"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:400ef1d7$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > I forbindelse med VW syncro-modeller omtales det nogen gange at modellen
> har
> > spær eller ikke har. Giver det mening med det 4x4 system ?
> > Hvordan kan man afgøre hvad køretøjet har mht. spær ? Jeg huske svagt at
> > have set nogle fotos trykknapper i kabinen angivende spær på de ønskede
> > aksler.
>
> Jeg ved en anelse om det. En kollega har en VW transporter som har
> elektronisk spærrediff. Hvordan det virker på akslen kan jeg ikke svare
på,
> men der sidder en knap i bilen så han kan slå det til og fra som han har
> lyst.
>
Det elektroniske spær virker kun ved igangsætning på løst eller glat
underlag, det virker ved at det hurtigst roterende hjul bremses. VW kalder
det EDS. Jeg er ret sikker på at det kun findes på de forhjulstrukne. Det
kan ikke bruges til 4x4 Syncro modellerne som jeg bestemt mener har noget
mekanisk spær som kan styres fra føresædet.
Jeg har fundet denne beskrivelse af system, det er godtnok ikke på jysk:
The engine and transmission are transversely mounted in the nose to provide
front wheel drive. In the Syncro Transporter, drive is taken off the front
differential's crown wheel by a pinion to a propeller shaft. This is in
three sections, joined by constant velocity joints, and takes the drive to a
rear differential. The viscous coupling is incorporated in the input to the
differential. There is no dog-clutch to rigidly lock the viscous coupling.
Rear suspension remains independent by semi-trailing arms on the Syncro, as
for the front wheel drive models.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
=== Døden overhaler de hurtige ===