Skift af forhjulslejer Mazda
Fra : KT

Dato : 31-01-04 12:43

Hej

Jeg skal til at skifte forhjulslejer på min mazda 626 GE 1992. Jeg har ingen
presse så jeg regnede med at bruge en top der passer på yderringen af lejet
og så simpelthen slå lejet ud og det nye i.

SKAL jeg bruge en presse eller kan ovenstående lade sig gøre uden at
ødelægge lejet ???.

Mange hilsner

Kenny
"Mazda 626 2,5 GT 1992"

Fra : Axelgaard

Dato : 31-01-04 14:20

"KT" <kt@DELETETHISIFYOUMAILMEpost-center.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så simpelthen slå lejet ud og det nye i.
> SKAL jeg bruge en presse eller kan ovenstående lade sig gøre uden at

Jeg ville være meget betænkelig med den manøvre - du skal kun slå skævt én
gang, så ser det skidt (og sikkert dyrt) ud. Det lokale værksted kan sikkert
hjælpe dig - jeg fik presset et tandhjul af en aksel og monteret et nyt på
igen. Det gav jeg 100,- for ved et knallert/scooter værksted her i
Aalborg...

Fra : AA

Dato : 31-01-04 16:59

At slå det gamle ud er ikke noget problem det er jo ligemeget om det tager
skade- men det nye kan skades ved at slå det i - du kan evt. bruge en stump
gevindstang og sætte igennem top og hjolnav og dermed presse det i - ellers
må du hen og låne en presse.

Slår du det i skal du gøre det meget forsigtigt og være sikker på du ikke
slår på inderringen

Fra : ham

Dato : 31-01-04 17:50

> [...]
> og så simpelthen slå lejet ud og det nye i.
>
> SKAL jeg bruge en presse eller kan ovenstående lade sig gøre uden at

Jeg har flere gange gjort det i en stor skruestik, tryk lejet så langt ind
du kan og brug derefter det gamle leje til at trykke lejet i bund med.

Fra : KT

Dato : 01-02-04 15:33

> Jeg har flere gange gjort det i en stor skruestik, tryk lejet så langt ind
> du kan og brug derefter det gamle leje til at trykke lejet i bund med.

ok jeg tror jeg vover pelsen og bruger en skruestik og/eller en
gevindstang...

Tak for forslagene

Mvh

Kenny