Peter Saxmose wrote:
> Er der en der kan fortælle hvordan man måler om ens autobatteri skal
> skiftes?
>
> Hvilket udstyr kræves det evt?
100% iorden ladeanlæg (lån evt en lader) og et voltmeter!
Lad batteriet til det burde være fuldt, tænd det lange lys i 10
minutter, mål spændingen (den skal gerne være over 12.5, der er ca
2.1volt per celle så er der een død celle er spændingen kun 10.4v)
sluk og vent 10 minutter. Mål igen, der skulle gerne være over 12.5 på
klemmerne nu.
> Når jeg lader på batteriet, hvordan skal opladerens ampere status helst
> opføre sig?
Hmmmm, som jeg har forstået det er der flere faser for opladningen af
en flad akkumulator.
Først er der meget brug for strøm, batteriet tager al den strøm
laderen kan levere så spændingen er måske ikke oppe ved 12-14 volt,
typisk vil det være strømbegrænsningen der sætter grænsen i denne fase.
Efterhånden stiger spændingen og en god lader er spændingsreguleret i
denne fase til ca 14.5 volt, der lades stadig pænt. Denne fase er
utrolig lang. Dvs kører man aldrig lange ture tærer det meget hårdt på
akkumulatorens levetid.
Når ladestrømmen så pludseligt daler til under en ampere bør laderen
sænke spændingen til 13.5 og holde ved lige.
Se fex:
<
http://www.glory-power.com/image/ch1.gif>
For såkaldt vedligeholdelsesfrie akkumulatorer er det endnu mere
vigtigt at laderen er elektronisk reguleret. De billigste ladere er
stort set ikke andet end en tafo med enrettere, det er godt nok til
nød men ikke til længere tids ladning da al vædsken så vil koge af
akkumulatoren.
--
Med venlig hilsen/Best regards
Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.
"Recursive: Adj. See Recursive."