Eberspacher motorvarmer
Fra : EPJ

Dato : 31-01-04 17:45

Hvad er årsagen til at Eberspacher motorvarmer stopper efter nogle få
minutter, hvis ikke motoren i bilen kører samtidig?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-01-04 18:28

> Hvad er årsagen til at Eberspacher motorvarmer stopper efter nogle få
> minutter, hvis ikke motoren i bilen kører samtidig?

Hvis ikke der er cirkulation på kølevandet slår fyret fra pga. for høj
kølevandstemperatur.
Er det et tillægsfyr på en moderne dieselbil eller er det et med separat
vandpumpe?

Niels

Fra : Bjørn S

Dato : 01-02-04 15:18

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke der er cirkulation på kølevandet slår fyret fra pga. for høj
> kølevandstemperatur.
> Er det et tillægsfyr på en moderne dieselbil eller er det et med separat
> vandpumpe?

Eller simpelthen lav spænding på batteriet (defekt celle, eller manglende
vand ?), eller spændingsfald til varmeren, så den ikke får nok strøm til
gløderøret, og starter at brænde. Jeg tror ikke fyret vil nå at blive varmt
nok på 2 minutter til at slå fra grundet for høj temperatur, men fyret er
sikkerhedsmessigt indordnet så det ikke fyldes med uforbrændt drivstoff hvis
det ikke starter, og slår derfor ifra efter 2 startforsøg, det svarer
nogenlunde til de 2 minutter.

--
/Bjørn

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 15:48

> [...]
hvis
> det ikke starter, og slår derfor ifra efter 2 startforsøg, det svarer

Jeg går ud fra der er spønding nok på batteriet til at bilen kan starte og
så er der også spænding nok til fyret.
Der står jo at fyret stopper efter nogle få minutter, og så må man da gå ud
fra at det har kørt. Nogle få minutter er ikke nødvendigvis to som du
skriver.
Jeg vil tro fyret med lethed kan opvarme de få hundrede ml kølervæske, der
er i fyret til 90 grader på få minutter. Det er trods alt 4-5 kW der fyres
ind.

Niels

Fra : Bjørn S

Dato : 01-02-04 22:15

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra der er spønding nok på batteriet til at bilen kan starte og
> så er der også spænding nok til fyret.

Ikke nødvændigvis, spacheren har en indebygget spændingsføler som skal
forhindre at den går igang ved for lav spænding, for at sikre at motoren kan
starte (selv om jeg har været ude for at den nu godt kan nå at dræne
batteriet). Så man kan til nød få en bilmotor igang selv med en defekt eller
dårlig batteri, men at strømforbruget fra varmeren trækker spændingen ned
under 11 eller 23 volt og stopper varmeren.
Dertil kan der, hvis der er spændingsfald være udslagsgivende om motoren
kører eller er stoppet, det betyder trods alt ca. 2 volt mere til gløderøret

> [...]
> er i fyret til 90 grader på få minutter. Det er trods alt 4-5 kW der fyres

Det kan det sagtens nå, men jeg mener at huske at der smutter en
overophednings-sikring hvis pumpen sidder fast, denne kan jo så i senere
modeller ha blevet udskiftet med noget bimetal som resetter sig selv.
Det var et problem, især på de gamle B/D 4 W varmerene med separat
vandpumpe, at disse tit sat sig fast udenfor sesongen, det bedret sig lidt
med de nyere B/D 5W varmerene hvor pumpen var integrert i enheden, senere
modeller har jeg ikke kendskab til, men principperne er meget det samme,
også på de nyere modeller.

Nå, men begge dele er jo relativt nemt at tjecke når man har det fremfor
sig, fjerndiagnose er nu engang lidt mere besværligt
Ud over at måle batteri og spændingsfald med et multimeter under belastning
af kredsen, er de oplagte steder batteri, stel og sikringsforbindelser (især
ir).
Vandpumpen kan man undersøge ved at afmontere en af vandslangerne og
undersøge fysisk om man rimelig ubesværet kan dreje vandpumpen (skovlen) med
en tynd skrutrækker eller lignende.

--
/Bjørn

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-02-04 23:39

Det er snart ved at være lidt formålsløst for os at gætte løs uden
deltagelse af EPJ.
Hvis EPJ ikke gider komme med flere info, gider jeg ikke bruge mere tid på
dette.

Niels

Fra : EPJ

Dato : 02-02-04 10:03

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message news:<401be598$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> kølevandstemperatur.
> Er det et tillægsfyr på en moderne dieselbil eller er det et med separat

Det er en Land Rover Freelander fra 1999 med dieselmotor

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 23:43

"EPJ" <bred58@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er årsagen til at Eberspacher motorvarmer stopper efter nogle få
> minutter, hvis ikke motoren i bilen kører samtidig?

Hvis den indbyggede kølevandspumpe ikke virker, stopper fyret.

Desværre plejer det at være en "mindre" udskrivning at montere en ny
pumpe.

Hr. Bjørn

Fra : EPJ

Dato : 02-02-04 10:01

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message news:<401d80e3$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> "EPJ" <bred58@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis den indbyggede kølevandspumpe ikke virker, stopper fyret.
>
> Desværre plejer det at være en "mindre" udskrivning at montere en ny
> pumpe.

Tak for alle indlæggene - desværre har jeg ikke haft mulighed for at
svare før nu.
Motorvarmeren sidder i en Land Rover Freelander fra 1999, som jeg
købte for et halvt år siden. Jeg ved derfor ikke hvor gammel
motorvarmeren er - men sandsynligvis ca lige så gammel som bilen.
Motorvarmeren virker, forudsat jeg først starter den efter at bilen er
startet.
Så sent som her til morgen havde jeg sat den til at starte et kvarter
før jeg skulle af sted på arbejde. Jeg hørte at den startede som den
var indstillet til - men igen - efter højst et par minutter stopper
den. Er der mon andet at gøre end at køre på værksted ? (jeg er ikke
selv mekaniker)

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 10:50

"EPJ" <bred58@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Motorvarmeren virker, forudsat jeg først starter den efter at bilen er
> startet.

Min eget benzinfyr kunne også starte, da jeg havde problemer med det.

Det lød som du bekriver dit.

Det var den indbyggede pumpe, der var rustet fast.

Du skal med meget jævne mellemrum starte dit fyr også om sommeren.

Det skal faktisk have samme gymnastik som en aircondition (året rundt).

> [...]
> var indstillet til - men igen - efter højst et par minutter stopper
> den. Er der mon andet at gøre end at køre på værksted ? (jeg er ikke

Det er bedst i din situation at køre på værksted.

Jeg måtte gøre det samme og kostede en mindre skovløberhytte.

Hr. Bjørn

Fra : EPJ

Dato : 02-02-04 15:46

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message news:<401e1d60$0$151$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Det er bedst i din situation at køre på værksted.
>
> Jeg måtte gøre det samme og kostede en mindre skovløberhytte.

Nu skal I nu lige have afslutningen på problemet med motorvarmeren -
jeg har lige været hos Lange Jørgensen i Odense, der er forhandler af
Eberspacher. Fejlen opstod fordi der var for lidt kølervand på bilens
køleanlæg. Det gjorde at termostatet slog fra når temperaturen blev
for høj. Hvis derimod motoren kørte tillige med var der tilstrækkelig
cirkulation til at motorvarmeren kunne køre også.
Så vand på anlægget løste det problem. Noget andet var så at
udstødningsslangen var meget utæt - den blev skiftet ved samme
lejlighed - så nu larmer motorvarmeren ikke tilnærmelsesvis så meget.
Fin service fra Lange Jørgensen

Fra : Per Thomsen

Dato : 02-02-04 15:53

> [...]
> udstødningsslangen var meget utæt - den blev skiftet ved samme
> lejlighed - så nu larmer motorvarmeren ikke tilnærmelsesvis så meget.

Dejligt med kompetente fagfolk.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 17:48

"Per Thomsen" <pt@NEJmonacorSPAM.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dejligt med kompetente fagfolk.

Det har du ret i.

Dem kan man jo altid sole sig i.....

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 17:16

"EPJ" <bred58@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> udstødningsslangen var meget utæt - den blev skiftet ved samme
> lejlighed - så nu larmer motorvarmeren ikke tilnærmelsesvis så meget.

Reaktionen fra føleren er den samme.

Ingen vand - for høj temperatur - fyr slukker.

Ingen pumpe - for høj temperatur - fyr slukker

At Lange fandt en fejl mere, er jo en fin service.

Velkommen ind i varmen igen..

Hr. Bjørn