et skud i tågen :)

"Jeg har netop bestilt min C3 i dag, men skal desværre vente ca. 8 uger før
jeg får den."

-M ;)

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 15:33

On Sat, 7 Feb 2004 15:01:37 +0100, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

>"Jeg har netop bestilt min C3 i dag, men skal desværre vente ca. 8 uger før
>jeg får den."

Tja'

/Mogens

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 07-02-04 15:36

> Tja'

Jeg kan ikke svare for motorvarianten, men er ret sikker på leveringstiden
på den ønskede :)

-M

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 15:48

On Sat, 7 Feb 2004 15:36:27 +0100, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

>Jeg kan ikke svare for motorvarianten, men er ret sikker på leveringstiden
>på den ønskede :)

Jeg tror, du har ret :)

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 17:27

> Jeg tror, du har ret :)

Det er fordi det er den netop ankomne model med *både* HDi motor og
SensoDrive gear... Derudover har den så samtidig fået ESP og skivebremser
hele vejen rundt. Men historien er vist at de ikke regner med at sælge skide
mange af dem i DK, og derfor ikke vil sende dem til det danske Citroen lager
før der er skrevet slutseddel :(

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 17:47

On Sat, 7 Feb 2004 17:26:31 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Det er fordi det er den netop ankomne model med *både* HDi motor og
>SensoDrive gear...

Altså Lupo 3L gear?
www.holsted-broerup.dk/imageHB/BogBelement/biltest_12.pdf

Forhåbentligt har du prøvet en tilsvarende bil med samme motor, inden
du bestilte?

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 18:27

> Altså Lupo 3L gear?
> www.holsted-broerup.dk/imageHB/BogBelement/biltest_12.pdf

Næsten. Det er ligesom alt det der TipTronic halløj.

> Forhåbentligt har du prøvet en tilsvarende bil med samme motor, inden
> du bestilte?

Jeg ved godt at det lyder dumt, men faktisk ikke.
Jeg har prøvet den i diesel, men med alm. gear. Jeg ved godt at det ikke
bliver nogen racer, men en chip burde kunne udligne hastighedsforskellen
mellem alm. gearkasse og så SensoDrive. Hvis ikke, går det nok alligevel.
Desuden er der lige kommet ny software til gearkassen, og den skulle, efter
hvad jeg kan læse rundt omkring, være dramatisk forbedret.

Jeg leaser jo bilen, så alt hvad der hedder service, reparationer og
gensalgspris skal jeg ikke bekymre mig om. Derimod er diesel økonomien ret
vigtig for mig, da jeg kører ca. 40.000 km om året.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 19:06

On Sat, 7 Feb 2004 18:26:36 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

> Det er ligesom alt det der TipTronic halløj.

Næppe - en tiptronic har ikke den koblingslignende oplevelse, som man
har i Lupo/C3 sensodrive. Tip'en er uden trin på dén måde.

>Jeg ved godt at det lyder dumt, men faktisk ikke.

Ups.

>Jeg har prøvet den i diesel, men med alm. gear. Jeg ved godt at det ikke
>bliver nogen racer, men en chip burde kunne udligne hastighedsforskellen
>mellem alm. gearkasse og så SensoDrive.

Det er ikke sikkert, at senso'en ka' li de "mange" Nm

>Jeg leaser jo bilen, så alt hvad der hedder service, reparationer og
>gensalgspris skal jeg ikke bekymre mig om.

Leasing og chip går næppe hånd i hånd...

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 19:18

> Næppe - en tiptronic har ikke den koblingslignende oplevelse, som man
> har i Lupo/C3 sensodrive. Tip'en er uden trin på dén måde.

Jammen, har en Lupo også manuelt gearskifte? Det jeg mente med at det var
magen til TipTronic, var at der både var automatisk og manuelt gear i den.

> Det er ikke sikkert, at senso'en ka' li de "mange" Nm

Mon ikke Citroen har afstemt gearkassen efter dét? Modellen er i hvert fald
først lige kommet på markedet, så det tyder da på at de har arbejdet på det
i nogen tid. Desuden læste jeg en anmeldelse af kombinationen det i en avis,
og den var meget positiv.

> Leasing og chip går næppe hånd i hånd...

Nej, det skal nok passe. Har ikke fået kontrakten endnu, så jeg ved det
ikke. Men mon ikke det kan lade sig gøre at smide en boks i istedet så? Der
findes vel næppe en godkendt chip til C3, eller?

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 19:59

On Sat, 7 Feb 2004 19:17:57 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Jammen, har en Lupo også manuelt gearskifte?

En Lupo kan styres manuelt sekventielt.
Den kna også køre i automaticmode, som er manuelt med automatisk
kobling.

>Det jeg mente med at det var magen til TipTronic, var at der både
>var automatisk og manuelt gear i den.

Tiptronic er jo manuel styring af gearkasse vha. knapper ved rattet.
Men den kan også selv (automatic). Sådan kører Alfa's i alt fald...

>Mon ikke Citroen har afstemt gearkassen efter dét?

VW har ikke.
Derfor sætter man 6 trin i de kraftigste udgaver (også 115 hk), fordi
Nm er hård ved den!

>Men mon ikke det kan lade sig gøre at smide en boks i istedet så?

Tuning er tuning - chip eller boks. I alle tilfælde tilfører du
kræfter og moment, hvor sidstnævnte ødelægger gearkassen, hvis den er
for svag. Jeg ville ikke chippe, hvis jeg var dig, men afvente andre
gøre det og se resultatet.

Du skal leve af bilen, hvorfor den ikke bør holde på værksted for at
få udbedret skader, der kunne være undgået. Garanti'en går jo også
fløjten...

>Der findes vel næppe en godkendt chip til C3, eller?

Jow, jow - der er der. Jeg har tidligere angivet adresser i DK på dét.

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-02-04 02:03

> [...]
> Tiptronic er jo manuel styring af gearkasse vha. knapper ved rattet.
> Men den kan også selv (automatic). Sådan kører Alfa's i alt fald...

Nu forstår jeg ikke helt. Altså, C3'en har automatisk kobling altid. Man kan
så vælge at sætte den i manuel mode, hvor man skifter gear vha. "knapper"
bag rattet, eller ved at skubbe gearstangen frem eller tilbage. Derudover er
der en knap der hedder "Auto". Her skifter den selv gear op og ned, lige som
automatgear. Teknikken er muligvis ikke den samme, men umiddelbart kan jeg
altså ikke se hvad forskellen er på SensoDrive og TipTronic. Er det mig der
er helt på vildspor, eller?

> [...]
> kræfter og moment, hvor sidstnævnte ødelægger gearkassen, hvis den er
> for svag. Jeg ville ikke chippe, hvis jeg var dig, men afvente andre

Nej, det er så noget andet. Men vi er enige om at en boks, eller en chip der
er godkendt, ikke burde være noget problem i forhold til leasing aftalen,
ikke?

> Du skal leve af bilen, hvorfor den ikke bør holde på værksted for at
> få udbedret skader, der kunne være undgået. Garanti'en går jo også
> fløjten...

Ryger garantien, hvis chippen er godkendt af Citroen? Jeg er godt klar over
at det ikke er sjovt hvis bilen ikke kan tåle den ekstra power, men såfremt
den nu kan, ville det jo være rart.

> Jow, jow - der er der. Jeg har tidligere angivet adresser i DK på dét.

Dem vil jeg da lige kigge google groups igennem for...

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 08:02

On Sun, 8 Feb 2004 02:02:47 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Er det mig der er helt på vildspor, eller?

Næh, vi er enige. Du er bare langt bedre til at forklare

> Men vi er enige om at en boks, eller en chip der er godkendt,
> ikke burde være noget problem i forhold til leasing aftalen,
> ikke?

Hvis serviceaftalen, der er en del af leasingaftalen, er indgået med
Citroën, går chiptuning ikke, medmindre de - som Mercedes gør -
bifalder denne tuning. Jeg mener ikke at ha' hørt, at Citroën vil
levere chip/box til deres biler...

>Ryger garantien, hvis chippen er godkendt af Citroen?

Nope - så er det ok. Men vil de det?

>Jeg er godt klar over at det ikke er sjovt hvis bilen ikke kan tåle
>den ekstra power, men såfremt den nu kan, ville det jo være rart.

Det er ikke mange tråde siden, der har været nævnt noget med VAG's
svagheder på dét punkt.

>Dem vil jeg da lige kigge google groups igennem for...
>Er det fgamotorsport.dk du tænker på? Jeg kan nemlig ikke umiddelbart se på
>deres hjemmeside, om deres chips/bokse er godkendt?

Jeg kan næppe tro, at Landberg og andre leverandører har an aftale med
importørerne. Det var Landberg, jeg tænkte på - han vil jo låne en
boks ud, så man kan prøve det. Men pas nu på:
1) I nogle biler lagres informationer om bilens drift!
(du mister derfor garanti'en)
2) Chiptuning er stærkt vanedannende!

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-02-04 11:25

> Næh, vi er enige. Du er bare langt bedre til at forklare

Alletiders...

> [...]
> Citroën, går chiptuning ikke, medmindre de - som Mercedes gør -
> bifalder denne tuning. Jeg mener ikke at ha' hørt, at Citroën vil

Jeg må hellere lige spørge leasingfirmaet så.

> Nope - så er det ok. Men vil de det?

Det aner jeg ikke, jeg læste det bare sådan i en af dine tidligere posts :)
Men sikkert ikke.

> Det er ikke mange tråde siden, der har været nævnt noget med VAG's
> svagheder på dét punkt.

Nu er det jo ikke VAG, men en fransk superbil jeg har bestilt :) LOL

> Men pas nu på:
> 1) I nogle biler lagres informationer om bilens drift!
> (du mister derfor garanti'en)

Det vidste jeg ikke - det vil jeg også lige undersøge.

> 2) Chiptuning er stærkt vanedannende!

Tænkte det nok :)

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-02-04 02:13

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 19:39

> Det er ikke sikkert, at senso'en ka' li de "mange" Nm

Jeg fandt lige denne "anmeldelse" af gearkassen - den skulle øjensynligvis
passe bedre til Diesel end benzin...
http://www.autoexpress.co.uk/?previews/previews_story.php?id=42708

/Kasper Hansen

Fra : Brian M

Dato : 07-02-04 19:03

Inden ud kaster dig ud i nogle meget store fælge, bør du nok prøve en
tilsvarende bil med nogle tilsvarende hjul. Generalt jo større hjul,
jo mere ukomfortabelt og stivt køre bilen. Det ser godt ud, men jeg
har set flere der mener at biler i 206 størrelsen er rigtig rigtig
trælse at køre i med 18". Den bliver også langsommere og mere
uøkonomisk, pga den større rullemodstand.
www.hi-speed.dk er der sikkert nogle med C3 erfaring.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-02-04 19:20

> Det ser godt ud, men jeg
> har set flere der mener at biler i 206 størrelsen er rigtig rigtig
> trælse at køre i med 18". Den bliver også langsommere og mere
> uøkonomisk, pga den større rullemodstand.

Jo, det ved jeg godt. Jeg vil heller ikke smide større fælge på end 17". Men
som du skriver, skal det selvfølgelig også prøves inden.

> På www.hi-speed.dk er der sikkert nogle med C3 erfaring.

Det tjekker jeg lige :)

/Kasper Hansen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-02-04 19:20

Brian M wrote:
> [...]
> trælse at køre i med 18". Den bliver også langsommere og mere
> uøkonomisk, pga den større rullemodstand.

Hej.

Jeg har haft en 206 XS HDi med 17" fælge, med 215/40-17 dæk, den blev
mærkbart langsommere med sommerdækkene kontra vinterdækkene 195/55-15,
desuden syntes _jeg_, at en så lille bil _ikke_ kan bære 18", jeg har set et
par 206'er med 18", og det er liiige i overkanten.

--
Hilsen
Dennis Pedersen