> Men det rejser da nogle interessante problemstillinger. Når fejl i en ny
> bil ikke engang kan rettes nu hvad skal der så ske om 5 eller 10 år. Der
> er i forvejen en speciel firmware til danske citroen'er. Bla fordi der
> er overvågning af alle pærer og danske biler jo skal have ekstra
> blinklys på siderne. Hvis man engang skulle få brug for en ny computer
> til sin bil, kan man mon så opdrive den rigtige firmware. Eller hvad
> hvis man ønsker at lave bare en lille modificering ...
Nu består de moderne biler jo ikke kun af en stor computer, men af mange
små.
F.eks Motorstyring (ECU), instrumentering, Startspære ,ABS, Airbag,
Automatgear, komfortudstyr (rudehejs/centrallås/elsæder).
Men vil derfor sjældent komme ud for at hele bilen er "bluscreenet".
Disse enheder kommunikere ofte med hindnanden via en CAN-Bus.
Nogle mærker kan opdatere softwaren på værkstedet f.eks Opel og nogle
Peugeot (og dermed sikkert også den omtalte Citropling).
I dettte tilfælde er problemet jo også at fabrikken ikke har planer om at
lave en ændring. Sikkert fordi at bilerne der er født med fartpilot fra
fabrikken har en anden ECU med OK software.
Ja elektroniken i de nye biler er forunderlig, men det betyder desværre nok
dødstødet til perlegrusmekanikeren.
Men heldigvis er din bærbare Pc, VAG-COM og internettet din ven (hvis du
kører en VW ralateret bil).
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
=== Døden overhaler de hurtige ===