Hvorfor bruger folk ikke sele?
Fra : Leonard

Dato : 30-01-04 20:40

Fra : Per O. Madsen

Dato : 30-01-04 20:50

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
news:6ncl10l956b4lduorr25c7cga6f1q56bbj@4ax.com...
> Hvorfor bruger folk ikke sele?
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2242920/
> --

Min oplevelser er, at det især er unge mennesker som ikke bruger sele. Det
er måske noget med at være sej ? Man skal i hvert fald være mere end
almindelig indskrænket for at tro at man kan holde til et sammenstød uden
sele ! Som en bilkonstruktør sagde for efterhånden en del år siden: Hvad
hjælper det at vi laver bilerne mere og mere sikre, når folk tumler rund
indvendig i dem, og slår sig ihjel ved at ramme indersiden af kabinen ???

Men jeg oplever ofte den slags unge narrehatte, som kører rundt med fuld
blus på tågelygterne og uden sele. Jeg tænker så altid på om de mon når at
opleve deres 25 års fødselsdag ??? En del gør jo åbenbart ikke, når man skal
tro aviserne.

Per O.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:21

"Per O. Madsen" <digitalNEJTAK@osterbo-net.dk> wrote in message
> [...]
> indvendig i dem, og slår sig ihjel ved at ramme indersiden af kabinen ???

Min erfaring er at det og meget tit er forretningsfolk/sælgere/håndværkere.
Og da sådanne tit kører stærkere end gennemsnittet er det hul i hovedet at
undlade det vigtigste sikkerhedsudstyr i en bil.

> [...]
> opleve deres 25 års fødselsdag ??? En del gør jo åbenbart ikke, når man

Du har ret, men kombineret med ovenstående grupper så rammer vi vist.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Tommy

Dato : 02-02-04 15:20

On Mon, 2 Feb 2004 08:21:10 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>Og da sådanne tit kører stærkere end gennemsnittet er det hul i hovedet at
>undlade det vigtigste sikkerhedsudstyr i en bil.

Yep. Det er også det jeg ser oftest.

At køre uden sele er ganske enkelt hul i hovedet og så kan de der ikke
bruger sele sige hvad de vil. Det er stadig hul i hovedet.
--
Tommy - Hader DU en reklame? --> http://www.hadereklamer.dk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : Peter Weis

Dato : 02-02-04 16:48

"Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> wrote:

> At køre uden sele er ganske enkelt hul i hovedet og så kan de der ikke
> bruger sele sige hvad de vil. Det er stadig hul i hovedet.

Det risikerer i hvert fald at blive det.

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 20:53

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev :

>Hvorfor bruger folk ikke sele?
>http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2242920/

Aner det ikke - jeg bruger den kun sporadisk .....

på samme måde som jeg i glat føre, vælger en bil med kaskoforsikring
;)

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 21:06

> Hvorfor bruger folk ikke sele?
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2242920/

Ja det undrer også mig.
Min far døde fordi han kørte uden sele og alligevel tager jeg den ikke altid
på. Det er dog blevet bedre og jeg "husker" den nu på alle strækninger over
10 Km.
Kampagner om at selen redder liv mange gange mere end airbag m.m. gavner
heller ikke ret længe hos mig.
Jeg tror det ligger i en dårlig vane i mange år og så er det bare ikke til
at lave om på.

Håber jeg har den på, hvis jeg en dag skulle få brug for den :o/

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henning

Dato : 30-01-04 21:34

On Fri, 30 Jan 2004 21:05:41 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>på. Det er dog blevet bedre og jeg "husker" den nu på alle strækninger over

Hvorfor? Er det fordi du er usårlig på 9 kilometers-ture? Du kan
ligeså godt blive slynget ud af bilen 20 meter fra din bopæl...

Jeg har haft mange diskussioner med min søster, som har lært børnene,
at når de drejer ind ad deres gade må de ta' selen af, for "vi er jo
snart hjemme"! I min bil gælder reglen, at når håndbremsen er løsnet,
har alle sele på!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Henrik Juul

Dato : 30-01-04 21:37

Tom, du har brug for den HVER gang, du kører i bil.- Hvorfor?

Har du børn? Kone, kæreste? Mor? Anden form for familie og venner?
....og så lige ikke mindst for at skåne dem, som skal rydde op efter et
evt. uheld.- Det er alt andet lige mindre kvalmt at hive en, som sad i
sele, ud af en bil efter et frontalsammenstød end at hive en ud, som
ikke sad i sele.

Og så nu vi er ved seledebatten. Forældre, som tillader at deres små
børn sidder løst i bilen under kørsel, burde ikke bare fratages deres
førerbevis men også deres ret til at kalde sig forældre.
Og så den værste og mest naive; at sidde (typisk som voksen) og holde
et spædbarn i sine arme under samme sele.- Hvis selen kommer i brug,
altså rigtigt brug, vil barnet blive skåret over, som var selen en
osteklinge i en blød ost. Barnet udenfor selen gør det ikke stort
bedre, bortset fra at så ligger det (altså det tidligere så
livsbekræftende barn) måske allerede udenfor bilen, fordi det er røget
lige gennem frontruden - så skal man da i det mindste ikke ind i bilen
og samle resterne op.

Tom, kør du bare videre uden altid at bruge selen men forvent ikke, at
den, som skal 'skrabe' dig ud af bilen, ikke kaster op

Ja undskyld mit møgfald, men jeg kunne sq ikke lige se ironien i dit
indlæg!?

De bedste hilsener
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 21:47

> [...]
> den, som skal 'skrabe' dig ud af bilen, ikke kaster op
>
> Ja undskyld mit møgfald, men jeg kunne sq ikke lige se ironien i dit

Der var ingen ironi i mit indlæg, bare en sandfærdig beretning om min egen
svaghed.

Jeg kan nævne 100 andre i min omgangskreds som heller ikke altid bruger
sele......ikke at det bør gør nogen forskel.

Det er et valg man selv træffer og tager koncekvensen af......

Fra : Henrik Juul

Dato : 30-01-04 22:03

Tom, jeg har sat meget pris på dine råd i forb. med reparation af bil
- specielt dengang jeg var den lykkelige ejer af en Sierra.

Jeg tror ikke, du forstod min pointe; det er netop ikke dig selv, som
tager konsekvensen - det er dig, som tvinger hele din omgangskreds og
familie til at håndtere konsekvensen. I bedste fald overlever du som
en 'grøntsag' - i værste fald 'tager du billetten' og så kan du da i
det mindste være ligeglad, men det kan familie og omgangskreds ikke.

Jeg sætter pris på, at du var ærlig omkring din egen svaghed, men det
gør det altså ikke mindre dumt Tom.

Hvis du er frisk på en lille øvelse så prøv lige dette:
Stil dig i et rum, hvor du kan gå frit hen mod en væg.
Tag bind for øjnene og gå så i alm. gangtempo hen mod væggen.
Bange?
....hvorfor?- Det er jo ingenting at støde ind i væggen i forhold til
det, du vil opleve ved et frontalsammenstød med bare 50 km/t uden
sele.

Bedste hilsener
Henrik

On Fri, 30 Jan 2004 21:47:28 +0100, "Tom"

Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:11

Henrik Juul <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev :

>...hvorfor?- Det er jo ingenting at støde ind i væggen i forhold til
>det, du vil opleve ved et frontalsammenstød med bare 50 km/t uden
>sele.

Inden folk kammer helt over med personangreb, og jeg ved ikke hvad, så
kig lige på dette billede http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.6.jpg

Fortæl så lige ærligt om man selv tror brugen af sikkerhedsselen
gjorde en hujende forskel.

..... bare lige for at sætte tingene lidt i relief - og så dør der sgu'
flere af faldulykker, end der gør ude i trafikken.

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 30-01-04 22:16

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Henrik Juul <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev :
> Fortæl så lige ærligt om man selv tror brugen af sikkerhedsselen
> gjorde en hujende forskel.

Nej det er da et rigtigt godt eksempel

En sikkerhedssele kan jo ikke ophæve fysikkens love....
Men hvis man nu ikke tordner imod hinanden med flere hundrede km/t så
hjælper den jo altså lidt.....

Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:22

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev :

>Nej det er da et rigtigt godt eksempel

Det får desværre folk til at tænke lidt over tingene - desværre fordi
min lillebror sad på førersædet.

>En sikkerhedssele kan jo ikke ophæve fysikkens love....

Sikkerhedselen har en fin berettigelse når det handler om at begrænse
skader i almindelig trafik by/landevej - så snart farten er høj, eller
de atypiske uheld indtræder, er den intet værd

(Jeg har ikke noget mod at tage den på, jeg tænker bare ikke over det,
og glemmer det derfor alt for tit, selvom jeg egentligt er fritaget
for at bruge den pga. ryggen)

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 22:30

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkerhedselen har en fin berettigelse når det handler om at begrænse
> skader i almindelig trafik by/landevej - så snart farten er høj, eller
> de atypiske uheld indtræder, er den intet værd

Jeg blev reddet af sikkerhedsselen, da jeg totalskadede min hedengangne
Nissan Silvia med + 140 km/t.

Jeg braaaagede ind i siden på en venstresvingende Mercedes..

Det har jeg bl.a. politiets ord for.

Mht. de atypiske uheld, de er jo svære at forudsige og således reagere
sikkerhedsselemæssigt derefter.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 01:45

jan@stevns.net wrote:
:: Sikkerhedselen har en fin berettigelse når det handler om at begrænse
:: skader i almindelig trafik by/landevej - så snart farten er høj,
:: eller de atypiske uheld indtræder, er den intet værd

Sådan en gang vrøvl.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 08:24

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Sådan en gang vrøvl.

og lige hvori består vrøvlet ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 10:47

> og lige hvori består vrøvlet ?

Vrøvlet består i at du siger, selen ingen betydning har, hvis hastigheden er
høj (her forstået som almindelig højere hastighed og ikke f.eks. 260 km/t
ind i en væg).

Sagen er, at selen nogle få gange ikke redder dig, endnu færre gange direkte
dræber dig, men at den langt, langt, langt oftere forhindrer, at du bliver
kylet op i loftet eller ud af bilen.

Jeg er faktisk rystet over, at en mand som dig kan finde på at skrive sådan
en omgang vås der, Jan. Jeg troede ikke, der efterhånden var flere tænkende
mennesker, der slog på tromme for, at selen ikke betyder alverden i det
store hele.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 11:10

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jeg er faktisk rystet over, at en mand som dig kan finde på at skrive sådan
>en omgang vås der

Så har du med andre ord ikke forstået hvad jeg skriver - trist.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 11:17

> Så har du med andre ord ikke forstået hvad jeg skriver - trist.

Ok.

Sådan er det jo desværre nogle gange, når man snakker sammen gennem
tastaturet.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 11:50

Jan W Nielsen wrote:
::: Så har du med andre ord ikke forstået hvad jeg skriver - trist.
::
:: Ok.

Så må vi være to, for jeg forstår det sgutte heller. Og lige så forundret
som dig, over Jan's meget faste konklusion.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 11:58

> Så må vi være to, for jeg forstår det sgutte heller. Og lige så forundret
> som dig, over Jan's meget faste konklusion.

Måske mener Jan, at selen nok er en god ide, men at den ikke redder alle...
(?)

Hvis dette er tilfældet, mener jeg bare, at det er lidt unødvendigt at slide
sit tastatur for at fremføre det faktum - alt den stund, at det er
selvfølgeligt ud over alle grænser.

Netop fordi, det er så selvfølgelig, læste jeg Jans indlæg som et "så
fantastisk er selen sgu heller ikke", og det mener jeg er en forkert
vurdering af selens betydning.

Hvis man alt andet lige vil køre sikrere, skal selen altid benyttes. De få
tilfælde, hvor selen er skade for brugeren, er i sammenligning med de
tilfælde, hvor selen er til gavn, så få, at de ikke er værd at spilde tiden
på at snakke om, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 11:54

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Sådan er det jo desværre nogle gange, når man snakker sammen gennem
>tastaturet.

ja - intet slår jo levende billeder :)

Måske du fik indtryk af at jeg mener sikkerhedseler ikke virker - det
tror jeg nu nok de gør, men på samme måde som med ABS bremser, kan man
nu ikke bøje naturlovene - er påvirkningen af kroppen for stor, er
selen ligemeget.....

Snakker vi om normal trafik er de skam fine nok, men , som jeg prøvede
at påpege, bl.a. med henvisningen til billedet af min gamle Cortina,
så er der situationer, hvor sele, eller for den sags skyld alle mulige
andre ting er nytteløse - herunder også "gardiner"

det betyder stadig væk ikke at jeg synes dårligt om seler

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 11:58

> det betyder stadig væk ikke at jeg synes dårligt om seler

Ok, så.

/Jan W Nielsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-01-04 14:19

jan@stevns.net wrote:

> Sikkerhedselen har en fin berettigelse når det handler om at begrænse
> skader i almindelig trafik by/landevej - så snart farten er høj, eller
> de atypiske uheld indtræder, er den intet værd

Vil lige her indskyde, at jeg har været med i en gammel corolla (dog ikke
den helt gamle firkantede, men den "runde" ) og der tog vi et autoværn med
140km/t på motorvejen.. Dækkene stod ikke ordentlig fast, ved ikke hvad der
skete, men så bare chaufføren dreje ud til overhaling, og så dreje ind igen,
og så prøve at dreje ind igen.. og så var der et autoværn...

(følgene er selvfølgelig ikke i høj fart)
Senere kørte han galt igen (på nye dæk) han kom kørene op mod et lyskryds
hvor der var rødt og fik ikke bremset i tide, og så kørte han frontalt ind i
røven af en Volvo (som der intet skete med).
Corollaen blev "totalskadet" og passagerene kom slemt til skade, den ene fik
et kæmpe brandsår i hele toppen af hovedet, fordi hans hoved havde skrabet
på indersiden af taget og en anden hakkede hul i forruden med sit hoved..
Sikke flotte skader de gik rundt med.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 22:17

On Fri, 30 Jan 2004 22:11:03 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Inden folk kammer helt over med personangreb

For sent - dét er allerede sket

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:26

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>For sent - dét er allerede sket

Ja - desværre.

(lidet klædelig for gruppen)

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 30-01-04 22:33

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> For sent - dét er allerede sket

Mine postings var ikke ment som person angreb...
Jeg ryger bare helt i flint når jeg ser at man i denne ellers fortrinlige
gruppe kan have en så, IMO, ligegyldig tilgang til egen sikkerhed.

Jeg bruger altid selen, det er nærmest en refleks. Kald mig bare hellig, men
hjemme hos os er der ingen af vores biler der kører en meter ud af
indkørslen før alle er spændt fast. ( selv svigermor)

Jeg synes blot at jeg har set for mange uheld hvor bilerne står med kabinen
intakt, men hvor ofrene i bilerne enten er blevet dræbt eller hårdt kvæstede
forid de er blevet kylet rundt i eller ud af kabinen.

Lars

Fra : Broegger

Dato : 30-01-04 23:26

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:geil10tt5pm0deig71e3qadvmokiaqnt9o@4ax.com:

> For sent - dét er allerede sket

Jeg syntes ikke dette er et "person" angreb, dertil er tonen for
konstruktiv. Tag essensen, der som jeg læser det, er at det ikke kun er
personen det går ud over. Det er også familie, venner, reddere,
politifolk osv. osv.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Henrik Juul

Dato : 30-01-04 23:42

Tak!

Bedste hilsener
Henrik

Fra : NIL

Dato : 31-01-04 01:55

> [...]
> konstruktiv. Tag essensen, der som jeg læser det, er at det ikke kun er
> personen det går ud over. Det er også familie, venner, reddere,

Enig! Jeg ser heller ikke et 'personangreb'.

Hilsen
NIL

Fra : C. Caspersen

Dato : 31-01-04 12:55

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> For sent - dét er allerede sket

Pjat.

/Caspersen

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-01-04 22:54

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> kig lige på dette billede http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.6.jpg
>
> Fortæl så lige ærligt om man selv tror brugen af sikkerhedsselen

Det er langt fra alle biluheld hvor bilen ender sådan.

> .... bare lige for at sætte tingene lidt i relief - og så dør der sgu'
> flere af faldulykker, end der gør ude i trafikken.

Ja regerings klapjagt på trafikken er på det punkt til grin.
Som en af mine tidligere klammekamerater sagde (da der i biologi blev talt
om at hele Afrika's befolkning ville dø): "Man må altid regne med et vist
spild"

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-01-04 23:08

> .... bare lige for at sætte tingene lidt i relief - og så dør der sgu'
> flere af faldulykker, end der gør ude i trafikken.

Hver fjerde dødsfald i trafikken kunne undgåes, hvis alle bilister brugte
sele.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:15

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hver fjerde dødsfald i trafikken kunne undgåes, hvis alle bilister brugte
>sele.

Har du information andre ikke har ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-01-04 23:23

> Har du information andre ikke har ?

Jep - men ikke længe.

Måske en uges tid.

/ Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 30-01-04 23:36

> Har du information andre ikke har ?

Dette er fra rapporten om motorvejsulykker. Jeg ved godt det ikke ser sådan
ud for resten af trafikken. Men der kunne reddes en hel del mennesker ved
selebrug.

I 18 ulykker er manglende selebrug vurderet som en skadesfaktor. Det er
videre vurderet, at i alt 30 implicerede, fordelt på 15 førere og 15
passagerer,
havde pådraget sig mindre skader i disse ulykker, hvis de havde anvendt
sele.
Der var i alt 11 dræbte i disse ulykker, og det vurderes som sandsynligt, at
9
af disse ville have overlevet, hvis de havde anvendt sele, 2 havde muligvis
overlevet.

Mikael - som begyndte at bruge sele efter han fik en bøde for ikke at gøre
det.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 23:25

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Hver fjerde dødsfald i trafikken kunne undgåes, hvis alle bilister brugte
> sele.

Jeg bruger faktisk altid selv sele, hvis ikke lige min demens forhindre mig
i at huske det. Men stadig mener jeg, det er et valg folk selv skal skal stå
til regnskab for. Der er så mange andre valg, der også kan indvirke på vores
helbred og liv. Hvorfor er der lige så meget focus på selebrug?

/Mark.

Fra : Mikael L

Dato : 30-01-04 23:38

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vores
> helbred og liv. Hvorfor er der lige så meget focus på selebrug?

Måske fordi det er en af de nemmeste måder at spare liv i trafikken på? Og
fordi der er snak om at manglende sele skal give et hak i det kommende
klippekort.

Mikael

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 23:54

"Mikael L" skrev i en meddelelse:

> Måske fordi det er en af de nemmeste måder at spare liv i trafikken på?

Ja, nu er trafik og biler jo det foretrukne hadeobjekt i danskernes lille
verden.

> fordi der er snak om at manglende sele skal give et hak i det kommende
> klippekort.

Formynderi, vil jeg kalde det!

Argumenterne for indførelse af klippekortet var jo bl.a. at stoppe
chikanekørsel, samt hensynløs og vild kørsel. Hvad har selebrug lige med det
at gøre?

/Mark.

Fra : Mikael L

Dato : 31-01-04 00:04

> Ja, nu er trafik og biler jo det foretrukne hadeobjekt i danskernes lille
> verden.

Ja desværre.

> [...]
>
> Argumenterne for indførelse af klippekortet var jo bl.a. at stoppe
> chikanekørsel, samt hensynløs og vild kørsel. Hvad har selebrug lige med

Enig.

Men jeg synes nu stadig det er en ganske fornuftig ting at bruge sele. Jeg
har selv kørt i en del år uden, men bruger den altid nu. Jeg vil simpelthen
ikke betale 500kr. igen for noget så latterligt.

Mikael

Fra : Mark Sandberg

Dato : 31-01-04 00:20

> [...]

simpelthen
> ikke betale 500kr. igen for noget så latterligt.

Jamen det er også latterligt at S & R vil have klip indført for manglende
selebrug.
3 gange uden sele og pappet ryger. Selvom du er en fremragende chauffør, der
aldrig laver skader eller uheld. Aldrig kører for stærkt eller bryder
færdselsloven på anden måde. Det vil virkelig give respekt for deres
kløgtighed.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:23

> [...]
> aldrig laver skader eller uheld. Aldrig kører for stærkt eller bryder
> færdselsloven på anden måde. Det vil virkelig give respekt for deres

Men at folk tuller rundt i busser uden sele, spiller ikke den store rolle.
Der er jo kun 40-50 personer i en bus.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:27

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Men at folk tuller rundt i busser uden sele, spiller ikke den store rolle.
>Der er jo kun 40-50 personer i en bus.

Lad os håbe de har et klippekort ;)

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:30

> Lad os håbe de har et klippekort ;)

Med statstilskud og pensionistrabat

Fra : Fly Christensen

Dato : 31-01-04 00:32

On Sat, 31 Jan 2004 00:26:56 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Lad os håbe de har et klippekort ;)

Hvad gør dem med månedskort så?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:42

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Hvad gør dem med månedskort så?

De kan vel få et hak i muldvarpen ?

Fra : Mikael L

Dato : 31-01-04 00:46

> [...]
> aldrig laver skader eller uheld. Aldrig kører for stærkt eller bryder
> færdselsloven på anden måde. Det vil virkelig give respekt for deres

Hvornår har der sidst været en fornuftig sammenhæng, mellem forseelser og
straf i færdselsloven?

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 00:31

jan@stevns.net wrote:

>Fortæl så lige ærligt om man selv tror brugen af sikkerhedsselen
>gjorde en hujende forskel.

Nej, en sele gjorde nok ingen forskel, men er det en grund til ikke at
bruge den?

Jeg vil bestemt ikke spille hellig korsfarer, jeg begyndte selv for
sent at bruge sele, jeg undres bare over hvorfor der er så mange der
ikke bruger den. Det handler for de fleste kun om vane.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:36

> Jeg vil bestemt ikke spille hellig korsfarer, jeg begyndte selv for
> sent at bruge sele, jeg undres bare over hvorfor der er så mange der
> ikke bruger den. Det handler for de fleste kun om vane.

Enig

Os med større børn kan også undres over at vi sender børnene afsted til
skole i offentlige transportmidler hvor der end ikke forefindes
sikkerhedsseler. Hvor er den røde tråd?

Fra : Fly Christensen

Dato : 31-01-04 00:39

On Sat, 31 Jan 2004 00:36:21 +0100, "Tom"

>Enig
>

>Os med større børn kan også undres over at vi sender børnene afsted til
>skole i offentlige transportmidler hvor der end ikke forefindes
>sikkerhedsseler. Hvor er den røde tråd?

Eller forældre der beordre deres poder til at køre med cykelhjelm, men
ikke selv vil, da det ødelægger frisuren.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:40

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev :

>Nej, en sele gjorde nok ingen forskel, men er det en grund til ikke at
>bruge den?

Nejda - som jeg skrev tidligere, den har da sin berettigelse.

>Jeg vil bestemt ikke spille hellig korsfarer, jeg begyndte selv for
>sent at bruge sele, jeg undres bare over hvorfor der er så mange der
>ikke bruger den. Det handler for de fleste kun om vane.

Jeg anser dig nu heller ikke for at være en hellig korsfarer, det
overlader jeg trygt til anti-rygefanatikere (altså ofte ex-rygere) og
andre.

For de flestes vedkommende er det jo nok mest et ? om vane, eller
måske rettere uvane.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:06

> Jeg sætter pris på, at du var ærlig omkring din egen svaghed, men det
> gør det altså ikke mindre dumt Tom.

Der er vist ikke en eneste bilist i danmark med kørekort som ikke kender
koncekvensen af at køre uden sele.
Tror de fleste også har set billeder, film eller ulykker i virkeligheden.

At det er lige så dumt at køre uden sele som at ryge, køre for hurtigt osv.
kan vi hurtigt blive enige om.
Tråden startede med et spørgsmål om HVORFOR og det har jeg så svaret på.
Dit forsøg på at formane mig til at huske selen tror jeg ikke virker på
korte ture alligevel. Men som jeg skrev er jeg blevet helt god til at huske
den på længere ture.

Jeg "kunne" være en af de 2300 som blev taget.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:26

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote in
message news:0tgl10dre63gp7sih3cruo3ggql3bee22n@4ax.com...
> [...]
> ...hvorfor?- Det er jo ingenting at støde ind i væggen i forhold til
> det, du vil opleve ved et frontalsammenstød med bare 50 km/t uden

Fremragende forsøg, det vil jeg huske hvis jeg kommer ud for at skulle
argumentere for brug af seler igen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:25

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> sele......ikke at det bør gør nogen forskel.
>
> Det er et valg man selv træffer og tager koncekvensen af......

Men familien skal tage konsekvensen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 15:45

> Men familien skal tage konsekvensen.

ikke forstået.
Familien mister en person de har kær, plus det ændrer meget i deres hverdag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-04 08:30

> ikke forstået.
> Familien mister en person de har kær, plus det ændrer meget i deres
hverdag.

Forstået

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-02-04 16:16

"Tom" skrev i en meddelelse
"Re: Hvorfor bruger folk ikke sele?"

> ikke forstået.
> Familien mister en person de har kær, plus det ændrer meget i deres hverdag.

Netop. Selvom man er ene om at træffe valget, er det ikke kun en selv det går ud
over. Og det ved du jo også bedre end de fleste her i gruppen - desværre.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : chr

Dato : 31-01-04 12:09

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote in
message news:usel1052mcelrj1nce38goj57fk7sg2s58@4ax.com...
> [...]
> børn sidder løst i bilen under kørsel, burde ikke bare fratages deres
> førerbevis men også deres ret til at kalde sig forældre.

Holda op...sådanne forældre er jo med til at bryde den sociale arv!!,-KNALD
og den er brudt!!

Chr..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:25

> [...]
> børn sidder løst i bilen under kørsel, burde ikke bare fratages deres
> førerbevis men også deres ret til at kalde sig forældre.

Det ender det jo også med nogle gange, desværre på den hårde måde.

> [...]
> livsbekræftende barn) måske allerede udenfor bilen, fordi det er røget
> lige gennem frontruden - så skal man da i det mindste ikke ind i bilen

Sådanne idoter ville jeg ikke betænke mig et sekund med at melde til
politiet. Det er fuldstændigt ansvarsløst.
Vores datter på snart 22 mdr. er ALTID spændt solidt i hendes autostol på
bagsædet. Og når hun bliver større vil bilen ikke kunne køre uden hendes
sele er spændt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 15:52

> Vores datter på snart 22 mdr. er ALTID spændt solidt i hendes autostol på
> bagsædet. Og når hun bliver større vil bilen ikke kunne køre uden hendes
> sele er spændt.

Bare livet var så enkelt.
Tror næppe at man kan gøre andet end appelere til folks samvittighed. Men
skråsikkert at sige at en teenage-pige altid vil spænde sig fast når hun
kører med vennerne om nogle år, det er alligevel ikke noget jeg vil kunne
garantere.
Mennesker laver mange fejl i deres liv, på trods af forældres formaninger.

(vel vidende at vi alle vil det bedste for vores poder)

Fra : Henrik Juul

Dato : 02-02-04 19:33

Uden på nogen måde bevidst at ville virke person-angribende så vil jeg
da godt komme med et kvalificeret bud på, hvorfor nogle folk ikke
bruger sele.

Jeg vil starte med at sige: Husk, dine børn gør ikke, hvad du siger -
de gør, hvad du gør!

Altså kører man som voksen (og dermed som rollemodel for sine børn)
uden sele, hvor skal ens afkom så få et indtryk af, at det er
rigtig(s)t at køre med sele?
Spænder man sig derimod kompromisløst fast hver gang og kan 'bilen
ikke køre uden at alle i bilen er spændt fast' så tror jeg den
indlæring er langt mere værd end formandende ord.

Så husk, dine børn gør ikke, hvad du siger - de gør, hvad du gør! Og
vi vil alle vil det bedste for vores poder!?

Bedste hilsener
Henrik

On Mon, 2 Feb 2004 15:51:32 +0100, "Tom"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-02-04 19:15

On Mon, 02 Feb 2004 19:32:38 +0100, Henrik Juul wrote:

> Så husk, dine børn gør ikke, hvad du siger - de gør, hvad du gør! Og
> vi vil alle vil det bedste for vores poder!?

Minder mig om "den gamle" da han skulle lære mig, at køre bil.

"Sønnike - du skal ikke gøre som jeg gør, men som jeg siger". Det er
omvendt, men håber det giver mening alligevel.

Jeg tror du har helt ret - underbevist gør vi som vi er vant til, dvs.
hvad man er vokset op med, fortsætter man nok med.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jørgen

Dato : 30-01-04 21:09

I min den ene gør jeg det ikke, fordi at der ingen sele er

Er der nogle der ved hvordan det forholder sig til montering af seler i en
bil? er der ikke noget med at hvis man først har fået den synet med dem, så
skal de altid være der?? kan man man godt nøjes med at få dem puttet på
bagsædderne??

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 21:17

On Fri, 30 Jan 2004 20:40:21 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Hvorfor bruger folk ikke sele?

Aner det ikke - blot noget jeg ind imellem springer over.
På motorvejen er det dog altid en regel.

/Mogens

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 30-01-04 22:11

> Aner det ikke - blot noget jeg ind imellem springer over.
> På motorvejen er det dog altid en regel.

Det er sq da for lamt.............

Du kan da vel ikke med være ved fuld bevidsthed når du skriver det ???
Hvad er det der gør det mere nødvendigt at have den på når du er på
motorvejen og ikke på småture i byen.

Nååååh nej du kører aldrig over 30 km/t i byen

Og iøvrigt er det nærmest lige meget om der er 10 dobbbelt airbag og dobbelt
sele strammer hvis du en dag ryger af vejen med de der 200+ km/t som du ind
imellem beretter om.
Hvis man baldrer imod noget med den fart og sidder spændt fast er der stor
risiko for at noget vitalt river sig løst inde i kroppen.
Hoved pulsåren er vist ikke designet til så stor en G påvirkning.

Fortsat god week-end

Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:17

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev :

>Hvis man baldrer imod noget med den fart og sidder spændt fast er der stor
>risiko for at noget vitalt river sig løst inde i kroppen.

Stor risiko for ? Næehh - det er nærmest et faktum at legemspulsåren
bliver revet over hvis kroppen bremses for kraftigt ned.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:46

<jan@stevns.net> wrote in message

> Stor risiko for ? Næehh - det er nærmest et faktum at legemspulsåren
> bliver revet over hvis kroppen bremses for kraftigt ned.

Men hvis man "stikker" hovedet ud gennem forruden er der vel også en ret
stor risiko for at rive pulsårene ved halsen over ikke ?

Jeg synes det er en alt alt for ringe undskyldning at bruge for ikke at
bruge sele, at man risikerer at sprænge legemespulsåren.......

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-02-04 14:24

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev :

>Jeg synes det er en alt alt for ringe undskyldning at bruge for ikke at
>bruge sele, at man risikerer at sprænge legemespulsåren.......

Du læser nok tingene lidt forkert hvis du læser noget "som en
undskyldning"

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 15:56

> [...]
>
> Jeg synes det er en alt alt for ringe undskyldning at bruge for ikke at
> bruge sele, at man risikerer at sprænge legemespulsåren.......

Har ganske vist aldrig hørt om hovedpulsåren, men at begge ben brækkes
adskillige steder, man får alvorlig kraniebrud, lunger som punkterer og
indre organer som bliver læderet samt talrige indre blødninger, er jo næsten
en selvfølge hvis man ryger ud gennem ruden.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-04 20:03

jan@stevns.net wrote:
[...]

Hmmm....kan undre gevaldigt så at Formel1 kørere overlever, når de crasher
med over 200 km/t...

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-02-04 20:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Hmmm....kan undre gevaldigt så at Formel1 kørere overlever, når de crasher
>med over 200 km/t...

Ja .... men cracher de ikke typisk ved at køre ind i noget relativt
blødt, som en barriere lavet af stakke af dæk, eller kurer sidelæng
ind i autoværn etc ?

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-04 22:09

jan@stevns.net wrote:
:: Ja .... men cracher de ikke typisk ved at køre ind i noget relativt
:: blødt, som en barriere lavet af stakke af dæk, eller kurer sidelæng
:: ind i autoværn etc ?

Joooeeee...typisk. Men det sker indimellem også på de mere lige stræk, hvor
bilen så at sige splittes ad.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 30-01-04 22:16

On Fri, 30 Jan 2004 22:10:35 +0100, "Lars Hørlyck Sørensen"
<Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> wrote:

>Det er sq da for lamt.............

Dét ka' du selv være...

>Du kan da vel ikke med være ved fuld bevidsthed når du skriver det ???

Jow, jow...

> [...]
>sele strammer hvis du en dag ryger af vejen med de der 200+ km/t som du ind

Sikkert

>Fortsat god week-end

Åh dog.

/Mogens

Fra : C. Caspersen

Dato : 31-01-04 12:59

> Dét ka' du selv være...

Der er forskel på "det" og "du"....(når du taler om personangreb)

/Caspersen

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 19:59

On Sat, 31 Jan 2004 12:58:37 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>Der er forskel på "det" og "du"....(når du taler om personangreb)

Men jeg tolker ikke posting sådan.
Iøvrigt har denne tråd nu betydet, at jeg tager selen på hvér gang.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 20:01

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Iøvrigt har denne tråd nu betydet, at jeg tager selen på hvér gang.

*EUREKA*....

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-02-04 21:03

> *EUREKA*....

Wha ba..?!?!

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 21:07

KLIP

> Wha ba..?!?!

**HURRA*, en sejr er vundet**..;)

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-02-04 20:03

> Iøvrigt har denne tråd nu betydet, at jeg tager selen på hvér gang.

Kanon - det er ikke kun familien, men også gruppen, der ville blive
fattigere, hvis du ramte noget hårdt uden sele.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 21:02

On Sun, 1 Feb 2004 20:03:18 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Kanon - det er ikke kun familien, men også gruppen, der ville blive
>fattigere, hvis du ramte noget hårdt uden sele.

Tak skal du have, Jan.

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-02-04 21:35

>Kanon - det er ikke kun familien, men også gruppen, der ville blive
>fattigere, hvis du ramte noget hårdt uden sele.
>
>--

Definitivt ugens flotteste kommentar.

Det er bl.a. derfor man bruger så megen tid i dette forum. Der skal
mange underlødige personangreb til for at tage glansen af sådan en
udtalelse.

Godt gået, Jan.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 01-02-04 22:52

> Iøvrigt har denne tråd nu betydet, at jeg tager selen på hvér gang.

Hvis det var mit indlæg du opfattede som personangreb, så beder jeg dig
undskylde.
Det var ikke ment som sådan .........

Nogen gange slipper der lige rigelig med "luft" ud når man bli'r tændt.

Glad for at høre at din sele nu bli'r brugt oftere

Lars

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 23:45

On Sun, 1 Feb 2004 22:52:09 +0100, "Lars Hørlyck Sørensen"
<Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> wrote:

>Hvis det var mit indlæg du opfattede som personangreb, så beder jeg dig
>undskylde. Det var ikke ment som sådan .........

Det er okay.

/Mogens

Fra : phk

Dato : 01-02-04 02:43

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risiko for at noget vitalt river sig løst inde i kroppen.
> Hoved pulsåren er vist ikke designet til så stor en G påvirkning.

Alle indvendige organer bliver rystet når de får en påvirkning af en hurtig
opbremsning som et sammenstød f.eks. er, enten af ydre påvirkninger (f.eks.
ratstammen i maveregionen, som giver indre blødninger man måske kan overleve
mens man sidder krummet sammen bag rattet, men når man bliver hevet ud af
bilen og rettet lidt op er der mulighed for blodet at løbe ud i f.eks.
bughulen. Så dør man heldigvis først på vej i ambulancen ...), eller pga. de
indre organers vægt, de bliver revet væk fra den plads hvor de normalt
sidder, hvilket også giver anledning til indre blødninger og øjeblikkelig
død.

Da der ikke er ydre skader at se kan man oven i købet blive et smukt lig at
se på i kapellet - uden de store forberedelser...

--
Per, Esbjerg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-01-04 21:22

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message
> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Hos mig har det heldigvis fra dag 1 bag rattet (fik kørekort i 77) været en
ret reflektorisk handling at tage selen på når jeg sætter mig ind i en bil -
det være sig både som chauffør som passager - forsæde som bagsæde.
Jeg føler mig simpelthen nøgen uden sele - det er lige før jeg tager den på
bare jeg skal bakke bilen ud af garagen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Weis

Dato : 30-01-04 21:47

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg føler mig simpelthen nøgen uden sele - det er lige før jeg tager den

> bare jeg skal bakke bilen ud af garagen.

Jeg er fra samme årgang, og kan genkende nøgenhedsfølelsen.
Desværre har den forladt mig, og jeg har i en del år været sjusket eller
glemsom i forhold til selen. Jeg kan ikke forklare hvad det kommer af. Jeg
taget den på når jeg kommer i tanke om det eller børnene minder mig om det.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:48

> [...]
> Jeg føler mig simpelthen nøgen uden sele - det er lige før jeg tager den

> bare jeg skal bakke bilen ud af garagen.

Fuldstændig den samme følelse har jeg. Det hænger nok sammen med opdragelse,
vores forældre insisterede på at min bror og jeg skulle bruge sele, og de
bruger også selv sele.

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 21:36

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor bruger folk ikke sele?
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2242920/

Vel af samme grund som cykelister ikke tager lygter på... DUMHED Ellers er
den klassiske men jeg har jo airbag..

Men man kunne jo lære folk det, ved at sende dem regningen efter hospital
besøget og div andre omkostnigner som de pålægger skatteyderne, når de
flækker deres tomme hoveder mod rattet.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 21:47

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Men man kunne jo lære folk det, ved at sende dem regningen efter hospital
>besøget og div andre omkostnigner som de pålægger skatteyderne, når de
>flækker deres tomme hoveder mod rattet.

Spis lige brød til ........

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-01-04 23:26

TGD wrote:
> Men man kunne jo lære folk det, ved at sende dem regningen efter
> hospital besøget og div andre omkostnigner som de pålægger
> skatteyderne, når de flækker deres tomme hoveder mod rattet.

Skal alle der er på skiferie selv betale for deres brækkede
arme og ben?

mvh
Henning

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 23:40

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Skal alle der er på skiferie selv betale for deres brækkede
> arme og ben?

Ja hvis de har handlet groft uagsomt JA....

Hvilket rejseforsikringen også mener.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:52

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Ja hvis de har handlet groft uagsomt JA....
>
>Hvilket rejseforsikringen også mener.

Så kan de jo give dem alle en regning - det er da groft uagtsomt at
spænde et par brædder under fødderne og fise ned af en løjpe - og det
tilmed uden sikkerhedssele ;)

<rant_mode>
Jeg vil næsten påstå at det er mere farligt end at køre uden sele.
</rant_mode>

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:01

> Så kan de jo give dem alle en regning - det er da groft uagtsomt at
> spænde et par brædder under fødderne og fise ned af en løjpe - og det
> tilmed uden sikkerhedssele ;)

MEn nu glemmer du det essentielle det er lovligt at stå på ski...

Men i det tilfælde at du tror du er Eddie The Eagle og indtager det alkohol
du nu fortrækker i de mængder der gør at promillen kom højt op, ja så skal
du også have regningen i nakken derefter.

> <rant_mode>
> Jeg vil næsten påstå at det er mere farligt end at køre uden sele.
> </rant_mode>

Det kan du have ret i, men omkostninger til de uheld er en del mindre end
til uheld hvor selen ikke er i brug.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:04

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
skal
> du også have regningen i nakken derefter.

Tjaeee ..... det kan man vist godt sige, ham den danske racerkører fik
og nu må leve med.

Det var måske ikke liiige *den* type regning, han havde forventet.

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 00:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Tjaeee ..... det kan man vist godt sige, ham den danske racerkører fik
>og nu må leve med.

hvem?

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:54

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:5frl10dqu7e96hpsju0f0i5s9l8hgcitpp@4ax.com...

KLIP

> hvem?

Ham der skulle lege "Eddie the Eagle" på motorcykel og brækkede ryggen
ved det.

Jeg mener han kører DTM i dag.

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 01:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

> Ham der skulle lege "Eddie the Eagle" på motorcykel og brækkede ryggen
>ved det.
>
>Jeg mener han kører DTM i dag.

Hvis du mener Jason Watt så var der ikke alkohol indblandet i det
uheld, det var såmænd bare en fotosession der gik galt ...

Men det er vel ikke ham, for "Eddie the Eagle" var da noget med
skihop?

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 02:25

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:mcsl10lnftookpob6krhioipsolbfsp5sb@4ax.com...

KLIP

> Hvis du mener Jason Watt så var der ikke alkohol indblandet i det
> uheld, det var såmænd bare en fotosession der gik galt ...

Det hele drejede sig nu ikke så meget om alkohol, men mere om at té sig
som en tosse.

> Men det er vel ikke ham, for "Eddie the Eagle" var da noget med
> skihop?

Det var Jason Watt, jeg tænkte på.

Han lavede et stunt (aldeles unødvendigt) og måtte betale en helt anden
regning.

Han fik dog og får, da også gratis sygehus og hvad ved jeg som alle os
andre.

Så man kan ikke sige at folk der kører uden sikkerhedssele selv skal
betale regningen = den økonomiske.

PS: Hvis Eddi the Eagle tilfældigvis havde været dansker, havde vi også
gladelig betalt for hans sygehusophold. Alene bare på grund af
underholdningsværdien.

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 09:17

Bjørn Jørvad skrev:

> Det var Jason Watt, jeg tænkte på.
>
> Han lavede et stunt (aldeles unødvendigt) og måtte betale en helt
> anden regning.

....i følge hans selvbiografi var der ikke tale om et stunt - som
sådan...

....med langsom fart røg han ned i en grøft, landede på hovedet og
knækkede sammen som en foldekniv, skrev han i bogen (frit citeret) - det
ku - som jeg læser det - i princippet osse være sket på en trædecykel...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 10:54

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...i følge hans selvbiografi var der ikke tale om et stunt - som
> sådan...

Den har jeg så ikke læst, men husker at medierne skrev, han skulle køre
på baghjulet til en fotosession.

Det kalder jeg nu et "stunt".

> [...]
det
> ku - som jeg læser det - i princippet osse være sket på en

Hvis han på nogen måde har anvendt motorcyklen i uheldsøjeblikket, man
normalt ikke gør med en sådan, har han handlet uagtsomt måske endda
uforsvarligt.

Naturligvis er det skrækkeligt for ham, men heldigvis har vi et godt,
sundt og gratis sygehusvæsen.

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 11:21

Bjørn Jørvad skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Den har jeg så ikke læst, men husker at medierne skrev, han skulle
> køre på baghjulet til en fotosession.

....ja, det var osse hvad jeg fik at vide i 1. omgang...

> Det kalder jeg nu et "stunt".

....ja, dét er et stunt...

....men da han var færdig med opvisningen, trillede han (som jeg husker
det) hen i mod fotografen, der opholdt sig ved en grøftekant...

....da han var tæt på at holde stille, fejlbedømte han situationen,
trillede ned i grøften og knækkede sammen i ryggen...

> Hvis han på nogen måde har anvendt motorcyklen i uheldsøjeblikket, man
> normalt ikke gør med en sådan, har han handlet uagtsomt måske endda
> uforsvarligt.

....sådan læser jeg det bestemt ikke!...

> Naturligvis er det skrækkeligt for ham,

....enig! ;-(

> men heldigvis har vi et godt,
> sundt og gratis sygehusvæsen.

....prøv at læse den bog, der hedder "En kaffe og en staveplade": en
kvinde, der i sin nye Zafira bliver påkørt af en anhænger (påhængsvogn,
ville min mor ha sagt), der har revet sig løs fra en lastbil...

....dén historie sætter det "gode, sunde og gratis sygehusvæsen" lidt i
perspektiv...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 11:42

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> ...da han var tæt på at holde stille, fejlbedømte han situationen,
> trillede ned i grøften og knækkede sammen i ryggen...

Det er jo direkte sort uheld.

Fantastisk han ikke har opponeret kraftigt i medierne.

Alle, der ikke har læst hans bog, er jo i samme vildfarelse som jeg.

> ...sådan læser jeg det bestemt ikke!...

O.k.

> ...dén historie sætter det "gode, sunde og gratis sygehusvæsen" lidt i
> perspektiv...

Det må jeg prøve.

Jeg fornemmer i dit indlæg at vort sygehusvæsen nok ikke er så sundt
alligevel. Et det korrekt fornemmet..?

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 11:58

Bjørn Jørvad skrev:

> Det er jo direkte sort uheld.

....som sagt: det ku faktisk ske for enhver...

> Fantastisk han ikke har opponeret kraftigt i medierne.

....hvis det er de kulørte blade m.fl. der har bragt historien til torvs,
såe...

....efter ulykken har han nok osse haft andet at tænke på - han gik -
ifølge bogen - i sort umiddelbart efter ulykken, da han opdagede, at han
var lam...

> Alle, der ikke har læst hans bog, er jo i samme vildfarelse som jeg.

....samme hér!

> Jeg fornemmer i dit indlæg at vort sygehusvæsen nok ikke er så sundt
> alligevel. Et det korrekt fornemmet..?

....sådan som forfatteren til "En kaffe og en staveplade" har beskrevet
sit forløb, er sygehusvæsenet på nogen områder ligefrem forfærdeligt -
men det skal nok opleves...selv har jeg endnu til gode at opleve noget,
der tilnærmeligvis ligner hendes historie...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 14:35

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...efter ulykken har han nok osse haft andet at tænke på - han gik -
> ifølge bogen - i sort umiddelbart efter ulykken, da han opdagede, at
han
> var lam...

Fuldt forståelig. Hvem ville ikke gøre det.

> [...]
> men det skal nok opleves...selv har jeg endnu til gode at opleve
noget,
> der tilnærmeligvis ligner hendes historie...

Forhåbentlig er det ikke en tilgodeseddel, du skal indfri på et
tidspunkt.

Desværre er ingen systemer 100% gode og derfor kan det ske, nogen kommer
ud for en dårlig oplevelse.

Det må bestemt ikke være morsomt.

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 15:49

Bjørn Jørvad skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> Fuldt forståelig. Hvem ville ikke gøre det.

....jeg ville i hvertfald gå ned i større eller mindre omfang...

> Forhåbentlig er det ikke en tilgodeseddel, du skal indfri på et
> tidspunkt.

....dét håber jeg ikke for nogen...

> Desværre er ingen systemer 100% gode og derfor kan det ske, nogen
> kommer ud for en dårlig oplevelse.

....hun gjorde i hvertfald...

> Det må bestemt ikke være morsomt.

....nej, bestemt ikke...
Hans

Fra : Leonard

Dato : 02-02-04 11:58

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote:

> [...]
>
>...da han var tæt på at holde stille, fejlbedømte han situationen,
>trillede ned i grøften og knækkede sammen i ryggen...

Jeg har ikke læst bogen, men jeg har hørt historien direkte fra
fotografen, og hans opfattelse er noget forskellig fra den der
beskrives herover.

Historien om mit eget uheld er også forskellig om det er mig selv der
beskriver den eller om det er en af mine venner, der har studeret
stedet og sporene bagefter.

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 12:10

Leonard skrev:

> Jeg har ikke læst bogen, men jeg har hørt historien direkte fra
> fotografen, og hans opfattelse er noget forskellig fra den der
> beskrives herover.

....*kay!

....jeg ved ikke andet end hvad jeg har hørt...

> Historien om mit eget uheld er også forskellig om det er mig selv der
> beskriver den eller om det er en af mine venner, der har studeret
> stedet og sporene bagefter.

....tjae - svært at vide hvad der præcis er sket...

....ku være spændende at høre hvad "din" fotograf sagde om Jason Watts
ulykke...
Hans

Fra : Leonard

Dato : 02-02-04 15:00

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote:

>...ku være spændende at høre hvad "din" fotograf sagde om Jason Watts
>ulykke...

Jeg er lige ved at få fat i bogen, og så vil jeg læse om der er de
store forskelle, men som jeg lige læser dine referater derfra, så er
forskellen nok mest i opfattelsen af om der nåede at komme kontrol
over cyklen efter den havde været på baghjulet eller ej. Og så den
detalje at Jason ramte fotografens MC, der var parkeret i rabatten, og
rev et beslag af, som Jason fik i ryggen med stor kraft.

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 16:01

Leonard skrev:

> [...]
> forskellen nok mest i opfattelsen af om der nåede at komme kontrol
> over cyklen efter den havde været på baghjulet eller ej.

....som jeg læste det (og husker det; det er måske et år siden jeg læste
bogen) var han bare på vej hen for at parkere...

> Og så den
> detalje at Jason ramte fotografens MC, der var parkeret i rabatten,

....dét ka sagtens tænkes dét var med i Jasons beskrivelse uden at jeg
kan huske det præcist...

> og
> rev et beslag af, som Jason fik i ryggen med stor kraft.

....dette sidste kan jeg så overhovedet ikke huske at have læst - jeg har
ikke hæftet mig ved noget sådant i det mindste...

....dét jeg derimod husker var at han landede sådan (på hovedet /
skuldrene) at underkroppens vægt fik kroppen til at knække sammen i for
spids en vinkel - samt, at det ikke var mens han lavede en wheelie eller
lignende at han væltede, som var det indtryk jeg først fik via
medierne...

....nu ka dét der for Jason Watt er "langsomt" måske for os andre være
"hurtigt" - i følge hans bog har hele hans liv drejet sig om fart...
Hans

Fra : Mogens...

Dato : 02-02-04 20:00

On Mon, 2 Feb 2004 16:00:40 +0100, "Hans Paulin" <glem@det.invalid>
wrote:

>...som jeg læste det (og husker det; det er måske et år siden jeg læste
>bogen) var han bare på vej hen for at parkere...

Aaah dét er nu ikke helt rigtigt Hans.

>...dét ka sagtens tænkes dét var med i Jasons beskrivelse

Jep

>...dette sidste kan jeg så overhovedet ikke huske at have læst

Det er faktisk korrekt

> samt, at det ikke var mens han lavede en wheelie eller
>lignende at han væltede

Det var i nedslags øjeblikket eller umiddelbart efter.

/Mogens

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 20:08

Mogens... skrev:

> Aaah dét er nu ikke helt rigtigt Hans.

....okay - så husker jeg ikke rigtigt...

....hvad foretog han sig da?

> Det er faktisk korrekt

....okay...

> Det var i nedslags øjeblikket eller umiddelbart efter.

....hmnnn...

Jeg må huske meget dårligt...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-02-04 15:37

Mogens... skrev:

> Aaah dét er nu ikke helt rigtigt Hans.

....nu har jeg hentet bogen på biblioteket; han skriver:

"Efter den første forbikørsel kunne jeg se, at han stod og rodede med
kameraet. Der måtte være noget i vejen. Havde han fået billederne? Jeg
kørte ned mod ham for at finde ud af det.

Der slutter min hukommelse..."

> Jep

....en ven (Peter), der er tilskuer, forklarer:

"Jeg så det ikke, men der er for mig ingen tvivl om, at han på en eller
anden måde er kommet ud af balance. Fotografens motorcykel stod parkeret
lidt akavet i vejsiden, meget tæt på, hvor han skulle køre forbi, og da
Jason kom ud af balance, ændrede han retning og strejfede den anden
motorcykel på indersiden. Der skete ingen større materiel skade, men
fordi han strejfede den anden motorcykel, kom han yderligere ud af sin
bane og kørte ned i grøften."

> Det er faktisk korrekt

....dét står ikke i bogen i forbindelse med beskrivelsen af uheldet - på
trods af dét kan det jo godt have fundet sted...

Til gengæld står der:

"Jeg bukkede fuldstændig sammen ved den syvende ryghvirvel, hvor et
menneske ikke er beregnet til at blive bukket sammen som en lommekniv.

På en brøkdel af et sekund knækkede min rygsøjle..."

> Det var i nedslags øjeblikket eller umiddelbart efter.

....dét står der så heller ikke noget om samme sted...

....en anden ting kan være hvad fotografen har set / fortalt - dét kender
jeg så ikke noget til; og det var udelukkende på baggrund af *bogen* ,
at jeg protesterede mod at ulykken skulle være sket i forbindelse med et
"stunt - jeg har ikke andet kendskab til hans historie end gennem den...

Hans

Fra : Mogens...

Dato : 03-02-04 18:39

On Tue, 3 Feb 2004 15:36:44 +0100, "Hans Paulin" <glem@det.invalid>
wrote:

> [...]
>at jeg protesterede mod at ulykken skulle være sket i forbindelse med et
>"stunt - jeg har ikke andet kendskab til hans historie end gennem den...

Jeg er dermed som altid fuld af løgn hele vejen igennem... :)

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 03-02-04 18:51

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jeg er dermed som altid fuld af løgn hele vejen igennem... :)

Ja, ellers er det jo ikke til at hitte ud af hvad man skal tro ...

Jeg synes dette har taget en drejning af at det er nogle detaljer vi
ikke kender noget til og ikke har mulighed for at verificere, og
dermed er det blevet et sprørgsmål om ord.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 18:54

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er dermed som altid fuld af løgn hele vejen igennem... :)

Ups .... hvad er der dog gået galt her..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 16:00

> Den har jeg så ikke læst, men husker at medierne skrev, han skulle køre
> på baghjulet til en fotosession.
>
> Det kalder jeg nu et "stunt".

Nu har medierne det også med at fordreje tingene så man ikke engang kan
genkende sig selv når man læser om det
Jeg ville tro mere på Jasons biografi end på en bladsmørrer der løber for
halv vind.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 17:19

KLIP

> Nu har medierne det også med at fordreje tingene så man ikke engang
kan
> genkende sig selv når man læser om det

Det er set før, men jeg har læst i tråden at én kender fotografen
personligt.

> Jeg ville tro mere på Jasons biografi end på en bladsmørrer der løber
for
> halv vind.

Man er vel tilbøjelig til selv at pynte lidt på en uheldig optræden, kan
det gavne ens renommé...

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 02-02-04 20:24

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Det er set før, men jeg har læst i tråden at én kender fotografen
>personligt.

Kender er nok så meget sagt, men jeg har talt med ham et par måneder
efter uheldet og fået hans version af historien, forøvrigt sammen med
en del af skribenterne i dk.fritid.motorcykel

>Man er vel tilbøjelig til selv at pynte lidt på en uheldig optræden, kan
>det gavne ens renommé...

Måske ikke engang for omgivelsernes skyld men fordi det er den
forklaring man selv kan leve med ...
(Uden at jeg ved noget om JW har det sådan)

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 20:54

Leonard skrev:

> Kender er nok så meget sagt, men jeg har talt med ham et par måneder
> efter uheldet og fået hans version af historien, forøvrigt sammen med
> en del af skribenterne i dk.fritid.motorcykel

....søgte lidt i dk.fritid.motorcykel via Google, og fandt dette hér
(undskyld det lange link):

http://www.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=9beb8j%243lp%241%40news.inet.tele.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fq%3DJason%2BWatt%2Bulykke%2Bgroup:dk.fritid.motorcykel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.motorcykel%26selm%3D9beb8j%25243lp%25241%2540news.inet.tele.dk%26rnum%3D4

I JP Søndag var der en artikel om JW. Her er lige et uddrag:
-------
(...)
På ulykkesdagen skulle Jason Watt lave en fotoopgave for et motorblad.
Han
kørte lidt frem og tilbage på vejen og har tilsyneladende ramt
fotografens
motorcykel. Men hvad der præcist skete, har han ingen erindring om.

(...)Min motorcykel og mit tøj havde næsten ikke taget skade, så jeg har
ikke haft stor fart på. Rekonstruktionen af uheldet viser, at jeg er
væltet
og faldet forover ned i grøften. Lægerne skønner at jeg har slået en
forlæns kolbøtte og lige nøjagtig nået rundt med hovedet sådan her, og

er min krop brækket sammen, ligesom hvis man springer på hovedet i for
lavt
vand. Var jeg nået længere rundt i den kolbøtte, var jeg bare landet
fladt
på jorden.
(...)

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 21:43

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:tn8t10p3v51ineg8ne140mmmmmjsujcqj5@4ax.com...

KLIP

> Måske ikke engang for omgivelsernes skyld men fordi det er den
> forklaring man selv kan leve med ...
> (Uden at jeg ved noget om JW har det sådan)

Du udtrykker min mening både bedre og mere klart....vi er enige.

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 02-02-04 22:41

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Du udtrykker min mening både bedre og mere klart....vi er enige.

Tjah, jeg har jo også været der ... selvom jeg godt nok ikke fik en
t-shirt

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 23:14

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:dtgt10lrlo8svaufb3ghpdggohelokk0h7@4ax.com...

KLIP

> Tjah, jeg har jo også været der ... selvom jeg godt nok ikke fik en
> t-shirt

Jeg springer fluks med en til dig også..)

Hr. Bjørn

Fra : Mogens...

Dato : 02-02-04 19:54

On Mon, 2 Feb 2004 10:54:24 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Den har jeg så ikke læst

Bogen er i mit bibliotek - fik den i gave og slap den næsten ikke,
inden den var læst helt færdig (mere eller mindre eet hug).
Jeg har efterfølgende læst bogen flere gange, ligesom jeg har hørt
"live". Du BØR læse den!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 21:44

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> inden den var læst helt færdig (mere eller mindre eet hug).
> Jeg har efterfølgende læst bogen flere gange, ligesom jeg har hørt

O.k.

> Du BØR læse den!

Det må jeg så hellere se at få gjort...

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 02-02-04 22:47

>Det må jeg så hellere se at få gjort...

Der er en anmeldelse her: http://ryk.dk/artikel/21/300
Den findes på de fleste biblioteker.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 23:16

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:72ht105s9p6m31uakdifo96odu5ut6rj9q@4ax.com...

KLIP

> Der er en anmeldelse her: http://ryk.dk/artikel/21/300
> Den findes på de fleste biblioteker.

Tak for både link og oplysning.

Blot det at læse anmeldelsen siger meget.

Jeg må se at få tage i bogen.

Hr. Bjørn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:50

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> og nu må leve med.
>
> Det var måske ikke liiige *den* type regning, han havde forventet.

Nu er sikkerhedseler og motorcykler lidt ligesom helikoptere og
katapultsæder.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 10:56

KLIP

> Nu er sikkerhedseler og motorcykler lidt ligesom helikoptere og
> katapultsæder.

Jeg kan godt følge dig.

BMW har dog lavet en city-bike med sikkerhedssele og "sikkerhedsbur".

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 11:21

Bjørn Jørvad skrev:

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg kan godt følge dig.
>
> BMW har dog lavet en city-bike med sikkerhedssele og "sikkerhedsbur".

....er den ikke udgået af produktion nu?
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 11:44

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...er den ikke udgået af produktion nu?

Der reklameres for den på BMW´s tyske website:

http://www.bmw-c1.de/de/index.html

Hr. Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-04 12:06

Bjørn Jørvad skrev:

> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Der reklameres for den på BMW´s tyske website:
>
> http://www.bmw-c1.de/de/index.html

Nå, i "MC 2003 Guiden" (Trykt som tillæg til Touring Nyt nr 2/2003) fra
for ca. et år siden står, at "Den smarte luksusscooter C1 går ud af
produktion, men den kan stadig fås fra lager"...

Hmnn...
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 21:48

> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Efter mit uheld bruger jeg altid sele... hvis jeg ikke havde haft sele på
der, havde jeg sq sikkert ikke været i live.. så...
Jeg tager den på hele tiden..

Mvh
Morten

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-01-04 22:06

"Morten Juel" <kongen(mon ikke her skal være et snabela)Starchild.dk> skrev
i en meddelelse news:401ac1a9$0$27316$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Efter mit uheld bruger jeg altid sele... hvis jeg ikke havde haft sele på
> der, havde jeg sq sikkert ikke været i live.. så...
> [...]

Helt sikkert en god ide.
men aligevel har jeg nu set 2 gange inden for min omgangs kreds / bekendskab
af 2 personer har reddet livet ved ikke at have selen på, dem der havde sele
på under begge ulykker er nu borte.
grunden til de 2 overlevede er at de fløj ud af bilen under uheldet og
derved ikke blev krøllet sammen

MVH

Lars Bisgaard

der somregel selv bruger sele ... men heller ikke brokker sig over at få en
bøde for at køre uden, det er jo kun min skyld

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:51

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

sele
> på under begge ulykker er nu borte.
> grunden til de 2 overlevede er at de fløj ud af bilen under uheldet og

Rent held. Punktum.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 22:14

"Leonard" skrev i en meddelelse:

> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Der er nok mange gode og dårlige undskyldninger, men hvorfor blande sig i
andres adfærd i spørgsmålet om selebrug eller ej. Folk må jo selv tage
konsekvensen af deres valg.

/Mark.

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 22:13

> Der er nok mange gode og dårlige undskyldninger, men hvorfor blande sig i
> andres adfærd i spørgsmålet om selebrug eller ej. Folk må jo selv tage
> konsekvensen af deres valg.

Det gør de jo ikke, når de har forladt hospitalet er der kun skatteyderne
der kan betale...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:24

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Det gør de jo ikke, når de har forladt hospitalet er der kun skatteyderne
>der kan betale...

tror du da kun det er bistandsmodtagere der kommer til skade ?

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 22:35

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> tror du da kun det er bistandsmodtagere der kommer til skade ?

Og med det mener du?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 22:59

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

><KLIP>

>Og med det mener du?

Det jeg siger .....

Det virker som om der postuleres at de der måtte komme til skade ikke
selv har bidraget til at betale for vores velfærdssamfund.

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 23:39

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det virker som om der postuleres at de der måtte komme til skade ikke
> selv har bidraget til at betale for vores velfærdssamfund.

Næh det eneste jeg "postulere" er at det er dumt og groft uagtsomt at køre
uden sele ALLE VED DET....

Så derfor skal regningen for lapningen sendes til personen der fravalgte
selen.

Kald det en form for brugerbetaling eller sågar idotibetaling.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-01-04 00:00

> Kald det en form for brugerbetaling eller sågar idotibetaling.

Så skal man vel også have lov til at trække det fra på selvangivelsen, hvis
kørslen var erhvervsmæssig???

MVH Niels

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:15

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Så skal man vel også have lov til at trække det fra på selvangivelsen,
hvis
> kørslen var erhvervsmæssig???

<ironi>
Nej men det skal evt. renter til gælden kunne...
</ironi>

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 22:38

"TGD" skrev i en meddelelse

> Det gør de jo ikke, når de har forladt hospitalet er der kun skatteyderne
> der kan betale...

Og........enhver i vores samfund har da ret til behandling i DK, uanset
økonomisk status, alder eller race. Du har også ret til behandling, når du
selvforskyldt falder ned fra dit pæretræ i haven. Eller skal det også være
forbudt og kunne straffes med bøde, at klatre i pæretræer om sommeren - Ja -
måske, hvis det er naboens

/Mark.

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 22:43

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> forbudt og kunne straffes med bøde, at klatre i pæretræer om sommeren -

Ja enhver har ret til behandling...

Men kan ikke se rimeligheden i at vi andre skal betale for en andens synder,
du ved jeg ved det kan være farligt at køre uden sele, du ved jeg ved at det
er farligt at køre med i promille i blodet det ved forsikringen også og hvad
sker der når du kører galt med promille i blodet...

Jeg mener det er groft uagtsomt at køre uden sele... Ergo lad fjolset der
kørte uden sele selv betale regnignen for hans idioti

Apropos pæretræet så får du ikke meget erstatning hvis du har handlet groft
uansvarligt, tror ikke du får mange penge fra forsikringen hvis du har savet
den gren over du selv sad på - enhver med sine fulde 5 ved at det er en dum
ide.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:02

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Men kan ikke se rimeligheden i at vi andre skal betale for en andens synder,

Og alligevel har mange kaskoforsikring på deres bil
indboforsikring og meget mere
Og vi betaler alle for andres unger kan lære noget i skolen

Kan du høre hvor hult sådanne argumenter lyder ?

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 23:29

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Og alligevel har mange kaskoforsikring på deres bil
> indboforsikring og meget mere
> Og vi betaler alle for andres unger kan lære noget i skolen

Dækker kaskoforsikringen i samme grad ved spirituskørsel???

> Kan du høre hvor hult sådanne argumenter lyder ?

Havde håbet jeg kunne sige det samme til dig, men du arguenter jo ikke.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:37

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Dækker kaskoforsikringen i samme grad ved spirituskørsel???

Hvis det ikke bevisligt er spirituskørslen der er årsag til et uheld,
ja.

>Havde håbet jeg kunne sige det samme til dig, men du arguenter jo ikke.

Såehhhhh ;)

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:34

> Hvis det ikke bevisligt er spirituskørslen der er årsag til et uheld,
> ja.

Kaskoforsikringen skal dække skaderne, medmindre du har forvoldt skaden
forsætligt eller ved bevidst grov uagtsomhed herunder at du er selvforskyldt
berusset, at det kan være flydende og beror på den konkrete sag så skal
promillen bare over 1,2 så hænger du selv på regningen.

At ikke at bruge selen er i min bor forsætligt når du har slået tænderne ud
brækket kæben, eller det der er værre flækker kraniet.

<KLIP>

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:44

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>At ikke at bruge selen er i min bor forsætligt når du har slået tænderne ud
>brækket kæben, eller det der er værre flækker kraniet.

Underlig sammenhæng - mon ikke du lige skulle revidere din opfattelse
af forsæt/forsætligt.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:44

> [...]
> berusset, at det kan være flydende og beror på den konkrete sag så skal
> promillen bare over 1,2 så hænger du selv på regningen.

Grov uagtsomhed starter først ved 1.2 promille som du skriver.
Undlade at bruge sikkerhedsseler, tale i mobiltelefon og køre "lidt" for
hurtigt hører slet ikke under kategorien "grov uagtsomhed"

> At ikke at bruge selen er i min bor forsætligt når du har slået tænderne
ud
> brækket kæben, eller det der er værre flækker kraniet.

Så er det da godt man ikke skal tegne forsikring hos dig

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:47

<KLIP>

> Grov uagtsomhed starter først ved 1.2 promille som du skriver.
> Undlade at bruge sikkerhedsseler, tale i mobiltelefon og køre "lidt" for
> hurtigt hører slet ikke under kategorien "grov uagtsomhed"

Nej... Det ER grov uagtsomhed når den er forbi 1,2.. Men kan også 1,0.

<KLIP>

> Så er det da godt man ikke skal tegne forsikring hos dig

Det kan der være noget om..

Fra : C. Caspersen

Dato : 31-01-04 13:02

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :
> Hvis det ikke bevisligt er spirituskørslen der er årsag til et uheld,
> ja.

Dokumentation ?

/Caspersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 13:05

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev :

>Dokumentation ?

Det kan jeg ikke give dig.

Fra : C. Caspersen

Dato : 31-01-04 13:17

> Det kan jeg ikke give dig.

Så er det hele jo så dejlig nemt

/Caspersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 13:26

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev :

>Så er det hele jo så dejlig nemt

Ja - men det turde jo være ret normalt, at det er årsagen til et
uheld, der er udslagsgivende , fremfor en masse "what if"'er

Vi havde engang for længe siden en sag med et forsikringsselskab, der
mente at fordi personen havde drukket 2 øl, så var det hans skyld, at
en dum kælling kørte over for rødt....

deres påstand var at spirituspromillen, skulle inddrages i
skyldsspørgsmålet - det mente dommeren ikke

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 23:40

"TGD" skrev i en meddelelse:

> Dækker kaskoforsikringen i samme grad ved spirituskørsel???

Du blander begreberne!

Ved kørsel uden sele, er du kun til fare din egen person.

Ved spirituskørsel, er du til fare for dig selv og ikke mindst dine
omgivelser.

/Mark

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:04

> Du blander begreberne!

Nej overhovedet ikke.

> Ved kørsel uden sele, er du kun til fare din egen person.

Ja men det ikke ændrer ikke ved de udgifter der kommer ved uheldet, de kunne
ganske enkelt være sparet hvis selen var brugt.

<KLIP>

Lad det komme an på en prøve, der ske også soloulykker med sprit i blodet..

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 31-01-04 12:27

> [...]
kunne
> ganske enkelt være sparet hvis selen var brugt.

Det vil sige at det er sikkert for modparten, hvis jeg kører ham ned, og jeg
har min sele på?!

Lars B

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-01-04 23:10

"TGD" skrev i en meddelelse:

> [...]
hvad
> sker der når du kører galt med promille i blodet...

Jeg mener der er en meget stor forskel på at være til fare for andre og på
at få en selvforskyldt personskade.

> Jeg mener det er groft uagtsomt at køre uden sele... Ergo lad fjolset der
> kørte uden sele selv betale regnignen for hans idioti

Hvorfor er personens egen skattebetaling ikke betaling nok, for behandling i
netop spørgsmålet om selebrug?

> [...]
savet
> den gren over du selv sad på - enhver med sine fulde 5 ved at det er en

Skade på egen person, behandles i dette og alle andre selvforskyldte
tilfælde "gratis" af vores fælles behandlingssystem, uanset åndelige evner.

/Mark.

Fra : TGD

Dato : 30-01-04 23:37

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg mener der er en meget stor forskel på at være til fare for andre og på
> at få en selvforskyldt personskade.

Du får det til at lyde fornuftigt, men ved du hvor meget der bruges af
ressourcer på skader pga. manglende selebrug.

<KLIP>

> Hvorfor er personens egen skattebetaling ikke betaling nok, for behandling
> netop spørgsmålet om selebrug?

For de det er direkte dumt at køre uden sele, alle ved det er farligt... Om
man har betalt 1 million på skattebilleten eller ikke så er det ikke fair
at_en_person skal ligge beslag på så mange ressourcer...

Skattesystemet er jo ikke et klippekort hvor man har X antal klip man så kan
bruge af.

<KLIP>

> Skade på egen person, behandles i dette og alle andre selvforskyldte
> tilfælde "gratis" af vores fælles behandlingssystem, uanset åndelige
evner.

Ja men nu skrev du jo om erstatning, vi er enige om gratis behandler
system - men som du kan se er samfundet ikke rigt nok længere til at ødsle
med pengene, specielt ikke sygehusvæsenet, den million der bliver brugt på
tumpen uden sele skulle hellere bruges på en anden person på hospitalet.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:48

> [...]

>man har betalt 1 million på skattebilleten eller ikke så er det ikke fair
>at_en_person skal ligge beslag på så mange ressourcer...

Nu har "vi" jo valgt at leve i et såkaldt velfærdssamfund, hvor alle
bidrager med det de nu bidrager med, til vore alle's velfærd.

Så kort og godt må det vel hedde skik følge eller land fly ?

Jeg synes det er noget fis at fremkomme med at folk er dumme fordi de
ikke bruger noget , der måske kan koste hver enkelt borger et par
kroner mere i skat, når man ikke ser tingene i deres rette relief :
Der dør langt færre i trafikken end af andre årsager, og kigger du
overordnet set på tingene, så betaler billisterne vist så rigeligt til
deres eventuelle sygehusophold, via de indtægter staten (altså vi) får
via afgifterne - så bottomline : At jamre sig over at nogle ikke
bruger selen, er sgu' noget tyndt.

Der er ikke sammenhæng i tingene.

(Men uha det er guf for de 179 taburetklæbere)

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:09

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nu har "vi" jo valgt at leve i et såkaldt velfærdssamfund, hvor alle
> bidrager med det de nu bidrager med, til vore alle's velfærd.

Ja og vi har også en lovgivende forsamling, og den arbejder på indførsel af
brugerbetaling så man kan kun håbe at det koster syghusregningen at glemme
selen i fremtiden.

> Så kort og godt må det vel hedde skik følge eller land fly ?

Se det er et argument der batter, hvad siger du til tyveknægten der stikker
af med dit anlæg?

> [...]
> deres eventuelle sygehusophold, via de indtægter staten (altså vi) får
> via afgifterne - så bottomline : At jamre sig over at nogle ikke

Det er ulovligt det er tyveri, røveri og voldtægt også - det er ganske
enkelt så jammer over førstnævnte er også tyndt.

> Der er ikke sammenhæng i tingene.

Det skal jeg ikke udtale mig om.

<KLIP>

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:19

>Se det er et argument der batter, hvad siger du til tyveknægten der stikker
>af med dit anlæg?

Jeg fortæller ham gerne at der er lukket ovre i lægehuset, og han
hellere må tage til Køge amtssygehus for at få sin
stivkrampevaccination, efter at Gø-dyret har guffet i hans røvballer !

Hun har guffet sin første balle - vi kunne følge blodsporene hjem til
ham.

Nej du - vi har valgt at tingene er som de er. kommer du til skade,
bliver du hjulpet - easy as that

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:37

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nej du - vi har valgt at tingene er som de er. kommer du til skade,
> bliver du hjulpet - easy as that

Det er vi enige om....

Men slutregningen skal ikke hæves på det gule "DanKort", lad en fond ellelr
en pulje (som forsikringen har) stå for betalingen og derefter er der dømt
regress...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-01-04 11:46

> [...]
> stivkrampevaccination, efter at Gø-dyret har guffet i hans røvballer !
>
> Hun har guffet sin første balle - vi kunne følge blodsporene hjem til

*LOOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 31-01-04 00:05

"TGD" skrev i en meddelelse:

> Ja men nu skrev du jo om erstatning,

Jeg har ikke nævnt ordet erstatning, heller ikke kaskoforsikring,
spirituskørsel og de andre begreber du fletter ind i denne diskussion.

Jeg har kun skrevet om retten til behandling af selvforskyldte skader på
egen person som følge af manglende selebrug

/Mark.

Fra : TGD

Dato : 31-01-04 00:17

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg har ikke nævnt ordet erstatning, heller ikke kaskoforsikring,
> spirituskørsel og de andre begreber du fletter ind i denne diskussion.

Det beklager jeg... Nej men de andre indfletninger er ganske ontopic.

> Jeg har kun skrevet om retten til behandling af selvforskyldte skader på
> egen person som følge af manglende selebrug

Ja hvilken jeg ikke nægter nogen.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:14

> Det gør de jo ikke, når de har forladt hospitalet er der kun skatteyderne
> der kan betale...

og den der ikke bruger sele....er ikke skatteydere?

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-01-04 22:58

Mark Sandberg wrote:

> Der er nok mange gode og dårlige undskyldninger, men hvorfor blande
> sig i andres adfærd i spørgsmålet om selebrug eller ej. Folk må jo
> selv tage konsekvensen af deres valg.

Fordi hvert uheld hvor folk kommer "mere til skade" koster os alle flere
penge.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-01-04 23:02

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev :

>Fordi hvert uheld hvor folk kommer "mere til skade" koster os alle flere
>penge.

tjaehhhhh.......

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-01-04 23:20

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Fordi hvert uheld hvor folk kommer "mere til skade" koster os alle
flere
> penge.

Sådan er dagens Danmark nu engang indrettet...

\Mandal

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-01-04 23:47

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi hvert uheld hvor folk kommer "mere til skade" koster os alle flere
> penge.

Jo da, men blev der ikke sagt tidligere at risikoen for at blive dræbt var
større uden sele. En begravelse er jo billigere end flere måneders
hospitalsophold.

MVH Niels

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 00:27

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:

>Jo da, men blev der ikke sagt tidligere at risikoen for at blive dræbt var
>større uden sele. En begravelse er jo billigere end flere måneders
>hospitalsophold.

Så bør vi jo udskifte airbaggen med et spyd ...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-01-04 00:41

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev :

>Så bør vi jo udskifte airbaggen med et spyd ...

Det får nok kun folk til at holde afstand ;(

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 00:57

jan@stevns.net wrote:

>Det får nok kun folk til at holde afstand ;(

Mon ikke så dødeligheden stiger lidt og udgifterne derved falder?
- samtidig vil flere døde jo give plads på arbejdsmarkedet, på den
anden side så vil der blive lidt bedre plads på sygehusene, så
slutresultatet bliver nok det samme.

Men der var faktisk en engelsk trafikforsker, der udtalte at det måske
ville få folk til at tænke sig lidt bedre om når de kører bil, hvis
der sad et spyd og pegede på dem, i stedet for en airbag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:55

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jo da, men blev der ikke sagt tidligere at risikoen for at blive dræbt var
> større uden sele. En begravelse er jo billigere end flere måneders

<ironi>
Ja, men man kan jo ikke være sikker på det.
</ironi>

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:19

> Fordi hvert uheld hvor folk kommer "mere til skade" koster os alle flere
> penge.

Hvis vi forbød rygning så ville vi også spare penge på sundhedsvæsnet (er
der nogen der siger).

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-01-04 14:30

Tom wrote:

> Hvis vi forbød rygning så ville vi også spare penge på sundhedsvæsnet
> (er der nogen der siger).

Ja det har jeg også hørt. Det gælder både at folk kan være længere på
arbejdsmarkedet og at de ikke skal opereres og have skiftet dele.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-04 00:11

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev

> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Spørg ikke mig, jeg har i al den tid jeg har kørt bil, følt mig nøgen
hvis jeg ikke have sele på.
Og jeg føler mig faktisk lidt fjollet, når jeg tager selen på bare for
at flytte bilen 20m., men det er er refleks som jeg ikke tænker over,
men er glad for.

At jeg så har mødt, og nogle af dem er nære venner, personer der er
sluppet fra sammenstød, uden andre "kvæstelser" end blå "selemærker".
Og en enkelt veninde der brækkede 2 nakkehvirvler, en dag hun
undtagelsesvis kørte uden sele og blev kastet rundt i bilen da den
rullede rundt.

At seler kan være livredende ved hastigheder på 50Km/h og derunder er
vist de færrest uenige i.

Men hvis ingen andre tør, vil jeg da gerne stille dig (Leonard)
spørgsmålet, som du sikkert har stillet dig selv mange gange; hvorfor
kørte du uden sele før i tiden?
Og mener du at det var "friheden" værd?

Nu er det ikke for at være uforskammet, at jeg spørger, men en mand med
din , skal vi kalde det "livserfaring" , taler jo med lidt mere vægt.

Mvh.

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 01:03

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Men hvis ingen andre tør, vil jeg da gerne stille dig (Leonard)
>spørgsmålet, som du sikkert har stillet dig selv mange gange; hvorfor
>kørte du uden sele før i tiden?

Vel fordi jeg ikke var klogere end de 2300 der blev taget i
kontrollen. Og fordi jeg kørte hyrevogn, og hyrevognschauffører skal
ikke have sele på når de har kunder i bilen (kunderne skal), og jeg
havde altså ikke en vane om at have sele på hveranden gang. Plus ca.
100 andre ligeså dårlige undskyldninger eller forklaringer.

>Og mener du at det var "friheden" værd?

Nej!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-04 01:45

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev

> Plus ca.
> 100 andre ligeså dårlige undskyldninger eller forklaringer.

Tak for et ærlig svar.

Mvh.

Fra : RacerNiels

Dato : 31-01-04 03:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message
> Tak for et ærlig svar.

Ja, jeg sad også lige og lurede om ikke der var en, der havde stillet de(t)
spørgsmål til Leonard. (ellers ville jeg selv ha' gjort det)

Jeg tager også sele på - selv på korte 1km-ture ned til bageren.. altid!
Hvis jeg har kørt bil i en periode og springer på geden, kan jeg også sidde
og lede efter selen...DOH!
Jeg føler mig nøgen uden, og selv om taxachaufførene skuler lidt ind
imellem, tager jeg også sele på dér.

Nå, my 2 cent.....

Godnat,
Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 11:52

RacerNiels wrote:
:: Jeg føler mig nøgen uden, og selv om taxachaufførene skuler lidt ind
:: imellem, tager jeg også sele på dér.

Ja for fa'n da.....de kører jo som de havde stjålet det hele.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:15

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
meddelelse news:6ncl10l956b4lduorr25c7cga6f1q56bbj@4ax.com...
> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Kan ikke svare dig.

Har anvendt sikkerhedssele siden, jeg fik kørekort.

Dengang var det ikke en gang påbudt.

Jeg har haft kørekort i 32 år.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:25

> Kan ikke svare dig.
>
> Har anvendt sikkerhedssele siden, jeg fik kørekort.
>
> Dengang var det ikke en gang påbudt.
>
> Jeg har haft kørekort i 32 år.

Så har du aldrig kørt med i en DSB bus?

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 00:56

KLIP

> Så har du aldrig kørt med i en DSB bus?

Det har jeg faktisk ikke...

Men jeg har kørt i indtil flere bybusser..

Når jeg sidder i en bil, lastvogn mv. benytter jeg altid sikkerhedssele.

Jeg havde naturligvis glemt situationen med en bus.

PS: Jeg anvender heller ikke sikkerhedssele i et tog.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 01:04

> [...]
>
> Jeg havde naturligvis glemt situationen med en bus.
>
> PS: Jeg anvender heller ikke sikkerhedssele i et tog.

.....og i fly spænder man sig fast i håbet om at det skulle gavne noget

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 02:26

KLIP

> ....og i fly spænder man sig fast i håbet om at det skulle gavne noget

....og så sker det endda under tvang...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Juul

Dato : 31-01-04 13:41

Jeg skal forsøge ikke at lave et personangreb her og blot konstatere,
at en har åbentlyst ikke forstået meningen med fastspændelse i flyet!?

Bedste hilsener
Henrik

On Sat, 31 Jan 2004 01:04:13 +0100, "Tom"

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 15:20

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:c88n10df8hq5g2ochu0g3f2rj6ogpm92if@4ax.com...

KLIP

> Jeg skal forsøge ikke at lave et personangreb her og blot konstatere,
> at en har åbentlyst ikke forstået meningen med fastspændelse i flyet!?

Anvendelse af sikkerhedsseler i fly gavner på samme måde som i alle
andre transportformer.

Det er først når de atypiske og ekstreme situationer opstår, de ikke
mere hjælper noget.

Jeg så bl.a. en lille film omkring sikkerhedsseler i eks.
langtursbusser.

Ved omkring en 40 til 50 km/t og et frontalsammenstød, blev hele bunden
inkl. sæder revet op som var det en banan, der blev skrællet.

Alt er relativt, men når virkeligheden siger eks. 90%
overlevelseschance, synes jeg nu, sikkerhedsseler er en god ting.

Hr. Bjørn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 08:59

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> ....og i fly spænder man sig fast i håbet om at det skulle gavne noget

Det vil det sandelig også gør hvis flyet kommer til et lufthul, og pludselig
dykker måske 300 m i et frit fald. Så vil at hvad der ikke er spændt fast
ramme loftet med stor kraft, og det kan man nemt dø af.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 16:04

> [...]
> dykker måske 300 m i et frit fald. Så vil at hvad der ikke er spændt fast
> ramme loftet med stor kraft, og det kan man nemt dø af.

Nu var det så mere under start og landing .....og hvis flyvet falder 300 m
under start og landing så tvivler jeg på at selen vil have den store effekt.

Fra : Henrik Juul

Dato : 02-02-04 19:38

Tjaaa, men nu er selerne ment til netop situationer med lufthuller og
da de (selerne) alligevel sidder fast i flyet, kan man jo også lige så
godt bruge dem også under start og landing

/Henrik

On Mon, 2 Feb 2004 16:03:37 +0100, "Tom"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-04 08:36

> pludselig
>
> Nu var det så mere under start og landing .....og hvis flyvet falder 300 m
> under start og landing så tvivler jeg på at selen vil have den store
effekt.

Man anbefales faktisk at have sikkerhedsselen spændt når man sidder på sin
plads.
Det kan måske også være at der er fordi der så er mere ro for personalet

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 01:54

Bjørn Jørvad wrote:
:: Når jeg sidder i en lastvogn mv. benytter jeg altid
:: sikkerhedssele.

Gør jeg normalt også - bare ikke i Volvo's. Der sidder delen monteret på
Cab-væggen. Og jeg skal sgutte hænges/kvæles i selen, når Cab'en slåes skæv.
hvis skidtet vælter.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 02:27

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gør jeg normalt også - bare ikke i Volvo's. Der sidder delen monteret

> Cab-væggen. Og jeg skal sgutte hænges/kvæles i selen, når Cab'en slåes
skæv.
> hvis skidtet vælter.

Hmmm ..... har Volvo ikke testet det sikkerhedsmæssigt....?

Er der belæg for at sådan noget kan/har forekommet..?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 11:55

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Skulle man mene. Men se på, hvor mange af de lastbiler der "vælter", der får
slået cab'en skæv. Næææh tak. Scania har selerne integreret i sæderne (det
eneste rigtige). Jeg skal dog ikke kunne udelukke at de nye Volvo'er der er
kommet, har selen integreret også. Vi får først en af de nye modeller om
nogle måneder.

:: Er der belæg for at sådan noget kan/har forekommet..?

Har jeg ikke undersøgt. Men jeg skal ikke lege forsøgskanin. Jeg er bare
godt tilfreds med løsningen i min Vabis.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 15:20

> [...]

> Har jeg ikke undersøgt. Men jeg skal ikke lege forsøgskanin. Jeg er
bare
> godt tilfreds med løsningen i min Vabis.

O.k ....

Hr. Bjørn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-04 00:35

On Fri, 30 Jan 2004 20:40:21 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Hvorfor bruger folk ikke sele?

>--

Det har jeg også gjort hver dag siden oktober 1990.

Da kom jeg en torsdag eftermiddag kørende ad Bredgade og fortsatte ud
i Grønningen. Vejen slår et knæk lige der, og jeg kunne ikke se
politikontrollen før i sidste øjeblik.

Når man skal panikmontere sådan en sikkerhedssele, så har den det med
at gå i baglås. Det var lige hvad der skete.

Såvel betjenten som min bedre halvdel var ved at brække sig af grin.

Det hele gentog sig dagen efter, incl. grineriet osv.

Så gad jeg s'gu ikke at finde mig i det grineri mere, og selen er
monteret ved hver kørsel siden.

Mærkeligt nok slap jeg med en formaning begge dage.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-01-04 08:35

Leonard wrote:
> Hvorfor bruger folk ikke sele?

Fordi de dumpede i sandsynlighedslære :)

<http://www.gentofte.dk/Nyheder/2002_4kvartal/20021003_Husk%20selen_1101/selefakta.htm>

De køber gladeligt bilen med de fleste airbags og skrald.
Så kører de uden sele upåagtet at det er den der potentielt redder
flest liv.

Hvorfor spiller de lotto?
Hvorfor ryger de?

Mvh
Roberto

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-04 11:58

:
[...]

Kanon side Roberto. Linket er gemt.

M.v.h.

Fra : Henrik Juul

Dato : 31-01-04 13:51

Tak for linket Roberto.

Så mangler vi bare, at alle anti-sele-fortalerne skal se siden, læse
den og naturligvis også forstå indholdet. Men det er sikkert lige så
usandsynligt, at det vil ske, som det er, at selen redder liv ved de
atypiske uheld eller ved høj fart

Bedste hilsener
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 15:12

> [...]
> den og naturligvis også forstå indholdet. Men det er sikkert lige så
> usandsynligt, at det vil ske, som det er, at selen redder liv ved de

Virker ikke som om du har forstået ret meget af hvad "modparten" skriver.
Der er næppe nogen som argumenterer imod at selen er en væsentlig
sikkerhedsfaktor.

Tror du ikke de fleste har fået undervisning i selebrug allerede da de tog
kørekort?

Det er en dum vane ikke at tage den på, men tal på en hjemmeside ændrer det
næppe.
Ud fra den omgangskreds jeg har så vil jeg tippe ca halvdelen til kun
sporadisk at bruge sele. Dette er ikke for at argumentere for at det er
smart, men for at underbygge at de 2300 som politiet fandt på 2 dage nok er
et meget godt bud på hvordan situationen ser ud.

Fra : Leonard

Dato : 31-01-04 17:41

Henrik Juul <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote:

>Så mangler vi bare, at alle anti-sele-fortalerne skal se siden, læse
>den og naturligvis også forstå indholdet.

Pudsigt, men vel forventeligt, at et simpelt spørgsmål om hvorfor, nu
er blevet til en krig om for eller imod.
Jeg har dog kun set et indlæg i denne tråd, der kan tolkes som at
seler ikke er en god ide, resten fortæller noget om hvorfor og hvorfor
ikke de bruger seler.

Og kunne du så måske overtales til at lære lidt om at citere, se evt.
det sidste link i min signatur.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Møller

Dato : 01-02-04 12:35

> [...]
>
> mvh Leonard http://leonard.dk/
> Det er en muldvarp på motorcykel!
> Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Dette er vist en af de længste tråde vi har haft, så der er vist mange
meninger om sikkerhedssele.

Min mening:
- Jeg bruger altid sele, monterede de første i mascotter før det var lov!
- min bil kan ikke køre med mindre alle har sele på
-Jeg har parkeret med ca. 100 km/t i et træ i S. codriver og jeg var lidt
forslået og ret blå på overkroppen efter et par dage :4- punkt sele.
Hvorfor bruger men sele i F1, Cart, DTC, DTM, WRC le Mans o.s. v.
- efter at forrude hærdet gals er skiftet ud med lamineret glas, bil et brat
stop medføre alvorlige kvæstelser i hovedet næsten ved enhver hastighed,
også kaldet præstekraveeffekten.
- Jeg kan bedre udnytte mine kræfter til at styre end til at holde mig fast,
jeg er spændt fast: ingen løs tøj mellem sele ok krop.
- Jeg har set medkørere rulle rundt flere gange og blive hængende med
hovedet nedad. Jeg har set nogle stå ud af deres køretøj efter at det er
rullet rundt, kigge på den: og sige til Codriver, vi skal vist have den
vasket og strøget til næste gang, (uden sele: hvor bor nærmeste bedemand)

Så min holdning er helt klar:

-Altid sikkerhedssele.
- ikke brug af sikkerhedssele er hul i hovedet og kan betragtes som et slags
protest mod lovgivningen, "de skal ikke bestemme over mig", så tag lige at
demonter ABS bremserne ved samme lejlighed. for det har "jeg" ikke brug for.
- De der mener at de er en helvedes god bilist, kan let komme ud for, at den
urutinerede, uheldige kan komme til at køre lige ud foran jer på en
landevej.
- jeg mener at skadeserstatningen i visse forsikringsselskaber bliver nedsat
hvis ulykken sker uden sele. Men det kan da undersøges.

- Men de ikke bruger seler, har måske ikke været ude for en situation, hvor
det ville havde været en fordel, så lav lige dette forsøg, hvis i tør:

konen, kæresten elskerinden sidder på forsæde med nedslået solskærm og er
ved at lægge øjenskygge og derfor ikke orienteret om trafikken,
du kører kun 50 km/t med sele og rat til at holde fast i, samt ved hvad der
sker i trafikken, pludselig løber "din lille datter" ud på vejen, du klodser
så de ikke demonterede ABS-bremser arbejder på højtryk:
Hvordan og hvilken farve tror du øjenskyggen har fået, hvor mange gange skal
du besøge hende inden hun kan udskrives.

PS dette er ikke møntet på Leonard, jeg kender hans situation og
uegennyttige arbejde for at få folk, læs: unge, til at køre ordentlig i
trafikken .
Tak for det Leonard.
--
Møller

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 13:06

On Sun, 1 Feb 2004 12:35:19 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

>- Jeg kan bedre udnytte mine kræfter til at styre end til at holde mig fast,
>jeg er spændt fast: ingen løs tøj mellem sele ok krop.

Ah, der er nu næppe meget hold på din krop med en moderne rullesele
korrekt anlagt
(altså når man kører lidt mere stærkt end almindeligt...).

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 01-02-04 16:02

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Ah, der er nu næppe meget hold på din krop med en moderne rullesele
> korrekt anlagt
> (altså når man kører lidt mere stærkt end almindeligt...).
>

> /Mogens
Og pyroteknisk selestrammer. hvis uhelet skulle være ude.
--
Møller

Fra : Mogens...

Dato : 01-02-04 16:08

On Sun, 1 Feb 2004 16:02:28 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

>Og pyroteknisk selestrammer. hvis uhelet skulle være ude.

Jeg har selv prøvet dem - det virker meget godt. Men hvorledes din
bemærkning passer ind i mit svar er lidt svært at identificere...

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 01-02-04 16:20

> Jeg har selv prøvet dem - det virker meget godt. Men hvorledes din
> bemærkning passer ind i mit svar er lidt svært at identificere...

Det gør den nok heller ikke :-{
Skal vi ikke indføre 4-6 punktseler, så kan det være at skin og ben kan
holdes på plads
--
Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-01-04 17:33

Leonard wrote:
> Hvorfor bruger folk ikke sele?
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2242920/

Personligt kører jeg ofte uden sele, på grund af en rygskade som jeg pådrog
mig i et trafikuheld for et par år siden, hvor jeg dog havde sele på .
Men før det kørte jeg næsten altid (i hvert fald i "nyere tid", dvs ca de
seneste 15 år)med sele, og min familie (kone + 2 børn) er altid fastspændt
når vi kører.
Jeg har været med i 2 lidt "kraftigere" trafikuheld, og begge gange uden
sele.
Første gang var i en Volvo Amazone, som vi slog et par kolbøtter i, med ca.
140 - 150 km/t.
Vi var 3 i bilen, jeg sad på bagsædet, og jeg var den eneste der kom til
skade (hjernerystelse og forstuvet arm).
Anden gang var i en Mazda 1300 ude på Holbæk motorvejen, hvor en af mine
brødre kørte, og vi var bagerst i et harmonika sammenstød. Vi kørte vel kun
ca. 80 - 90 km/t på grund af tæt trafik. Bilen blev totalsladet, men ingen
personskade overhovedet.

Jeg er ikke modstander af selebrug, tværtimod, men alt det der med at man
skal have frataget kørekortet og selv betale for evt. hospitalsophold, det
er lidt langt ude

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Møller

Dato : 01-02-04 12:47

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> skal have frataget kørekortet og selv betale for evt. hospitalsophold, det
> er lidt langt ude

Enig (Møller)

--
Møller

Fra : Henning

Dato : 01-02-04 19:54

On Fri, 30 Jan 2004 20:40:21 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Hvorfor bruger folk ikke sele?

En pudsig detalje, som jeg igen lagde mærke til i dag; når der er
indslag på TV, hvor chaufføren interviewes i bilen, har han i 9 ud af
10 tilfælde ikke sele på! Ikke et særligt godt signal at sende til
seerne...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 03-02-04 00:29

En vældig fin måde at sætte tingene lidt i relief på er ved (med sele
på), at finde et øde stykke ved og lave en katastrofeopbremsning (helst
med hvinene dæk, da det er lige før de misterfodfæstet der er bedst tag
i dem)... Øvelsen kan gentages med varierende hastighed...
Det kan anbefales at starte lavt (20 km/t) og bevæge sig langsomt
opad...

Har man først mærket at der ingen kontakt er med sædet, og det er selen
der afholder en fra at suse ud gannem forruden, er det lidt nemmere at
huske næste gang...

--
Lasse
Der pr. refleks - og som en del af det at sætte sig i sædet, tager sele